Författare Ämne: F88 till G88 samt ett målningsproblem  (läst 520 gånger)

Hermes

• Användare
  • Antal inlägg: 24
F88 till G88 samt ett målningsproblem
« skrivet: lör 18 jan 2020, 17:20:24 »
Hej, här är ett par bilder på en Volvo F88 bil och släp (H0) som jag gjorde om till en G88 trailerdragare, för man gillar ju tuffa bilar. Det är länge sedan jag gjorde detta, idag skulle jag kanske inte varit ute efter att bygga en bil som skulle tilltala Burt Reynolds i första hand. Men gjort är gjort, och nu tänkte jag försöka rädda denna ändå ganska lyckade konverteringen från F till G-modell. Modellen gjordes av Minicar (VEB Plastspielwaren Berlin) i sovjetiska Avtotransportfärger och jag sliter det lilla hår jag har kvar på huvudet, det är ju mycket häftigare än en Rubber Duck-wannabee!

hytt och underdel av hytten med skärmkanter, fotsteg och strålkastare var ihopsatt i två delar. Hytten var också tiltbar. Efter lite klurande kom jag fram till att det skulle gå fint att kapa underdelen till hytten i fyra delar, vända på hjulhusen och limma ihop det igen, så blev det en G88 istället! Alla mått tillät det, men tiltfunktionen fick offras och hytten limmas tillbaka på bilramen. Bilens flak och släpets flak skarvades ihop till en kapelltrailer, skarven syns inte alls om man tar av sig glasögonen och tittar åt ett annat håll.  Svängkransen från släpets styraxel skars bort från släpflakets undersida och blev en perfekt och dessutom fungerande vändskiva på bilen.

Jag gjorde aldrig färdigt eftersom något gick snett vid hyttmålningen, det blev matt apelsinskal av den högblanka svarta färgen jag sprejade på. Jag minns inte vad det var för färg, Humbrol på sprejburk tror jag. Där gav jag upp i 25 år ungefär, tills nu då irritationen har börjat gå över.

Nu vill jag ge mig på den här igen, och vore det en metallbil vore färgborttagning enkelt men på östtysk plast, finns det något över huvud taget att göra för att undvika att behöva slipa bort eländet? Tips från er som redan gjort alla misstag?

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.605
  • On the foothills of the Headlines...
SV: F88 till G88 samt ett målningsproblem
« Svar #1 skrivet: sön 19 jan 2020, 15:43:53 »
Har gjort F89 från Albedos modell. Denna är det enda tänkbara alternativet idag eftersom den är en bättre modell.

SA
« Senast ändrad: sön 19 jan 2020, 15:47:45 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 745
« Svar #2 skrivet: sön 19 jan 2020, 20:34:41 »
Kan inte säga hur östysk plast skulle bete sig men har själv kört penseltvätt på mordernare fet rocoplast på N-skaletrailers jag har rengjort från olika logos färgtryck.

Det funkade även om det också var lite jobb med borste också!
Man kan se viss antydan till färg på vissa besvärliga platser men det gick oväntat bra.

Enntanke bara.

M.v.h Björn

Hermes

• Användare
  • Antal inlägg: 24
« Svar #3 skrivet: sön 19 jan 2020, 22:15:46 »
Kan inte säga hur östysk plast skulle bete sig men har själv kört penseltvätt på mordernare fet rocoplast på N-skaletrailers jag har rengjort från olika logos färgtryck.

Det funkade även om det också var lite jobb med borste också!
Man kan se viss antydan till färg på vissa besvärliga platser men det gick oväntat bra.

Enntanke bara.

M.v.h Björn

Värt att prova på ofarligt ställe, tack för tips!

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 745
« Svar #4 skrivet: sön 19 jan 2020, 23:00:45 »
Jepp!
Brukar vara bra att testköra materialet lite först.

Inga problem med tipset.
Är väl en av anledningarna till ett forum där vi hjälper varann efter förmåga!
Ibland en tanke som får någon vidare,ibland teknik eller material vi hört om.
Eller saker vi prövat för all del :)
Den sista kanske allra mest.