Författare Ämne: Anyrail  (läst 983 gånger)

Utloggad Jonte_Cato

• Användare
  • Antal inlägg: 32
Anyrail
« skrivet: lör 01 feb 2020, 09:48:02 »
Nån somhar spårplaner skal N och använder Anyrail och vill dela med sig nåt smart. Tanken i grund är det ska få rum på 180*100 cm. Är väl dock flexibel.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.077
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Anyrail
« Svar #1 skrivet: lör 01 feb 2020, 10:07:05 »
Jag kör N skalan och använder Anyrail för spårplanering. Skall sägas att Anyrail har spårbibliotek för de flesta skalor och är alltså inte bundet till en viss skala. 180 x 100 cm är ju ingen problem i N-skalan. Min fundering med detta  mått som inte har med spårplaneringsprogrammet att göra är att denna bana bör inte byggas fast mot en vägg.... svårt att nå allt......100 cm?

Anyrail är ju smart i sig då man vant sig att använda olika funktioner. Bygger man spårplanen med fasta spårbitar så är det ju bara  att plocka ur biblioteket för det fabrikat av räls man valt för en viss spårbit. Går att blanda fabrikat och ha flera bibliotek tillgängliga.

Bygger man delar av banan med flexräls går det också bra även om det till en början kan vara knepigt att hantera denna funktion.
Men man lär sig att få till radier och avslut.

I nedanstående spårplan som byggts ut under flera år förekommer räls blandat från Roco, Trix, Peco mm. samt Peco flexräls.
Rälsprofil både Code  55 och 80.

« Senast ändrad: lör 01 feb 2020, 10:11:17 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad gorane

• Användare
  • Antal inlägg: 187
« Svar #2 skrivet: sön 26 jul 2020, 18:15:53 »
Har börjat rita i Anyrail, men hittar inte var man hanterar färgläggning av spår och annat. I 3-d finns diverse "färgknappar" men dit ska man väl inte behöva gå ??
Göran

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.077
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: sön 26 jul 2020, 18:41:34 »
Har börjat rita i Anyrail, men hittar inte var man hanterar färgläggning av spår och annat. I 3-d finns diverse "färgknappar" men dit ska man väl inte behöva gå ??
Göran

Om du markerar en spårbit i spårplanen så dyker en ny upp i övre raden.
Längst till höger finns "Color". Välj här färg.

Här finns även en hel del annat för att hantera spårens läge och utseende.

« Senast ändrad: sön 26 jul 2020, 18:53:43 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal