Författare Ämne: SJ litt S1  (läst 6419 gånger)

Utloggad SweN

• Användare
  • Antal inlägg: 407
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt S1
« Svar #25 skrivet: fre 13 nov 2015, 23:51:58 »
Det är ca 20-25 år sedan jag köpte mina S1 lok så det känns rätt skönt att äntligen kunna köra med dem om än bara på testbanan.  Loken skall föreställa #1910, 1020 samt 1928.  Den uppmärksamme upptäcker förstås att 1910 har fått gula ramar.  Vet att de vise har debatterat huruvida något utav S1 loken hade gula ramar eller ej.  Förmodligen hade de inte det utan alla försågs nog med röda ramar.  Hur som helst så har min S1 1910 fått gula ramar, 1920 blev helsvart medan 1928 fick behålla Lima orginal röda ramar (som maskades med en 0.4mm Kyosho maskerings tejp).  Efter skyddslackeringen utav dekalerna så dammades loken med Polly Scale Hobgoblin gray/black för att efterlikna ett välanvänt bruks skick!

Dekalerna kommer från EAS förutom vattennivåvisarna som Fredrik på Swed-N hjälpte mej med!

http://eashobbyprodukter.se/
http://www.swed-n.se/

« Senast ändrad: lör 14 nov 2015, 15:15:04 av SweN »
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad JanP

• Stammis
  • Antal inlägg: 631
« Svar #26 skrivet: lör 14 nov 2015, 06:34:56 »
Hej Peter,

Det blev jättesnyggt!
Trevligt att se tre varianter av samma lok och den där detaljer med vattennivåvisarna var något jag helt missat på mina ånglok....

Följer med spänning dina andra projekt.

Mvh
Janp
Återfalls rallare i N efter 30år.
Bygger WKJ Wesdala-Knorrtorps Jernvägar

Utloggad SweN

• Användare
  • Antal inlägg: 407
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
« Svar #27 skrivet: ons 29 jan 2020, 11:55:04 »
Vissa saker tar längre tid än vad man tror, men nu så blev det dax att byta motorn i S1 1910.  Mashimamotorn i denna gick alltför ojämnt jämfört med de andra två som pinnar på bra.  Redan för något år sedan beställde jag hem ersättningsmotorer av modell Tomix 0624.  Tomix axel har 0.9mm diameter och fick förses med 1,5mm röradapter för att både svänghjul och drev kunde monteras på plats.  En enkel operation som nu äntligen blev klar.

Mashima motorn har här plockats ut och Tomix motorn har monterats i min hemmagjorda adapter så att den i sin tur passar i Fleischmann orginal motorfäste (med viss modifikation).

Här har röradaptrarna med drev och svänghjul monterats på den nya motorn.

Här är nu motorn installerad.  Provisorisk test visar på bra utrullning...men önskar man hade testbanan i ordning så att det gick att provköra!  :)

Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 233
« Svar #28 skrivet: sön 02 feb 2020, 06:57:46 »
Hejsan SweN  :clap:

Jag ställer mig i raden av beundrare av dina byggen, underbart att se.

Du618