Interaktivitet > Min modelljärnväg

Himmelsdalens järnväg

(1/7) > >>

JesperB:
Hej!

1979, när jag var sju år, fick jag ett märklinpaket och en märkinkatalog av pappa och mamma. Det var startsatsen 2950 och märklinkatalogen med en massa hjul på framsidan (1978).

Oj vad jag lekte, läste och drömde. Fragment av katalogen ligger fortfarande i en låda i källaren, mycket luggsliten efter all användning. Jag hade redan sedan tidigare varit mycket intresserad av tåg och lånat böcker om modelljärnväg på biblioteket.  När jag hittade Jan Jangös ”Järnvägshobby”-böcker föll mycket på plats, det var så här man skulle göra!

De kommande tio åren hade jag bord i mitt rum, byggde anläggningar och köpte till mer räls och några fler vagnar. Jag kom dock främst till stadiet att rälsen var utlagd och att det gick att köra. Min kompis Nisse hade startsats 2940 och vi brukade ibland slå ihop våra anläggningar för att få en större värld. Jag tillbringade också oändliga timmar med att rita möjliga spårplaner.

När jag flyttade hemifrån lade jag ned modellrallandet. Och sakerna har varit nedpackade i nästan 30 år, med undantag för ett avbrutet försök kring 2005, då jag köpte in en Mobile station-sats, ett par lok och lite andra saker.

Historien hoppar framåt. Nu, när jag har tre tonårsbarn, har jag berättat om min modelljärnväg, de har fått packa upp lådorna, och loken har varit iväg på en smörjning. Ett av barnen är särskilt intresserat och har plats i sitt rum, så nu ska vi bygga bana tillsammans.

Idén är följande:
Vi har utrymmet 220x120cm. Vi kör på M-skenor = vi måste ibland använda industriradien 5120 för att få till en del svängar = det är en liten bibana vi bygger = alla lok och vagnar ska vara korta, och allt byggs för tåglängd 90 cm (5 st raka 5106).

Jag vill få plats med tre stationer och skulle allra helst vilja koppla vagnar och köra fram och tillbaka enligt dagschema precis som två äldre herrar gjorde i någon av Järnvägshobby-böckerna. Det har alltid varit min dröm, men jag har aldrig fått till detta.

Barnen verkar just nu mest intresserade av att köra många tågsätt och lägga växlarna i farten för att undvika krockar… Men jag ska nog få dem att mogna. :-) Detta gör dock att vi bygger en rundbana.

Omfattning: så mycket spår som möjligt. 1-3 personer ska kunna köra (om det är 3 får en sköta växlar och signaler). Det ska vara trångt med många möten.
Lokkörning: digitalt med 2 Mobile station 60652. Kunna stå på var långsida + men också kunna köra anläggningen helt ensam.
Växlar: old-school med blå ställpultar.
Luftledning: Nej.
Dolda vändslingor. Nej. Det blir alltid sån risk med krockar under mark eller att någon lägger om en växel precis när ett tåg är på väg över den.
Signaler: ja, men lite senare. Inte som styr mittledaren, utan bara för syns skull, för lokförarna. (Man måste använda huvudspåren för att byta spår på stationerna och det blir ett sånt körningsmeck om man ska ställa utfartssignal till grönt för lite rangering.)

December. Vi bygger bordet.

Provkörning av saker.

Spårplan. I praktiken är det en rundbana som är vikt på tre, med sammanlagd längd på 12-15 meter, exklusive stickspår och parallellspår på stationerna. Vad som kanske är lite annorlunda är att det inte är högst vid mitten av bordet, utan istället lägst. Men då blir det enklare att komma åt ”underjorden” från sidorna. Ett stationsnamn är i alla fall solklart, ”Himmelsdalen”.

Efter fem kvällar med sticksågen. Nu ska alla spår skruvas fast. Här är vi idag. Nästa steg är att omväxlande ligga på rygg och dra el, samt bygga landskap (det blir med tidningspapper och tapetklister). Rapport kommer under våren.

svenskN:
Kul att se!
Gemensamt projekt!

Simpan:
Snygg och fyndig layout.  :clap:
Provkör mycket i detta stadie, för att testa funktionen och justera där det behövs. Innan du skruvar fast allt menar jag...
Ser fram emot fortsättningen med stor entusiasm.  :D

JesperB:

--- Citat från: svenskN skrivet sön 26 jan 2020, 12:31:06 ---Kul att se!
Gemensamt projekt!

--- Slut citat ---

Tack, SvenskN! Ja, det är kul att köra med barnen!

JesperB:

--- Citat från: Simpan skrivet sön 26 jan 2020, 13:10:57 ---Snygg och fyndig layout.  :clap:
Provkör mycket i detta stadie, för att testa funktionen och justera där det behövs. Innan du skruvar fast allt menar jag...
Ser fram emot fortsättningen med stor entusiasm.  :D

--- Slut citat ---

Tack för uppskattandet av layouten!
Japp! Jag har redan märkt att många stickspår på stationerna skulle må bra av en halv skena till för att få plats med vagnarna.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion