Författare Ämne: Moderatorsrollen  (läst 4271 gånger)

Utloggad Moderator

• Moderator
  • Antal inlägg: 203
Moderatorsrollen
« skrivet: tor 18 mar 2010, 00:09:42 »
I en annan tråd har några frågor ställts angående modereringen på forumet. Eftersom de, och svaren på dem, kan ha ett allmänt intresse tar vi dem här, i ett sammanhang där de passar.

Fråga 1:
Har en moderator rätt att ta bort, eller moderera inlägg, som inte strider mot reglerna?

Svar:
På uppdrag, eller på delegation, från forumägaren är moderatorns uppgift att se till att forumet är ett trevligt ställe att diskutera det forumet ska handla om. Vad som är "trevligt" och vad "forumet ska handla om" bestämmer ytterst forumägaren.

Min tolkning är att 'trevligt' bland annat innebär att ingen ska behöva bli personligt attackerad, att inlägg håller en hyfsat anständig ton, kort sagt att man ska kunna diskutera sakfrågor som vuxna människor.

Inom ramen för uppdraget har man som moderator tämligen vida ramar att hålla sig inom. Reglerna ska kanske egentligen ses som riktlinjer för hur man bör uppföra sig så att forumet blir just så som forumägaren vill att det ska vara. På samma sätt som etikettsreglerna i sällskapslivet. Det finns ingen lag som förbjuder mig att kleta snor på servetten men gör jag det får jag räkna med att någon reagerar. Precis som i verkligheten går det inte att förutsätta allt, alltså uppstår emellanåt situationer som får lösas med den fingertoppskänsla som för tillfället går att uppbåda.

Därav följer bland annat att vissa ingrepp från moderatorerna kanske inte har något ordagrant stöd i paragraferna. Och den som är ute efter att testa gränserna har alla möjligheter att göra så. Modererandet blir f.ö. ofta en ungefär lika tacksam uppgift som att vara fotbollsdomare i en match där hälften av spelarna är italienare och andra hälften bulgarer.

Med det sagt, en tråd kan leda i fel riktning utan att mer än något enda inlägg egentligen bryter mot reglerna. Helheten kan få en tråkig ton och erfarenheten visar att detta sker med närmast 100%-ig säkerhet när diskussionen styrs över till att handla om antingen VEM som skriver inläggen snarare än VAD som skrivs, eller om diskussionens kvaliteter i sig, s.k. metadiskussioner. I idealfallet görs modereringen innan det hela spårar ur. Men det hinner man inte alltid.

Dessutom uppstår ofta situationer där en moderering av ett inlägg ger rippeleffekter i en tråd. Dvs ett inlägg kan kommenteras, svaras på och spinnas vidare länge innan det modereras. När det då väl görs kan många oantastliga inlägg komma att hänga i luften, sakna sammanhang eller bara se fåniga och malplacerade ut. Dessa raderas oftast om de inte har en kärna som passar in i den aktuella trådens ämne. I dessa fall handlar det alltså inte om inlägget utan om dess anknytning till trådämnet.

Att råka ut för att bli 'oskyldigt' modererad tvingas man följaktligen ibland acceptera. Tråkigt men ändå ett faktum.

Fråga 2:
Råder inte yttrandefrihet på forumet, så länge man håller sig inom lagens gränser, och forumets regler?

Svar:
Min uppfattning är att begreppet 'yttrandefrihet' är tillämpligt i relationen stat-medborgare och inte har någon bäring på plats eller form för torgförande av åsikter. Du kan inte kräva att få framföra dina åsikter på ett speciellt ställe eller tillfälle. Annorlunda uttryckt, ja, du får säga vad du vill, men inte nödvändigtvis hemma hos mig. Eller i min tidning. Eller mitt nätforum. Men startar du ditt eget har du nog frihet att säga precis vad du vill. Och starta ett eget är en möjlighet som står öppen för var och en.

Det är nog viktigt att ha i minnet att den som bestämmer om, och på, ett forum är dess ägare. Ingen annan. Som såväl forumdeltagare som moderator har man liksom ingen talan, man kan välja att rösta med fötterna eller man kan försöka påverka på andra sätt. Och det gör man, många och ofta, både det ena och det andra.

Jag har trots allt svårt att se vilken typ av diskussioner om modelljärnvägar som skulle hamna i tassemarkerna för att bli 'censurerade'. Vad är det man vill, men inte tycker man får, diskutera?

Fråga 3:
Betyder den uppdaterade §11 att moderatorn kan dra gränsen var som helst?

"§11 - Angrepp på person eller någons inriktning inom hobbyn är inte tillåten. Provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter och inlägg eller att försöka få pågående debatt att spåra ur är heller inte tillåtet. Trådar eller inlägg av båda slag kommer att modereras. Avgörandet om vad som är över gränsen är helt upp till moderatorerna."

Svar:
Jag har svårt att tolka slutklämmen "Avgörandet om vad som är över gränsen är helt upp till moderatorerna" som något annat än ett 'ja' på frågan.

Personligen har jag i stort sett slutat skriva vädjande eller förklarande pm innan eller efter ingreppen. Moderatorns åtgärder är oftast så självklara att det känns förnedrande att förklara för någon som vet precis vad det handlar om, alternativt inte skulle förstå om man så skrev en hel bok i ämnet. Värre är att varenda åtgärd ofelbart leder till drösvis med förolämpande eller i övrigt humörförstörande svar. Här är ett av de mildare exemplen, som några av er säkert redan sett i sin ursprungliga form: "Du moderatorn, du är allt bra underlig du. Lägg dej inte i sådant du inte har med att göra, utan vänta tills du blir ombedd, och håll dej borta då också. Långt borta. Och när du agerar, så gör det med din riktiga person, inte som den fete stroppen som man lätt får för sig att du är, pga bilden, och beteendet". Jag menar, vad är det för bebisar man har att göra med?

Jag håller på med modelljärnvägar för att det är kul. Samma sak gäller forumskriverier. Ska det slåss är jag mer för att drämma till ordentligt med en gång så jag får vara ifred sen. I verbal mening naturligtvis. Men nåt evighetstjafsande i det här formatet har jag varken tid eller lust till.

/M007

Utloggad Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.206
Moderatorsrollen
« Svar #1 skrivet: tor 18 mar 2010, 08:19:59 »
Det var kloka och genomtänkta ord, tycker jag.  Jag instämmer!  

Tråkigt att läsa att modering ofta leder till att "drösvis med förolämpande eller i övrigt humörförstörande svar". Som forumdeltagare får man finna sig i att det är ni moderatorer som bestämmer. Jag kan förstå om någon i trevlig ton ber om en förklaring till en moderering. Oftast är det självklart, men ibland blir inlägg bortmodererade p g a det som benämns rippeleffekter ovan och då är det inte alltid lika tydligt.

Jag har ingen detaljkoll på vad som modereras, men i de fall där jag följt med i olika diskussioners utveckling, tycker jag att modereringen varit bra. Möjligtvis hade det ibland varit ännu bättre om den skett snabbare. Jag förstår dock att det kan vara svårt att ha en moderatorjour med brandkårens utryckningstid som modell.

Slutligen har jag under en längre tid noterat att urspårningar och inlägg många av oss gärna varit utan, i större utsträckning än annars sker på fredag- och lördagkvällar. Det får mig att be samtliga forummedlemmar att vara försiktigare vid tangentbordet då jästa och destillerade drycker intagits.
H0 2R DCC

Utloggad HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.162
Moderatorsrollen
« Svar #2 skrivet: tor 18 mar 2010, 15:29:52 »
Tänk, moderator M007, om du skrivit detta direkt i "Kemitråden" av Bo, där jag ställde frågorna. Då hade det kunnat hållas betydligt kortare, trots att du fått med att mina inlägg inte fallit under kategorin "De allra dummaste och värdelösa....", när de modererades. Då hade vi sluppit en tröttsam PM-växling.

Någon kommentar till frågorna, är på sin plats, tycker jag.

Fråga 1:

"Min tolkning är att 'trevligt' bland annat innebär att ingen ska behöva bli personligt attackerad, att inlägg håller en hyfsat anständig ton, kort sagt att man ska kunna diskutera sakfrågor som vuxna människor."

Mitt inlägg, som ligger till grund för denna tråd, och där jag ställde frågorna, höll en "hyfsat anständig ton", och borde ha bemötts på ett "vuxet sätt".

"Inom ramen för uppdraget har man som moderator tämligen vida ramar att hålla sig inom. Reglerna ska kanske egentligen ses som riktlinjer för hur man bör uppföra sig så att forumet blir just så som forumägaren vill att det ska vara. På samma sätt som etikettsreglerna i sällskapslivet. Det finns ingen lag som förbjuder mig att kleta snor på servetten men gör jag det får jag räkna med att någon reagerar. Precis som i verkligheten går det inte att förutsätta allt, alltså uppstår emellanåt situationer som får lösas med den fingertoppskänsla som för tillfället går att uppbåda."

Det är klart, att om man som gäst, kletar snor på servetten, så får man räkna med en reaktion. Om man, som värd, kletar snor, så får man också räkna med en reaktion.  Man får också räkna med att gästerna inte vill komma tillbaka. Snorkletet (om vi nu ska använda den vokabulären) i detta fall, var att M007 raderade mitt inlägg, istället för att svara på frågorna. Inga "vida ramar" här inte. Att radera mitt harmlösa inlägg, men låta Bos - såvitt jag förstår - livsfarliga recept stå kvar, är för mig obegripligt. Var fanns "den fingertoppskänsla som för tillfället går att uppbåda" här?

Fråga 2:
"....ja, du får säga vad du vill, men inte nödvändigtvis hemma hos mig."

"Det är nog viktigt att ha i minnet att den som bestämmer om, och på, ett forum är dess ägare. Ingen annan. Som såväl forumdeltagare som moderator har man liksom ingen talan, man kan välja att rösta med fötterna eller man kan försöka påverka på andra sätt. Och det gör man, många och ofta, både det ena och det andra."

I strikt mening, har du rätt. Men om jag bjuder in till en diskussionsafton, hemma hos mig, så tillåter jag de inbjudna få yttra sig fritt, med vissa utsvävningar. Så blir det väl alltid.

Vad är det för vits att ha ett diskussionsforum, om man "drar åt snaran" för vad som får sägas. Och inte tål att man ifrågasätter ett visst, tvivelaktigt, handlande från moderatorn, utan svarar med att radera? För mig, luktar det lite unket.

Som jag ser det, så har forumägaren, och moderatorerna, ett ansvar gentemot medlemmarna, som lagt ner mycket engagemang, för att göra forumet till vad det är. Här finns en jättestor kunskapsbank för modellrallare. Alla bör vara intresserade av att forumet sköts på ett bra sätt, så att medlemmarna trivs, och vill fortsätta att skriva här.

Fråga 3:

På denna fråga, har jag ingen annan kommentar, än att det trista exempel du tar upp, inte har någonting med mina frågor att göra. Jag vill påstå, att jag aldrig har besvärat moderatorerna, eller andra forumdeltagare, på ett liknande sätt. Det är trots allt, mina frågor som orsakat denna tråd.

Såvida inte M007 har några invändningar mot mitt inlägg inte tillhörde "De allra dummaste och värdelösa....", eller har andra invändningar, så får jag anse att jag är besvarad, även om det var ett knöligt sätt att "gå över ån efter vatten".

Därmed hoppas jag att denna fråga är avslutad, så att vi slipper en tröttsam långbänk med mycket tjafsande.

HJP

Bo

• Gäst
Moderatorsrollen
« Svar #3 skrivet: tor 18 mar 2010, 18:13:58 »
”HJP”

Tänk, moderator M007, om du skrivit detta direkt i "Kemitråden" av Bo, där jag ställde frågorna. Då hade det kunnat hållas betydligt kortare,

Här skulle jag vilja gå in och debattera, att personer som ägnar sig åt påhopp som det blev av två medlemmar ska givetvis tagas bort, vad som anses om mig som person hör inte hit att debattera i ett forum.

Såhär var modereringen korrekt.

Fråga 1:

"Min tolkning är att 'trevligt' bland annat innebär att ingen ska behöva bli personligt attackerad, att inlägg håller en hyfsat anständig ton, kort sagt att man ska kunna diskutera sakfrågor som vuxna människor."

Vad anses som vänlig ton????

Att föra ett inlägg som att ” du har nog inte gjort si eller så ” är ett påstående som skapar irritation.

Men att slå hål på en sådan fras är tex: enligt mina erfarenheter så har jag denna uppfattning.

Låter så pass mycket bättre.

"Inom ramen för uppdraget har man som moderator tämligen vida ramar att hålla sig inom. Reglerna ska kanske egentligen ses som riktlinjer för hur man bör uppföra sig så att forumet blir just så som forumägaren vill att det ska vara. På samma sätt som etikettsreglerna i sällskapslivet. Det finns ingen lag som förbjuder mig att kleta snor på servetten men gör jag det får jag räkna med att någon reagerar. Precis som i verkligheten går det inte att förutsätta allt, alltså uppstår emellanåt situationer som får lösas med den fingertoppskänsla som för tillfället går att uppbåda."

Nu får man räkna med att sina egna inlägg inte alltid är så rumsrena som man själv tycker att de är, och då blir det utifrån andra ögon en moderering.

Vill även här kommentera att mitt inlägg i kemitråden, så lades det aldrig ut något recept då jag är fullt medveten om vilka följder detta kan få.

Fråga 2:

"....ja, du får säga vad du vill, men inte nödvändigtvis hemma hos mig."

"Det är nog viktigt att ha i minnet att den som bestämmer om, och på, ett forum är dess ägare. Ingen annan. Som såväl forumdeltagare som moderator har man liksom ingen talan, man kan välja att rösta med fötterna eller man kan försöka påverka på andra sätt. Och det gör man, många och ofta, både det ena och det andra."

Ska jag vara gäst och det förs en debatt i sällskapet, så visas det givetvis etikett, Jag håller mig i bakgrunden för att möjligen gå in i debatten med försiktighet och med väl valda ord.

Att tappa medlemmar pga av att det inte får föras orenligheter i debatterna, kan man vara utan tycker jag.

Fråga 3:

Betyder den uppdaterade §11 att moderatorn kan dra gränsen var som helst?

Allt är beroende på Moderatorns bedömande att kunna se att ett inlägg kan leda till något annat som får tråden att spåra ur.

Jag är ofta ute i hetluften pga olika anledningar, och tycker att en del gånger känns det fel att hamna i en situation där jag blir modererad för att jag säger och givetvis tror på det jag vidhåller.

Men alla är vi inte där och detta måste man acceptera.

Har lagt ut en del förfrågningar till moderatorledningen kring vissa modereringar , mest av nyfikenheten skull.

Sen har jag den uppfattningen att moderatorledningen och moderatorer ska agera med gott omdöme och vara ett exempel för god estetik.

I övrigt så tycker jag detta forum är mycket väskött och har trevliga medlemmar.

Mvh  Bo

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.260
Moderatorsrollen
« Svar #4 skrivet: tor 18 mar 2010, 18:35:44 »
Citat från: HJP
I strikt mening, har du rätt. Men om jag bjuder in till en diskussionsafton, hemma hos mig, så tillåter jag de inbjudna få yttra sig fritt, med vissa utsvävningar. Så blir det väl alltid.
Vad är det för vits att ha ett diskussionsforum, om man "drar åt snaran" för vad som får sägas. Och inte tål att man ifrågasätter ett visst, tvivelaktigt, handlande från moderatorn, utan svarar med att radera? För mig, luktar det lite unket.
Låt oss vända på det: vad är det för vits att ha ett diskussionsforum om man inte får dela med sig av livsfarliga recept? Varför ska någon "dra åt snaran" och säga att såna farligheter inte är OK?

(Och det är en rent filosofisk fråga, jag tycker inte heller att såna recept ska flyta runt fritt.)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Moderator

• Moderator
Moderatorsrollen
« Svar #5 skrivet: tor 18 mar 2010, 19:39:37 »
För att förtydliga lite, det trådstartande inlägget har ingenting med någon speciell tråd att göra. Den är föranledd av frågor av möjligen generellt intresse, som iofs ställdes av HJP i den tråd som relateras till, men det har inget speciellt med den tråden att göra.

/M007

Utloggad Skärgårdsbo

• Stammis
  • Antal inlägg: 720
Moderatorsrollen
« Svar #6 skrivet: tor 18 mar 2010, 20:03:36 »
Hej,
Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå varför vi inte kan hålla en trevlig och gemytlig ton forummedlemmar emellan! Detta forum finns ju till av en enda orsak: att förmedla och disskutera en trevlig och omväxlande hobby. Byggtips, anläggningar och annat som har med vår hobby att göra borde väl inte generera några otrevligheter eller personangrepp.

Skärp till er allihop och låt oss njuta av pysslande, körningar och byggen.

Det finns säkert diskussionsforum där man kan "tjata och tjabbla" med varann om man vill, men här borde vi kunna hålla oss till Mj./Arne

Utloggad Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 246
Moderatorsrollen
« Svar #7 skrivet: tor 18 mar 2010, 20:19:18 »
Jag brukar ibland skriva inlägg, men allt som oftast radera (edit: inte skicka in) dem ...

Grejen med forum är att det är så himla lätt att skriva något, inte alls illa menat men kanske kortfattat och med en viss udd. Och sedan skicka iväg det utan att ha korrläst. Ett enkelt stavfel kanske inte rör upp himmel och jord för någon annan, men ordval, ordföljd och kommatering kan ställa till det. Och snöbollen är i rullning.

Lider man av dyslexi är det förmodligen svårt att korrläsa sin egen text, och det är - observera detta - inte dyslektikerna jag är ute efter här. Ingen annan heller för den delen.

Men oavsett vilket, att läsa igenom sin egen text högt, som om man vore någon annan, och låta den vila en stund, kan ofta bidra till att den blir kortare och bättre.

Min vana trogen skulle jag radera (edit: avstå från att skicka) även detta inlägg, men ... så icke denna gång.

/Boris
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Utloggad HJP

• Veteran
Moderatorsrollen
« Svar #8 skrivet: tor 18 mar 2010, 20:38:16 »
Citat från: NerdBoy
Citat från: HJP
Låt oss vända på det: vad är det för vits att ha ett diskussionsforum om man inte får dela med sig av livsfarliga recept? Varför ska någon "dra åt snaran" och säga att såna farligheter inte är OK?

(Och det är en rent filosofisk fråga, jag tycker inte heller att såna recept ska flyta runt fritt.)
Det där var lite svårbegripligt för mig.

Rent principiellt, , var mitt inlägg inte avsett att säga, att man inte får, lägga ut farliga recept, även om jag tycker att det är mycket olämpligt. Det var avsett att peka på den inkonsekvens,  som föreligger i modererandet. Och avsaknad av den fingertoppskänsla, som M007 nämner, för att lösa problem.

Citat från: Moderator

För att förtydliga lite, det trådstartande inlägget har ingenting med någon speciell tråd att göra. Den är föranledd av frågor av möjligen generellt intresse, som iofs ställdes av HJP i den tråd som relateras till, men det har inget speciellt med den tråden att göra.

/M007

Jasså, på så sätt. Då har jag missuppfattat alltihop.

Genom PM har du låtit mig förstå, att denna tråd ska komma, efter det att du konfererat med övriga moderatorer. Ingenting om "generellt intresse" har nämnts, och du tar upp mina frågor exakt.

Det här var tråkigt, M007, och känns lite som att snubbla på ett ett krokben.

Jag hade - liksom du M007 - hoppats på ett kort meningsutbyte, och så kommer du med detta.

Jag ser då ingen annan råd, än att - på nytt - be om svar på mitt ursprungliga, borttagna, inlägg, som repriseras här:

Citat från "Kemitråden" som Bo skapade:

Ursprungligen postat av Moderator

Tråden lätt modererad.

De allra dummaste och värdelösa kommentarerna har plockats bort, försök inte igen, tack. Några mindre dumma men onödigt 'spretiga' inlägg har modererats lite. Sen har nåt kanske slunkit med av bara farten, justerats för sammanhangets skull osv., tog jag i för mycket ber jag om ursäkt.

Att recept på hur man kokar ihop, möjligen användbara, men gravt hälsofarliga dekokter hålls utanför forumdiskussionerna känns faktiskt rätt tacknämligt. Att använda pm som kommunikationsmedel för sånt blir väl bra för alla parter tycker jag. Så gör vi alltså.

M007

Mycket märkligt beteende av moderatorn.

Ett av mina inlägg är helt raderat, och ett "modererat" (Läs, rumphugget). Inte något av mina bästa inlägg på forumet, men de stred inte mot reglerna, såvitt jag kan se.

Man blev klassad enligt detta: "De allra dummaste och värdelösa kommentarerna har plockats bort, försök inte igen, tack."

Denna tråd kan inte direkt hänföras till de högre litterära bedrifterna, men betydligt sämre saker har skrivits i forumet, och fått passera. Själv råkade jag ut för ett personangrepp, vid ett tillfälle, men jag kan inte erinra mig, att moderatorn ens kom med ett påpekande, till vederbörande.

En enkel fråga till moderatorn, lyder:

Har en moderator rätt att ta bort, eller moderera inlägg, som inte strider mot reglerna?

Råder inte yttrandefrihet på forumet, så länge man håller sig inom lagens gränser, och forumets regler?

Jo, jag har läst den uppdaterade §11, men betyder den, att moderatorn kan dra gränsen var som helst?

"§11 - Angrepp på person eller någons inriktning inom hobbyn är inte tillåten. Provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter och inlägg eller att försöka få pågående debatt att spåra ur är heller inte tillåtet. Trådar eller inlägg av båda slag kommer att modereras. Avgörandet om vad som är över gränsen är helt upp till moderatorerna."

Ändrad av Administratör - 2009 Oktober 30 vid 10:32 "

Jag har hållt detta forum för att vara seriöst, utan alltför mycket trams. Nu måste jag ompröva den inställningen, och det känns lite trist.

Allt hänger förstås på moderatorns svar, på min fråga.

HJP Slut citat.

Skärgårdsbo. Det finns inget annat forum, där denna fråga kan diskuteras, men det är helt frivilligt att delta i tråden, eller avstå.

HJP

Utloggad Moderator

• Moderator
Moderatorsrollen
« Svar #9 skrivet: tor 18 mar 2010, 21:22:23 »
För att då reda ut HJPs bekymmer relaterat till den aktuella tråden:

- HJPs inlägg hörde inte till kategorin "allra dummaste och värdelösa", det fanns andra inlägg som med avsevärd råge fyllde upp den! Det fanns ju å andra sidan följande övriga kategorier att välja att betrakta HJPs inlägg som insorterade under: 'mindre dumt men onödigt spretigt', 'slunkit med av bara farten', 'justerats för sammanhangets skull' och slutligen moderatorns brasklapp; "tog jag i för mycket ber jag om ursäkt". Att med automatik tolka till det värsta kan jag tycka var onödigt.

- Däremot sprang tråden ifråga iväg och blev till en diskussion om diskussionen, 'spretade' om man så vill. Något av HJPs inlägg 'rumphöggs', tillsammans med några andras inlägg, för att inte ytterligare vrida den diskussionen vidare ett par snäpp, något annat blev hängande i luften när andra inlägg raderades eller modererades och raderades följaktligen av den anledningen.

För den som huvudsakligen vill diskutera ting som har med forumets inte liv istället för modelljärnvägar att göra finns det en hel avdelning att tillgå. Nämligen just den där den här tråden ligger. Det inlägg HJP citerar kunde lätt ha raderats utan vidare spisning med hänvisning till forumreglernas §7, i avvaktan på att de brännande frågorna skulle ha ställts på rätt ställe. Jag ägnade istället lite tid åt att slipa på formuleringar till den här trådstarten, dels via pm med HJP, dels via diskussioner inom moderatorskollektivet. Tanken var alltså att lyfta upp de frågor som kan ha generellt intresse. Att det kan finnas funderingar om hur modereringen sköts kan jag gott förstå, det var ju också förhoppningen att det trådstartande inlägget skulle vara tillräckligt förklarande för att kunna stå på egna ben.

Nu har jag ju lärt mig den hårda vägen att det inte finns något som är så intressant att skriva inlägg om som just hur, vad och varför som får skrivas på forumet och inte. Jag har förmodligen en rätt vrickad syn på vad som är trams och inte, men föredrar allt trådar om modelljärnvägars väl och ve framför sånt härnt.

Om vid det här laget någon börjat få en inblick i vad moderatorsrollen för med sig vore kanske något vunnet i alla fall.

/M007

Utloggad HJP

• Veteran
Moderatorsrollen
« Svar #10 skrivet: tor 18 mar 2010, 21:56:18 »
Citat från: Moderator
För att då reda ut HJPs bekymmer relaterat till den aktuella tråden:

- HJPs inlägg hörde inte till kategorin "allra dummaste och värdelösa", det fanns andra inlägg som med avsevärd råge fyllde upp den! Det fanns ju å andra sidan följande övriga kategorier att välja att betrakta HJPs inlägg som insorterade under: 'mindre dumt men onödigt spretigt', 'slunkit med av bara farten', 'justerats för sammanhangets skull' och slutligen moderatorns brasklapp; "tog jag i för mycket ber jag om ursäkt". Att med automatik tolka till det värsta kan jag tycka var onödigt.

/M007

TACK! Detta kunde du ha skrivit för länge sedan.

Naturligtvis, var det inte utsagt, att jag hörde till kategorin "allra dummaste och värdelösa", men heller inte motsatsen.

Så länge inte andra forumläsare kan se det borttagna, och göra en egen bedömning, så faller lätt skuggan över mig, och det har jag inte det ringaste intresse av.

Jag skulle kunna kommentera det övriga i ditt inlägg också, M007, men avstår.

Om du, M007, inte har något mer att tillägga, så är ärendet, för min del, avslutat.

Nu kan vi snacka MJ!

HJP

Utloggad Moderator

• Moderator
Moderatorsrollen
« Svar #11 skrivet: tor 18 mar 2010, 22:06:28 »
Med HJPs senaste inlägg känner jag det moget att vi avslutar denna tråd och kanske börjar återgå till forumets viktigaste roll ,att det åter igen börjar skrivas och visas bilder byggtrådar som är MJ-relaterade,några som har ytterligare att framföra i denna tråd rekomenderar jag att använda PM-funktionen ,därmed är denna tråd avslutad.
moderator (den gamle)

bermod