Författare Ämne: Tieplates moduler  (läst 982 gånger)

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.107
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Tieplates moduler
« skrivet: lör 11 jan 2020, 17:11:33 »
Något att tänka på vid användning av tieplates.

Vi har i modulföreningen Värmlandståg använt tieplates för att fixera räls i gavlar på moduler.
Normalt med  räls spikad i syllar och som saknar tieplates har ju rälerna möjlighet att röra sig något i längdled vid tempförändringar och/eller fuktskillnader i modulens trävirke. Tempskillnaders påverkan på metallräler är i detta sammanhang sannolikt försumbart.

Med tieplates spikade och räler lödda i dessa så är ju rälerna totalt fixerade längs modulen från ände till ände.
Vi har då upptäckt vertikala förändringar av rälerna antingen beroende av nämnda fukt eller tempförändringar eller båda.

För att förhindra detta fenomen har vi lagt en slits/kapning av rälerna mitt på modulen.

Ritningen är symbolisk för att förklara fenomenet

Om vi utgår ifrån normalfallet “A,B” utan Tieplates där rälerna kan röra sig i längdled utan hinder vid förändring av temp eller fukt i trävirket.  Att syllarna är spikade har ingen inverkan. Rälerna kan röra sig i syllarna.

Med Tieplates “C,D,E” så är rälsen fixerad i ändarna med lödning i Tieplates som i sin tur är spikade vilket innebär
att alla rörelser i rälerna måste då ske vertikalt (syllar spikade). Ändarna som är lödda ligger rätt men resterande del av
rälerna ca: 10 cm från gavel höjer sig något.

Genom att med en Dremmel slitsa rälerna på mitten kan detta avbrott ta upp dessa rörelser.
Avbrottet saknar betydelse både mekaniskt och elektriskt.

Enligt MMM-standard skall ju kontakt-anslutningarna i gavlarna vara förbundna internt i respektive modul med ledningar oberoende av rälsen.

« Senast ändrad: lör 11 jan 2020, 17:30:38 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
SV: Tieplates moduler
« Svar #1 skrivet: lör 11 jan 2020, 19:53:19 »
Ursprungligen var det krav på avbrott på modulerna men det tror jag togs bort när vi slopade skarvrälerna, borde nog in igen med tanke på det här. Måste ju inte vara ett elektriskt avbrott utan bara mekaniskt. Jag känner igen problemet från en lång bro som vi hade på Leksaksmuseet för en massa år sedan. Vi lödde ihop en två meter lång sträcka och det såg bra ut men sedan blev det höst och hög fuktighet och vi fick en solkurva.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.107
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: lör 11 jan 2020, 20:01:00 »
Ursprungligen var det krav på avbrott på modulerna men det tror jag togs bort när vi slopade skarvrälerna, borde nog in igen med tanke på det här. Måste ju inte vara ett elektriskt avbrott utan bara mekaniskt. Jag känner igen problemet från en lång bro som vi hade på Leksaksmuseet för en massa år sedan. Vi lödde ihop en två meter lång sträcka och det såg bra ut men sedan blev det höst och hög fuktighet och vi fick en solkurva.

Du har rätt i att det inte behöver vara elektriskt avbrott.... går ju bra med rörelse i skarvjärn.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.979
« Svar #3 skrivet: lör 11 jan 2020, 22:15:45 »
Ursprungligen var det krav på avbrott på modulerna men det tror jag togs bort när vi slopade skarvrälerna...

Avbrott med brytare fanns i Västeråsmodulen och levde kvar hos MMM tills MMM-normen blev digitaliserad tror jag. Då behövdes ju inte de avbrott (med brytare) som analog körning hade nytta av.

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad Anders_S

• Användare
  • Antal inlägg: 205
« Svar #4 skrivet: lör 11 jan 2020, 22:23:05 »
Ursprungligen var det krav på avbrott på modulerna men det tror jag togs bort när vi slopade skarvrälerna...

Avbrott med brytare fanns i Västeråsmodulen och levde kvar hos MMM tills MMM-normen blev digitaliserad tror jag. Då behövdes ju inte de avbrott (med brytare) som analog körning hade nytta av.

/H

Avbrotten fanns väl kvar för att underlätta felsökningen i början av MMM-tiden?

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #5 skrivet: lör 11 jan 2020, 23:50:53 »
Avbrotten fanns kvar så länge vi hade skarvräler för att kunna felsöka, skarvrälerna kunde ju leda ström även om man dragit loss banankontakterna. När skarvrälerna försvann behövdes inga brytare i modulen.
Har ingenting med analogt eller digitalt att göra, ström som ström.

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #6 skrivet: sön 12 jan 2020, 10:59:42 »
Jag kom att tänka på att det Hakang kanske är ute efter kan vara polvändare, men jag tror att man bara hade såna på in/utfartspåret från en station. Sedan borde man haft någon form av lampor som visar polläget på nästa station så hela sträckan är rätt.
Att ha polvändare ute på modulen skulle väl ha varit rätt jobbigt?

Jag minns att jag läst någon instruktion för hur man kopplar ihop Fremomoduler analogt men hittar den inte nu.