Författare Ämne: Skatt eller skräp? - En arvesamling  (läst 1637 gånger)

Utloggad magnusf

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
Skatt eller skräp? - En arvesamling
« skrivet: mån 20 jan 2020, 20:27:22 »
Hej, jag sällar mig till sällskapen med arvegods och funderingar om det är en skatt eller mest skräp. Min svärfar hade ett brinnande intresse för tågbanor. Detta har vi att ta hand om och jag funderar på försäljning på blocket/tradera eller gå till lokala auktionshuset. Vad är vanligast? Hur hittar jag en marknad för detta?

Det jag vill ha hjälp med från er erfarna i tågmodellbranchen är att veta om det är någon raritet i samlingen och om det går att sätta en ungefärlig uppskattning på hela kalaset?

Jag har sammanställt innehållet till detta, se även bilderna:

Lok:
E6302 Ellok
3048 Stort ånglok + 01097 kolvagn
80028 Kompakt ånglok
89066 Kompakt ånglok
RC1035 Lima Italy SJ-lok

Vagnar:
346/1 2st passagerarvagn
346/2 restaurangvagn
346/4 2st godsvagn
315/2 kranvagn 
4899 SJ-vagn
1072 3st äldre passagerarvagn
5146 SJ-vagn
11853 2st passagerarvagn
11204 postvagn
3291 äldre passagerarvagn
FS Italia godsvagn (trasig)

Hus: 7st HELJAN i olika skick

Vagnar i kartong:
4611 kranvagn
4509, 4506, 4505, 4508, 4627, 4668, 7291

Lok i kartong: 3000 (har läst att det är vanligare än granbarkborrar i granskogen nu för tiden)

Spår och andra tillbehör:
3 trafos från tre tidåldrar
37+2 raka spår + ca ett dussin halvlängder
52 kurvor10 delningsspår (1 till 2)
1 X-växel
5 spårstopp/avslut
1 hängbro + 2 brodelar inkl ramper (Vollmer)
1 helautomatisk övergång
1 övergång med bommar
1 helt set 29185 med spår, kurvor och ett antal vagnar i orginalkartong (ligger dock lite annat i kartongen och är lite oreda)
2 bruksanvisningar, bygganvisningar

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Skatt eller skräp? - En arvesamling
« Svar #1 skrivet: tis 21 jan 2020, 20:50:53 »
Jag ser bara standardprylar på bilderna men det kanske kan finnas något som jag inte lägger märke till eller som inte är med på bild.

Den vita trafon hör väl till startsatsen 29185 och för att få upp värdet på startsatsen så bör man försöka hitta rätt vagnar till kartongen, se bilden på kartongen och leta rätt på den gröna resgodsvagnen samt alla tillhörande vagnslaster. Den röda tippvagnen hör inte dit. Loket ska ha deltadecoder men dessa brukar den ambitiösa rallaren byta ut mot en bättre. Tyvärr är det C-räls från 2002-2004 vilket innebär den äldre spröda plasten (se produktionsstämpel under rälsbitarna). Även i nyskick så har jag svårt att se något större värde på en strax över enkel startsats med tysk förebild men kanske i häradet 1000 kr? Detta är nog den artikel i samlingen som enskilt har högst värde om den är komplett och funkar.

Den stationära kranen kanske är det enskilda objekt som har störst värde. Finns det med någon liten ställpult?
Den elektriska vägövergången har nog också ett visst värde om den fungerar och är komplett. Viktigt att alla tre skenorna är med, dvs även två kortare som är isolerade i ena rälsen.

Svenska långa passagerarvagnar, brukar vara lättsålda på Tradera, men räkna inte med några höga priser. Håll isär vilket fabrikat det är. Verkar vara både Lima och Märklin.

Mest får man ut på tradera där man buntar ihop räls i lämpliga paket. T.ex. ett antal växlar eller 6-12 böjda skenor eller 10 raka eller ett paket med småskenor.

M-räls, är de ca 4-5 kr/st för standardräls, lite mer för passbitar och stora kurvor. Kanske upp mot 100(?) kr för en fungerande el-växel, men jag tycker dina ser ut att vara av den äldre modellen och de bör rimligen vara värda lite mindre. Handväxel 40-50 kr. Korsning ?? (klart mindre än 100) kr.

Blåa transformatorer. Den äldre till återvinningen om det är metallskal. Den ljusblå i plast är från en liten startsats och förmodligen inte så attraktiv men kan gå att sälja billigt. (under 100 kr)

Sammantaget, på Tradera med rätt auktionsmix, några få tusen (3-4-5?) + det du kan få för den stationära kranen. Det är under förutsättning att sakerna fungerar och med ett 30-40-tal auktioner.

Försäljning som totalt paket vid så kallad snabb affär får du nog räkna med ganska mycket mindre.

Som sagt jag ser mest äldre dammiga, emellanåt kantstötta, buckliga vagnar och lok med avbrutna detaljer med osäker funktionsstatus, 60-80-tal, relativt ointressanta artiklar och extremt vanliga på marknader, i fyndlådor och på tradera eller blocket.

Värdelöst? -Nej.
Värdefullt? -Nej!
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad magnusf

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
SV: Skatt eller skräp? - En arvesamling
« Svar #2 skrivet: lör 25 jan 2020, 13:30:11 »
Tack för svaret, då får jag lite bättre förståelse för läget och vad jag ska göra.