Modelljärnvägar > Moduler

Dubbelt så roligt

(1/17) > >>

LarsRobert:
Det var länge sen jag var aktiv här men efter en längre paus så har jag börjat bygga moduler igen. Den här gången blev det dubbelspår. En "halv böj", 45-grader. Rälsen är som vanligt märklins c-räls vilket innebär att modulen inte uppfyller de krav som finns för minradier i modulvärlden men det struntar jag i.

Nästa steg är att fila till markskivan och att limma sågspånsgrunden.

paj2:
Även om modulstandard säger något kan du säkert ta med denna modul till en körning. Beror visserligen på hur petig "generalen" är.
Vid vår senaste körning i helgen i Värmlandståg hade vi brist på 90-graderskurvor så min kurva med radie 525 mm placerades in.

Många större ånglok och dieslar med 3-axliga boggin passerade här obemärkt. Ingen klagade på kurvan under körningen.  :)
Nu var detta MMM i Värmland och inte en ...... F-körning.

LarsRobert:

--- Citat från: paj2 skrivet tor 20 feb 2020, 16:38:27 ---Även om modulstandard säger något kan du säkert ta med denna modul till en körning. Beror visserligen på hur petig "generalen" är.
Vid vår senaste körning i helgen i Värmlandståg hade vi brist på 90-graderskurvor så min kurva med radie 525 mm placerades in.

Många större ånglok och dieslar med 3-axliga boggin passerade här obemärkt. Ingen klagade på kurvan under körningen.  :)

--- Slut citat ---
Det är rätt. Tror också den får vara med om den funkar och passar in. Har inga problem med att "generalen" bestämmer. Så måste det vara annars funkar det inte.

Nu blev det en sån här modul eftersom formatet passar mig och mitt arbetsbord. Har inte plats för stora projekt. Inte tålamod heller. Alternativet att inte bygga modul fanns inte att välja på. Tanken är att det ska bli en tvillingmodul också.

AlexEhn:

--- Citat från: paj2 skrivet tor 20 feb 2020, 16:38:27 ---Även om modulstandard säger något kan du säkert ta med denna modul till en körning. Beror visserligen på hur petig "generalen" är.

--- Slut citat ---

På en Fremokörning (i Tyskland & Norge, vi har endast en Fremokörning i Sverige och VMJF är nog inte så kinkiga) är 3R ett större problem än radien, baserat på senaste diskussionerna på Fremoformuet.  :D

LarsRobert:
En kort uppdatering. Format markskivan, målat den brun och lagt på sågspånen.

Gräs och annat grönt när allt har torkat

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion