Författare Ämne: Återuppta MJ-hobby med Märklin M-räls  (läst 2746 gånger)

Henkan1

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
Återuppta MJ-hobby med Märklin M-räls
« skrivet: lör 18 jan 2020, 20:53:53 »
Hej,

Jag har en Märklin-anläggning med M-räls som legat oanvänd i ca 15 år. Den köptes ny för gissningsvis 20 år sedan. Jag har nu blivit lite sugen på att ta fram den och har klämt och känt lite på grejorna, dock kärvar växlarna och jag har inte vågat testa några lok ifall de behöver service eftersom de legat oanvända länge.

Min fråga är helt enkelt, vad bör jag göra innan jag börjar använda grejorna igen och vad bör jag göra med växlarna och annan räls? Det är både manuella och elektriska växlar och de lok jag har köptes nya när anläggningen köptes.

PS. Ny här på forumet så är jag i fel forumdel får gärna en moderator flytta mig till rätt ställe.

Tack på förhand!

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.068
SV: Återuppta MJ-hobby med Märklin M-räls
« Svar #1 skrivet: sön 19 jan 2020, 07:35:35 »
Lite svårt att säga varför dina växlar går trögt. Är det själva tungan vid spåren eller mekanismen i sig?
Beroende på var rälsen förvarats så kan det vara olika orsaker. Lite fukt kan förstås ha orsakat en del korrosion som gör att tungan kärvar. En tandborste kan göra nytta för att ta borta en del smuts.
Rälsen i stort borde inte var något problem om den inte börjat rosta förstås.
Dina lok lär inte heller tagit skada av långvarig förvaring om den skett torrt i normal rumstemperatur. Kanske mekaniken går lite trögt i början och att det behövs en droppe olja. Du borde ha en manual med till loken om du köpt dem nya, läs den.
Det tråkigaste som skulle kunnat hända vid långvarig förvaring är om smörjmedlet gått över och blivit en hartsklump. Då är det demontering och rengöring som gäller.

Finns säkert fler tips du kan få av andra. Säkerligen får du också förslag att sälja M-rälsen och köpa C eller K räls istället. Tjaa... beror väl på vad du tänkt vidare med hobbyn och hur du vill utöva den.

Något som du dock bör kolla med M-rälsen: Om dina lok är digitala, och du har en digital enhet att styra dem med också, så bör du kolla på de skenor där du ska ansluta spänningen att det inte finns något litet störningsskydd monterat. Klipp bort sådan komponent i så fall. Det digitala systemet tycker inte om sådan.
« Senast ändrad: sön 19 jan 2020, 07:45:03 av sintra »

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.272
« Svar #2 skrivet: sön 19 jan 2020, 08:45:33 »
Du kan pröva och ta bort plåten som är under växeln för att se om ngt är fel där.Annars skulle jag tipsa om att rengöra skenorna med t-röd. Inte lacknafta då den är fet.
Torbjörn

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.470
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: sön 19 jan 2020, 13:03:05 »
Hej,

Jag har en Märklin-anläggning med M-räls som legat oanvänd i ca 15 år. Den köptes ny för gissningsvis 20 år sedan. Jag har nu blivit lite sugen på att ta fram den och har klämt och känt lite på grejorna, dock kärvar växlarna och jag har inte vågat testa några lok ifall de behöver service eftersom de legat oanvända länge.

Min fråga är helt enkelt, vad bör jag göra innan jag börjar använda grejorna igen och vad bör jag göra med växlarna och annan räls? Det är både manuella och elektriska växlar och de lok jag har köptes nya när anläggningen köptes.

PS. Ny här på forumet så är jag i fel forumdel får gärna en moderator flytta mig till rätt ställe.

Tack på förhand!

Välkommen åter! ;)

Tipsen du fått är bra, lite olja brukar hjälpa - men ibland krävs mer noggrann rengöring.

Finns säkert fler tips du kan få av andra. Säkerligen får du också förslag att sälja M-rälsen och köpa C eller K räls istället. Tjaa... beror väl på vad du tänkt vidare med hobbyn och hur du vill utöva den.

Nu när du nämner det...

Jag är ju ingen direkt förespråkare för M-räls, av olika skäl. Det är ju inte så att de inte fungerar, men jag sålde all min M-räls redan i mitten av 80-talet. Då till förmån till K som jag väl fortfarande föredrar, även om jag är fullt medveten om C-rälsens fördel(ar). Avsaknaden av flexräls är väl det som oftast håller mig borta från den. Sen är det upp till var och en att avgöra vad den vill ha - men när den dagen kommer som du inser att du borde ha bytt - kom gärna ihåg att du blev "varnad"... ;)

Jag flyttar också tråden till H0-forumet...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Henkan1

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: sön 19 jan 2020, 14:25:03 »
Hej,
Stort tack för svaren.

Ni har självklart rätt i att M-skenor inte är framtiden och att jag troligtvis kommer ångra mig framöver men just nu är jag mest glad att ha övertygat sambon att jag får plocka upp de gamla grejorna så jag tar en sak i taget, börjar således med det som redan finns i min ägo. (Men jag hör vad ni säger och tackar för varningen  :) )

Rälsen har förvarats i en källare som är torr och bebodd, jag kan inte se några rostfläckar på rälsen men det är såklart en möjlighet att det finns en del smuts i dem. Gällande växlarna så är det tungan (tror jag det heter, se bifogad bild, jag har snott bilden från nätet så växeln i sig är inte min) som kärvar. Lägger jag om växlarna och ger tungan lite hjälp så läggs den om så jag tror att mekanismen är ok. Jag får se till att gå över alla skenor med T-röd och tandborste.

Jag får provköra loken och se hur de mår, det låter på er som att det inte blir värre av det. Tack! Loken är tyvärr inte digitala, den yngre versionen av mig själv hade inte råd med det, något jag självklart ångrar nu och måste ta tag i.

Har ni någon bra läsning att rekommendera kring ämnet så jag kan uppdatera mig? Jag gissar att jag kommer vilja ha 5-6 lok på min lilla bana.

Jag kommer säkert att återkomma med fler frågor framöver, just nu har jag en del rengöringsarbete att utföra och med två små barn här hemma finns inte hur mycket tid som helst som ni säkert förstår.

På återhörande!

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #5 skrivet: sön 19 jan 2020, 16:22:59 »

Ni har självklart rätt i att M-skenor inte är framtiden och att jag troligtvis kommer ångra mig framöver men just nu är jag mest glad att ha övertygat sambon att jag får plocka upp de gamla grejorna så jag tar en sak i taget, börjar således med det som redan finns i min ägo. (Men jag hör vad ni säger och tackar för varningen  :) )

Köp några bitar modernare räls och förevisa för ekonomichefen - de kanske tilltalar vederbörande...!  :oops:

Jag får provköra loken och se hur de mår, det låter på er som att det inte blir värre av det. Tack! Loken är tyvärr inte digitala, den yngre versionen av mig själv hade inte råd med det, något jag självklart ångrar nu och måste ta tag i.

Har ni någon bra läsning att rekommendera kring ämnet så jag kan uppdatera mig? Jag gissar att jag kommer vilja ha 5-6 lok på min lilla bana.

Jag tror du kommer vilja ha fler...  ;) Särskilt när du ser vad nya lok är kapabla till!

Dessutom - är du säker på det? Du råkar inte ha något/några Delta-lok? Dessa är ju digitala på så sätt att de kan styras via digitalcentral, men inte har riktigt samma funktionsomfång.

Men - utan att veta vilka lok du nu har (även om jag gissar på minst ett grundsatslok) - så är rådet att när du väljer att digitalisera dem: Uppgradera motorn också (då jag antar de flesta har den gamla 3-poliga rotorn). Det finns förvisso digitaldekoder som kan använda den - men du får bättre lokegenskaper om du byter fullt ut!

Och är det så att du råkar ha en transformator med blått skal - så använd inte den till digitaliserade lok. Där finns en risk att fram- & backimpulsen förstör digitaldekodrarna (p.g.a. för hög spänning) då "de blå" var konstruerade för 220 V~. Är den grå så kan du var lugn, även om du med all säkerhet vill gå över till digitalt istället...
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

sintra

• Stammis
« Svar #6 skrivet: sön 19 jan 2020, 16:44:53 »
Vad gäller de blåa transformatorerna så vill jag påstå att det snarare var osäkert vad det kom ut för spänning vid "bakslaget" pga av sämre konstruktion.
Att de var tillverkade för 220 Volt och att det nu kanske är 230 - 240 Volt i vägguttaget har mindre betydelse. Endast ca.2 Volt extra på de tidigare 24 Volt som bakslaget kunde ge.

Henkan1

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: sön 19 jan 2020, 19:11:16 »

Köp några bitar modernare räls och förevisa för ekonomichefen - de kanske tilltalar vederbörande...!  :oops:

Jag tror du kommer vilja ha fler...  ;) Särskilt när du ser vad nya lok är kapabla till!

Dessutom - är du säker på det? Du råkar inte ha något/några Delta-lok? Dessa är ju digitala på så sätt att de kan styras via digitalcentral, men inte har riktigt samma funktionsomfång.

Men - utan att veta vilka lok du nu har (även om jag gissar på minst ett grundsatslok) - så är rådet att när du väljer att digitalisera dem: Uppgradera motorn också (då jag antar de flesta har den gamla 3-poliga rotorn). Det finns förvisso digitaldekoder som kan använda den - men du får bättre lokegenskaper om du byter fullt ut!

Och är det så att du råkar ha en transformator med blått skal - så använd inte den till digitaliserade lok. Där finns en risk att fram- & backimpulsen förstör digitaldekodrarna (p.g.a. för hög spänning) då "de blå" var konstruerade för 220 V~. Är den grå så kan du var lugn, även om du med all säkerhet vill gå över till digitalt istället...

Hej,

Ekonomichef är jag faktiskt själv, det är snarar logistikchefen som behöver övertygas… Logistiken i barnen lekrum som just ska vara lekrum för barnen och inte mig  :)

Du har ju helt rätt i att jag inte vet vad moderna lok etc. är kapabla till, jag körde mest ett lok i taget tidigare. Du gissade dessutom helt rätt, jag hade en startsats 2960 och sen har jag köpt till ett disellok 3088 samt ett RC-lok (3341 tror jag). Prylarna står för tillfället hos mina föräldrar men ska hämtas hem nu när förhandlingen med sambon har landat väl  :)

Byta motor och digitalisera lok, är det något man gör själv eller behöver man ta hjälp till det? Jag bor i Stockholm så tänker att https://www.mjhobby.se/ kan vara någon jag kan rådfråga?

Du har även rätt ang. transformatorn som är blå, jag får se om jag kan hitta ngt lämpligt på tex. tradera. Det är tyvärr en djungel för mig just nu… Du råkar inte sitta inne på ngt artikelnummer jag ska hålla utkik efter?

Trevlig kväll!

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #8 skrivet: sön 19 jan 2020, 21:15:49 »
Hej,

Ekonomichef är jag faktiskt själv, det är snarar logistikchefen som behöver övertygas… Logistiken i barnen lekrum som just ska vara lekrum för barnen och inte mig  :)

Du har ju helt rätt i att jag inte vet vad moderna lok etc. är kapabla till, jag körde mest ett lok i taget tidigare. Du gissade dessutom helt rätt, jag hade en startsats 2960 och sen har jag köpt till ett disellok 3088 samt ett RC-lok (3341 tror jag). Prylarna står för tillfället hos mina föräldrar men ska hämtas hem nu när förhandlingen med sambon har landat väl  :)

Byta motor och digitalisera lok, är det något man gör själv eller behöver man ta hjälp till det? Jag bor i Stockholm så tänker att https://www.mjhobby.se/ kan vara någon jag kan rådfråga?

Du har även rätt ang. transformatorn som är blå, jag får se om jag kan hitta ngt lämpligt på tex. tradera. Det är tyvärr en djungel för mig just nu… Du råkar inte sitta inne på ngt artikelnummer jag ska hålla utkik efter?

Trevlig kväll!

Byta motor och digitalisera kan man absolut göra själv - bara man har lite lödkunskaper. Är man osäker låter man någon annan göra det. MJ-Hobby fixar det med säkerhet - så även jag (men för dig är det nog enklare/billigare med MJ-hobby).

Till loken då:

• 2960 - har jag hittat två varianter på, men eftersom den ena innehöll en grå transformator antar jag det är den här du har:
    I så fall med ett lok som kanske ändå inte riktigt behöver den senaste digitaldekodern, men det gör det ju absolut inte sämre...
  • 3088 - Växellok:

Vad gäller dekoder - samma som ovanstående
  • 3341 - Rc-loket:

Detta bör vara Delta och har således en enklare dekoder inbyggd. Detta lok kommer säkerligen att prestera bättre med ny motor och dekoder av senare typ. Kan också vara en variant utan den röda blixten och med gul plog...
Sannolikt kommer du vilja kunna styra med en Mobile Station 2 (senare säkerligen även från mobilen, men då krävs lite mer). Då är det inte fel om du sätter i någon av de senaste dekodrarna i loken, även om de (loken alltså) vad gäller extrafunktioner och ffa. ljud kanske inte har så mycket att erbjuda. Dessa lok (de mindre) har ju begränsad plats (om någon) för en ev. högtalare ombord. mLD3 som lokedekoder för de mindre och mSD3 för Rc-loket med ljud från Rc kanske? Om man nu ska använda Märklins dekodrar - finns förstås även andra.

Tips: Komplettera med en startsats av dagens mått... eller; gör INTE det - du kanske fastnar i det här med MJ... ;)

Vad gäller de blåa transformatorerna så vill jag påstå att det snarare var osäkert vad det kom ut för spänning vid "bakslaget" pga av sämre konstruktion.
Att de var tillverkade för 220 Volt och att det nu kanske är 230 - 240 Volt i vägguttaget har mindre betydelse. Endast ca.2 Volt extra på de tidigare 24 Volt som bakslaget kunde ge.

Jag korrigerar även vad gäller "de blå" - Märklin skriver att det före c:a 2012 fanns dekodrar som kunde vara mer spänningskänsliga. För dagens lok och dekodrar gäller inte det. Men där har du ju en 3341 - som bör vara ett Delta-lok från den tidsåldern - så läs bruksanvisningen till den. Står det att den analogt ska köras med 6647 eller 66470 kan den få problem med en blå transformator.

Ändring: Korrigerade till mLD3 resp. mSD3 för senaste lokdekodrar från Märklin. Kan dessutom rekommendera buffertkondensatorn 60974.
« Senast ändrad: sön 19 jan 2020, 21:28:06 av Fredrik »
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.783
« Svar #9 skrivet: sön 19 jan 2020, 22:34:23 »
Kemiskt ren bensin som finns på små flaskor i handeln brukar rekommenderas som rengöring av spår, hjul och av metalldrev.

Det finns fjädrar som reservdel till de gamla M-växlarna. Börja gärna med M-skenor, men vill du utveckla hobbyn lite mer så vill jag säga att det är stor skillnad i precision på C-rälsens växlar och M-rälsen vilket leder till i princip inga urspårningar. (Brukar oftast vara koppelproblem eller "mänskliga faktorn" som av misstag att lägga om en växel under ett tåg när jag får urspårning. :O
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 144
  • Älskar tåg
« Svar #10 skrivet: mån 20 jan 2020, 15:44:16 »
Hej Henkan 1

De går köra Digitalt på M-skenan, bara se upp så det inte kortsluter. För då blir loket lite konstigt  :???:.
Se till att skarvjärnen är okey också så inte rälen kryper upp, vid hopsättning. Utan kniper åt om rälen, M-skenans skarvjärn är så styva. ;(
Lycka till.

Du618
AC/DC .HO

Henkan1

• Nykomling
  • **
« Svar #11 skrivet: mån 20 jan 2020, 21:24:15 »
God afton,

@Fredrik,
Stort tack för tips och råd gällande mitt rullande material. Jag tolkar ditt svar som att det inte är värt att digitalisera de första två loken men däremot RC-loket bör få sig en uppdatering vad gäller motor och dekoder?

Jag måste också såklart läsa in mig på Mobile Station, ser helt klart spännande ut det lilla jag än så länge läst.

Gällande ditt tips, tänker du då ett modernt start-kit med C eller K räls? Det blir i så fall till att köpa övergångsskenor till M… (Eller försöker du lura över mig till C/K och överge mina kära M-skenor?  ;) ). Det verkar ju onekligen smart att köpa en digital startsats, är det bara att plocka en som verkar vettig. Tex. denna art. nr: 29000 eller denna art. nr: 29074?

@LeoArietis,
Tack för tipset! Jag har mkt rengöringsarbete framför mig. Jag gissar att jag har ett par hundra rälsbitar/växlar att gå igenom… Detta är också anledningen till att jag vill börja med M då jag redan har köpt på mig en del när jag var yngre.

@Du618,
Jag vill minnas att det kunde vara lite utmaningar med att få ihop rälsen om skarvjärnen var skadade, det får väl bli att såga sönder skenorna till passbitar om de bråkar för mycket. På tal om det, finns det skarvjärn att köpa som tillbehör? Det vore smidigt att tillverka egna passbitar för om det är något jag minns av mitt tidigare bygge var ju att det saknades alltid någon passbit.

@Alla,
Fler frågor kommer garanterat, stort tack för all hjälp hittills.

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #12 skrivet: mån 20 jan 2020, 22:13:17 »
God afton,

@Fredrik,
Stort tack för tips och råd gällande mitt rullande material. Jag tolkar ditt svar som att det inte är värt att digitalisera de första två loken men däremot RC-loket bör få sig en uppdatering vad gäller motor och dekoder?

Värt eller inte värt - det avgör du... Vill du göra det - så rekommenderar jag ändå att "göra det ordentligt" och byta motor i dem. Kostar väl någonstans mellan 5-700:- bara för delarna/lok (lite beroende på var de köps).

Jag måste också såklart läsa in mig på Mobile Station, ser helt klart spännande ut det lilla jag än så länge läst.

Då ska du absolut inte börja läsa in dig på Central Station 3...  ;)

Gällande ditt tips, tänker du då ett modernt start-kit med C eller K räls? Det blir i så fall till att köpa övergångsskenor till M… (Eller försöker du lura över mig till C/K och överge mina kära M-skenor?  ;) ). Det verkar ju onekligen smart att köpa en digital startsats, är det bara att plocka en som verkar vettig. Tex. denna art. nr: 29000 eller denna art. nr: 29074?

Nej - men inte kan du väl beskylla mig för att försöka lura över dig på den mörka sidan....? Det skulle jag aaaaaaldrig göra...  :oops:

Definitivt startsats utan övergångsskenor således. Startsats med K-skenor tror jag inte det finns någon längre (om det inte kommit någon ny). 29000 innehåller ju "bara" spår och MobileStation2 (MS2), så det är ju inte en "komplett" startsats, då är den andra bättre. Får jag föreslå någon så blir det nog: 29474, vill du ha ett svenskt: 29468 och vill du slå på stort: 29051.

Men passa dig - det är inte helt säkert logistikchefen är med på noterna...  :cool:
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.272
« Svar #13 skrivet: tis 21 jan 2020, 09:12:31 »
En sak att tänka på med de nya loken är de svaga strålkastarna. Om du bygger om de gamla loken så kan du välja styrka själv.
Torbjörn

Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 144
  • Älskar tåg
« Svar #14 skrivet: tis 21 jan 2020, 09:29:20 »
Henkan1

Ja K-skenans skarvjärn finns ju och de kan man med lite kraft få på. Annars finns nog inga, har provat Peco code 100 skarvjärn men de går icke.

Du618
AC/DC .HO

Lanitars

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #15 skrivet: tis 21 jan 2020, 13:10:58 »
Hallå Henkan 1
Jag kan rekommendera dig att ta en titt på en sida som heter "Märklin of Seden". Där finns mycket inspiration men också handfasta tips, bland annat om renovering av växlar.
Lycka till.
/Lasse

Henkan1

• Nykomling
  • **
« Svar #16 skrivet: tis 21 jan 2020, 15:55:07 »
@Fredrik,

Eftersom jag (än så länge) inte planerar att gå över till C-räls så gissar jag att övergångsskenor är ett måste om jag köper en digital startsats med C-skena? Är startsatsen det smidigaste sättet att uppgradera mig till den digitala åldern eller är det smidigare att köpa denna:

https://www.modellhobby.se/sv/korenheter-transformatorer/73064-marklin-paket-for-digitalstyrning-mobile-station-2-anslutningsbox-transformator-marklin-00667.html

@Du618,

Vet du hur andra gör när de skarvar räls? Jag har läst att just såga av räls är ett sätt att göra egna passbitar när vissa längder saknas.

@Lanitars,

Tack för tipset, jag har spenderat många timmar på youtube och tittat på Martins filmer, det är ett fantastiskt fint bygge. Jag hade dock missat artikeln om rengöring av växel så ska leta upp den.

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #17 skrivet: tis 21 jan 2020, 23:00:41 »
@Fredrik,

Eftersom jag (än så länge) inte planerar att gå över till C-räls så gissar jag att övergångsskenor är ett måste om jag köper en digital startsats med C-skena? Är startsatsen det smidigaste sättet att uppgradera mig till den digitala åldern eller är det smidigare att köpa denna:

https://www.modellhobby.se/sv/korenheter-transformatorer/73064-marklin-paket-for-digitalstyrning-mobile-station-2-anslutningsbox-transformator-marklin-00667.html

Smidigare... det är billigare - samma är det väl med digitalsatsen med bara spår (29000). Det du ”vinner” på en startsats är ju att du får med ett tåg. Ibland kan ju loket vara värt nära priset på hela satsen och resten av delarna får du mer eller mindre ”på köpet”.

Tanken med startsats var ju ffa. att du skulle få ett digitalt lok av idag... ;) (hmmm - ja och kanske lite nya spår...  :lol: )
« Senast ändrad: ons 22 jan 2020, 23:30:50 av Fredrik »
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Henkan1

• Nykomling
  • **
« Svar #18 skrivet: ons 22 jan 2020, 23:24:54 »
@Fredrik,

Smidigare... det är billigare - samma är det väl med digitalsatsen med bara spår (29000). Det du ”vinner” på en startsats är ju att du får med ett tåg. Ibland kan ju loket vara värt nära priset på hela satsen och resten av delarna får du mer eller mindre p
”på köpet”.

Tanken med startsats var ju ffa. att du skulle få ett digitalt lok av idag... ;) (hmmm - ja och kanske lite nya spår...  :lol: )

Tack för förtydligandet! Nu blir det att börja klämma och känna på de gamla grejorna och se så att allt fungerar analogt och sen blir det till att uppdatera mig. Jag måste ju börja snickra på spårplaner också  :)

skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 69
« Svar #19 skrivet: tor 23 jan 2020, 20:56:57 »
En bra grej kan vara att fundera på vad du har för mål med MJ:andet. Vill du satsa på att få till en så realistisk och naturtrogen modelljärnväg som möjligt, eller vill du bara bygga upp en enklare bana och köra lite tåg? Jag tänker att det styr lite om man skall uppdatera till C eller K räls och satsa på digitaldrift.
Vill man mer känna lite nostalgi och köra lite tåg på en enklare bana så duger M rälsen bra, och det behöver inte dra iväg så mycket i kostnad.
Tittar man lite på nätet så verkar det vara fler och fler som dammar av sin gamla bana eller bygger nya banor med äldre lok, vagnar, räls, gamla Faller och Heljan hus för att efterlikna gamla Märklin demo eller katalogbanor. Jag har två kompisar som bygger "Nostalgibanor" med de saker drömde om när de var unga och satt och bläddrade i Märklinkatalogerna. En del kör analogt och en del digitaliserar.
En annan fördel är att det går att fåihop en sådan modelljärnväg relativt snabbt och enkelt oftast är inte landskapet så avancerat så man behöver inte vara ett modellbyggar proffs för att fåtill det. Och man behöver inte hålla på ett halvt liv innan det blir färdigt
För några år sedan tyckte jag inte att dessa banor var så roliga, men jag har börjat uppskatta dessa mer och mer. Och man kan ju se det som en inriktning inom MJ-Hobbyn tycker jag.

Ett problem med gamla Märklinlok som har legat länge kan vara att drivningen har fastnat. Detta pga av att Märklin under en viss period använde en olja som tjocknade med tiden. Men det är ingen fara utan man får helt enkelt ta isär, göra rent och smörja upp med ny olja så brukar de fungera bra. Sedan kan man ju även kolla motorkolen.

Henkan1

• Nykomling
  • **
« Svar #20 skrivet: sön 26 jan 2020, 23:30:18 »
En bra grej kan vara att fundera på vad du har för mål med MJ:andet. Vill du satsa på att få till en så realistisk och naturtrogen modelljärnväg som möjligt, eller vill du bara bygga upp en enklare bana och köra lite tåg? Jag tänker att det styr lite om man skall uppdatera till C eller K räls och satsa på digitaldrift.
Vill man mer känna lite nostalgi och köra lite tåg på en enklare bana så duger M rälsen bra, och det behöver inte dra iväg så mycket i kostnad.
Tittar man lite på nätet så verkar det vara fler och fler som dammar av sin gamla bana eller bygger nya banor med äldre lok, vagnar, räls, gamla Faller och Heljan hus för att efterlikna gamla Märklin demo eller katalogbanor. Jag har två kompisar som bygger "Nostalgibanor" med de saker drömde om när de var unga och satt och bläddrade i Märklinkatalogerna. En del kör analogt och en del digitaliserar.
En annan fördel är att det går att fåihop en sådan modelljärnväg relativt snabbt och enkelt oftast är inte landskapet så avancerat så man behöver inte vara ett modellbyggar proffs för att fåtill det. Och man behöver inte hålla på ett halvt liv innan det blir färdigt
För några år sedan tyckte jag inte att dessa banor var så roliga, men jag har börjat uppskatta dessa mer och mer. Och man kan ju se det som en inriktning inom MJ-Hobbyn tycker jag.

Ett problem med gamla Märklinlok som har legat länge kan vara att drivningen har fastnat. Detta pga av att Märklin under en viss period använde en olja som tjocknade med tiden. Men det är ingen fara utan man får helt enkelt ta isär, göra rent och smörja upp med ny olja så brukar de fungera bra. Sedan kan man ju även kolla motorkolen.

Hej,
Jag inser att jag missat att svara dig, sorry för det. Då detta blir min första bana jag bygger när jag är vuxen (när blir man det förresten?  :lol: ) så tror jag inte att jag ska ha så höga förväntningar på att det blir helt naturtroget. Jag gillar trafik och kommer nog försköka skapa en bana med så stor omväxling som möjligt. Eftersom jag kämpar om ytan med barnen i deras lekrum behöver jag nog fundera lite kring i sektioner så banan kan monteras ner hyfsat enkelt. Så jag behöver också fundera på hur det ska gå till på enklast sätt. Det finns mycket kul att fundera på helt enkelt.

Förresten, big no no med M-5120 industriradie har jag läst pga att det begränsar vilka fordon jag kan använda samt att det inte ser speciellt bra ut... Jag minns att jag i yngre år kört rc-lok med Märklins 60-talsvagnar på dessa. Det fungerar men ser inte helt bra ut. Går det att säga något generellt om vilka fordon som inte klarar 5120? Jag har en layout på gång men behöver använda 5120 på några ställen tyvärr.

skanke1

• Användare
« Svar #21 skrivet: tis 28 jan 2020, 21:14:29 »
Det gör inget, jag är inte inne här varje dag :lol:

Vill du bygga en bana av sektioner som skall gå att taisär så blir det en del klurande på konstruktionen. Och man behöver ju ta vissa hänsyn till det när man gör spårplanen. Och sedan hur delarna skall förvaras när banan plockas ner.

När det gäller 5120, så minns jag att dessa låg i den grundsatsen som jag fick någongång runt -73 eller -74. Och jag använde dessa på min modelljärnväg som jag hade. Även en kompis hade dessa på sin bana. Så länge som man kör äldre Märklin lok och vagnar fungerar det även om det inte ser helt bra ut. Men vill man köra modernare mer skalenliga modeller kan det bli problem. Min kompis hade många lok och jag minns att vissa större Märklinånglok gick lite tungt genom kurvorna med 5120. Dock vet jag inte riktigt om det finns nyare Märklinmodeller som inte klarar 5120.
Men även nästa större radie 5100 kan vara ett problem för vissa skalenliga lok och vagnar av andra fabrikat. Och ser inte alltid så värst mycket bättre ut jmf med 5120.
Just bristen på större kurvradier på kurvor och växlar är väl en av nackdelarna med M-skenorna. Men samtidigt om man har begränsat med plats så har man ju kanske inte så mycket val.

sintra

• Stammis
« Svar #22 skrivet: ons 29 jan 2020, 06:41:36 »
När det gäller 5120,.... ...Så länge som man kör äldre Märklin lok och vagnar fungerar det... ...Men vill man köra modernare mer skalenliga modeller kan det bli problem.

Tror nog snarare att det har att göra med längden på fordonet snarare är årtalet för tillverkning.

Korta 3-axliga växellok är knappast ett problem, men kommer man med ett längre tenderlok så...
Kort fordon = Fungerar
Långt fordon = Tveksamt

« Senast ändrad: ons 29 jan 2020, 06:43:12 av sintra »

JesperB

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
« Svar #23 skrivet: ons 29 jan 2020, 08:09:23 »
Angående 5120: i årets märklinkatalog tror jag det står vilken kurvradie som loket klarar.

skanke1

• Användare
« Svar #24 skrivet: ons 29 jan 2020, 19:44:42 »
Citera
Tror nog snarare att det har att göra med längden på fordonet snarare är årtalet för tillverkning.

Jo längden spelar roll. Men på t ex -70 talet när det bara fanns M-räls och K-räls i Märklins sortiment så konstruerades lok och vagnar för att klara de snävaste radierna. Idag när M-rälsen inte längre finns i sortimentet längre så är jag inte lika säker på att alla nya Märklinlok och vagnar faktiskt klarar det. Men det är mer gissning. Men är det på det sättet så spelar nog årtalet en viss roll.