Författare Ämne: Val av skala och andra allmänna frågor!  (läst 1412 gånger)

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 444
SV: Val av skala och andra allmänna frågor!
« Svar #25 skrivet: mån 13 jan 2020, 22:10:39 »
Stort tack för tipsen. Gällande senaste länken till startsetet jag bifogade har jag några ”avslutande” frågor.

Är tåget körbart direkt ur kartong? och varför medföljer ingen transformator? Är det själva Fleichmann multimaus som styr detta?

Om jag väljer att köpa ett nytt digitalt lok, är det lätt att programmera till styrenheten?

Ja, det är körbart rakt ur kartongen.

z21 agerar "transformator", men det är inte korrekt term. Det följer med en nätadapter (detta är ju rent tekniskt transformatorn) som strömförsörjer z21:an. Den i sin tur försörjer spåret med ström och digitalsignal. Du styr med multimusen. Loket är med all säkerhet redan inlagt i styrningen.

EDIT: Kanske svarade lite för snabbt. När jag svarade på frågan så tittade jag på PerH's länk där det ingår en z21. Du kanske menade den länk du själv gav, och jag har ingen erfarenhet av sådana startset, men det vore väldigt märkligt med ett startset där man inte kan köra direkt ur kartongen...
« Senast ändrad: mån 13 jan 2020, 22:18:23 av Spirit »
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Inloggad Rallarfredde

• Användare
  • Antal inlägg: 65
« Svar #26 skrivet: mån 13 jan 2020, 22:29:08 »
Ja, jag tänkte enbart på startset med enbart multimausen. Antar att du ökar och sänker farten med ratten? Hur strömförsörjs rälsen, är det via nätadaptern?
« Senast ändrad: tis 14 jan 2020, 08:36:06 av Rallarfredde »

Utloggad Staffan

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
« Svar #27 skrivet: tis 14 jan 2020, 08:59:40 »
Ja, det är körbart direkt ur kartong. Jag köpte en startsats förra året bara för att få z21.

z21 har en del fördelar jämfört med bara en startsats med bara multimusen. Dels kan man inte bara ställa in utan även läsa av olika inställningar hos lokens dekodrar, till exempel inställd maxhastighet, accelerationstid och inbromsningstid mm. Dels kan man med tillägg av en annan enhet köra tågen trådlöst, vilket är väldigt bekvämt om man i framtiden vill ha en större anläggning

Staffan

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.341
« Svar #28 skrivet: tis 14 jan 2020, 09:26:25 »
Ja, jag tänkte enbart på startset med enbart multimausen. Antar att du ökar och sänker farten med ratten? Hur strömförsörjs rälsen, är det via nätadaptern?

Den länken du postade (Minitrix Intercity) är en analog startsats, inte digital.

Multimaus har bara Fleischmann och Roco, inte Trix (Minitrix).

Såg att du hade länkat till en Fleischmann-sats också.  I den finns också en "central", fast den är mycket enklare än en z21. Köp satsen med z21an istället.  Det går att uppgradera z21an i satsen så att du kan köra från mobilen.
« Senast ändrad: tis 14 jan 2020, 09:38:57 av gromitt »

Utloggad SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 182
« Svar #29 skrivet: tis 14 jan 2020, 09:59:31 »
Inte någonstans finns frågan om förebild. Jag tar iofs förgivet att förebilden är tänkt att vara Europeisk.... Om det skulle vara så att förebilden lika gärna kan vara Amerikansk, så har Kato startsatser och jag skulle vilja säga att Katoloken är bland det bästa jag har sett. Just saying......

Om förebilden är Europeisk så har ju Kato också Nohab dieslarna. Det är ett mycket bra lok i N-skalan......

Utloggad svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 763
« Svar #30 skrivet: tis 14 jan 2020, 11:38:35 »
Eller varför inte japansk!?
Kato lär väl ha massa bra saker med japansk förebild också!?
Det är ju trots allt ett japanskt företag.0

Eller så kan man satsa på brittiska sidan!
Gott så!
Finns det fler varianter?

Inloggad Rallarfredde

• Användare
« Svar #31 skrivet: tis 14 jan 2020, 15:35:06 »
Tack för tipsen. Det jag reagerat på gällande startsatserna är att det flesta innehåller ellok och inte diesellok. Är detta för att få ner priset? Visionen är att bygga ett amerikanskt gruvsamhälle och ort kring sekelskiftet. Vill då helst ha diesel eller ånglok. Är så väldigt dyrt att köpa det separat dock.

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 864
« Svar #32 skrivet: tis 14 jan 2020, 16:54:32 »
För att återknyta till Miccas inlägg så är Fleischmann/Rocos räls utan bädd också helt kompatibel. Att köpa ett nytt digitalt lok och programmera är inte så svårt. Men tipsen om hur man gör där överlåter jag till någon mera initierad! Lycka till! :D

Mvh

Inloggad Rallarfredde

• Användare
« Svar #33 skrivet: tis 14 jan 2020, 20:12:26 »
Om jag köper ett startset med Z21 och Fleichmanns multimus, inte behöver jag köra via Z21 utan kan istället enbart köra med Multimusen? Till en början alltså (sorry för alla dumma frågor, men jag lär mig)

Inloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.570
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #34 skrivet: tis 14 jan 2020, 20:20:33 »
Om jag köper ett startset med Z21 och Fleichmanns multimus, inte behöver jag köra via Z21 utan kan istället enbart köra med Multimusen? Till en början alltså (sorry för alla dumma frågor, men jag lär mig)

Nej - ett sådant startset förutsätter att du har z21 som central för Multimusen. Ska du ha Multimusen som "central" - så behöver du en annan låda (den som är med i startset med Multimusen men utan z21). Så köper du startset med z21 så behöver du allt använda den med.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Inloggad Rallarfredde

• Användare
« Svar #35 skrivet: tis 14 jan 2020, 21:33:54 »

Nej - ett sådant startset förutsätter att du har z21 som central för Multimusen. Ska du ha Multimusen som "central" - så behöver du en annan låda (den som är med i startset med Multimusen men utan z21). Så köper du startset med z21 så behöver du allt använda den med.

Stort tack Fredrik. Då köper jag nog satsen med enbart multimusen då det är ”lite” overkill just nu med Z21. Kanske finns begagnat för en bra peng i framtiden också och fokus just nu ligger inte just på funktionaliteten.

Inloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.570
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #36 skrivet: tis 14 jan 2020, 22:14:39 »
Stort tack Fredrik. Då köper jag nog satsen med enbart multimusen då det är ”lite” overkill just nu med Z21. Kanske finns begagnat för en bra peng i framtiden också och fokus just nu ligger inte just på funktionaliteten.

Varsågod! ;)

När du kommer så långt - så satsa på en Z21 istället för en z21 eller z21Start. Notera skillnaden - i verkligheten har de en visuell skillnad också: Z21 är svart, medan z21(Start) är vit(a). Z21 är "flagskeppet" och har fler och andra anslutningar för tillbehör. Samtidigt kanske man då ska råda dig att även titta på DR 5000 från Digikeijs - men eftersom det uppenbarligen inte är aktuellt nu - och saker och ting hinner ändra sig så är det väl bäst att inte säga något än...

Beg. hittar du nog z21(Start) - svarta Z21:or är nog mindre vanligt (än så länge).
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Inloggad Rallarfredde

• Användare
« Svar #37 skrivet: fre 17 jan 2020, 22:58:47 »
Bror min köpte startsetet från Fleischmann med Railpol-ellok. Funkar finfint. Dock så lyser bara en lampa på vardera sida på loket. Något galet? 

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.077
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #38 skrivet: lör 18 jan 2020, 08:53:43 »
När Fredrik nämner "annan låda" som alternativ till z21 vit / Z21 svart så ser ett komplett set ut så här.

-  Multimus
-  Roco  10764 (annan låda, även denna svart)
-  Nätadapter
-  anslutningskablar (räls+musen)

Detta set finns i mängder beg. på tyska ebay.de

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal