Författare Ämne: Dubbelt så roligt  (läst 9911 gånger)

Utloggad LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 686
SV: Dubbelt så roligt
« Svar #25 skrivet: tis 24 mar 2020, 17:09:03 »
Ser bra ut, rena modulbyggarkursen det här. :)
Ser fram mot nästa avsnitt.
Den här bruna paneringen, vad är det för nått?
Ingen kurs direkt men jag gör så gott jag kan. Att det blir tätt mellan uppdateringarna beror på att jag har fått alldeles för mycket tid över nu när all sport ligger stilla. :D
Det bruna är sågspån och trälimsblandning med brun färg. Fick ta det jag hade. Den här gången blev det Valejo och den löste sig mycket bättre än jättetuben från Clas O som jag brukar använda.
Nästa avsnitt hoppas jag kunna visa i morgon. Samma tid, samma kanal...

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.405
  • Lindome
« Svar #26 skrivet: tis 24 mar 2020, 22:23:23 »
två inlägg tidigare så skrev han att nu är det minst ett dygns torktid innan det kan målas och paneras med sågspån  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #27 skrivet: ons 25 mar 2020, 09:48:02 »
två inlägg tidigare så skrev han att nu är det minst ett dygns torktid innan det kan målas och paneras med sågspån  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
Det blev två. Minst ett dygn är en bra garanti. Matematiskt och juridiskt så kan det bli oändligt länge.:D
« Senast ändrad: ons 25 mar 2020, 10:07:12 av LarsRobert »

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #28 skrivet: ons 25 mar 2020, 16:17:38 »
Som utlovat, eller som jag hotat med, här är dagens uppdatering. Snabbväxande gräs pålagt och under torkning.

Nu ska jag låta det få torka till fredag. En nackdel med tidningspapper är att torktiden blir längre. Om hobbylusten faller på även i morgon så kan jag börja måla bron, eller det tråkigare, måla räls. Dubbelt spår, dubbelt så mycket måla...

Utloggad tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #29 skrivet: ons 25 mar 2020, 20:45:27 »
Grymt jobbat Robban, vilket tempo.....
/ mvh Micke

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #30 skrivet: tor 26 mar 2020, 07:03:21 »
Grymt jobbat Robban, vilket tempo.....
Man får ligga i för att försöka hänga på täten...

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #31 skrivet: mån 30 mar 2020, 14:38:58 »
Lite pysslande blev det även i helgen. Vattnet blev sådär pga ett litet missöde med ny burk men kan nog räddas ändå. Rälsen och bron målades. Nu ska det på lite vegetation innan bron kan sättas på plats. Jag ska även döda gräset under bron. Tänkte inte på det när gräset såddes.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #32 skrivet: tor 02 apr 2020, 15:26:09 »
Dags för en liten uppdatering. Inte mycket men lite har hänt sen sist. Vattnet har klarnat och bĺev hyfsat. Godkänt men inget mer. Det har tillkommit en del vegetation också. Nu håller jag på att provmonterar broräcket ( Faller nr 180403 ). Det får vara löst så länge tills bron är på plats och rälsen grusad. Måste också göra 4 kutsar till kontaktledningsstolparna.

Bron ligger löst och pelarna ska justeras.

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.861
    • Tompas Webbplats
« Svar #33 skrivet: fre 03 apr 2020, 22:18:12 »
Det luktar miljonprogram  mmm  :up: :up: :up:

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #34 skrivet: lör 04 apr 2020, 08:40:08 »
Det luktar miljonprogram  mmm  :up: :up: :up:
Svårt att undvika när man bor mitt i. :)

Utloggad tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #35 skrivet: lör 04 apr 2020, 20:01:35 »
Fantastiskt snyggt i vanlig ordning.
/ mvh Micke

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #36 skrivet: sön 05 apr 2020, 09:22:10 »
Fantastiskt snyggt i vanlig ordning.
Tack för det Micke! Nästa grej är att justera till och limma fast bron. Sen ska rälsen fixas. Funderar också på att börja snickra ihop nästa del i den här trilogin som ska bestå av totalt fyra delar. :)
Den tråkiga biten med att fixa ben har jag medvetet förträngt. Den dagen, den sargen, som hockeyspelaren sa...
« Senast ändrad: sön 05 apr 2020, 09:44:06 av LarsRobert »

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #37 skrivet: lör 11 apr 2020, 09:11:36 »
Här är en liten uppdatering trots avsaknaden av framsteg i produktionen. Den här veckan var det lite annat som fick prioriteras före modulerna och resor till hobbylokalen. Jag har dock fått ihop skelettet till nästa modul i serien. En "halv böj", precis som den första.
 I brist på annat så har pysslat hemma med det som det funnits material till. Eftersom jag inte kan göra träd så har jag gjort tallar. De är inte tänkta till de här modulerna där jag medvetet försökt göra trädlöst landskap.

Glad påsk!
« Senast ändrad: lör 11 apr 2020, 10:04:41 av LarsRobert »

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #38 skrivet: ons 15 apr 2020, 19:17:45 »
Nu har jag börjat på den tredje modulen. Markskiva är tillskuren men inte formad. Ramen ska putsas till lite med slipmaskinen. Tyvärr saknar jag räls så får vänta med att såga rälsunderlaget.

Tänker nu fortsätta jobba på rakmodulen så jag kan börja lägga räls nästa vecka. Hoppas också ha räls till halvböjen då.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #39 skrivet: tor 23 apr 2020, 10:10:17 »
Bygget har tappat lite fart men här är i alla fall en uppdatering.

Bron har tagit form och fått sitt räcke. Fick efterjustera rälsen så urtagningen i sargen måste sågas upp lite. Frigoliten är tillskuren och nästa steg är att limma fast den och börja med markberedningen. Kanske att det hinns med i helgen om inte vädret blir för bra.
På rakmodulen ligger nu rälsen och väntar på att skruvas fast. Tyvärr så är spårmallarna och jag geografiskt skilda så det får vänta ett tag till.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #40 skrivet: sön 26 apr 2020, 19:37:16 »
En snabb uppdatering i byggdagboken. Helgens planer blev ändrade pga finväder men i kväll så kunde jag börja med landskapsgrunden. Blå markskiva, tidningspapper och tapetklister.

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
    • Turebergs Station
« Svar #41 skrivet: sön 26 apr 2020, 21:30:44 »
Halloj, jag gillar dina tidigare alster och det senaste ser ju riktigt bra ut. Jag antar att det kommer räls ovanpå viadukten och att spåret i tunneln bara är för syns skull? Kanonsnyggt är det oavsett.  :up:

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #42 skrivet: mån 27 apr 2020, 08:13:40 »
Tack så mycket Simpan! Jo, det ska bli dubbelspår på viadukten. Enkelspåret är bara dekoration men jag lödde dit kablar för att ha möjlighet till belysning mm.
Min tanke från början var att det nya moderna ska köra över det gamla. När jag nu ser bron så blir jag lite sugen att "asfaltera" och ha en bilväg över spåret. Fast det får kanske bli på nästa modulbygge i höst.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #43 skrivet: ons 29 apr 2020, 19:35:42 »
I går började jag åtgärda kanterna ner mot gammelspåret. Försöker få till sprängt berg. Lyckades få liv i min gamla lera men tyvärr tog den slut efter halva jobbet. Att skaffa mer kräver ett visst logistikarbete eftersom mina närmaste Clas O-butiker inte har något hemma och lusten att åka kollektivt är något dämpad.
Återkommer med mina usla bilder när det finns något som jag tycker ser hyfsat ut.

Utloggad TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 200
« Svar #44 skrivet: tor 30 apr 2020, 05:16:00 »
Hej faktiskt fina moduler men hur gör du för att få spåren på rätt avstånd när det är dubbel spår
Mvh TNR

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #45 skrivet: tor 30 apr 2020, 07:36:43 »
Tack TNR! När det gäller spårläget så har jag tillgång till frästa fixturer.

Utloggad TNR

• Användare
« Svar #46 skrivet: fre 01 maj 2020, 07:15:59 »
Ok har du en bild på  den
MvhTnr

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #47 skrivet: fre 01 maj 2020, 08:36:52 »
Har ingen bild nu men det är ingen komplicerad sak. En skiva med två urtag för rälsen och pinnar som styr upp läget utgående från hålen i modulgaveln.

Inloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.083
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #48 skrivet: lör 02 maj 2020, 17:15:44 »
Det finns många varianter på detta med avstånd för dubbelspår, men någon typ av bra mall underlättar väsentligt. Jag gör så här:
  https://www.infolagret.se/mj/produkt/dubbelsparsmallar/
---
Mvh Peter

Utloggad TNR

• Användare
« Svar #49 skrivet: sön 03 maj 2020, 08:29:54 »
Hej anledningen till att jag undrar är att jag ska bygga dubbelspår moduler och det skulle vara synd om inte passar ihop med andra moduler