Författare Ämne: NMJ-s Y1 på Mässan i Nürnberg  (läst 2551 gånger)

Utloggad lokf

• Användare
  • Antal inlägg: 34
NMJ-s Y1 på Mässan i Nürnberg
« skrivet: lör 08 feb 2020, 13:42:00 »
Bilderna hämtad från en Intervju med Finn Moe på Nürnbergsmässan därav den dåliga skärpan.

BGB

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.041
SV: NMJ-s Y1 på Mässan i Nürnberg
« Svar #1 skrivet: lör 08 feb 2020, 20:49:43 »
Det skall bli riktigt roligt att få ta del av modellen.
BJ

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #2 skrivet: lör 08 feb 2020, 21:22:52 »
Det skall bli riktigt roligt att få ta del av modellen.
BJ
Håller med. Hoppas att det inte är allt för svårt att bygga om till 3R.

Y1 och YF1 är ikoniska för svensk järnväg, nästan i samma utsträckning som Y6 och Y7.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.089
  • alsum
« Svar #3 skrivet: lör 08 feb 2020, 21:34:13 »
Ja har inte tänkt på växelström för Y1 och YF1. Vet inte om man får plats under boggi? Hoppas at lösa det. :( :hug:

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #4 skrivet: sön 09 feb 2020, 03:01:31 »
Helt underbart att se att det går framåt.
Har två förhandsbokningar hos Habo hobby.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 392
« Svar #5 skrivet: sön 09 feb 2020, 11:07:33 »
Dom aom gnäller om jeco Ma lok borde reagera på slutbelysningen på denna.

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 932
« Svar #6 skrivet: sön 09 feb 2020, 17:57:19 »

Kan du utveckla detta lite...?

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #7 skrivet: sön 09 feb 2020, 19:40:18 »

Kan du utveckla detta lite...?

/hanlof

Titta på bilderna så lär du se att dom är enorma.

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 470
« Svar #8 skrivet: sön 09 feb 2020, 20:02:39 »
Titta på bilderna så lär du se att dom är enorma.

Verkligen! :disapprove: Men så vet vi förstås inte om detta är den slutliga modellen...
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #9 skrivet: tis 11 feb 2020, 07:45:50 »
Förlåt Spirit och andreasevo vad är det ni talar om, jag tycker modell ser riktigt bra ut.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #10 skrivet: tis 11 feb 2020, 13:53:32 »
Förlåt Spirit och andreasevo vad är det ni talar om, jag tycker modell ser riktigt bra ut.

Titta upp i hörnen på den vänstra tycker du att det ser bra ut med sådan slutbelysning?

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #11 skrivet: tis 11 feb 2020, 14:00:43 »
Är det signalljuset ovanför backspelarna, så ja det de ser lite stora ut och sitter snett.
Men på den högra bilder ser strålkastarnas kanter ut som munkar staplade på varandra, det hade jag inte upptäckt om du inte gjort bilden.
Tack för att du tog dig tid och gjorde bilden.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.741
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #12 skrivet: tis 11 feb 2020, 16:07:45 »
Den till höger är väl ONE-87?

Och den visar upp minst lika dåliga lösningar på div saker. Bland annat en svart gummiinfattning på fönstren som har en orange plåtkant mellan glas och gummilist. Dessutom är torkarna riktigt klumpiga och varför har den svartmålade handräcken? Går vi sedan upp till taket så har NMJ:s Y1:a bättre form på upphöjningen över topplyktorna plus inte så klumpiga "dropplister".

Edit: Tagit bort olämplig kommentar /Moderator

SA
« Senast ändrad: tis 11 feb 2020, 22:51:12 av Fredrik »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #13 skrivet: tis 11 feb 2020, 16:12:26 »
Jag har nog väntat på denna fina (förhoppningsvis) modell i snart 3 år tror jag.

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #14 skrivet: tis 11 feb 2020, 17:18:28 »

Och den visar upp minst lika dåliga lösningar på div saker. Bland annat en svart gummiinfattning på fönstren som har en orange plåtkant mellan glas och gummilist. Dessutom är torkarna riktigt klumpiga och varför har den svartmålade handräcken? Går vi sedan upp till taket så har NMJ:s Y1:a bättre form på upphöjningen över topplyktorna plus inte så klumpiga "dropplister".

SA

Jag har beställt 14 st nmj. Har sen innan 8 one:87 och två modelprodukion.

Edit: Kvastat olämpliga rader/uttryck. /Moderator
« Senast ändrad: tis 11 feb 2020, 22:49:51 av Fredrik »

Utloggad K Lemming

• Användare
  • Antal inlägg: 59
« Svar #15 skrivet: tis 11 feb 2020, 18:41:54 »

SA

Nej det var inte svarta räcken på alla Y1 från början, men t.ex. 1366 tycks ha haft det. Vid vilket leveransnummer detta ändrades har jag dock inte koll på.

Y1 1267 1979
Y1 1282 1986
Y1 1288 1982
YF1 1326 1991

Finns flertal andra bildexempel

För övrigt instämmer jag i att torkarna på One:87 Y1 är väldigt klumpiga för en modell till det priset, liksom växlarhandtagen, även fästplattan till slutsignalerna ser märklig och smått klumpig ut. Dubbla ringar effekten på strålkastarhusen ser inte heller bra ut för en modell i den prisklassen. Även tyfonen ser klupigare ut än NMJ's men utöver det ser det ut att vara en fin modell utifrån vad jag sett på bilder, men dom bilderna har inte varit närbilder som denna. På NMJ's så är antingen individnumret för stort eller det svarta fältet för litet, dom vita siffrorna ska inte sluta ända uppe där det svarta fältet slutar, där ska vara lite svart mellan som på One:87 modell, sen är det tråkigt att cykelhållarna ser ut att vara ingjutna i korgen samt att dom ser lite för grova ut. Så nu återstår att se slututförandet av NMJ's modell.
« Senast ändrad: tis 11 feb 2020, 22:46:23 av Fredrik »

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #16 skrivet: tis 11 feb 2020, 19:30:45 »

SA

Nej det var inte svarta räcken på alla Y1 från början, men t.ex. 1366 tycks ha haft det. Vid vilket leveransnummer detta ändrades har jag dock inte koll på.

Y1 1267 1979
Y1 1282 1986
Y1 1288 1982
YF1 1326 1991

Finns flertal andra bildexempel

För övrigt instämmer jag i att torkarna på One:87 Y1 är väldigt klumpiga för en modell till det priset, liksom växlarhandtagen, även fästplattan till slutsignalerna ser märklig och smått klumpig ut. Dubbla ringar effekten på strålkastarhusen ser inte heller bra ut för en modell i den prisklassen. Även tyfonen ser klupigare ut än NMJ's men utöver det ser det ut att vara en fin modell utifrån vad jag sett på bilder, men dom bilderna har inte varit närbilder som denna. På NMJ's så är antingen individnumret för stort eller det svarta fältet för litet, dom vita siffrorna ska inte sluta ända uppe där det svarta fältet slutar, där ska vara lite svart mellan som på One:87 modell, sen är det tråkigt att cykelhållarna ser ut att vara ingjutna i korgen samt att dom ser lite för grova ut. Så nu återstår att se slututförandet av NMJ's modell.

Skillnad på kalmarbyggda och italien byggda skiljer på fler grejer med bla inrednings färgen mm. 1366 var en kalmar byggd och hade svarta saker. Så ska bli intressant och se om nmj har kolla på att eller alla görs likadana.
Finns ett och annat till. 1337-1366 är kalmar byggda. Nmj alla oranga är ju utan kylareintaget på sidan tex.
« Senast ändrad: tis 11 feb 2020, 22:45:04 av Fredrik »

Inloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.609
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #17 skrivet: tis 11 feb 2020, 22:56:59 »
Kvastat i vissa inlägg - tänk på hur ni uttrycker er och läs gärna på §§ 6 & 7.

Regler
« Senast ändrad: tis 11 feb 2020, 23:16:29 av Fredrik »
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad hanlof

• Stammis
« Svar #18 skrivet: tis 11 feb 2020, 23:57:39 »

SA

Vad i hela friden skall man med 24 Y1or till???😀

/hanlof
« Senast ändrad: ons 12 feb 2020, 00:00:24 av hanlof »

Utloggad andreasevo

• Användare
« Svar #19 skrivet: ons 12 feb 2020, 00:03:51 »

SA

/hanlof

Fanns många på Inlandsbanan ;)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.285
« Svar #20 skrivet: ons 12 feb 2020, 06:39:28 »

SA

/hanlof

Fanns många på Inlandsbanan ;)
Den som har flest Y1:or när döden inträffar, den vinner.
Själv skulle jag inte köpa en Y1:a ens om den kostade 100:-, tycker de är så fruktansvärt fula.

Utloggad hanlof

• Stammis
« Svar #21 skrivet: ons 12 feb 2020, 08:10:12 »
Snygga är dom inte, håller med, men klassiska och viktiga :) och man måste nog ha åtminstone en.

Hoppas på att X0a7 eller X7 kunde serietillverkas någon gång.

/hanlof

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 470
« Svar #22 skrivet: ons 12 feb 2020, 10:57:50 »
Den som har flest Y1:or när döden inträffar, den vinner.
Själv skulle jag inte köpa en Y1:a ens om den kostade 100:-, tycker de är så fruktansvärt fula.

Jag är inte så värst road heller, men jag måste naturligtvis ha en. :up: Precis som att jag avskyr Da-lok som pesten, men likförbannat äger två stycken för att det inte "går" att köra svenskt 80-tal annars. :D
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #23 skrivet: tor 13 feb 2020, 08:39:20 »
Det enda som stör mig på NMJ-modellen är dom groteska cykelhållarna. Hoppas dom tar bort dom helt och bifogar någon del som man själv kan limma dit. Resten av detaljfelen kan jag bortse från, jag ser dom ändå inte på en meters håll. :)