Författare Ämne: problem med rökgenerator.  (läst 895 gånger)

Utloggad Håkan Karlsson

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
problem med rökgenerator.
« skrivet: sön 09 feb 2020, 15:46:34 »
Hej. Ny här och i hobbyn.
Köpte ett Märklin 39103 lok som är förberedd för rökgenerator 7226. efter konstens alla regler vill den inte bli varm eller lämna rök. Den lilla ledaren i botten av generatorn är utvikt en aning enligt beskrivning, och avståndet ner till bläcket i loken är utmätt så de ska ha kontakt när generatorn är nedtryckt i botten. jag har provat med mycket lite olja i generatorn, men ingen rök. Alla andra funktioner på loket fungerar och det hela är nytt från fabrik. Vad kan vara fel? Med i asken för rökgeneratorn finns en super smal liten tråd, (säkert renstråd). Med finns också ett litet rör (vasst i ena ändan) vad är detta till för? Även en liten nål?
I min värld, kan jag föreställa mig funktionen och varför det ryker om oljan som blir varm, men om generatorn bara har kontakt med den lilla piggen mot bläcket nere i loket, och ingen mot pol, då blir det ju ingen elgenomströmning, och ingen värme, alltså ingen rök...? Är jag helt ute och cyklar? mycket tacksam för svar och vägledning!
/Håkan

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
SV: problem med rökgenerator.
« Svar #1 skrivet: sön 09 feb 2020, 16:01:22 »
Lokkåpan är väl av metall och återledning skall ske genom den.

Det lilla röret är ett kapillärrör och nödvändigt för att lite rökolja skall lyftas över ytan och förångas av värmespiralen. Det är där det händer så att säga.
Det brukar följa med ett reservör, men kolla för säkerhets skull att det faktiskt sitter ett kapillärrör i.
Rensnålen kan användas för att dra ut ett kapillärrör som eventuellt finns på plats. Då kan man också  dra igenom med rensnålen och kika för att se att det inte är igenbeckat.

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #2 skrivet: sön 09 feb 2020, 16:10:14 »
Vanligast är att man vänt den lilla pinnen i botten som då är kontakten åt fel håll, den brukar vara som så att den skall peka mot körrikningen på loket. Annat vanligt fel är att man har för mycket rökolja i, det  får inte vara fullt upp. Bra hjälpmedel som jag använder är en spruta (svåra få tag i, inget som säljs över disk tyvärr då de ju används för droger, frågade en sjuksyrra på sjukhuet som tittade lite konstigt innan jag förklarade vad den skulle vara till). Men även en liten tops som man lägger mot toppen så suger den upp överflödet.
Om röksattsen används förut och någon lämnat rökvätska i så stelnar den så köra alltid slut på rökvätskan.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad Håkan Karlsson

• Nykomling
  • **
« Svar #3 skrivet: sön 09 feb 2020, 17:44:01 »
Lokkåpan är väl av metall och återledning skall ske genom den.

Det lilla röret är ett kapillärrör och nödvändigt för att lite rökolja skall lyftas över ytan och förångas av värmespiralen. Det är där det händer så att säga.
Det brukar följa med ett reservör, men kolla för säkerhets skull att det faktiskt sitter ett kapillärrör i.
Rensnålen kan användas för att dra ut ett kapillärrör som eventuellt finns på plats. Då kan man också  dra igenom med rensnålen och kika för att se att det inte är igenbeckat.

Hej.
Lokkåpan är av plast.. men kikar man ner i skorstenen så kan jag både se det stålbleck som ska få kontakt med piggen på rökgeneratorn samt ett metallbleck framför, som troligen är menat, ska få kontakt med själva röret på rökgeneratorn. Men det blecket ser ut att ligga någon millimeter för långt fram och får då inte kontakt med röret när det sätts på plats.. För visst MÅSTE det väl vara så att rökgeneratorn ska ha kontakt med två ledare? När strömmen far igenom bildas värme och rök av oljan som följd?

Att piggen är åt fel håll, kan vi uteslut.. detta är noga utstuderat på videos av samma lok. Även för mycket/lite olja. Testat båda sakerna, och allt där emellan. Det står att den kan bli varm (en varning som kanske är lite overkill?) för den förblir iskall..

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.281
« Svar #4 skrivet: sön 09 feb 2020, 18:29:51 »
Ja, det måste vara 2 ”ledare” för att det ska fungera.
Den ena ledaren är den lilla ”tråden” under rökgeneratorn, den andra ledaren är själva rökgeneratorn.
I de äldre loken så var skorstenen i metall och då jordade rökgeneratorn genom denna.
Om nu kåpan är i plast så måste det finnas någon annan typ av ledare som kommer i kontakt med generatorn. Det verkar också lite skumt om även skorstenen, förutom kåpan, är i plast eftersom rökgeneratorn blir lite varm och risk då för att plasten blir skadad.

Utloggad To1973

• Användare
  • Antal inlägg: 223
« Svar #5 skrivet: sön 09 feb 2020, 18:31:12 »
which central do you have?

Utloggad Håkan Karlsson

• Nykomling
  • **
« Svar #6 skrivet: sön 09 feb 2020, 19:05:09 »
Den ena ledaren är den lilla ”tråden” under rökgeneratorn, den andra ledaren är själva rökgeneratorn.
I de äldre loken så var skorstenen i metall och då jordade rökgeneratorn genom denna.
Om nu kåpan är i plast så måste det finnas någon annan typ av ledare som kommer i kontakt med generatorn. Det verkar också lite skumt om även skorstenen, förutom kåpan, är i plast eftersom rökgeneratorn blir lite varm och risk då för att plasten blir skadad.

Ja, den yttre är i plast, men som dusäger kan den inre som får kontakt med röret kan vara av plåt, fast jag inte ser det. Allt är nytt ur förpackning. Borde inte vara använt. Måste nog lyfta på plastkåpan och kika om det är av plast/plåt. Eller om det finns ett bläck som är menat få kontakt med röret när man sätter röret på plats. Annars ser allt ut som på de videor jag kikat på. har kollat med microskåp och synat det lilla röret som med kapillär kraft ska lyfta oljan lite för att förångas av värmeledningen. Så allt verkar vara som det ska, men det blir inte varmt...

Utloggad Håkan Karlsson

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: sön 09 feb 2020, 19:10:57 »
which central do you have?
Märklin 60657

Utloggad Håkan Karlsson

• Nykomling
  • **
« Svar #8 skrivet: sön 09 feb 2020, 20:54:00 »
Meckat lite med loken nu. Visst, den är av stål, så rökaggregatet bord få sin "ena pol" genom chassit, och den andra genom piggen i botten. Och nu ser jag också att piggen träffar blecket när den sätts på plats, det blir små repor på becket som orsakas av piggen på rökaggregatet. Så allt har kontakt, men så en annan tanke.. Kan det vara så att det behöver göras en justering på digitaldikoden som sitter i "tendern"? Eftersom det är en eftermontering så kanske det måste göras en justering för att få kontakt med centralen..? Men i centralens display visas ju de användbara symbolerna, så jag vet inte, kanske ett långskott..

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #9 skrivet: sön 09 feb 2020, 21:07:36 »
do you know which conversion was made?  According to the instructions, there should be dip switches in the tender.  these are only for the digital address.  you could take off the housing and check with a voltmeter whether voltage arrives.

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #10 skrivet: sön 09 feb 2020, 21:22:56 »
I still have a question: is the light switched on?

Utloggad Håkan Karlsson

• Nykomling
  • **
« Svar #11 skrivet: sön 09 feb 2020, 21:25:19 »
do you know which conversion was made?  According to the instructions, there should be dip switches in the tender.  these are only for the digital address.  you could take off the housing and check with a voltmeter whether voltage arrives.
OK thanks.
The thought has struck me. it should be possible to check with a voltmeter if there is any voltage when switching on the smoke function.
 If this results, the fault is probably the fault of the smoke generator itself.
A bit strange, since everything is new ..

Utloggad Håkan Karlsson

• Nykomling
  • **
« Svar #12 skrivet: sön 09 feb 2020, 21:26:25 »
I still have a question: is the light switched on?
Yes!

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #13 skrivet: sön 09 feb 2020, 21:33:36 »
I would check if there is voltage.  possibly place the generator on the contact without the housing.

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #14 skrivet: sön 09 feb 2020, 21:56:27 »
Du kan ju börja att mäta om rökaggregatet ger något motstånd. Är motståndsvärdet mycket högt torde rökgeneratorn vara trasig.
Jag hänger inte riktigt med på att loket är nytt men dekodern utbytt.
Symbolerna på centralen visar väl bara vilka knappar man tryckt på, de vet inte om det funkar.

Utloggad Håkan Karlsson

• Nykomling
  • **
« Svar #15 skrivet: mån 10 feb 2020, 05:51:14 »
Du kan ju börja att mäta om rökaggregatet ger något motstånd. Är motståndsvärdet mycket högt torde rökgeneratorn vara trasig.
Jag hänger inte riktigt med på att loket är nytt men dekodern utbytt.
Symbolerna på centralen visar väl bara vilka knappar man tryckt på, de vet inte om det funkar.
Då jag är ny med hobbyn, vet jag inte hur en central ska visa symbolerna. Men då jag har fler andra lok, och de visar andra symboler när de ställs på rälsen, känns det som om centralen känner av vad loket har för finesser, och inte. och i detta fall dyker symbolen rök, undereds belysning, fram-back belysning, samt ljud. Så på något sätt vet den att loket har ett rökaggregat.

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #16 skrivet: mån 10 feb 2020, 10:27:42 »
the decoder has aux outputs.  these have nothing to do with the symbols.  if you put on the Lok Manuel you can set the symbols yourself.  since this locomotive is stored in the register in the mobile station, this configuration is late.  it would be better if you could check whether the generator contact receives power.

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #17 skrivet: mån 10 feb 2020, 12:28:36 »
do you have a photo of the smoke generator and the open landing gear?

Utloggad Håkan Karlsson

• Nykomling
  • **
« Svar #18 skrivet: mån 10 feb 2020, 18:19:19 »
do you have a photo of the smoke generator and the open landing gear?
what is "open landing gear"?

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #19 skrivet: mån 10 feb 2020, 18:30:42 »
 I meant to remove the housing of the locomotive😁

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #20 skrivet: tis 11 feb 2020, 22:02:48 »
Ett fel jag hade gjort vid montering av den varianten av rökgenerator var att jag inte tryckt ner den nog långt ner. Så den fick inte kontakt. Kanske så "enkelt" här med?

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #21 skrivet: mån 17 feb 2020, 22:57:33 »
It works?

Thomas