Författare Ämne: SJ Ma lok från Jeco  (läst 3257 gånger)

Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 562
    • HNoll
SV: SJ Ma lok från Jeco
« Svar #50 skrivet: fre 14 feb 2020, 13:16:34 »
Är ursprunget till de bjärt kolorerade lokskisserna som Jeco använder som illustrationer till sina artiklar känt, eller kan man möjligen gissa sig till upphovsman? Skisserna återger ganska troget flera av de felaktigheter som vidlåder modellerna och ger därmed upphov till fundering om de är resultat av konstruktionsmissarna eller rent av källa till dem.
Hej :)
De bjärt kolorerade lokskisserna är troligtvis en 2D version av de faktiska 3D ritningarna. På mina 80-tals vagnar används en 2D version av huvudritningen till färgsättning (så kallat Artwork) av vagnarna. Detta är inte helt problemfritt. Många detaljer och/eller vinklar som man inte kommer åt på en 2D ritning kan då målas i fel färg. (Egen erfarenhet.) Är Artworken fel så är med största sannolikhet huvudritningen fel också. Så i detta fall får man utgå ifrån att den som ritat huvudritningen är felkälla nr1. Den som gjort Artwork kan inte hållas ansvarig. Dock skall man påtala brister på ritningen om man besitter sådan kunskap att man ser detta.

Beträffande Ma 880 i detta utförande ser Jeco's katalogbild ut att avbilda loket med huvudbrytare typ HVA. Flera Ma fick sina ursprungliga brytare typ HTLJ utbytta mot HVA till synes oberoende av ombyggnaden av hytt och strålkastare. När jag våren 1969 tog bild av 880 hade den dock fortfarande kvar sin HTLJ-brytare vilket alltså daterar modellens utseende med slickepinnar i behåll i intervallet tidigast 1969 till senast 1973.

Intressant information. Ännu en detalj jag inte haft/har koll på.
Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.064
« Svar #51 skrivet: fre 14 feb 2020, 14:27:00 »
...
 Är Artworken fel så är med största sannolikhet huvudritningen fel också. Så i detta fall får man utgå ifrån att den som ritat huvudritningen är felkälla nr1. Den som gjort Artwork kan inte hållas ansvarig. Dock skall man påtala brister på ritningen om man besitter sådan kunskap att man ser detta.
...
Mvh Rickard

Den upphovsman jag var nyfiken på är då naturligtvis den dilettant som fumlat ihop huvudritningen. Den ger inte intryck av att vara ett seriöst fackmannaarbete. Möjligen får man söka felkällan ännu längre tillbaka, till den som presenterat underlag på hur förebilden faktiskt ser ut i form av originalritningar och/eller bildmaterial.
I jämförelse med de illustrationer av Ma-lok som Arnold Idestrand åstadkommit faller Jeco-ritningen platt i mattan även om det länkade exemplet avser TGOJ-varianten. Den kan möjligen uppfattas som lite för detaljerad att direkt kunna reproduceras i H0. Men eftersom den är betydligt mera sann mot sin förebild finns goda förutsättningar att göra sunda förenklingar i stället för att åstadkomma grava feltolkningar.
- o000oo -

Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #52 skrivet: fre 14 feb 2020, 15:31:03 »
...
 Är Artworken fel så är med största sannolikhet huvudritningen fel också. Så i detta fall får man utgå ifrån att den som ritat huvudritningen är felkälla nr1. Den som gjort Artwork kan inte hållas ansvarig. Dock skall man påtala brister på ritningen om man besitter sådan kunskap att man ser detta.
...
Mvh Rickard

Den upphovsman jag var nyfiken på är då naturligtvis den dilettant som fumlat ihop huvudritningen. Den ger inte intryck av att vara ett seriöst fackmannarbete. Möjligen får man söka felkällan ännu längre tillbaka, till den som presenterat underlag på hur förebilden faktiskt ser ut i form av originalritningar och/eller bildmaterial.
I jämförelse med de illustrationer av Ma-lok som Arnold Idestrand åstadkommit faller Jeco-ritningen platt i mattan även om det länkade exemplet avser TGOJ-varianten. Den kan möjligen uppfattas som lite för detaljerad att direkt kunna reproduceras i H0. Men eftersom den är betydligt mera sann mot sin förebild finns goda förutsättningar att göra sunda förenklingar i stället för att åstadkomma grava feltolkningar.
Hej :)
Det underlag som Jeco haft tillgång till har varit mer än tillräckligt. (Källa) Jag vet ej status på Jeco eller dess anställda eller vem som jobbar för dem med modellerna. Överlag så har alla Jeco modeller på senare tid haft "feltolkningar" både i utförande och färg. Om det är Jannes hälsa, konkurser i Kina, eller om det är kompetensen i Kina/Sverige som är den felande länken vet jag inte. Överlag kan jag säga av egen erfarenhet, att 3D designen på mina 80-talsvagnar blev mycket bättre när Dekas började rita dem. Man måste gilla/vara intresserad av det man gör. I detta fall med Ma loket har något gått väldigt fel.
Som jag sagt tidigare så är Ma loket mitt favoritlok och det är ju upp till var och en hur man vill spendera sina pengar. Hade loket levt upp till förväntningarna hade det blivit flera lok till samlingen. Nu väljer jag att använda dessa pengar (även om det är en droppe i havet) till att ta fram en HNoll modell av Ma loket istället.

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.064
« Svar #53 skrivet: fre 14 feb 2020, 15:47:39 »
...
Som jag sagt tidigare så är Ma loket mitt favoritlok ...

Mvh Rickard

Eftersom jag inte uttryckligen har deklarerat min ståndpunkt tidigare instämmer jag nu!
Något Jeco-Ma blir det i alla händelser inte tal om att skaffa.
- o000oo -

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.705
« Svar #54 skrivet: fre 14 feb 2020, 16:15:08 »
Jag skulle vilja nyansera den här diskussionen lite.
Vi behöver bara gå ca 20 år tillbaka i tiden och man kunde bara drömma om ett sånt här lok.
Eller köpa en etsad plåt från Hobbyteknik och börja fila, leta reda på ett hyfsat passande underrede osv.

Under dom senaste 15 åren har jag läst massor av såna här trådar där man letar efter fel.
Men någonstans tycker jag att man glömmer att se till helheten, hur ser loket ut på en meters håll?
Hur passar det med andra modeller i ungefär samma prisklass?

För mig så finns den här modellen att handla nu, till ett ganska överkomligt pris, den verkar fungera bra och åtminstone jag tycker att det ser ut som ett Ma-lok.
Jag är ingen expert på varken den här loktypen eller någon annan. Tycker bara att det är fantastiskt kul att det nu finns modeller av flera svenska lok.

Hur vore det om man tog det lite lugnare och bara påpekade en del brister men också gjorde en bedömning av helheten.
Tycker ni verkligen att det här loket ser illa ut på lite håll?

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 860
« Svar #55 skrivet: fre 14 feb 2020, 16:37:55 »
Intressant diskussion. Vet faktiskt inte riktigt vad jag skall tycka. Köpte ett SJ-brunt för 3295 kr (förbokningspriset), nr 833 med vita siffror på buffertbalken och utan slickepinnar, med ljud. Loket går riktigt bra, har dock efterfrågat axlar utan slirskydd, inget besked ännu från MJ-hobby. Ljudet upplever jag som lite tveksamt.

Har en del erfarenhet från Jeco Ma. Just nu har jag Jeco TGOJs version av Ma (vitmetall), Jeco SJ-brunt med tre strålkastare (vitmetall) och en specialare: monteringssatsen från 2009/2010 med Roco-drivning, SJ-brun, marshal-lyktor. Alla är digitala. Ägde tidigare även ett Ma i DCC från 2012 (marshal- eller stavas ibland marchal-strålkastare?) och ett likadant i 3R. Tycker att de två senare inte ger rätt kvalitetskänsla tyvärr. Gjort mig av med båda två.

Åter till den senaste Jeco-versionen. Det som stör är ju plogarna, så skall jag behålla loket så får man montera bort koppelhållaren och klippa till plogarna, för nu sitter det ju TGOJ-plogar på. Inte OK. Loket går dock väldigt bra, men har inte tyngden. Fast känslan är ändå Ma, måste säga det. Jämför det med mitt mer än 20 år gamla motsvarande Jeco-lok med tre strålkastare...kanske att det senaste ändå ger lite mer Ma-känsla, fast feelingen i vitmetallversionen och kvaliteten där känns bättre. Vitmetall-versuonen känns lite "märklinig", om man får skriva det som fd märklinare  :).

Summa summarum så har jag inte bestämt mig ännu till 100 % om jag skall behålla nyinköpet.

Rickard har ju säkerligen rätt på alla punkter i sin kritik. Kan också hålla med Ub...dvs hur kritiska skall vi vara? Man är ju van vid kompromisser och missar från tillverkarna.

Jag gillar också Ma...så vore ju kul om Hnoll kommer med ett Ma också. Är det i nyare eller äldre version i så fall?

/hanlof
« Senast ändrad: fre 14 feb 2020, 16:40:33 av hanlof »
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Ottar

• Användare
  • Antal inlägg: 41
« Svar #56 skrivet: fre 14 feb 2020, 16:50:23 »
Jag instämmer i att det finns en hel del störande missar på Jecos modell, men tycker ändå att helhetsintrycket är ok. Samtidigt är jag glad att modellen finns att tillgå. Utan Jeco skulle det vara betydligt svårare att hitta svenska modeller på marknaden. Men om
H Hnoll skulle ta fram en bättre modell i framtiden skulle jag inte kunna motstå att köpa den också...

hanlof

• Stammis
« Svar #57 skrivet: fre 14 feb 2020, 17:00:42 »
De tidiga SJ loken saknade handräcke och "foträcke" i fronterna och dessa kommer på först efter några år.
Svante ville ha loket i leveransutförande och tog bort räcken på modellen. Det blev ett annat utseende på loket. Svante hade ordnat med del annat också bland annat bytt högtalare till en Esu kub. och det var en mycket klar förbättring av ljudet jämfört med mitt TGOJ 401

TGOJ loken hade handräcken vid leverans. Men "foträcket" kommer på loken vid senare revideringar.
Bestämde mig för att ta bort "foträcket" på 401.
Räcken kan sitta riktigt hårt fast på modellen troligen med cyanolim. Tippset var att försiktigt värma med lödkolven från baksidan och samtidigt dra rakt ut med hjälp av en tråd kring räcket
BJ

Svante? Är det Svante Andersson? Hade varit intressant att höra vad Svante tycker om loket...

/hanlof

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 929
« Svar #58 skrivet: fre 14 feb 2020, 19:01:36 »
Oj då.
Nej Svante i mitt inlägg är inte Svante Andersson.
BJ

BJ

• Stammis
« Svar #59 skrivet: fre 14 feb 2020, 19:24:38 »
Vilken het debatt!
Det var inga sura miner när modeller provades på MRW.
Ljudet är bra, särskilt med utbytt högtalare (Esu kub)

En liten snutt.

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.215
  • Lindome
« Svar #60 skrivet: fre 14 feb 2020, 19:37:59 »
Brukar det vara sura miner hos MRW eller kan det uppstå det när modeller från ex Jeco visas upp?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

hanlof

• Stammis
« Svar #61 skrivet: fre 14 feb 2020, 20:10:52 »
Vilken het debatt!
Det var inga sura miner när modeller provades på MRW.
Ljudet är bra, särskilt med utbytt högtalare (Esu kub)

En liten snutt.

Snyggt! Två av mina favoritlok...Mg och Ma :). Har fyra Ma nu, men bara ett Mg.

/hanlof

Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #62 skrivet: lör 15 feb 2020, 14:09:42 »
Jag skulle vilja nyansera den här diskussionen lite.
Vi behöver bara gå ca 20 år tillbaka i tiden och man kunde bara drömma om ett sånt här lok.
Eller köpa en etsad plåt från Hobbyteknik och börja fila, leta reda på ett hyfsat passande underrede osv.
1998 (22 år sedan) köpte jag mitt första Jeco Ma lok i vitmetall med stora lyktor. Ett dyrt lok som jag var nöjd med med den tidens mått mätt.
Problemet är att Jeco inte utvecklats något på 20 år. De andra tillverkarna har utvecklats för att överleva bland konkurrensen.
Ett exempel är att än idag så står sig Limas Rapid bra i jämförelse med Jecos Rapid. Hade Lima gjort ett Ma lok i samma veva som de gjorde sitt Rapid hade det förmodligen sett bättre ut än vad Jecos nya Ma gör.

Under dom senaste 15 åren har jag läst massor av såna här trådar där man letar efter fel.
Men någonstans tycker jag att man glömmer att se till helheten, hur ser loket ut på en meters håll?
Hur passar det med andra modeller i ungefär samma prisklass?
Det är ju just helheten som "INTE" är bra. Det är inte många detaljer som är rätt på modellen. Loket passar inte in bland modeller i sin prisklass.
På en meters håll är väl det avstånd merparten av oss ser modellerna på.
BJ´s filmklipp är ju ett strålande exempel på att allt inte står rätt till. I de första 5 sekunderna av klippet är det inte helt solklart att det är ett Ma lok som dyker upp.

För mig så finns den här modellen att handla nu, till ett ganska överkomligt pris, den verkar fungera bra och åtminstone jag tycker att det ser ut som ett Ma-lok.
Jag är ingen expert på varken den här loktypen eller någon annan. Tycker bara att det är fantastiskt kul att det nu finns modeller av flera svenska lok.
Jag äger inget Ma lok från Jeco och kan således inte yttra mig om funktion. Men jag har bara läst positiva saker om framdriften. Synpunkter har väl funnits på ljudet men det är överlag samma saker som dyker upp på alla ljudmodeller idag.
Det handlar inte så mycket om den enskilde modellrallaren om han eller hon är expert. Det är så respektlöst att slarva så mycket som man gjort i detta fall på grund av avsaknad av konkurrens. Låt oss säga att Brimalm lyckats tillverka ett D lok som fungerade till samma pris som Jeco hade på sitt D-lok och det sålts samtidigt. Hade Jeco sålt några lok?

Vad säger historien? På mässor och interna Jippon har Jeco reat ut sina modeller? T43, D-lok, Hg lok, Z70 för att nämna några har sålts för 1000:- i många omgångar. För stora serier eller för dyra med hänsyn till utförandet? Vi pratar 100 tals lok av varje modell som reas ut varje år.

Hur vore det om man tog det lite lugnare och bara påpekade en del brister men också gjorde en bedömning av helheten.
Tycker ni verkligen att det här loket ser illa ut på lite håll?

Jag tycker nog att vi alla är lugna. Man måste få kunna framföra kritik om den är befogad. Jag respekterar att andra är nöjda med det utförande som loket har idag. Jag tycker dock inte helheten är bra och jag tycker inte loket är billigt. Som jag förstått det så beror den försening loket haft på 1 år att loket sett ännu värre ut innan det ser ut som det gör nu.  :O

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

hanlof

• Stammis
« Svar #63 skrivet: lör 15 feb 2020, 15:18:33 »
Jag har varit kritisk mot Jecos lok många gånger, men vill ändå nyansera kritiken ;). Jag har faktiskt skickat tillbaka ett antal lok till MJ-Hobbyexperten under åren och en gång sa Jimmy till mig att om jag skickar tillbaka fler lok så får jag inte köpa ngt mer lok av dom  :).

Så jag har varit kritisk, men vill ändå poängtera att Jeco gjort mycket bra för svensk mj och vad har Märklin och andra stortillverkare gjort senaste 20 åren? Tillverkar ju fortfarande Rc utan slutbelysning. 

Visst, Jeco har inte heller utvecklats så mycket avseende kvaliteten (minnas alla problem med F-loket och löphjulen år 2007 exempelvis), men vitmetallmodellerna av exempelvis Hg, Ma... m fl lok kostade ju för ca 20 år sedan runt 6000-7000 kr. Jeco Z65 också svindyr, liksom X2. T44 kostade väl runt 5000 kr och ombyggnadssatsen till T43 var också ganska dyr har jag för mig.

Jag har haft väldigt många Jeco-modeller i både 3R  och 2R. Problemet är den ojämna kvaliten, då vissa lok går perfekt, vissa går dåligt, i samma serie.

Förstår INTE kritiken mot Jecos senaste Rapid. Jag hade Limas Rapid med faulhaberdrivning för kanske 15 år sedan och sedan dess har jag haft lok i  3R från serien från serien 2009-2010 och även i 2R. När Jeco kom med nya serien för några år sedan, sålde jag mitt Jeco Rapid i 2R från 2010, då dessa båda nya Rapid har ljud, går suveränt och är mycket snygga. Fungerar bättre än loket från 2010. Har inte haft problem med hjulaxlar som vissa andra. Men det går inte att jämföra Limas modell med Jecos senaste serie i något avseende. Jecos är helt överlägsen. Visst kan man pynta Limas Ra, men dår får man byta ut allt, inkl belysning, plogar, driv mm. Har ju funnits utbytesdriv från AH Mässingschassie och Jeco.

Har haft både vitmetallversioner av T44 och serien från 2008-2009 i alla möjliga SJ-färger och Green Cargo. Hittar man bra individer så är dom både snygga och går finfint. men man får leta/ha tur. Även Jecos senaste serie T43-or är fina och går bra (utan kjol). På den första serien med kjol satt ju fel boggiesidor på och drivningen är lite klen.

På Rc-loken satt det också fel boggiesidor :'( ...på vissa modeller, men har just nu tre av Jecos RC med ljud och två går suveränt, den tredje har lite problem med kontakten ibland. Snygga är dom också.

Har även haft flera lok i Jecos serie från 2012, Ma, i både 2R och 3R, men där kändes kvaliteten tveksam (vissa hade ju enorma problem med boggier som lossnade, belysningen gick åt fel håll mm). Belysningen var också kass, på ett av loken så hade dom nedre strålkastarna mer gult ljus och dom övre strålkastarna mer vitt.

Visst kan den riktigt händige ordna en hel del av felen, men varför skall man göra det för lok i prisklassen 3000-5000 kr? Det tycker jag är konstigt. Vågar man exempelvis köpa NMJs nya Y-motorvagn? Jag vill nog ha en, men köper ingen förrän modellen har recenserats...att förboka är det inte tal om.

Åter till Jecos nya Ma äldre: Tror definitivt att alla felen som Rickars skrivit om stämmer, då han har ett särskilt öga för detaljer. Visst är serien försenad med typ 1,5 år och då kan man väl ana att det varit en del problem under processens gång. Jag tycker ändå att loket ger en direkt Ma-känsla, om man exempelvis fixar plogarna. Loket har mycket bra strömupptagning och går fint, suverän krypkörning. men är ändå osäker på om jag skall ha kvar det.

/hanlof
« Senast ändrad: lör 15 feb 2020, 15:21:45 av hanlof »

BJ

• Stammis
« Svar #64 skrivet: lör 15 feb 2020, 15:58:21 »
BJ´s filmklipp är ju ett strålande exempel på att allt inte står rätt till. I de första 5 sekunderna av klippet är det inte helt solklart att det är ett Ma lok som dyker upp.
Mvh Rickard
Hur står det till Rickard?
Vi pratar om filmning i vidvinkel med mobilkamera. Även en Hnoll vagn hade varit svår att skilja från en Lima-vagn här.
BJ 

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.597
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #65 skrivet: lör 15 feb 2020, 17:55:10 »
Vi pratar om filmning i vidvinkel med mobilkamera. Även en Hnoll vagn hade varit svår att skilja från en Lima-vagn här.
BJ

Fel jämförelse!  En Hnoll åttiotalare och en Lima sextiotalare ser du alltid skillnad på!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

BJ

• Stammis
« Svar #66 skrivet: lör 15 feb 2020, 18:40:31 »
BJ

Fel jämförelse!  En Hnoll åttiotalare och en Lima sextiotalare ser du alltid skillnad på!

SA
Nja. Det är ganska så suddigt första biten och så jag tänkte mig en Lima 40-50 talare

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.783
« Svar #67 skrivet: lör 15 feb 2020, 21:42:45 »
Jecos X2000 tycker jag nog var prisvärd.

Visst fanns vissa fel och problem och förenklingar med priset var helt klart mycket rimligt, men felen var till stor del helt onödiga.

De fel som fanns var väl
1) Plastkuggarna på drivaxlarna spricker, men det har väl kunnat levereras utbytes i metall.
2) Bistrovagnen gen 1, två fönster  satt lite fel, trist och onödigt fel, men det stör inte helhetsintrycket.
3) Kulisstyrningen och kopplen var inte helt optimala, behövdes gummiband eller klämmor för att hålla ihop kopplen.
4) Boggisidorna var lite förenklade.

Dreven och spruckna kugghjul är något som jag upplever att Jeco haft en del bekymmer med genom åren.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 69
« Svar #68 skrivet: Igår kl. 11:05:30 »
Jag kan väl till viss del hålla med om en del fel på Ma loket som har påpekats i tråden. Hur mycket man stör sig på dessa hänger väl en del på hur väl man känner till förbilden och de olika utföranden som funnits genom åren. En del missar kan kännas lite onödiga.
Men sedan är frågan om man kan förvänta sig en supermodell i den här prisklassen? Vad får man eller har fått för svenska lok för runt 3000:- som är skalenliga och korrekta i utförande och detaljer?

Citera
NMJ´s modeller är betydligt billigare och mer prisvärda. Och då skall man väga in att NMJ har lyckats väldigt bra med återskapa modellerna som de ser ut tillsammans med funktion.

Här håller jag inte alls med. Kan hålla med om det när det gäller en del vagnar, men inte när det gäller loken. En del av deras modeller ser bra ut, men köregenskaperna är katastrof. Har själv ett Di3. Syggt lok, men en del detaljer är gjutna i en brun plast som färgnyansmässigt inte matchar kulören på själva loket. Fönstergallren är i ett för grovt utförande, relingen längs takkanten ojämn/vågig och sladdrig, böjda och sneda handräcken vid dörrar. Loket går i princip inte att hantera utan att detaljer ramlar av. Det fungerar nog bäst som vitrinmodell. I princip okörbart, kass strömupptagning, fel Back to back mått på samtliga hjul. Mycket dåligt utförande på kretskort och dekoder. kallödningar, patchkablar på kretskort och dekoder, kretskort helt böjt för att hålbilden i kortet inte passar mot chassiet. Belysning lyser åt fel håll etc.
El13 var inte heller något bra lok, grovt i vissa detaljer, och hjul i någon konstig legering som inte tog upp ström bra, dålig drivning. Reades ut för 800-900:- och det säger väl en hel del.
Nej, jag kan inte hålla med om att dessa skulle vara mer prisvärda än Jecos lok.