Författare Ämne: Lgjns på byggbordet (Lgjs 745/746)  (läst 1688 gånger)

Utloggad svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 763
Lgjns på byggbordet (Lgjs 745/746)
« skrivet: sön 15 dec 2019, 15:24:04 »
Flyttar detta lilla projekt hit från en tråd ang. förebilden.
Nog bättre om förebildtråden får handla mer om just förebilden än mina tafatta försök till vagnen i N-skala.
Länk till förebildstrådhttps://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22568.0

Börjar med vagnen som ska slaktas
Liliput 265221

« Senast ändrad: sön 15 dec 2019, 16:06:15 av svenskN »

Utloggad svenskN

• Stammis
SV: Lgjns på byggbordet (Lgjs 745/746)
« Svar #1 skrivet: sön 15 dec 2019, 15:57:53 »
Då ska vi se.
En liten början med saker jag vill göra på ett testexemplar:

# nya spännstag
# nya skyltar och dekaler med märkning
# tunn plåt ovansida mellan växlarhandtagen
# kapa bort några containerfästen och material mellan dessa
# ta bort vagnens tvärgående mittstag och ersätta med två nya på vardera sidan om vagnens mitt.
# byta ut de två växlarhandtag som är riktade snett utåt till samma som de raka som är mitt emot.
# testa att rensa mellan en del stag i vagnsändarna där man normalt ser rakt igenom
# ommålning till brunt
# sätta dit två bygelfotsteg
# tynga ner
Något jag måste lura mer på är bromsuttrustning undertill och lastavkänningen.
Och naturligtvis vad som är synligt nog för att lägga tid på!

Tror det var mina första tankar.
Spännstagen såg jag inte själv till en början utan det var signaturen BJ som fick upp mina ögon,tack!

Är det någon som har någon fundering så är det alltid välkommet!
Funderar alltid på vad andra nämner men gör alltid egna val baserat på mina förutsättningar.
Blir blandade resultat ;)
« Senast ändrad: ons 18 dec 2019, 17:42:26 av svenskN »

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.243
« Svar #2 skrivet: sön 15 dec 2019, 22:11:18 »
Då ska vi se.
En liten början med saker jag vill göra på ett testexemplar:

...
# byta ut de två växlarhandtag som är riktade snett utåt till samma som de raka som är mitt emot.
...

De två "lutande tornen" i vagnens vänstra hörn är nog inte ens åkhandtag. Den tyska vagnen verkar vara utrustad med den av UIC/ERA stipulerade bestyckningen av fotsteg, de i vagnens högerhörn, plattfotstegen. Förebilden är däremot SJ-anpassad till den i Sverige på den tiden vanliga bestyckningen även med bygelfotsteg. I högra hörnen dög dessa inte längre åt de internationella regelmakarna, men inget hindrade SJ från att bibehålla sin traditionella fotstegsmodell i vänsterhörnen. På modellen sitter därför till vänster bara en slutsignalhållare "på skaft" medan SJ-vagnen där har ett åkhandtag med slutsignalhållare ovanför ett bygelfotsteg. Modellens åkhandtag är antagligen inte heller av typisk SJ-modell, men det syns kanske inte så väl i N-skala.
- o000oo -

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #3 skrivet: sön 15 dec 2019, 22:29:20 »
Okej!

Var lite fundersam på vad dessa snedställda ting är för något.
Bygelfotsteget glömde jag ta med,såg dem efter ytterligare bildkikande.
Fyller på i att göra-listan ovan :)

Tack för infon!

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #4 skrivet: ons 18 dec 2019, 16:53:39 »
Har lite funderingar kring att tynga ner vagnen.
Den är gjord i rätt styv plast och kommer sannolikt vara något för lättviktig för att placera in varsomhelst i ett tåg.
Åtminstone när man tänker sig dessa olastade.
Tilllverkarrns lösning har varit att växelflaken som ingick gav tyngd åt vagnen.

Finns två fickor på undersidan som kan utnyttjas till extra vikt men har funferingar på om huvudbehållare kan ge viss viktökning också.
Måste kika mer på hur dessa ser ut.

Har varit justerad och jobbat tidiga mornar så har inte haft ork och möjlighet att göra mycket rent praktiskt.
Kommer börja karva och och även se hur mycket extra vikt jag kan få in i fickorna.

Funderar också kring om spännstagen möjligtvis kan göras i metall och öka vikten aningens.
Tänker att många bäckar små kanske kan ge vikt nog i slutändan...

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.109
« Svar #5 skrivet: ons 18 dec 2019, 19:03:12 »
Jag håller på med ett liknande projekt som ditt (men lite mindre ambitiöst) där jag planerar att borra in små neodym-magneter i vagnsflaket och lägga en tunn magnetisk plåt antingen i eller under vagnen (förmodligen under).

Jag har även experimenterat med lite olika tyngder. Muttrar riskerar att ge vagnen för hög tyngdpunkt tycker jag, så en eller två plåtbitar i lämpligt material är att föredra. Problemet där är ju att många containrar som följer med vagnar inte är enkelt isärtagbara. Nu har jag en rejäl påse av omålade 20 och 40 fots-containrar från Conrad försvenska och de kommer ju i delar, men originalcontainrarna är i vissa fall lite knepigare.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #6 skrivet: ons 18 dec 2019, 20:23:07 »
Kul :)

Ta gärna bilder och berätta mer om du har lust!?
Blir lite förvånad när du säger att containrar inte är isärtagbara.
På de flesta jag har så är bottnarna eller taket avtagbara.
Conradcontainrar!?
Måste nog botanisera vidare vad som finns idag men har rätt mycket av både containtrar och växelflak.
Hursomhelst vore det kul att se hur ditt projekt går  :up:

Mina projekt är alltid överambitiösa  :ouch: :oops: :star:
Fast å andra sidan så är det inte troligt att alla tankar blir åtgärdade.
Brukar tyvärr ofta fastna på målningstadiet.

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 18 dec 2019, 21:26:41 »
Här en liten fingervisning om vad för vikter vi talar om.

Kan nämna att Fleischmanns tvåaxliga plastvagn vägde ca 8g,Trix tvåaxliga metallvagn ca 10g.
Som referens till det så väger ett RC strax över 70g
« Senast ändrad: ons 18 dec 2019, 21:35:45 av svenskN »

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.243
« Svar #8 skrivet: tor 19 dec 2019, 00:11:25 »
Har lite funderingar kring att tynga ner vagnen.
...
Finns två fickor på undersidan som kan utnyttjas till extra vikt men har funferingar på om huvudbehållare kan ge viss viktökning också.
Måste kika mer på hur dessa ser ut.

...
Tänker att många bäckar små kanske kan ge vikt nog i slutändan...

Om modellen varit konstruerad lika som förebilden hade det varit till god hjälp att kunna fylla "tunneln" för glidbalken med en massiv metallstav, men det är väl inte möjligt.
Huvudbehållaren är i skala 1:1 = 375 mm i diameter och totalt 1475 mm lång över de kupade gavlarna. Dessutom får man gärna för "utsiktens" skull hänga in två stycken lastbromsautomater, där själva växellådan är ca 400 x 500 x 200 mm och därtill en bromscylinder 14" = 360 mm i diameter och ca 300 mm lång. Om man dessutom kan fuska lite med lite extra höjd på dessa delar kan man kanske öka volymen ytterligare. Huvudbehållaren hänger ca 500 mm ö.r.ö.k., bromscylindarna och styrventilen ca 550 mm.  Gjutna i vitmetall blir det väl också några gram att tillfoga.
- o000oo -

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #9 skrivet: tor 19 dec 2019, 02:20:56 »
Ska kika på alla dessa detaljer.
Utmärkt med dessa förslag! :up:
Just nu har jag karvat med vass kniv och ska imorgon försöka fila ytterligare för att få det någorlunda slätt.

Har "opererat" bort 4 st containerfästen,mittstaget,de bägge slutsignalhållarna och spännstagen med stor vånda.
En hel del jobb med att få till finish utan att råka sabba någon annan del.
Resultatet hittills nedan.

« Senast ändrad: tor 19 dec 2019, 02:23:14 av svenskN »

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #10 skrivet: tor 19 dec 2019, 17:58:00 »
Ytterligare ett litet steg!
Ännu mer hål i ramverket!
Får se hur mycket det påverkar koppelstyrningen :emm:

Utloggad rasmusdotse

• Användare
  • Antal inlägg: 40
« Svar #11 skrivet: fre 13 mar 2020, 00:59:21 »
Hej, håller på med ett liknande projekt fast i HO. Där jag gör om 6 st av Limas gamla "svenska" Lgjs till en mer korrekt Lgjns 791 med frilagt ramverk. Dvs samma vagn som Lgjns 745/746 fast kort. Började för nästan exakt ett år sedan och tar lite i taget. Har ägnat sjukt mycket tid åt att leta foton på Lgjns 741, Lgjns 745/746 och Lgjns 791 och sen granska alla detaljer fram och tillbaka.

Och jag ser direkt en detalj som är helt fel på din vagn. Din vagn har runda stänkskärmar. Lgjns 745/746 har platta stänkskärmar som bara är en plan plåt. Du skulle lätt kunna åtgärde detta och samtidigt få ökad vikt genom att byta ut stänkskärmarna mot plåtar. Enklaste plåten att jobba med för ett sånt jobb är nog plåt från senapstuber eller andra matvaror. Det är mjuk plåt som är lätt att klippa i med vanlig sax och den har bra vikt.

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #12 skrivet: fre 13 mar 2020, 20:58:31 »
Det stämmer.
Har kikat på detta tidigare men tänkt att det får vara men å andra sidan är det faktiskt som du säger,det är en möjlighet till ytterligare vikt vilket är mycket önskvärt  :up:
Får klura vidare på det!

När jag började kika på dessa vagnar så hittade jag just lgjs av den korta varianten som senare väl blev lgjs 741.
Just dessa i den första leveransen har rundade gnistskydd över hjulen,tyärr hjälper det inte mig som vill göra den längre varianten  :(
Nu finns det ett gäng skillnader ändå så kommer inte bli helt rätt hur jag än gör.Alltid några kompromisser hur man än beter sig  :ouch: :emm: :D
Har lgjs 791 raka eller rundade?
Dessa är väl en senare leverans från Ageve istället för den första leverantören.

Utloggad rasmusdotse

• Användare
« Svar #13 skrivet: lör 14 mar 2020, 03:52:06 »
Spar de bortkapade stänkskydden till ett framtida bygge av en Lgjs 741 :)

Har inte lyckats hitta några bilder som jag säkert vet är Lgjs 791 och där man kan se stänkskydden. Men de bör varit platta pga att platta är mycket billigare att tillverka så de rundade borde försvunnit snabbt ur tillverkningen.

Jag har dock upptäckt att jag själv fotograferat 4 st korta Lgjs-vagnar av liknande modell uppifrån, med platta stänkskärmar 2015 i Årsta. Och efter en massa jämförande mellan bilder har jag kunnat utesluta att mina bilder föreställer 741:or som fått sina stänkskydd utbytta. Men de skulle kunna vara korta norska vagnar istället för Lgjs 791 eller någon av vagnarna som TGOJ ägt och som eventuellt skilljer sig från de vagnar SJ ägde.

Sen upptäckte jag häromdagen att en av vagnarna jag fotograferat faktiskt är blåmålad men väldigt rostig så jag hade missat det. Det betyder att det är en vagn som nån gång senaste decenierna  blivit renoverad av TGOJs verkstad. Och det kan evetuellt lösa mysteriet. Tracona Trading sålde några Lgjs 791 till Slovakien 2011. Sen har Netrail (eller har haft) 4 st blå och ett antal bruna Lgjs 791 som kommer från GC och där de blå var nyrenoverade av TGOJs verkstad när Netrail tog över dem. De jag fotograferat har en detalj gemensamt med Traconas 791:or och Netrails blå och bruna 791:or och det är en plåt på utsidan mellan containerfästena ovanför hjulen. Den plåten finns inte på 741:or och inte på 745/746:or heller. Den finns inte heller på danska korta lgjs, inte på tyska korta lgjs  och inte på långa norsk lgjs. Korta norska vagnar kan jag inte hitta bilder på. Så det verkar vara en ovanlig detalj som bara finns på svenska korta Lgjs. Jag vet ännu inte säkert men det mesta tyder på att det är 791:or jag fotograferat och i så fall så har 791:or platta stänkskärmar.

Utloggad svenskN

• Stammis
« Svar #14 skrivet: lör 14 mar 2020, 11:30:38 »
Hehe,jo det ärett ständigt letande :)
Dessutom är det under ständig förändring och saker ändras i omgångar.
Finns det inte en bok om Ageve:s historia?
Om det inte är så att mitt minne är helt åt fanders så kan den vara värd att leta rätt på.
Brukar ju gå att hitta på bibliotek om inte annat.

Ibland hittar man guldkorn i sådana böcker  :)
Värt ett försök i alla fall.

Utloggad rasmusdotse

• Användare
« Svar #15 skrivet: sön 15 mar 2020, 04:27:56 »
"Dessutom är det under ständig förändring och saker ändras i omgångar."

Jo könner till det...
Jag har ett projekt där jag försöker reda ut hur ALLA typer av Lgs-vagnar som SJ haft ser ut. Alla dess är ombyggda från andra vagntyper och ofta förlängda. Finns en del bilder på dessa vagnar men sällan med information om modelversion. Och informationen om modellversioner i officiella dokument är väldigt inkomplett. Problemen med att hitta detaljinformation om Lgjs-vagnarna är ingenting jämfört med Lgs och vissa Lgns-vagnar.
Vagnarna verkar dessutom ha byggts om gradvis men haft samma modellnummer hela tiden. Så för att identifiera rätt modell på bilder så måste man titta på hur sidobalkar och annat är konstruerade för att till slut kinna identifiera vilken vagntyp det är.

Här är en lista på alla typerna och som jag tror är komplett (om någon har bättre info och säkert identifierade bilder så är jag väldigt intresserad):

Lgms - (även kallats Lgjs-t) - öppen ram, kort och lastar bara en 20' - har en sidobild, saknar bild på ramverkets utseende

Lgs ? okänt modellnummer - (ombyggd Os-w som var en ombyggd Ge/Gs) - trägolv, troligen genombruten sidobalk, lösa containerfästen, stolpar och gavelplåtar kvar åtminstone i början - har en sannolik sidobild, saknar bild på plåtarna i golvet för lösa containerfästen

Lgs 681 (även kallats Klps/Lqs) - öppen ram, fasta containerfästen/styrvinklar, märkt "För Volvo-Container..."  - saknar säkert identifierade bilder

Lgs 722 (förlängd ombyggd Ge/Gs) - öppen ram, eventuellt genombruten sidobalk, lösa containerfästen - saknar helt bilder

Lgs 723 (förlängd Om) - golv, golvplåtar för lösa containerfästen, har eventuellt stolpar och sidoplåtar som en Om-vagn men är längre - saknar helt bilder

Lgs 731 (ombyggd Kbs) - öppen ram men kan ha haft golvet kvar i början, fasta containerfästen/styrvinklar, gavelplåtarna kvar, gavelstolpar kapade till gavelhöjd, samtliga stolphållare kvar, 4 stolpar på varje sida kvar men nedkapade tilll korta stumpar, eventuellt hade den mer stolpar kvar till att börja med - har sidobilder, saknar bilder på ramverket och containerfästen

Lgs 741/Lgs 742 (fd Kps/S1) - troligen golv, har blandat fasta, lösa och fällbara containerfästen av styrvinkeltyp - saknar helt bilder

Lgs 841 (förlängd fd Oms) - öppen ram, fällbara moderna containerfästen, borde ha slät sidobalk från Oms men kan ha genombruten sidobalk - har 2 bilder som baserat på vagnsnummer ska vara Lgs 841, varav en bild visar även ramverk och moderna containerfästen, bäda visar en genombruten sidobalk och en lång hjulbas - osäker på om identifieringen är korrekt pga sidobalken

GC Lgns 752 - öppen ram, fällbara moderna containerfästen - har bilder på allt

GC Lgns 881 - öppen ram, fällbara moderna containerfästen, 2 tydliga rester av dörrfästen i varje sidobalk - har bilder på allt men samtliga bilder på ramverket är i väldigt dålig vinkel

GC Lgns 882 - öppen ram, fällbara moderna containerfästen, 1 tydlig rest av dörrfäste i varje sidobalk - har bilder från sidan men saknar helt bilder på ramverket

GC Lgns 930 - öppen ram, fasta moderna containerfästen, tydlig rester av stolphållare i varje sidobalk, tydliga vertikala gula streck på sidobalk - har bilder från sidan men saknar helt bilder på ramverket

Totalt 12 typer varav 4 st Lgns-typer fortfarande används flitigt av Green Cargo. Flera av Lgs-typerna kan eventuellt ha byggts om till Laags dubbelvagnar och fortfarande vara i drift hos olika operatörer. Men Laags-vagnar ska jag titta närmre på längre fram.