Författare Ämne: Handla på Ebay  (läst 1482 gånger)

Sunesson

• Användare
  • Antal inlägg: 287
SV: Handla på Ebay
« Svar #25 skrivet: tis 11 feb 2020, 21:21:06 »
Du618, det är inte Ebay som bjuder själva, man vill bara inte visa vilka dom andra budgivarna är, där för är det bara ett nummer elle andra tecken som syns i budgivarfältet.
Tompa

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 761
« Svar #26 skrivet: ons 12 feb 2020, 17:34:12 »
Hej på er! Köpte nu en Rivarossi FS TEE vagn som jag har suktat efter ifrån Österrike på E-bay de, frakten blev 13 euro. Det tycker jag är överkomligt! Det är ju en H0 vagn och med emballage så blir det ju ett lite större paket, så jag är nöjd. Svante har rätt, och kolla på att skicka här inom Sverige med tex Posten, det kostar det också och dom hugger! Köpte också en vagn ifrån E-bay It, en Rivarossi TEE resgodsvagn och där var frakten 19 euro. Javisst, dyr frakt men denna vagn är svår att få tag på i detta skick med box. Och det är en vagn som jag har letat efter så därför tar jag portot för jag vill så gärna ha vagnen. Jag menar, hittar man sitt "objekt" så får man ta smällen med ett dyrt porto, " för denna vill jag ha" (ifrån tjuren Ferdinand). Allt är subjektivt!

Ha det bra

Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 138
  • Älskar tåg
« Svar #27 skrivet: ons 12 feb 2020, 18:01:55 »
Hej Fontana och tack.

Jah undrar bara hur det står samma siffror med två streck mellan, på alla bud. Sen så fort jag lägger ett bud, så kommer ett motbud. Lite skumt för att inte säga väldigt.

De artiklar som överbuds, kommer senare tillbaka. Förklara det om det inte ät en "robot", det är jag säker på.

Du618
AC/DC .HO

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.262
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #28 skrivet: ons 12 feb 2020, 18:17:32 »
Det är samma mekanik som hos Tradera, man sätter att max bud och systemet ser till att allt fungerar.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Du618

• Användare
  • Älskar tåg
« Svar #29 skrivet: tor 13 feb 2020, 09:33:15 »
Hej på er

Ja man kan sitta och bli tvungen höja från 30kr upp till 3-400kr. 10kr i taget !. Sen tror man det är lugnt och man börjar tro man får artiklen. Ha ha rätt som det är kommer ett mail, överbuden eller outbid. Då blir det samma rulle igen och man blir snurrig totalt.

Bud är farligt för vissa med svagt hjärta, så ska hålla mig från otyget.

Du618
AC/DC .HO

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.061
« Svar #30 skrivet: tor 13 feb 2020, 11:53:14 »
Tjaa... Det är väl så auktion fungerar generellt. Kanske två som "slåss" om budgivning först, och sen när någon av dessa givit upp så kommer en tredje person in i budgivningen.
Inget konstigt alls.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.823
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #31 skrivet: tor 13 feb 2020, 12:49:27 »
För att spä på DU618`s avsaknad av ordning i budgivningen så kan vi göra ett tillägg till sintras bra beskrivning.

Om två börjar slåss initialt och sedan lugnar ner sig och ofta den ene väntar på att lägga ett sista bud i slutminuterna så kommer nämnda 3:e person in (om buden är vettiga) och lägger sitt första bud när det är 3 - 5 sekunder kvar och tar hem vinsten.
Skulle det vara fler budgivare under dessa sekunder vinner den som har bäst uppkoppling.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 369
« Svar #32 skrivet: tor 13 feb 2020, 13:58:38 »
För att spä på DU618`s avsaknad av ordning i budgivningen så kan vi göra ett tillägg till sintras bra beskrivning.

Om två börjar slåss initialt och sedan lugnar ner sig och ofta den ene väntar på att lägga ett sista bud i slutminuterna så kommer nämnda 3:e person in (om buden är vettiga) och lägger sitt första bud när det är 3 - 5 sekunder kvar och tar hem vinsten.
Skulle det vara fler budgivare under dessa sekunder vinner den som har bäst uppkoppling.

Exactamente !... som tysken säger... Så brukar jag shoppa.  :approve:
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 761
« Svar #33 skrivet: tor 13 feb 2020, 17:07:33 »
Verita (sanning) paj2 säger en italienare! Du har så rätt  :up:. Sedan måste man ju veta något om objektets prisbild i dag/nuet, och vilket skick, och där får du Du618 kolla runt lite först och se vad samma typ av objekt brukar gå för. Tradera har ju en minneslista som du kan spara och kika på efter ett tag, så får ju du en bild av vad objektet som du vill ha, brukar gå för i runda slängar Sen bestämmer du dig för hur mycket DU vill max buda. Sedan är det bara att köra på enligt vad paj2 och plzeta säger. Lycka till!

Du618

• Användare
  • Älskar tåg
« Svar #34 skrivet: fre 14 feb 2020, 09:48:15 »
Hej på er

Jag är 59år och kört Märklin sedan 3års ålder, köpt andra märken också och har hemma, kör med. 2R-3R, AC-DC. Det jag budar på är inga exlusiva artiklar, där till är min kassa begränsad.

Utan det blir gamla Märklin, Fleischmann och Piko. Något Roco eller Röwa.
Tycker mig goda kunskaper om mj-hobbyn utan bli ifrågasatt.

Så många är det inte som handlar på ebay, så man har andra som budar samtidigt. Ebay är inte populärt alls, varken eller ens i Amerika som är dess hemland.

Du618
« Senast ändrad: fre 14 feb 2020, 09:51:03 av Du618 »
AC/DC .HO

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.061
« Svar #35 skrivet: fre 14 feb 2020, 10:29:58 »
Ebay är inte populärt alls, varken eller ens i Amerika som är dess hemland.

Ebay's omsättning ca.11 miljarder USD
Populärt??... Tjaa..
Jämför med Tradera (orättvist kanske med tanke på upptagningsområdet) som har ca.285 miljoner SEK i omsättning
Båda är förvisso en liiiten bit bakom Amazon som har ca.233 miljarder USD i omsättning  ;)

Du618

• Användare
  • Älskar tåg
« Svar #36 skrivet: fre 14 feb 2020, 10:48:04 »
Hej Sintra och tack

Det är väl mycket reklampengar i den summan, för 5% kan inte ge några miljoner. Det är vad ebay tar på varje köp.

Du618
AC/DC .HO