Författare Ämne: Bemos RhB Ge 6/6 I smalspårskrokodil i H0m  (läst 1568 gånger)

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 84
Bemos RhB Ge 6/6 I smalspårskrokodil i H0m
« skrivet: lör 25 jan 2020, 14:55:10 »
Bemos startset som köpts begagnat på Ebay.de, transformatorn är Rocos. Analogt, men ifall jag digitaliserar är medlemskap i Alprallarna definitivt aktuellt.
Bakgrunden är den att jag har endel grejer i skalan 1:87. Undertecknad erhöll pris för mest långväga deltagare i amerikanska Model Railroad Radios spårplanetävling ifjol, Mine Mounts stall för motordressiner från Chesapeake & Ohiobanan. Därtill har jag sen gammalt några bilar närmast från den tysktalande delen av världen, tyvärr ligger tyngdpunkten på epokerna IIc-IIIa, emellertid är de inte enbart av Wikings fabrikat.
Samtidigt är detta min första video som jag publicerar. Håll till godo!

« Senast ändrad: fre 22 maj 2020, 15:27:18 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad Erstfeld69

• Användare
SV: Bemos RhB Ge 6/6 I smalspårskrokodil i H0m
« Svar #1 skrivet: ons 11 mar 2020, 15:25:49 »
Komplettrade genom att beställa två par 127mm 12 graders växlar från Risteysasema i Tammerforstrakten, 45 % rabatt jämfört med priset på Bemos egna sidor! Försändelsen anlände i morse

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.735
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: tor 12 mar 2020, 12:30:44 »
Växlarna du köpt är de speciella kortade växlarna (i korsningsänden) som är tänkt att användas i en dubbel överkorsning tillsammans med denna:

Blir lite svårt att ansluta vanligt spår i den änden...

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad Erstfeld69

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 12 mar 2020, 16:08:55 »
Växlarna du köpt är de speciella kortade växlarna (i korsningsänden) som är tänkt att användas i en dubbel överkorsning tillsammans med denna:

Blir lite svårt att ansluta vanligt spår i den änden...

SA

Ante det, tänker skaffa nämnda bit. Annars innebär det inga större ändringar angående mina H0m-planer. Skyller på SCARM, i det programmet är det nämligen fullt möjligt att ansluta vanligt spår till bägge ändorna på de kortade växlarna.

Uppdatering maj 2020 ang. förebilderna:
Den öppna godsvagnen är Kk-w 7384, beteckningen erhöll den år 1974 och sålunda är det bakersta gränsen tidsmässigt. På nätet har jag funnit en bild från 2007 där den har en mer sliten, brun färg. Byggåret är 1913, precis som hos godsfinkan.
Personvagnen byggdes 1931 och skrotades 1998, var rödlackerad på slutet.  Loket GE 6/6 412 höggs också upp i november 2008 efter haveri med kraftöverföringen, blev till reservdelar för de två återstående smalspårskrokodilerna. Hon hade tagits i bruk 27.11.1925.
« Senast ändrad: lör 23 maj 2020, 15:06:02 av Erstfeld69 »