Leveranserna kan nu påbörjas inför årets vårbruk och sommarens skördar
En liten vagnslast från Eskilstuna växlas in till lastkajen vid Skultuna station någon gång på 60-talet. Sedan mitten av november har jag, som kanske setts i ett par tidigare rapporter gått ner mig djupt i 3D-skrivaträsket och provat mig fram
för att försöka med egen produktion av några lantbruksmaskiner i både skala H0 och skala N. Det blir som en liten ny gren vid Modellbyggeriet
Frykmodell Agro-mekanik, kanske

Några satser finns redan på lager och de första leveranserna kommer att kunna göras under februari.
De 3D-printade satserna levereras omålade, traktorerna och slaghacken med en dekalsats.
Beställningslistan är öppen och leveranser kommer att göras löpande i turordning.
Faktura skickas först när en beställning är klar för leverans.
Läs mera på Frykmodells hemsida ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det orosmoln som möjligtvis finns kvar är givetvis den produktionslinje i hobbymiljö jag måste lita på.
Låg kapacitet - innebär framförallt nu i början
- Lite varierande och osäkra leveranstider beroende på orderingång.
- Risk för avbrott i produktionen p.g.a. klen redundans
...En man och en maskin av budgetmodell. Håller tekniken?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Allt började med slaghacken, slåttermaskinen som jag tog fram förra våren för printning via Shapeways.
H0-modellen har under året sålt oväntat bra i Danmark (där originalet tillverkades).
Jag plockade alltså hem slåttermaskinen från Shapeways och kompletterade med uppsamlingskärra och tidstypiska dragfordon.

Det här är H0-sortimentet

N-sortimentet skiljer sig inte nämnvärt förutom i storleken

Traktorerna, här i H0:an
- BM Volvo T350 Boxer - 60-talstraktor
- Volvo BM T650 - 70-talstraktor
I skala N gör sig modellerna bättre nere på anläggningen istället för på närgångna makrobilder.
----------------------------------
Och så, lite på skoj kom det till en variant med en sliten Boxer inne för motorbyte. Det här är H0-varianten.