Författare Ämne: Dubbelt så roligt  (läst 10418 gånger)

Utloggad LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 689
SV: Dubbelt så roligt
« Svar #50 skrivet: sön 03 maj 2020, 09:05:18 »
Problemet är att jag inte har mallen hemma men ska lägga ut en bild sen när jag får tillfälle.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #51 skrivet: tis 12 maj 2020, 19:46:30 »
Efter en liten ofrivillig temposänkning så gjordes i kväll ett ryck med modulerna två och tre. Spårläggning stod på menyn.

Hoppas kunna fortsätta i morgon med att fila till skarvarna och börja med grusning.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #52 skrivet: ons 13 maj 2020, 17:09:37 »
Blev inte riktigt som planerat i dag. Det kom en del annat i mellan men en liten uppdatering ändå.

Hoppas få lite mer tid i morgon!

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #53 skrivet: ons 13 maj 2020, 18:22:29 »
Lägger ut en bild till. Moduler i olika stadier av färdigställande. Var tvungen att kolla hur det ser ut ihop. Nu ska de här göras klart och om jag fortfarande har ångan uppe så ska det bli en rakbit till.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #54 skrivet: fre 15 maj 2020, 15:33:49 »
Galenskaperna fortsätter! I dag gjordes bitarna till fjärde delen. Egentillverkade gavlar i 12 mm mdf även på den här rakmodulen. Borrmall är en köpegavel.
I vintras köpte jag en restbit mdf för 20 spänn. Den har nu blivit fyra gavlar och det finns fortfarande lite kvar. Sidorna är gamla emballagelock och reglarna lite annat spill.

Jag har också kapat till bitar till en bonusmodul. Kom på att det borde gå och få till en 20-gradare av spillbitarna från kurvorna. Kanske inte så användbar men grejerna finns redan och det är kul att hålla på.

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 586
    • Turebergs Station
« Svar #55 skrivet: fre 15 maj 2020, 16:05:50 »
Hej LarsRobert, är MDF bra att jobba i och använda till modulgavlar? Jag gillar själva materialet och har funderat på om Plywood verkligen är det bästa för just den delen? Min känsla är att MDF är mer plant/jämt och inte slår sig på samma sätt och blir skev? Eller avslöjar jag för mycket av min okunskap kring trämaterialens beskaffenheter nu...?  :oops:

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #56 skrivet: fre 15 maj 2020, 16:24:02 »
Jag gillar mdf. Andra gör det inte. Det är, som du skrev, helt platt och dött. Dock vattekänsligt. Jag brukar måla kapsnitten innan jag blaskar på. Brukar också limma fast riktigt trä i gavlarna som man kan skruva långsidorna i.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #57 skrivet: tis 19 maj 2020, 12:39:56 »
I dag satte jag ihop de förberedda bitarna till fjärde och sista delen i trilogin... Allt gick precis så bra som det var tänkt. Rena ikea-grejen. Sällan det händer mig.

Som synes så har jag tänkt ha en förhöjd bakkant och lite sänkt framsida som ska filas till av markskiva. Sargerna ska sågas efter landskapet när jag väl kommer dit.
« Senast ändrad: tis 19 maj 2020, 13:07:56 av LarsRobert »

Utloggad tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #58 skrivet: tis 19 maj 2020, 14:04:41 »
Tummen upp
/ mvh Micke

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #59 skrivet: tis 19 maj 2020, 16:18:18 »
Tummen upp
Tack Micke! Eftersom det kändes som jag hade flytet i dag (inte ofta) så satte jag ihop bitarna till bonusmodulen också. En 20 graders med spillet från halvböjarna. Inget får förfaras... Återstår att se om det funkar. Tänker bara använda markskiva här som rälsbärare.

Det gäller att passa på när man är i zonen.

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.861
    • Tompas Webbplats
« Svar #60 skrivet: tis 19 maj 2020, 19:59:36 »
 :up:

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #61 skrivet: sön 24 maj 2020, 15:05:13 »
I dag har vi haft flera sorters väder. Ingen ide att dra ut maskiner och starta något större projekt. Fick bli en till modul i stället. Kom på att jag har en felköpt r5-bit. När jag ändå måste beställa räls till rakmodulen kan jag även köpa en r4 också. Dvs det blev en till 20-gradare gjord av gamla spillbitar.

Nu ska jag hejda mig ett tag och försöka göra klart det här dubbelspårsprojektet innan jag börjar på något nytt. Svårt då nya ideer ploppar upp hela tiden.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #62 skrivet: tis 26 maj 2020, 20:39:46 »
Kort uppdatering i byggdagboken. I dag kapades markskiva och underlägg för rälsen till tårtbitarna. Upptäckte också att något gick galet när jag borrade hålen i det sista paret gavlar. Troligtvis pga hybris efter föregående dagarnas flyt. Justerades i dag. Kommer att funka men snyggt är det inte...

Nu ska det raspas markskiva och sen ska det hela paneras på vanligt sätt med sågspån.

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #63 skrivet: tis 26 maj 2020, 21:39:37 »
Nu ska det raspas markskiva och sen ska det hela paneras på vanligt sätt med sågspån.
Paneras!  :D Underbart uttryck för strösslingen.  :up: Det blir kanonfina moduler, med eller utan extra borrhål.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #64 skrivet: ons 27 maj 2020, 17:22:26 »
I dag blev det panering. Jag brukar blanda i brunfärg i limblasket när jag limmar spånen och då tänker jag alltid på tigerkaka...
Jag hoppade tillbaka till modul 3. Måste försöka bli klar med något också. Hann bara med halva modulen innan jag blev trött i ögonen. Hoppas bli klar med andra sidan i morgon.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #65 skrivet: tor 28 maj 2020, 11:29:57 »
Den här tråden är tänkt som en öppen byggdagbok där jag redovisar framsteg och misstag under resans gång.
I dag handlar det om misstag, eller kanske snarare genvägar och fusk.
Eftersom jag hade brist på brun färg till limblasket i går så chansade/fuskade jag. Det liknade inte alls tigerkaka. Resultatet med gräs blev helt OK tycker jag men det matchar inte alls de övriga modulerna i serien. Därför skrapade jag bort gårdagens vedermödor och la på nytt sågspån. Limmade med samma ljusa blask. Det ska nu få torka ordentligt och sen går jag på med riktig brun limlösning samtidigt som jag sår nytt gräs.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #66 skrivet: tor 04 jun 2020, 20:58:45 »
Inga jättenyheter här men i alla fall ett litet bevis på framsteg. Infärgat sågspån och nysått gräs. Nu funkar det bättre ihop med övriga moduler. Tyvärr så räcker inte gräspåsen till resten så nytt måste införskaffas. Tror ni jag hade sparat den gamla etiketten?

Som tur är så har jag en del räls att fixa till i fall det blir regn i helgen.

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #67 skrivet: tor 04 jun 2020, 21:54:10 »
Inga jättenyheter här men i alla fall ett litet bevis på framsteg. Infärgat sågspån och nysått gräs. Nu funkar det bättre ihop med övriga moduler. Tyvärr så räcker inte gräspåsen till resten så nytt måste införskaffas. Tror ni jag hade sparat den gamla etiketten?
Ajdå. Jag själv köper på mig för mycket strömaterial ibland. Får för mig att jag saknar en viss sort och köper den när jag ändå är i hobbybutiken, när jag kommer hem inser jag att det var exakt det jag köpte sist jag var där...  :oops: Det blev fina "mattor" i alla fall av det du hade.  :up:

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #68 skrivet: tor 04 jun 2020, 22:06:53 »
Tack Simpan! Egentligen inget att visa förutom att går långsamt framåt. Till helgen ska jag göra klart tårtbitarna och om det hinns med även börja måla rälsen till rakmodulen.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #69 skrivet: sön 07 jun 2020, 15:02:25 »
Ännu ett steg på vägen. Tårtbitarna ligger och torkar. Små moduler men mer jobb än man tror från början, trots att man gjort en del småbitar förut.

Nu har jag fem moduler som är "nästanklara'. Dags att börja med småfixet, vilket inte blir så mycket. Lite rost, broräcken och kontaktledningsstolpar. Eljobbet har jag nästan glömt. Det är också kvar. Det blir 72 st banankontakter.
Ben till modulerna har jag medvetet förträngt...

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #70 skrivet: sön 07 jun 2020, 19:19:11 »
Gödslar vidare med bilder.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #71 skrivet: tor 11 jun 2020, 17:09:49 »
Inga jättenyheter i dag heller men nu har jag börjat med markberedningen på den sista modulen i den här serien.

Markskiva som formats med sticksåg och rasp. Ett arbete som med fördel ska göras utomhus. Ska sen paneras på sedvanligt vis.
Efter den här serien så kommer det nog att dröja innan det blir mer dubbelspår för mig. Nästa planerade bygge blir 1m enkelspår 2r men det kan snabbt ändras om något annat ploppar upp i huvudet...

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #72 skrivet: fre 12 jun 2020, 20:40:59 »
Fortsatt långsamt framåt. Inte mycket i dag att rapportera pga en massa annat men ändå... Fortsatt markberedning med lera.

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #73 skrivet: fre 12 jun 2020, 21:53:43 »
Det där ser toppen ut.  :up:
Kommer det till någon byggnad på någon av modulerna?

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #74 skrivet: lör 13 jun 2020, 14:57:21 »
Tack Simpan! Det blir inga byggnader på de här modulerna. De är rena transportsträckor. Mina fingrar funkar inte så bra om det blir för smått. Har dock några färdiga hus så kanske det dyker upp något på kommande moduler.