Författare Ämne: Löda räls i kurvan längst bort  (läst 1136 gånger)

kattjaevel

• Gäst
Löda räls i kurvan längst bort
« skrivet: mån 30 dec 2019, 13:05:20 »
Då jag vart less på dålig kontakt i kurvan, längs bort, så jävligt till som möjligt.

Utloggad Patrick Grotenius

• Användare
  • Antal inlägg: 150
SV: Löda räls i kurvan längst bort
« Svar #1 skrivet: mån 30 dec 2019, 15:09:49 »
Har du även gjort några förbättringsåtgärder på rälerna (andra polen)?

kattjaevel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: mån 30 dec 2019, 15:32:59 »
Kommer det också. Funderar på vad jag ska använda.

kattjaevel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: mån 30 dec 2019, 18:41:48 »
Tanken som kommit upp är att löda det mesta av 100 meter räls, minus växlar och två rälsbitar före och efter.
Rälerna ska lödas vid varje skarv. Vad blir det, 500 lödningar?

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 684
« Svar #4 skrivet: mån 30 dec 2019, 20:32:08 »
Hej.
Löda varje skarv... Hmm.
Det måste kanske vara lite flexibelt i skenorna. Tänkte på typ solkurvor.
Jorden (0) kan du väl löda i själva plåten på skenan ?
Sedan så räcker det väl med sisådär var tredje skena, så dålig kontakt har du väl ändå inte.

Gott Nytt År !!
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

kattjaevel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: ons 01 jan 2020, 15:53:24 »
Jag ska börja med att löda skenorna på de rälsbitar som är längst bort. Dom glider isär ibland. Mitten skenan/piggarna vid behov. Jag kanske ska tillägga att en del räls i ganska dåligt skick.

Utloggad Henkan1

• Användare
  • Antal inlägg: 25
« Svar #6 skrivet: sön 02 feb 2020, 22:41:23 »
Hej,

Jag har några frågor då jag är pånytt född MJ-rallare...

1. Vad använder du för kabel till detta?
2. Är det lämpligt att använda samma kabel till växlar och annan elektronik på banan?
3. Jag planerar att bygga en layout som ska gå att ta isär på mitten och förvaras på lämpligt sätt (tänk modul fast med mått som passar in hemma hos mig). Kan jag då bara kapa rälsen (jag använder Märklins M-räls och ser jag rätt gör även du det) och löda fast två kablar i varsin rälsbit och sedan koppla samman dem när jag har min layout monterad? Jag antar nämligen att skarven i layouten inte kommer hamna vid en skarv mellan två rälsbitar utan att jag kommer att behöva anpassa rälsen efter skarven i layouten.

Jag hoppas inte jag kapar din tråd nu men jag har funderat endel på dessa frågor.

Tack
« Senast ändrad: sön 02 feb 2020, 22:59:51 av Henkan1 »

kattjaevel

• Gäst
« Svar #7 skrivet: mån 03 feb 2020, 09:02:42 »
Hejsan.

1. Det är ok att skriva i min tråd.
Ang kabel så använder jag 1,5 mm2 till de långa sträckorna sedan blir det tunnare till växlar, signaler osv. Det är viktigt att vara konsekvent med färgerna. De tunnare kablarna är ungefär 0,75 mm2
2. Se ovan.
3. Låter bra. Jag kapar med en slö bågfil, hoppar inte så mycket utan snittet blir finare. Finns tänger att köpa för ändamålet. Man kan kapa med dremel men jag tycker mig inte bekväm med den.

Lycka till

Torbjörn

Utloggad Henkan1

• Användare
  • Antal inlägg: 25
« Svar #8 skrivet: mån 03 feb 2020, 22:59:39 »
Hejsan.

1. Det är ok att skriva i min tråd.
Ang kabel så använder jag 1,5 mm2 till de långa sträckorna sedan blir det tunnare till växlar, signaler osv. Det är viktigt att vara konsekvent med färgerna. De tunnare kablarna är ungefär 0,75 mm2
2. Se ovan.
3. Låter bra. Jag kapar med en slö bågfil, hoppar inte så mycket utan snittet blir finare. Finns tänger att köpa för ändamålet. Man kan kapa med dremel men jag tycker mig inte bekväm med den.

Lycka till

Torbjörn

Stort tack för svaret, det låter hoppfullt!

Räcker det att löda fast en kabel i mittledaren på de skenor jag vill koppla samman (efter att jag kapat såklart) och sedan koppla ihop dem med tex en wago? Min förhoppning är att digitalisera anläggningen, behövs det fler kablar i så fall?

Jag har så många frågor att jag inte vet vart jag ska börja :)

kattjaevel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: tis 04 feb 2020, 11:03:48 »
Fråga på du.

Jag tycker att du ska se till att du har returen, jord - kopplat också. Löd en kabel i en skena som du kan koppla ihop med den andra avsågade.