Författare Ämne: Lidels godsvagnar  (läst 614 gånger)

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 337
Lidels godsvagnar
« skrivet: lör 15 feb 2020, 12:40:54 »
Skulle vilja ha flera olika vagnar av den typ som Lidel använder för sina transporter inom Sverige.
Har sökt på nätet men inte hittat dessa röda vagnar. Funderar på om det skulle gå att få tag i de röda dekalerna som man kunde dekorera andra identiska vagnar.
Någon som har förslag på hur jag får fram Lidelvagnar som kan rulla på min järnväg?
Har fotograferat flera Lidel vagnar som rullat genom Stockholm, Dessvärre har digitala bilder en förmåga att försvinna bland tiotusentals digitala bilder varför jag inte kan bifoga några bilder till mitt inlägg.

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 728
SV: Lidels godsvagnar
« Svar #1 skrivet: lör 15 feb 2020, 17:02:04 »
Är det inte röda DB-vagnar?

Finns i modell hos Piko t.ex
Nr: 54771
Finns dock inte vad jag sett med "HH-Bode"-trailrar.
Har bara gjort en snabbkoll då det är fel skala för min del.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.597
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: lör 15 feb 2020, 17:45:07 »
Dessvärre har digitala bilder en förmåga att försvinna bland tiotusentals digitala bilder varför jag inte kan bifoga några bilder till mitt inlägg.

Att kunna hålla reda på sina bilder är en förutsättning for ett framgångsrikt modellbyggande. Ta dig i kragen och se till att fixa in bilderna här så vi får veta vad du egentligen är ute efter!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.601
« Svar #3 skrivet: lör 15 feb 2020, 17:56:12 »
Är det Lidl du menar?
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.536
« Svar #4 skrivet: lör 15 feb 2020, 19:19:36 »
Osvuret är nog bäst, men det verkar finnas nada på nätet om man (som sign. 71 skriver) förutsätter att det är Lidl och inte Lidel som avses. Sökte på bl.a. ”guterzug” i kombo med ”Lidl” samt även lite andra varianter. Kammade dock noll så frågan är om inte sign. svenskN har rätt i att det bara är vanliga vagnar, tillhöriga DB Cargo?
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 337
« Svar #5 skrivet: lör 15 feb 2020, 21:23:03 »
Har HH Bode egna vagnar eller är det bara lastbilstrailers och Containers som transporteras med tåg?
Funderar på om varorna kommer hela sträckan från Tyskland med tåg. Transporteras varorna till ett centrallager i Stockholms trakten. Har aldrig träffat på HH Bode på vägarna
Någon som vet om det går att få tag i lämplig seg plastfilm så man själv kan skriva ut dekaler med en färgskrivare.
PS Hittade inga bilder på vagnar märkta med HH Bode.
https://spedition-bode.de/de/multimodal

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.536
« Svar #6 skrivet: lör 15 feb 2020, 21:31:00 »
Då är det en annan femma. Spedition HH Bode har väl bara trailers och containers som man bokar in så det mer eller mindre blir heltåg. Däremot inga egna järnvägsvagnar. Sedan är Lidl en av deras större kunder, men inte den enda.

https://transportnytt.se/nyheter/spedition-bode-forst-att-lasta-av-i-stockholm-nord
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #7 skrivet: lör 15 feb 2020, 23:40:13 »
Någon som vet om det går att få tag i lämplig seg plastfilm så man själv kan skriva ut dekaler med en färgskrivare.

Vad har du för färgskrivare som du kan skriva ut vitt med?

SA

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.466
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #8 skrivet: Igår kl. 00:29:27 »

Vad har du för färgskrivare som du kan skriva ut vitt med?

SA

Han kanske har en sådan här: Skrivare.

Kan vi återgå till ämnet tack!
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

svenskN

• Stammis
« Svar #9 skrivet: Igår kl. 11:14:39 »
Lidl-tågen är ett upplägg som servar Lidl-kedjan med produkter från Tyskland.
Speditören HH bode sköter väl upplägget skulle jag tro men de har inga egna vagnar.
Det blandas friskt i dessa tåg med olika trailervagnar m.m.
Vill man efterlikna dessa är nog huvudproblemet att skaffa trailrar m.fl lastbärare med i huvudsak HH Bodes märkning.
Förvånar mig inte om man kan hitta andra lastbärare också men huvudelen verkar i stort bestå av just HH Bodes material.

Ja, Lidl har ett lager i Rosersberg norr om Stockholm i anslutning till den rätt nya kombiterminalen där.
Hur stort område denna tar hand om vet jag dock ej.

Så för att återskapa dessa tåg är nog första steget att skapa/hitta deras lastbärare i någorlunda mängd.
Vagnar är bara att välja och vraka men det verkar ofta vara dubbla-trailervagnar som används  från blandade uthyrare och järnvägsbolag.
Är nog tillgång och efterfrågan som styr i det fallet.
« Senast ändrad: Igår kl. 12:53:14 av svenskN »

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.898
« Svar #10 skrivet: Igår kl. 11:34:51 »
Det har givits ut semitrailers i detta åkerets färger. Senast dock 12 år sedan.

http://www.lkwmodellauto.de/hhbode.html
Bengt W
H0 2R DCC

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #11 skrivet: Igår kl. 15:02:03 »

Han kanske har en sådan här: Skrivare.

Kan vi återgå till ämnet tack!

Eftersom det var trådstartaren som nämnde tillämplig utskrift anser jag att det hör till ämnet och någon återgång angående detta inte är behövlig.

Men... åter till grundfrågan. Vet vi verkligen vad som observerats? Järnvägsvagn, trailer på järnvägsvagn eller container på järnvägsvagn. Tycker fortfarande att trådstartaren ska höja nivån på denna tråd genom att leta reda på sina bilder... utan bilder blir det svårt att framställa underlag till printning av dekaler. Detta oavsett vilken skrivartyp man har!

SA

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 369
« Svar #12 skrivet: Igår kl. 19:42:34 »
Jag har gjort lite sådana trailer du beskriver men inte just det företaget.

Mitt recept
Ta foto rakt från sidan eller sök på google så kan man hitta bilder som går att använda.
Köp en vit trailer finns bla flera olika typer att välja på och även lösa kylaggregat. Modellhobby i Luleå har bra utbud av att.
Sedan är det klippa ut att till samma storlek och få till färgerna bra.
Sen lägger jag in så många det går på ett A4 ark och skicka på tryckning. Har en i italien som löser att för 20€ plus 10€ för frakten
Finns ju flera i Sverige som gör dekaler som särket kan gör att med bra underlag

Här är en bild. Dom Rema1000 har även en lampor som indikera att kylaggregaten är igång

« Senast ändrad: Igår kl. 19:44:43 av andreasevo »

svenskN

• Stammis
« Svar #13 skrivet: Igår kl. 19:49:15 »
Måste rätta mig själv lite.
Företaget heter inte HH Bode utan Spedition Bode.
Ifall man nju vill söka fakta.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.898
« Svar #14 skrivet: Igår kl. 20:20:20 »
https://transportnytt.se/nyheter/spedition-bode-forst-att-lasta-av-i-stockholm-nord

Bilden förefaller återge ett mer generiskt kombitåg för Bode. Den är nog inte från  Stockholm Nord/Rosersberg.

Man kan nog få till märkningen utan printer med vitt. Printar man på genomskinlig folie och sparar ut där det ska vara vitt samt sätter det på vitmålade containrar borde resultatet kunna  duga.
Sen finns det någon som säljer papperscontainrar med alla tänkbara tryck på, kanske Bode finns med där.

Det torde finnas mer än en spedition i Tyskland med namnet Bode; Ferdinand Bode (tror jag det heter) och HH Bode. De formella företagsnamnen är inte exakt som marknadsnamen. De som har dealings med Lidl är de som är märkta HH Bode.

« Senast ändrad: Igår kl. 20:28:40 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC