Modelljärnvägar > Moduler

Fästa landskapsgrund

(1/4) > >>

PerH:
Hepp!

Håller på med min första vanliga raksträcka, har byggt klart ”träskelettet”, limmat kork, tieplates och räls, kopplat ström och testkört. Så långt allt väl.

Jag har kapat till cellplast för att ha något att bygga landskapet på, men hur skall jag ”få fast” cellplasten? Skall den limmas mot träsidorna eller vad? Kan väl inte bara ligga löst för då riskerar den väl att ramla ur och med lite träd, grönt och berg skapat vore ju det tråkigt. Det kan ju ramla ur både ”uppåt” och ”nedåt”...

plzeta:
Hej  :handshake:
Jag har alltid använt vanligt hederligt CASCO vitlim/trälim sedan Hedenhös. 
Har alltid funkat bra. Kan ta någon dag att torka.
Men är vänligt mot människor och material. Går att lösa upp om man behöver ta reda på något som rivits framöver.

Cellplast gillar inte lösningsmedel och saker baserat på dylikt.
Lärde mig att göra "fattigmansnapalm" med thinner, cellplast och bensin i försvaret på den tiden det begav sig.... :approve:

m v h

//PZ

Helmut Maripuu:
Föredrar själv att limma remsor av Masonit under markskivorna och så drar jag en skruv från undersidan av bottenplattan. Ska jag bygga om landskapet är det bara att lossa skruvarna och montera in lite ny landskap eller sätta sig vid skrivbordet och med en bekväm arbets ställning sitta och modifiera.
Bygger själv moduler som har måttet 240x60cm "spånskiva". Bangårds moduler bygger jag på en skiva som har ett lager liggunderlag under rälsen och på landskapsmodoler bygger jag upp rälsen 5 cm för att få plats med kuperad terräng. Bygger ofta om landskapet och då tycker jag att det är praktiskt att kunna lyfta ut landskapen utan att man skadar rälsen.

Mekanoid:
På första bilden kan du se hur jag gör på små moduler. Jag utgår från en 50 mm markskiva som jag sedan klyver på höjden. Jag har sällan så djupa dalar i landskapet, så 25 mm räcker.


Andra bilden visar en längre modul där jag använder markskivans hela tjocklek. Den vilar då på några tvärstag som inte syns i bild men vars överkant är i höjd med modulens sidor. Vid varje gavel behöver man då fasa av markskivan för att komma åt skruvhålen i gavlarna. Fasningen går från markskivans 50 mm tjocklek till 25 mm vid gaveln och bör börja minst 100 mm från gaveln.


I bägge fallen limmar jag sedan markskivans kanter på mot plywooden med smältlim, vilket går snabbt och blir bra.

Gissberg:

Jag brukar först fästa stödklotsar på modulsidan och därefter stöd från en tvärslå i modulen. Den sistnämnda kan jag skjuta upp till rätt nivå med cellplastskivan vilande på den samt på de två andra klotsarna innan den limmas och skruvas fast. Lämpligast är endast tre stöd för att inte få glapp. Cellplastskivan limmar jag med vitlim och toppar med några tyngre böcker. Samma sak gör jag på hitsidan om spåret. Vill jag ha olika marknivåer, tex höger halva av modulen ska vara några centimeter högre i nivå kapar jag cellplastskivan på mitten och sätter stödklotsar högre upp på höger sida. Ser till att ha 3 klotsar till varje skiva. Glipor som blir runt om och längs spåret fyller jag med toapapper och vitlim.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion