Författare Ämne: Veboda Järnväg  (läst 4806 gånger)

janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 153
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Veboda Järnväg
« Svar #50 skrivet: tor 05 mar 2020, 09:11:29 »
Hej
Det stämmer.
Jag har monterat den på ett par konsoler utanför tågbordet som är avslutat som en kajkant.
Hälsningar
Janne

janaagersten

• Användare
« Svar #51 skrivet: tor 05 mar 2020, 09:23:41 »
Ojdå
En ny sida utan bilder måste åtgärdas.
Det får bli en drönarbild över lokstationen.

Hälsningar
Janne

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.013
« Svar #52 skrivet: tor 05 mar 2020, 09:45:05 »
Hej
Det stämmer.
Jag har monterat den på ett par konsoler utanför tågbordet som är avslutat som en kajkant.

Jag har deras motsvarande i N liggande obyggd tillsammans med deras tågfärja. De gör riktigt fina modeller och du har ju verkligen gjort det bästa av den  :up:.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

janaagersten

• Användare
« Svar #53 skrivet: tor 05 mar 2020, 10:19:51 »
Hej
Tack.
Jag köpte på mig en del från Artitec inför pensioneringen, bland annat den mindre tågfärjan som jag skall anpassa för normalspår samt en passagerarfärja som ska placeras i slussen innan klaffbron.
Hälsningar
Janne

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.293
  • Lindome
« Svar #54 skrivet: tor 05 mar 2020, 21:54:17 »
Hur löser du luftledningen över vändskivan?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

janaagersten

• Användare
« Svar #55 skrivet: fre 06 mar 2020, 06:56:12 »
Hej
Jag har Sommerfeldts spindel för lokbryggor.
Hälsningar
Janne

janaagersten

• Användare
« Svar #56 skrivet: sön 08 mar 2020, 15:28:59 »
Hej
Jag har kämpat hela helgen med att spela in en video från kameratåget men måste inse att datorn inte har kapacitet för digitalisering av en analog videoström.
Kort sagt så blir videon ryckig och allmänt undermålig.
Men resultatet är ändå såpas att jag vågar publicera den.
Videon som sänds från tåget är väldigt känslig för störningar från mobiltelefon och trådlöst nätverk. Mottagardelen består av ett par videoglasögon med ett inbyggt gyro som styr ett servo som vrider kameran utifrån hur användaren vrider på huvudet. I dag finns det helt andra grejer som ger en mycket bättre upplevelser än Märklins Mobile Vision men det var topp off the line när jag köpte det.

Hälsningar
Janne

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.253
« Svar #57 skrivet: sön 08 mar 2020, 20:38:48 »
Mycket inspirerande och kul bygge med mycket bilder o film. Gillar dubbelspåren och hur du blandar in barnbarnen med dinogrotta o pippihus.
Har du möjligen en spårplan så man kan få en överblick av din bana? Hur stort är rummet?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

janaagersten

• Användare
« Svar #58 skrivet: sön 08 mar 2020, 22:31:16 »
Hej
Efter förslag från forumsbroder lägger jag upp spårplanen.
De grön och blåfärgade spåren är dolda. Rummets mått är 7320x3000mm.

Hälsningar
Janne

janaagersten

• Användare
« Svar #59 skrivet: tis 10 mar 2020, 10:22:27 »
Hej
Jag kom att tänka på att jag inte har beskrivit tekniken som jag styr banan med. Jag gillar att grotta ner mig i teknik lika mycket som landskapsbygge så det är inte helt oviktigt.

Banan är indelad i block i form av spårledning som är anslutet till S88 busen. Till varje block har jag även en bromsmodul så att loken stannar mjukt och fint. Vid in och utfarterna vid stationerna har jag även kontaktskenor för att känna av i vilken riktning som tågen kommer, då jag har en viss dubbelriktad trafik på spåren.
Vissa godståg vill jag inte ha in på stationen utan de får passera via ett förbigångs spår.
Till detta har jag Reed kontakter i spåren och magneter under godstågen som skall passera. Utöver bromsmodulerna vid varje block har jag signaldecodrar som enbart är till för att ge signalerna rätt signalbild.
Jag har blandat en del med fabrikaten så jag kör med multiprotokoll MFX, DCC samt FX (mm) samtidigt. Det hela styrs med Märklins CS3. Utöver CS3an har jag två boostrar.
Jag har fem S88 och en L88 utspridda i anläggningen för att minimera kabeldragningen så det finns en del lediga plintar för framtida behov. Sammantaget fungerar det hela klanderfritt.

CS3ans booster matar bara till växel o signaldecodrar, övriga matar enbart till spåren. Innan CS3an hade jag CS2an men den gör tjänst på LGB banan, jag kunde inte låta bli att även digitalisera den.

Eftersom jag har banan indelad i block och inga tåg kan köra in i ett upptaget block så fungerar det helt automatiskt, jag behöver bara köra i gång ett tåg vid uppstart så rullar alla andra igång allteftersom blocken blir lediga. Totalt är det som mest fjorton tåg som är aktiva vid körningar.
Hälsningar
Janne

janaagersten

• Användare
« Svar #60 skrivet: mån 16 mar 2020, 08:55:00 »
Hej
Rapport från byggbordet.
Jag har ägnat en del tid med att studera YouTube videos bland annat ”Märklin of Sweden” om hur man gör träd, framför allt granar. Med stor entusiasm skred jag till verket med att tillverka mina egna granar i stället för att köpa.
Nu sitter jag här med några granar som ser ut som om de var hårt angripna av Barkborre eller något liknande. Hade det funnits någon förebild till dessa granar hade någon botaniker hoppat jämfota av lycka då en helt för vetenskapen okänd art upptäckts.
Det vetenskapliga namnet för dessa granar skulle med all säkerhet bli ” Picea Abstractus ”

Men jag låter mig inte nedslås av detta utan kämpar vidare med mina försök. Jag vågar inte riskera mitt medlemskap i forumet genom att publicera några bilder av dåligt modellbygge utan det får bli en videosnutt på malmtåget som passerar Veboda station som tröst.

Hälsningar
Janne

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 235
« Svar #61 skrivet: mån 16 mar 2020, 09:13:14 »
Hej Janne !

Det blir nog det mest humoristiska inlägget idag !!

Tack för ett trevligt inlägg !!

Hälsningar
Lennart
 :up:

janaagersten

• Användare
« Svar #62 skrivet: fre 20 mar 2020, 11:13:17 »
Hej
Ingenting får förfaras var min tanke när jag stod och betraktade högen med misslyckade granar.
Jag valde ut två av de minst dåliga granarna och placerade dem på en lämplig platts där det nöjsamt kan döljas av andra träd. När det var klart så tyckte jag mig höra älgarna jämra sig av förfäran.
Orolig över om jag har fått tomtar på loftet och min mentala status i allmänhet konsulterade jag hustrun.
Hon lugnade mig med att säga att man inte kan få något som man redan har. Stärkt av hennes ord gick jag ner till tågrummet och som den despot jag är över mitt imperium döpte jag orten till Jämmerdalen och beslutade även att någon notis inte skulle tas till älgarnas klagande jämmer.
Ortens dop firades av den lokala bilburna ungdomen genom att äta Bullens Pilsnerkorv.
Det hela övervakades av konstaplarna Kling o Klang, som för övrigt fått sin T-Ford uppgraderad till ett mondänt fartvidunder av märket Opel Kapitän.
Resterande granar kunde användas till ved tänkte jag men då rymde sågbocken.

Hälsningar
Janne

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 467
« Svar #63 skrivet: fre 20 mar 2020, 11:51:20 »
Jag gillar verkligen forumbröder med humor och självdistans  :beer: :hug: :clap:.
Känner f ö igen kommentarer från familjen m fl närstående :lol:

Sågbocken gick ut när det var skönhetstävling sa väl Lasse Ekborg i bunta ihop dom.  :approve:

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.191
« Svar #64 skrivet: fre 20 mar 2020, 12:41:22 »
He he!

Kan bara hålla med om humorn i inlägget och min kära mor som är över 80 år brukar säga
ibland att jag inte har alla hästar hemma.  :wacko: Har ännu inte kommit på vad hon menar.
Lite humor behövs i dessa tider.  :)

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.293
  • Lindome
« Svar #65 skrivet: fre 20 mar 2020, 13:22:39 »
Jag håller med om att humor har en förnöjsam effekt hos vissa bl a mig själv men tänk er nu för så ni inte spårar ur o dom får stryka era inlägg så mitt råd håll er till ämnet  ;) även om jag tycker att ts har med det här i sitt inlägg.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

janaagersten

• Användare
« Svar #66 skrivet: ons 25 mar 2020, 21:55:49 »
Hej
Angående en annan tråd i forumet så vill jag visa ett exempel på en säckstation som tillhör
Veboda – Jämmerdalen Järnvägar.

Hälsningar
Janne

janaagersten

• Användare
« Svar #67 skrivet: tor 26 mar 2020, 13:22:57 »
Hej
Efter att det har spridits rykten om att en känd järnvägsprofil i Veboda haft en hallucination i skogarna runt Jämmerdalens centralort i samband med trädplantering har intresset bland allmänheten ökat markant för järnvägsresor till Jämmerdalen. Även bland de lärde har intresse väkts att studera nyplanteringarna av den nya arten ” Picea Abstractus ”.
Detta har medfört utökad tidtabell. Anstormningen av passagerare är stor men järnvägsförvaltningen bedömer att man har situationen under kontroll då man har iordningsställt beredskapslok för att klara den extra trafiken.
Jag har varit ute i verksamheten och filmat möte mellan ordinarie rälsbusståg och ångloksdraget extratåg vid Hopplösa station.

Hälsningar
Janne

janaagersten

• Användare
« Svar #68 skrivet: ons 01 apr 2020, 10:58:01 »
Hej
Jag har varit ute i verksamheten och dokumenterat hur Veboda lokaltrafik sköter sig.
En kollision blev jag vittne till men den redigerade jag bort. I mitt huvud behöver jag inte redigera bort något då det i min ålder sker automatiskt.

Hälsningar
Janne

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.734
« Svar #69 skrivet: ons 01 apr 2020, 12:23:22 »
Dom verkar ha en föredömlig turtäthet i dessa tider.
Snyggt byggt!

janaagersten

• Användare
« Svar #70 skrivet: ons 01 apr 2020, 13:26:33 »
Hej
Det är ketchupeffekten, först kommer ingen sedan kommer ingenting alls, senare kommer alla.
Hälsningar
Janne