Författare Ämne: Tekniska Museets Modelljärnväg  (läst 2058 gånger)

Utloggad Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • Turebergs Station
Tekniska Museets Modelljärnväg
« skrivet: tis 11 feb 2020, 22:33:10 »
För bara tre månader sedan var MJ-inspektionen och besökte Modelljärnvägen på Tekniska Museet.
Det blev en mycket uppskattad och trevlig trilogi med filmer om Uno Miltons verk, men även en kort inblick i den ideella gruppen Uno Miltons Vänners arbete med att bevara och underhålla modellen. Ett syfte med filmserien var bl.a. att väcka intresse och för att värva fler personer som vill vara med och säkra modellens framtid med sin kunskap om MJ.
Tyvärr har det gått trögt med rekryteringen vilket förvånat mig en smula.

Det borde finnas några MJ-rallare därute som besitter rätt kunskaper, framförallt behövs någon som är bra på likström, finmekanik och lödning eftersom loken, elektroniken och vagnarna kräver ständigt underhåll. Johan Murray som kan modellen utan och innan kan behöva avlastning ibland och någon att bolla tekniska lösningar och idéer med när nya oväntade problem dyker upp. Han kan som sagt allt om modellen som är värt att veta och lite till, men kan ju inte förväntas vara där jämt.

Själv har jag tagit mig an enklare uppgifter som är kopplade till de estetiska delarna, landskap och målning i första hand.
Med tiden kommer jag dock att försöka sätta mig in mer och mer i de tekniska detaljerna också, men vi behöver vara ett par till som brinner för detta vackra museiföremål och vill vara med och hjälpa till.

Skicka mig ett PM och berätta lite om dig själv och om du är intresserad av att hjälpa till med det tekniska på denna underbara modelljärnväg. Det bästa är om du bor i Stockholmstrakten, men det är absolut inget krav. Var med och hjälp oss att bevara Unos Modelljärnväg, så att fler kan se och uppleva den även i framtiden.

Här är några foton på lite enklare arbete som jag gjorde i helgen. Bälgarna behövde målas svarta på en av personvagnarna.
Det är en ren glädje att få vara med och sköta underhållet av dessa, i mina ögon, guldklimpar till vagnar. Bälgarna är gjorda av vikt cigarettpapper och längst ut sitter en mässingsprofil som karm. Jag har använt vanlig svart akvarellfärg för att det inte skall bli för tjockt och smetigt. I närbild ser man att Uno har försökt få till så mycket detaljer det bara var möjligt på denna scratchbyggda vagn.







Avslutningsvis en stämningsbild på Hg-loket som är min personliga favorit. :up:


« Senast ändrad: ons 12 feb 2020, 07:09:29 av Simpan »

Utloggad Du618

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 226
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #1 skrivet: tis 11 feb 2020, 22:53:34 »
Hej Simpan

Jag har varit och sett Anläggningen och det var runt 1990 året, så det är ett tag sedan. Uno och hans kompis gjorde ett fantastikt jobb, ett otroligt verk.
Kul läsa att den finns kvar, har läst att den kanske skulle tas ner. Bara ett rykte kanske.

MvH Du618

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 615
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #2 skrivet: ons 12 feb 2020, 00:56:42 »
Vagnen på första bilden må se lite grov ut i så extrem närbild, men betänk att allt är handgjort och avsett att ses som en helhet, som på andra bilden. Allla"  detaljer är med, texten är handskriven, kontaktledningen är skalenlig och fungerande, inte 2-rälsdrift utan mellan hjul och kontaktledning. Det mesta byggdes i slutet av 40-talet, 60-talsvagnen naturligtvis lite senare.
Vid WNJ:s 40-årsjubileum för några år sedan hade Uno med sitt  då gott och väl 70-åriga D-lok och visade. Materialtillgången efter kriget var kritisk, men en kakelugnslucka visade sig vara gjord av bra mässing. Det blev ett lok som kanske inte tål en närbildsgranskning som t.ex i Y1-tråden, men det står långt över vad som då fanns att köpa och det går än idag.

 Det finns mycket finesser på baksidan av anläggningen, som besökarna inte ser.  För några år sedan frågade någon på muséet om det inta var dags att digitalisera anläggningen. Vår då störste digital-profet, Rutger Friberg, sade stopp och belägg, förstör inte ett museiföremål, pekande på det mekaniska programverket med alla genomtänkta funktioner.

Utloggad Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • Turebergs Station
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #3 skrivet: ons 12 feb 2020, 19:30:26 »
Kul läsa att den finns kvar, har läst att den kanske skulle tas ner. Bara ett rykte kanske.
Ingen rök utan eld som man brukar säga.  ;) Ryktet är dock inte helt sant. Modellen skall flyttas någon gång under året. Jag lär uppdatera er alla om när och vad som händer modellen i denna tråd.  :up:

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.112
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #4 skrivet: ons 12 feb 2020, 22:28:42 »
Uno Miltons modelljärnväg kommer att flyttas inom Tekniska museet. Dock tidigast i höst.
Detta kommer att innebära bättre tillgänglighet kring banan för besökare.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • Turebergs Station
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #5 skrivet: ons 12 feb 2020, 23:47:39 »
Jag var lite otydlig kanske, men visst kommer modellen flyttas inom Tekniska museets väggar. Museet äger ju modellen och den ingår sedan en tid tillbaka i TMs "hands on-samlingar". Föremål där tekniken fortfarande fungerar och kan visas för besökare. Flytten sker någon gång under senhösten, men inget datum är spikat än. Den kommer alltså att finnas kvar och visas precis som idag, men den måste flyttas eftersom en ombyggnation är på gång att ske just på den plats där modellen står idag.

Troligtvis flyttas den en trappa ner, samma trappa som går runt den stora hissen direkt in till höger vid huvudentrén. Ner i undervåningen kan man säga, där det idag är Teknoleket. Det finns dock inga skisser eller ritningar att ta ställning till än, så vi vet inte exakt hur det är tänkt att se ut eller om tillgängligheten blir bättre än idag för besökarna, men det är en viktig faktor när vi skall diskutera utformningen av ytorna runtomkring. Idag har en del svårt att se hela modellen och allt som sker när det är mycket besökare på en visning.
« Senast ändrad: ons 12 feb 2020, 23:58:58 av Simpan »

Utloggad FONTANA

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 894
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #6 skrivet: tor 13 feb 2020, 17:24:25 »
Hej på er! Jag vill inte vara nedlåtande, men är det inte dags att byta ut hela det rullande materialet? Idag finns det ju superfina modeller av allt som körs nu på banan och då slipper ni det här jobbet med att underhålla dessa ganska "slitna" modeller.Sedan kan man väl ställa hans byggda modeller i en vitrin ovanför anläggningen med en liten skylt om upphovsmannen. Jag har sett banan flera ggr och det som jag har fastnat för är ju det fantastiska landskapet. Tåget som går genom ensliga fält och skogar, Sverige är ju ett öde land i många avseenden och där får jag in min "kärlek" till anläggningen. Nåväl, det viktigaste för mig är ju att själva anläggningen finns kvar med sin själ, det rullande materialet kan ni gott byta ut!

Mvh

Utloggad Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • Turebergs Station
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #7 skrivet: tor 13 feb 2020, 18:32:36 »
Hej på dig Fontana. Din kommentar är vanligt förekommande tyvärr. Man tycker det är jobbigt att bevara det som är gammalt eftersom det kräver lite extra jobb. Släng allt gammalt och köp nytt istället, mycket enklare, men såå tråkigt tycker jag.

Överlåt jobbet till oss som brinner för och älskar att pyssla (och jobba) med denna gamla och vackra modell och dess lika fina lok och vagnar. Om vi ens skulle börja fundera på att byta ut alla lok och originalvagnar som du föreslår kan vi lika gärna sluta visa och köra modellen för allmänheten och ställa den i en vitrin också. Rätt så trist tycker jag, eftersom den fungerar så bra och uppskattas av tusentals besökare varje år som fascineras av den.  :up:
 
Och så länge Unos lok och vagnar håller ihop kommer de att köras på anläggningen och jag hoppas att det kommer att se likadant ut om ytterligare 70 år. Vem vet. Men, jag skall inte sticka under stol med att de delar som inte håller för evigt, motorer, kugghjul och kontaktledningen t.ex. byts ut och/eller repareras med nya komponenter för att allt skall fungera. Det är det som är jobbet.

Det som är unikt med denna modell är just att den fortfarande går att köra visningar med och har kvar originallok och vagnar så som de såg ut när de byggdes för 60-70 år sedan.  :D

Utloggad Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 57
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #8 skrivet: tor 13 feb 2020, 19:46:20 »
Det som är unikt med denna modell är just att den fortfarande går att köra visningar med och har kvar originallok och vagnar så som de såg ut när de byggdes för 60-70 år sedan.  :D


Läste ett reportage om denna järnväg för kanske 15-20 år sen.

Där nämndes att några vagnar hade stulits vid något tillfälle.
Är det nåt du känner till? Dessa vagnar saknas väl fortfarande.
Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

Utloggad Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • Turebergs Station
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #9 skrivet: tor 13 feb 2020, 20:43:21 »
Det som är unikt med denna modell är just att den fortfarande går att köra visningar med och har kvar originallok och vagnar så som de såg ut när de byggdes för 60-70 år sedan.  :D


Läste ett reportage om denna järnväg för kanske 15-20 år sen.

Där nämndes att några vagnar hade stulits vid något tillfälle.
Är det nåt du känner till? Dessa vagnar saknas väl fortfarande.
Ja, det stämmer faktiskt. Några vagnar stals, och då byggde Uno nya har jag fått veta nu. Som relativt ny i gruppen (1 år) lär man sig hela tiden nya saker om modellen. Det gör den än mer charmig tycker jag, att den har en lång och spännande historia. Kom gärna med mer frågor så skall vi försöka besvara dem efter bästa förmåga.  :)

Utloggad hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 933
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #10 skrivet: tor 13 feb 2020, 20:48:43 »
Hej på er! Jag vill inte vara nedlåtande, men är det inte dags att byta ut hela det rullande materialet? Idag finns det ju superfina modeller av allt som körs nu på banan och då slipper ni det här jobbet med att underhålla dessa ganska "slitna" modeller.Sedan kan man väl ställa hans byggda modeller i en vitrin ovanför anläggningen med en liten skylt om upphovsmannen. Jag har sett banan flera ggr och det som jag har fastnat för är ju det fantastiska landskapet. Tåget som går genom ensliga fält och skogar, Sverige är ju ett öde land i många avseenden och där får jag in min "kärlek" till anläggningen. Nåväl, det viktigaste för mig är ju att själva anläggningen finns kvar med sin själ, det rullande materialet kan ni gott byta ut!

Mvh

Ja du FONTANA, varför tror du järnvägen är på Tekniska museet? För att nya prylar skall förevisas?

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.287
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #11 skrivet: fre 14 feb 2020, 06:34:43 »
Hej på er! Jag vill inte vara nedlåtande, men är det inte dags att byta ut hela det rullande materialet? Idag finns det ju superfina modeller av allt som körs nu på banan och då slipper ni det här jobbet med att underhålla dessa ganska "slitna" modeller.Sedan kan man väl ställa hans byggda modeller i en vitrin ovanför anläggningen med en liten skylt om upphovsmannen. Jag har sett banan flera ggr och det som jag har fastnat för är ju det fantastiska landskapet. Tåget som går genom ensliga fält och skogar, Sverige är ju ett öde land i många avseenden och där får jag in min "kärlek" till anläggningen. Nåväl, det viktigaste för mig är ju att själva anläggningen finns kvar med sin själ, det rullande materialet kan ni gott byta ut!

Mvh

Ja du FONTANA, varför tror du järnvägen är på Tekniska museet? För att nya prylar skall förevisas?





/hanlof

Även om jag till viss del kan förstå tanken i FONTANA's inlägg så är det som just hanlof skriver, ett museum.
Hade anläggningen varit någon sorts reklampelare för modelljärnväg på ett annat ställe, så tycker jag att läget hade varit annorlunda.

Edit: ändrat mitt inlägg eftersom texten hamnade mitt  hanlof's kommentar.
« Senast ändrad: fre 14 feb 2020, 10:22:33 av sintra »

Utloggad Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.353
  • Lindome
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #12 skrivet: fre 14 feb 2020, 07:28:36 »
Men anläggningen är på ett museeum ju då är det väl äldre saker som ska förevisas o inte moderna (förutom på Moderna museet) saker så jag håller på original grejerna.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad FONTANA

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 894
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #13 skrivet: fre 14 feb 2020, 17:19:57 »
Ja, jag lägger ner mitt svärd, :D ni har ju så klart rätt! Det är ju ett museum, tänkte inte på de! Lycka till med underhållet, och jag kommer nog att se banan nån gång till här i livet. Trevlig helg!

Mvh

Utloggad gorane

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 189
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #14 skrivet: sön 16 feb 2020, 16:16:54 »
Den här anläggningen är egentligen inte någon modelljärnväg! Det är en 3-dimensionell tavla som fått en ytterligare dimension med några spår genom det storslagna landskapet. Milton hade den goda smaken att inte belasta med tex en station, som hade inneburit mötesspår, stickspår och diverse byggnader som hade splittrat helheten. Kanske hade då inte tavlan funnits kvar idag.
Om nu anläggningen står inför en flytt är det några reflexioner och tankar som dyker upp:
Rensa bort den elektriska funktionen bakom väggen ! Och ersätt med modern teknik. Det ryms på ett enda kretskort, och lite programmering. (Enligt samma princip som anläggningen vid Ängelholms Järnvägsmuseum.) En massa attraktioner presenteras på alla möjliga museer med hjälp av modern teknik. Inget konstigt med det. På det lediga utrymmet skulle det byggas en stationsmiljö i Miltons stil, där tågen kommer in, stannar och kör iväg. Tillgängligt för publiken på samma sätt som den ursprungliga delen. Detta skulle göra anläggningen än mer unik. Och redo för nästa 70 år.
Om nu underhåll, urspårningar mm är ett problem; Vem bryr sej om det är en Roco-vagn eller en Milton-vagn som  rullar förbi. Det är ändå landskapet som till 99,9% är det primära.

Utloggad hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 933
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #15 skrivet: sön 16 feb 2020, 16:45:46 »
Den här anläggningen är egentligen inte någon modelljärnväg! Det är en 3-dimensionell tavla som fått en ytterligare dimension med några spår genom det storslagna landskapet. Milton hade den goda smaken att inte belasta med tex en station, som hade inneburit mötesspår, stickspår och diverse byggnader som hade splittrat helheten. Kanske hade då inte tavlan funnits kvar idag.
Om nu anläggningen står inför en flytt är det några reflexioner och tankar som dyker upp:
Rensa bort den elektriska funktionen bakom väggen ! Och ersätt med modern teknik. Det ryms på ett enda kretskort, och lite programmering. (Enligt samma princip som anläggningen vid Ängelholms Järnvägsmuseum.) En massa attraktioner presenteras på alla möjliga museer med hjälp av modern teknik. Inget konstigt med det. På det lediga utrymmet skulle det byggas en stationsmiljö i Miltons stil, där tågen kommer in, stannar och kör iväg. Tillgängligt för publiken på samma sätt som den ursprungliga delen. Detta skulle göra anläggningen än mer unik. Och redo för nästa 70 år.
Om nu underhåll, urspårningar mm är ett problem; Vem bryr sej om det är en Roco-vagn eller en Milton-vagn som  rullar förbi. Det är ändå landskapet som till 99,9% är det primära.

Jaha, så bara för att det inte är en station med på anläggningen, så är det en tavla och inte en modelljärnväg?😀 Där ser man...

Som sagt, du kanske också missat att modellen finns i ett tekniskt museum och att den gamla tekniken och originalet skall prioriteras?😏

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.287
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #16 skrivet: sön 16 feb 2020, 17:07:22 »
Ja, varför ska man behålla allt som det är? Det kanske är bättre att anpassa till nutiden. Passa också på att ta tavlan "Nattvarden", måla dit några flaskor Coca Cola och sätt kepsar på gubbarna så att den inte blir så gammalmodig  ;)

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.073
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #17 skrivet: sön 16 feb 2020, 17:18:08 »
Varför måste allt vara elektroniskt när det fungerar analogt med reläer?
Det är väl charmen med denna anläggning att visa att man kunde göra fantastiska "elektroniska kopplingar" långt innan elektroniken fanns.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad HL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 189
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #18 skrivet: sön 16 feb 2020, 17:33:01 »
Ja, det känns som att montera LED strålkastare på en 1929 års Rolls-Royce Phantom, på ett bilmuseum. Bara för att originallamporna är omoderna.
Enligt mitt sätt att se det bör man respektera tekniken i den här anläggningen. Det har gått att hålla den igång sedan 1948.
Undrar ifall en Arduino bestyckad kontrollenhet går att reparera om 72 år-?

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 681
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #19 skrivet: sön 16 feb 2020, 17:35:18 »
Hallå.
Kom just hem och beskådar en märklig forumdiskussion.

Brukar inte lägga mig i s k tycke o smak i forumet o dyl.
Men vissa som gör inlägg bör besinna sig och ö h t tänka på det de skriver.

Vi talar här om ett tekniskt kulturarv. Som flera ärade forumbroder skrev så är det just att bevara och ställa ut tidsandan samt inte minst den bakomliggande tekniken. Inget eller någon ska på intet vis fördärva detta med "tekniska nymodigheter" eller andra påhitt.

Föreslår  att dessa som föreslår dessa "nytekniska" idéer fokuserar på att själva skapa något och låta det bli föremål för framtida beskådan.

Respekt för Uno Milton. !!
Basta !

m v h

PZ

« Senast ändrad: mån 17 feb 2020, 02:16:48 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 615
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #20 skrivet: sön 16 feb 2020, 22:42:21 »
.........Undrar ifall en Arduino bestyckad kontrollenhet går att reparera om 72 år-?
Åter: anläggningen är ett museiföremål och bör behandlas som sådan med stor respekt för Unos kunnighet.  Ibland gäller KISS
Om vi tittar på andra elektoniska "moderniteter", 1972 var jag på skolresa inför examen, på Siemens i München. Där satt grekiska flickor och sydde ringkärneminnen (man hittade inga tyska som klarade av småpillet) Fyra trådar genom varje ring, 8 ringar för varje byte, skulle köras refresh av minnet med millisekunders intervall.
På 90-talet var jag på Deutsches Museum, där visades både ringkärneminnen och en del andra fornminnen, jag sett på fabriken -72.

Utloggad Staffan

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 583
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #21 skrivet: mån 17 feb 2020, 10:35:30 »
Det tekniskt fina med anläggningen är ju även de analoga anordningarna som finns på baksidan som ju visar hur teknik kunde se ut före digitaliseringens intåg. Om anläggningen kunde placeras så att publiken fick se även detta skulle den ju i ännu högre grad passa på just ett tekniskt museum.
Tågen i vitriner? Fördelen kanske skulle vara att man kunde se hur han kunde använda vardagliga ting såsom cigarettpapper och dylikt för att bygga dessa konstföremål. Fast bilder, närbilder, kanske är bättre.
/Staffan

Utloggad Mazz

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 770
    • Banbyggarna
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #22 skrivet: mån 17 feb 2020, 11:07:30 »
Huj, det är ju helheten med Miltons bana som är så fantastisk och att den än idag fungerar...  Att på något sätt förändra dessa sammansättning vore ju helt galet, den står ju som sagt på ett tekniskt museum...
Om man ändå slår på en förändringstanke då, så tycker jag följande, som Staffan också ventilerar:
 Om man kan hoppas på lite större utrymme på nya stället, så att även den intressanta baksidan kan visas på ett pedagogiskt sätt.
Skapa någon form av visuell berättelse hur banan är byggd, metoder, material, teknik osv. på ett publikt trevligt sätt. Banan har ju massor att berätta om förr på många sätt.
Dokumentera! Jag har ingen aning om detta finns redan, men kan man se till att dokumentera och bevara metoder, underhåll, teknik osv. så att efterföljande kan fortsätta att bevara och underhålla detta kulturarv i exakt det utförande det alltid har varit vore långsiktigt värdefullt tror jag.

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #23 skrivet: mån 17 feb 2020, 18:40:46 »
.........Undrar ifall en Arduino bestyckad kontrollenhet går att reparera om 72 år-?
Åter: anläggningen är ett museiföremål och bör behandlas som sådan med stor respekt för Unos kunnighet.  Ibland gäller KISS
Om vi tittar på andra elektoniska "moderniteter", 1972 var jag på skolresa inför examen, på Siemens i München. Där satt grekiska flickor och sydde ringkärneminnen (man hittade inga tyska som klarade av småpillet) Fyra trådar genom varje ring, 8 ringar för varje byte, skulle köras refresh av minnet med millisekunders intervall.
På 90-talet var jag på Deutsches Museum, där visades både ringkärneminnen och en del andra fornminnen, jag sett på fabriken -72.

Just tekniken med "ferritkärnor" gav ju namnet till hela minnet - kärnminnet - och benämning användes länge som benämning på arbetsminnet, oavsett språk. Kärnminne betyder alltså det bokstavligen snarare än att det är det generella program- och arbetsminnet. Sånt kan man inte få reda på utan kunskap om äldre teknik.

Samma sak med modelljärnvägen. Den är som helhet ett musealt föremål och det är som sådant den är av intresse för museet, att kunna förevisa vad tekniken medgav för lösningar för cirka 70 år sedan. Uppvisningsbanor för modelltågstintresserade med dagens teknik finner man ju regelbundet på andra håll i landet. Det som är värt att begrunda är att delar av den dåtida skapelsen ännu inte överträffats i industriell skala. Närmare bestämt känner jag inte till någon annan som valsat sin egen rälsprofil. Uno Miltons yrke som tandtekniker var ju väl valt för hans hobbyverksamhet.

Utloggad Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.353
  • Lindome
SV: Tekniska Museets Modelljärnväg
« Svar #24 skrivet: mån 17 feb 2020, 19:53:10 »
Oj gjorde han även rälsen själv, ja det var verkligen imponerande må jag säga  :up:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II