Författare Ämne: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?  (läst 942 gånger)

JesperB

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« skrivet: mån 20 jan 2020, 17:09:54 »
Jag bygger en anläggning med sonen. Loken är digitala och jag använder en mobile Station + slav + den vanliga boxen som rä kopplad till trafo och skenor.

Är det möjligt att använda en äldre Märklintransformator för växlarna (två blåa sladdar, en gul), blir den elen skild från lokens elkrets?

(M-skenor)

/ Jesper
« Senast ändrad: mån 20 jan 2020, 17:19:28 av JesperB »

kattjaevel

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.272
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #1 skrivet: mån 20 jan 2020, 17:19:42 »
Jag använder den blåa transingen till det.
Torbjörn

Hans O

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 521
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #2 skrivet: tis 21 jan 2020, 11:15:06 »
God förmiddag.....   



.... den blå ställpulten i märklin jordar valfri spole/sida och spolarna matas med spänning från gul från trafon,  så själva växelomläggningen är/borde vara elektriskt frånskild.

….sedan kommer växel lampan som också då får gul in och sedan jordas mot plåten i M skenan som gör att det inte är elektrisk frånskilt?

#Torbjörn

 Har du tagit bort lamporna eller har du gemensam jord på MS2 och blå trafo? 
 Har du "fas vänt" transformatorerna lika?

Jag har sjäv testat att köra analog Märklin grå trafo och sedan skiftat över till IB 1 och sedan åter (dock så testade jag allt innan mot voltmätaren och fas vände allt rätt)
Jag fick analog loket att rulla över spåret som övervakas av IB´s  feedback  med Uhlenbrocks 63330 och dekteringen funkar "utan rök  :)"

Mvh Hans O
   


Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

JesperB

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #3 skrivet: tis 21 jan 2020, 11:31:26 »
Damn, verkar som om det är smartare att köpa en saftigare transformator som får ge ström till allt, istället för att leka med olika elsystem...

Tack Hans O för detektivarbetet!

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.905
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #4 skrivet: tis 21 jan 2020, 13:51:26 »
Svaret är dock JA, det är skil.da strömkretsar mellan körström och belysnings/magnetström. De har gemensam ("Brun") nolledning men det är skilda strömkretsar.
Så man kan med fördel ha en separat trafo för magnetspolarna och en annan för spåren oavsett om de drivs digitalt eller med analogström.

Det är sällan en bra idé med en bautatrafo, den kan bli till ett svetsaggregat om man inte ser upp.

Belysning på växlar och magneter är samma strömkrets (Gul-Brun) Därför ser man växellyktorna blinka till vid omläggning. Övrig belysning kan man ju hålla helt separerad.

Bengt W
H0 2R DCC

Hans O

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 521
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #5 skrivet: ons 22 jan 2020, 09:13:29 »
God morgon.....   det blev en googling på engelska.... https://www.marklin-users.net/forum/posts/t18930-Mobile-Station-and-analog-turnouts
och även Märklin själva hänvisar i en pdf hur man kopplar in en 74920 där en extra trafo med växelspänning har gemensam jord med digital signalen till rälsen.  Samma problem olika scenarion,  jag har heller inte set någon "varning" angående detta med att "fas vända" rätt, ser inte ut som detta är uppmärksammat överhuvud taget. 

Som jag förstår av inläggen i tråden så är en vanlig analog Märklin trafo med gemensam jordning genom brun/nollan att detta då blir "skilda strömkretsar" (mellan gul/brun och röd/brun), har jag uppfattat detta rätt?

Hans o …...vetgirig.....
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.905
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #6 skrivet: ons 22 jan 2020, 16:01:34 »
God morgon.....   det blev en googling på engelska.... https://www.marklin-users.net/forum/posts/t18930-Mobile-Station-and-analog-turnouts
och även Märklin själva hänvisar i en pdf hur man kopplar in en 74920 där en extra trafo med växelspänning har gemensam jord med digital signalen till rälsen.  Samma problem olika scenarion,  jag har heller inte set någon "varning" angående detta med att "fas vända" rätt, ser inte ut som detta är uppmärksammat överhuvud taget. 

Som jag förstår av inläggen i tråden så är en vanlig analog Märklin trafo med gemensam jordning genom brun/nollan att detta då blir "skilda strömkretsar" (mellan gul/brun och röd/brun), har jag uppfattat detta rätt?

Hans o …...vetgirig.....
Svar Ja. du har fattat. Det är skilda kretsar även men en gemensam återledning.
Bengt W
H0 2R DCC

JesperB

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #7 skrivet: fre 07 feb 2020, 20:56:04 »
Här finns en tydlig beskrivning för hur man ska koppla om man kör loken digitalt men växlarna analogt:
http://märklintåg.se/elsystem/elsys_digital-ac_koppla-kor.htm

Det är dock fortfarande oklart om man behöver göra polvändningstestet, och VARFÖR man inte kan använda digitala röd/bruna trådparet för växlarnas gul/blå anslutning...

Turbocab

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 495
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #8 skrivet: fre 07 feb 2020, 21:55:13 »
Dom är isolerade. Jag kör själv Digitalt i rälsen men matar alla växlar med separata Märklin ljusblåa trafos, helt konventionellt. Funkar kanon! Dom gamla kopplings-schema för analogt gäller ju inte helt längre när man diggar men det spelar ingen roll. Jag matar även Fleischmanns växlar på likströms-delen på samma sätt, samma där.

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.905
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #9 skrivet: fre 07 feb 2020, 22:03:20 »
Spolarna i växelmotorn skulle förvränga digitalpulserna till oigenkännlighet (till sinusform utan skarpa hörn) och man tappar information i spåret som är avsedd för lokdekodrarna. Notera att lokens motorer som också har lindningar är frikopplade från detta genom dekodern. Rent tekniskt "går" det nog, men varför sabba digitalströmmen?  Dessutom drar växelmotorerna ner spänningen rätt mycket när de aktiveras. Allt som minskar skärpan i "hörnen" på  digitalpulserna eller mixtrar med vågformen gör digitalsystemet mindre tillförlitligt.
Bengt W
H0 2R DCC

JesperB

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #10 skrivet: sön 09 feb 2020, 08:20:30 »
Tack, Bengt, för ett tydligt och logiskt svar!

Patjo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 160
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #11 skrivet: mån 10 feb 2020, 22:07:16 »
Vad är anledningen till att digital och analog spänningskällas bruna sladdar ska kopplas ihop?

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.905
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #12 skrivet: mån 10 feb 2020, 23:55:46 »
Egentligen bara för att växellyktan ska lysa, nollan på den  går via skenan och det finns väl bara en konstruktion.
Vidare använd gul  som matning både till växelmotor och belysning, den är dock ganska enkel att separera.
Hur det är med jordslingor och 50 Hz AC-brum vet jag inte, men jag skulle tor att även det är en faktor att räkna med.
Bengt W
H0 2R DCC

Patjo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 160
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #13 skrivet: tis 11 feb 2020, 17:47:28 »
Aha, några såna lyktor har jag inte än. Tackar.

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.905
SV: Är Märklins elväxlar elektriskt skilda från körströmmen?
« Svar #14 skrivet: tis 11 feb 2020, 21:43:30 »
Men nollan - den bruna - är ändå ansluten till skenan.
Bengt W
H0 2R DCC