Författare Ämne: Vilka lämpliga lok skulle passa som driv till ett SJ ånglok litteratur G7 och N5  (läst 1267 gånger)

Utloggad Micke Schuer

• Användare
  • Antal inlägg: 41
Jag när sedan en tid en allt större önskan att i framtiden bygga ett G7 samt ett N5 lok. Dessa två lok tycker jag var några av NOJ:s pampigaste loktyper.
Det finns mycket som behöver införskaffas för projekten.
G7  hade som jag förstår B-pannan vilken går att få tag i från lokmodeller.se.  Borde väl fungera.

Nåväl, om man börjar från grunden så behövs ju driv för dessa. Att bygga från scratch verkar svårt då det är mycket som "rör sig".
Har någon här byggt något av dessa lok?
Har någon av er en idé om passande donatorlok för drivet?

Hälsningar,
Micke S

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.700
  • On the foothills of the Headlines...
Största problemet med både G7 och N5 är ju att de har "glapp i tandraden". Alltså längre avstånd mellan första och andra drivaxeln i ena fallet och mellan sista och näst sista i det andra fallet.

För N5 är nog det enda med sådant glapp mellan drivaxlarna Rivarossi FS GR 940. Däremot har den en lite väl åldrig mekanism. Villa göra just denna konvertering i slutet av 70-talet men fick aldrig mekanismen att funka bra.

Så om man hoppar över  glapprummen skulle jag idag för båda loktyperna välja Roco Br 93 i någon av de senaste versionerna.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Inloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.198
...
För N5 är nog det enda med sådant glapp mellan drivaxlarna Rivarossi FS GR 940. Däremot har den en lite väl åldrig mekanism. Villa göra just denna konvertering i slutet av 70-talet men fick aldrig mekanismen att funka bra.
...
SA

Men kanske har det hunnit rinna lite friskt vatten under broarna i Como sedan dess. Rivarossimodellen med # 1143 var ju så gammal att den säkert konstruerades innan man fann för gott att tillämpa 1:87 som skalfaktor där. Katalogen från 1986 säger att modellen då var 16,4 cm lång.
Den modell som Hornby haft i sortimentet på senare år med # HR2724 uppges bara vara 15,2 cm lång och ser utseendemässigt ut att vara betydligt mer tidsenlig i detaljering och finish. Det är kanske inte längre samma modell och därmed inte heller samma tillkortakommanden. Förvisso är katalogpriset från Hornby Shop också uppenbart uppdaterat.
- o000oo -

Utloggad Micke Schuer

• Användare
N5 är ett av mina favoriter bland tankloken!

"Nya Rivarossi" i Hornbyskepnad ser ju inte så dumt ut. 226 pund för underredet är ju dock en del.   :wacko: :wacko:

152 mm LÖB stämmer ju nästan perfekt mot N5 där 13,25 meter blir 152,3 mm i 1:87
Sedan kommer ju dhuldiametrar och axlelavstånd och-och-och...

Kanske går att hitta på Ebay med lite tur! 
Då återstår G7.

https://www.hornby.com/uk-en/fs-steam-locomotive-gr-940-with-oil-lamps-with-dcc-decoder.html

Utloggad Micke Schuer

• Användare
Största problemet med både G7 och N5 är ju att de har "glapp i tandraden". Alltså längre avstånd mellan första och andra drivaxeln i ena fallet och mellan sista och näst sista i det andra fallet.

SA

Det så kallade glappet i tandraden, är det specifikt för svenska lok eller vanligt även i andra länder?

Inloggad d680ae

• Stammis

SA

Det så kallade glappet i tandraden, är det specifikt för svenska lok eller vanligt även i andra länder?

Det uppträder närmast slumpmässigt och beror främst på hur respektive lokkonstruktör angripit problem som t.ex. utrymme för vevrörelse, eldstad och axeltrycksbalansering. Ett subjektivt intryck jag har är att det var vanligare på äldre lokkonstruktioner, lok med fler kopplade axlar och för vissa speciella försök med okonventionella lösningar på konstruktionsproblem. Det förekommer alltså globalt och oberoende av spårvidd.
Det skall ofta en hel del tur eller kompromissvilja till om man med höga krav på förebildstrohet skall kunna låna färdiga chassikontruktioner mellan ångloksmodeller av vitt skilda ursprung.
- o000oo -

Utloggad Rio Grande

• Användare
  • Antal inlägg: 56
N5 är ett av mina favoriter bland tankloken!

"Nya Rivarossi" i Hornbyskepnad ser ju inte så dumt ut. 226 pund för underredet är ju dock en del.   :wacko: :wacko:

152 mm LÖB stämmer ju nästan perfekt mot N5 där 13,25 meter blir 152,3 mm i 1:87
Sedan kommer ju dhuldiametrar och axlelavstånd och-och-och...

Kanske går att hitta på Ebay med lite tur! 
Då återstår G7.

https://www.hornby.com/uk-en/fs-steam-locomotive-gr-940-with-oil-lamps-with-dcc-decoder.html

Stilen och stuket på loken är onekligen rätt lika.

Diameter på bakre löphjul är dock synbart för stor.
Byte till samma diameter som på främre löphjulen
gör underredet mer likt N5, som har lika diameter
på alla 4 löphjul, dvs lika löphjul både fram och bak.
Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

Utloggad Micke Schuer

• Användare
Jo måtten är på det stora inte helt kassa.
Bakre löphjulet är för stort men främre löphjulen skiljer bara 30mm på de båda loken.
Drivhjulsdiametern är 75mm större på italienaren vilket motsvarar knappt 0,9mm i H0.

Totala axelavståndet är dock 550 mm för stort vilket innebär 6,3 mm som måste maskeras på något sätt.

http://www.leferrovie.it/leferrovie/wiki/doku.php?id=schede_tecniche:vapore:locomotive:940

Inloggad d680ae

• Stammis

N5:
L1 - D1 = 2200
D1 - D2 = 2050
D2 - D3 = 1400
D3 - D4 = 1400
D4 - L2 = 2300
« Senast ändrad: tor 09 jan 2020, 14:38:37 av d680ae »
- o000oo -

Utloggad Micke Schuer

• Användare

N5:
L1 - D1 = 2200
D1 - D2 = 2050
D2 - D3 = 1400
D3 - D4 = 1400
D4 - L2 = 2300

Tackar för info. Uppdaterade tabellen.
Axelavstånden till främre och bakre löphjulen avviker en hel del (4,6 resp. 3,4 mm) samt mellan D1 och D2 där det är 4mm för kort.
Drivhjulen är dessutom ca 1mm för stora, bakre löphjulen är 2,5mm för stora.

För ett eventuellt lånechassi kanske måtten inte är alltför galna ändå? Det är bara priset som är lite väl högt.

• Veteran

Jämför tyska P8 (Br 38) och SJ litt B...

Det uppträder närmast slumpmässigt och beror främst på hur respektive lokkonstruktör angripit problem som t.ex. utrymme för vevrörelse, eldstad och axeltrycksbalansering. Ett subjektivt intryck jag har är att det var vanligare på äldre lokkonstruktioner, lok med fler kopplade axlar och för vissa speciella försök med okonventionella lösningar på konstruktionsproblem. Det förekommer alltså globalt och oberoende av spårvidd.
Det skall ofta en hel del tur eller kompromissvilja till om man med höga krav på förebildstrohet skall kunna låna färdiga chassikontruktioner mellan ångloksmodeller av vitt skilda ursprung.

På svenska lok uppträder det längre avståndet mellan första och andra normalt på trecylindrade lok. Detta för att få frigång mellan vevstake och första axeln.
Långt avstånd i bakänden kan nog härledas till behov av utrymme för asklåda och annat där tillhörande.

SA
« Senast ändrad: tor 09 jan 2020, 15:01:41 av Svante Andersson »

Inloggad d680ae

• Stammis
...
Drivhjulen är dessutom ca 1mm för stora, bakre löphjulen är 2,5mm för stora.

Jämförelse av hjuldiametrar och axelavstånd enbart baserat på förebilderna kan ha sina risker då de inte sällan blir föremål för kompromissande i modellkonstruktionen.
Flänshöjd på koppelhjul sätter ibland gränser för vilken hjuldiameter/axelavstånd som kan användas till skillnad från förebilden som mer sällan har sådana dilemman att brottas med.
Beträffande N5 kan man ta en titt på hur bromshängen och bommar är anordnade mellan koppelaxlarna. De är rätt iögonenfallande och karaktäristiska men utrymmeskrävande.
- o000oo -

Utloggad Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 219
Hej på er.

Jag har ett sådant Rivarossi lok som ska kunna bli ett N5 lok. Det stora felet är att motorn sitter väldigt högt, således hytten och pannan också. Något man inte brydde sig om på 70-talet, Fleischmanns 1315 T3 är också en stor modell.

Undrar om inte Rivarossi ångloken är höga fortfarande och deras förebilder var det också. Det är svenska lok som är små och låga.

Du618

Inloggad d680ae

• Stammis
« Senast ändrad: tor 09 jan 2020, 16:56:09 av d680ae »
- o000oo -

• Veteran

Tack... en perfekt bild som illustrerar det största felet med det italienska loket... det är tvåcylindrigt till skillnad från N5 och det nästan identiska NBJ 16 som har tre cylindrar. Yttercylindrarna driver på tredje drivaxeln och mittencylindern driver på den andra axeln. Alltså blir problemet för "niträknaren" att få till det på bilden visade arrangemanget med olika placering av hjulens motvikter.

För övrigt är det italienska loket upplevda höjd helt oviktig i sammanhanget. Endast ramverk med hjul och övrig mekanism används till ett sådant bygge med motor och motorplacering som går in i ett skalenligt svenskt lok. De "slipa och spackla" ombyggnader som folk gjorde på 60 och 70-talen där större delen av överbyggnaden användes hör forntiden till.

Ser man bara till att hjulstorlekar och avstånd mellan dessa blir rätt eller nära rätt funkar chassiet att använda.

SA

Utloggad Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 219
Hejsan på er.

Jag tycker det vore bättre att bygga om hyttens fönster och skära upp hål för svenska fönster. Samt måla allt rött, svart.

Till Svante Andersson. Lokets höjd från rälsöverkant till takets topp är 51mm. Det är mycket högre än de flesta godsvagnar de ska dra.

60-70 talet är historia, tack och lov.

Du618

Inloggad d680ae

• Stammis
För den som till äventyrs funderar på var det tidigare nämnda alternativet med tyska BR 93 blev av kan man bara konstatera att det ovannämnda problemet med N5-lokets 3 cylindrar drabbar detta alternativ lika illa. Dessutom kommer man i ett ännu sämre läge för att återge "glappet i tandraden". På äkta ordningsamt preussiskt manér är axelföljden perfekt symmetriskt anordnad med jämna delningar mellan koppelaxlarna sålunda:

BR 93 (pr T14¹):
L1 - D1 = 2400
D1 - D2 = 1500
D2 - D3 = 1500
D3 - D4 = 1500
D4 - L2 = 2400
Hjuldiametrar, koppelaxlar = 1350 mm, löpaxlar =  1000 mm.

Den "försonande" egenskapen hos Roco's modell, att loket även gavs ut i utändska versioner med vars hjälp man kan undgå ommålningen av de annrs röda rambalkarna och hjulstommarna uppväger knappast.
« Senast ändrad: tor 09 jan 2020, 22:49:45 av d680ae »
- o000oo -

Inloggad d680ae

• Stammis
SV: Vilka lämpliga lok skulle passa som driv till ett SJ ånglok littera G7
« Svar #17 skrivet: fre 10 jan 2020, 00:50:26 »
Nästa fokus skulle väl vara vilka egenskaper som efterfrågas för chassi och drivning till en modell av littera G7. Måttmässigt utgår man från denna förebild

Mb/G7 :
Axelavstånd
L1 - D1 = 2350
D1 - D2 = 1400
D2 - D3 = 1380
D3 - D4 = 1720
Hjuldiametrar, koppelaxlar = 1300 mm, löpaxel = 730 mm.

Lite mer konkret arrangerat på detta sätt:

Även i detta fall krånglar "glappet i tandraden" till möjligheten att hitta en perfekt matchande kandidat att kannibalisera. Kompromissar man bort den egenskapen så ökar möjligheterna betydligt. Om man i stället fördelar den fasta hjulbasen 4500 mm jämnt på 3 axelavstånd kommer man rätt nära den tidigare avfärdade loktypen BR 93. Hur man sedan kommer runt det faktum att denna modell har motor i lokdelen som kan döljas innanför sidotankar, och vad som då krävs för bibehållande av sikten under pannan på G7 är kanske en annan femma.

- o000oo -

Utloggad Micke Schuer

• Användare

Tack... en perfekt bild som illustrerar det största felet med det italienska loket... det är tvåcylindrigt till skillnad från N5 och det nästan identiska NBJ 16 som har tre cylindrar. Yttercylindrarna driver på tredje drivaxeln och mittencylindern driver på den andra axeln. Alltså blir problemet för "niträknaren" att få till det på bilden visade arrangemanget med olika placering av hjulens motvikter.

För övrigt är det italienska loket upplevda höjd helt oviktig i sammanhanget. Endast ramverk med hjul och övrig mekanism används till ett sådant bygge med motor och motorplacering som går in i ett skalenligt svenskt lok. De "slipa och spackla" ombyggnader som folk gjorde på 60 och 70-talen där större delen av överbyggnaden användes hör forntiden till.

Ser man bara till att hjulstorlekar och avstånd mellan dessa blir rätt eller nära rätt funkar chassiet att använda.

SA

Jo,
det hela blir en fråga om hur mycket av originalet man vill använda.
Min tanke är att få ett hyfsat likt chassi och en ny överbyggnad. Även jag hör till skaran som inte är särskilt trakterad av att yxa till befintlig överbyggnad, däremot skulle jag nästan kunna tänka mig en Gr 94 som den är, det är ju faktiskt ett riktigt snyggt lok och Hornby/Rivarossis uppdaterade version är ju ganska grann tycker jag!

Jag hittade bara en bild som visar en undersida och då på det äldre utförandet, jag misstänker då att den nya ser liknande ut med hänseende till löpaxlarna.

Om man byter ut bakre löphjulen till rätt storlek, blir förmodligen tvingad att byta även främre för att hjulen skall se lika ut, så borde man väl även kunna justera löpboggien och korta axelavståndet en aning och därigenom uppnå den korrekta totala hjulbasen som motsvarar 9350mm.
Att inbördes avstånd mellan drivaxlarna inte stämmer och att glappet i tandraden är för litet, det fattas 350 mm, får nog båtklubben strunta i. Ytterligare ändringar av axelavståndet blir jobbiga för den som inte har utrustning och kunnande. Mellan de övriga drivhjulen så diffar det 100 mm vilket motsvarar 1,1mm.

Hur mycket niträknare man vill vara är ju upp till var och en men eftersom alternativet är att bygga ett eget chassi eller göra våldsamma modifieringar på ett väl fungerande dylikt så väljer nog jag att vara ganska flexibel...

Den som först införskaffar ett Rivarossilok för väl mäta upp vad axelavstånden verkligen är på dagens modell. Jag tänker börja kika på Ebay och se vad som kan dyka upp!  :cool:

Utloggad Micke Schuer

• Användare
« Svar #19 skrivet: fre 10 jan 2020, 07:57:51 »
Nästa fokus skulle väl vara vilka egenskaper som efterfrågas för chassi och drivning till en modell av littera G7. Måttmässigt utgår man från denna förebild

Mb/G7 :
Axelavstånd
L1 - D1 = 2350
D1 - D2 = 1400
D2 - D3 = 1380
D3 - D4 = 1720
Hjuldiametrar, koppelaxlar = 1300 mm, löpaxel = 730 mm.

Även i detta fall krånglar "glappet i tandraden" till möjligheten att hitta en perfekt matchande kandidat att kannibalisera. Kompromissar man bort den egenskapen så ökar möjligheterna betydligt. Om man i stället fördelar den fasta hjulbasen 4500 mm jämnt på 3 axelavstånd kommer man rätt nära den tidigare avfärdade loktypen BR 93. Hur man sedan kommer runt det faktum att denna modell har motor i lokdelen som kan döljas innanför sidotankar, och vad som då krävs för bibehållande av sikten under pannan på G7 är kanske en annan femma.

Humm, humm, humm,
finns det inget tenderlok med liknande axelavstånd som BR93?
Jag är själv inte särskilt bevandrad i tyska lok.
En välbyggd modell av ett tenderlok har ju per automatik en bättre placering av motorn.

• Veteran
Egentligen är jag emot tenderdrivningar men det finns några lysande undantag. Roco har gjort några stora tyska lok, bland annat Br 012, där drivningen sker både i tendern och i loket. Dessutom har ju Heljan gjort detsamma med F-loket.

Och båda dessa finns i mitt "stall" och fungerar utmärkt.

G7 har ju fördelen med sluten hytt och öppnar möjligheten till dold kardan mellan lok och tender vilket ger sex alternativ. 1...Motor lok, drivning i lok, 2... motor i tender, drivning i tender, 3... motor i tender, drivning i lok, 4... motor i lok, drivning i tender, 5... motor i tender, drivning i lok och tender, 6... motor i lok, drivning i lok och tender.

SA

Inloggad d680ae

• Stammis
« Svar #21 skrivet: fre 10 jan 2020, 13:53:36 »
...
finns det inget tenderlok med liknande axelavstånd som BR93?
...

Man kan väl tycka att MJ-tillverkarnas kataloger är rätt välfyllda med ångloksmodeller och att det utbudet borde innehålla något användbart även i detta fall. Men tittar man närmare på vad utbudet består av tycker jag det ganska snabbt framgår att något överflöd av modeller av den typ som efterfrågas inte råder. Mb-loken var rätt stora och mångaxliga för sin tid. Det fanns för visso likartade typer även på andra håll i Europa, men de var knappast typiska och dominanta i den tidens lokparker. Eftersom det dessutom rör sig om godstågslok har de knappast heller hört till de mest prioriterade att välja som förebilder till MJ-modeller. Det är väl knappast någon överdrift att påstå att nationaliteten på det största utbudet av ångloksmodeller är tyskt. Om man då betar av utbudet av tyska loktyper som finns i modell från de största storserietillverkarna i H0 blir det sedan inte så mycket övrigt kvar av intresse att beakta.
Det BR-intervall som kan komma ifråga av tenderlok är då 41 - 59 varav 41- 52 består av i det här sammanhanget relativt moderna enhetslok. Av sådana finns hygglig täckning av modeller. Problemet är bara att hjuldiametrar och axelavstånd för alla dessa generellt är för stora för att matcha behovet till G7. Om man vill vidmakthålla krav på att få ett chassi fixt och färdigt med rätt axelföljd 1'D för G7 blir nästa BR-intervall att inventera BR 56, vilket innehåller ca 8 olika Länderbahnvarianter. Kan man tänka sig att ordna en främre löpaxel som eget handarbete ökar urvalet med ytterligare varianter av BR 55.
Bästa träff bland förebilderna skulle jag nog utnämna BR 564 (bay 4/5 N). Fasta hjubasen är 70 mm för lång, total hjulbas 200 mm för lång och hjuldiameter koppelaxlar 1270 mm, löphjulsaxel 1006 mm. Men har någon sett en sådan i modell? Bland BR 55 finns flera varianter med fast hjulbas 4500 mm också med fördelning så att D3 - D4 är något större än övriga och med hjuldiametrar  mellan 1250 och 1350 mm. Men jag kan inte påminna mig att någon av dem, med ett undantag finns i H0-modell. Den mest populära förebilden att göra modell av - BR 5525-56 (pr. G81) har en jämnt fördelad fast hjulbas = 4700 mm. Men man får alltså fixa löpaxel själv. 
- o000oo -

Utloggad Micke Schuer

• Användare
« Svar #22 skrivet: fre 10 jan 2020, 14:36:15 »

Bästa träff bland förebilderna skulle jag nog utnämna BR 564 (bay 4/5 N). Fasta hjubasen är 70 mm för lång, total hjulbas 200 mm för lång och hjuldiameter koppelaxlar 1270 mm, löphjulsaxel 1006 mm. Men har någon sett en sådan i modell? Bland BR 55 finns flera varianter med fast hjulbas 4500 mm också med fördelning så att D3 - D4 är något större än övriga och med hjuldiametrar  mellan 1250 och 1350 mm. Men jag kan inte påminna mig att någon av dem, med ett undantag finns i H0-modell. Den mest populära förebilden att göra modell av - BR 5525-56 (pr. G81) har en jämnt fördelad fast hjulbas = 4700 mm. Men man får alltså fixa löpaxel själv.

Är det denna du tänker på?
https://de.wikipedia.org/wiki/Bayerische_G_4/5_N
https://de.wikipedia.org/wiki/Bayerische_G_4/5_N#/media/Datei:WP_Bayerische_G_4-5_N.jpg

Skulle kunna funka! Gäller bara att söka efter en modell av just denna. lättare sagt än gjort.

Den har ju "glappet i tandraden" längst bak liksom G7.

Jag hittar ingen modell av denna, däremot en Brawa av G 4/5 H som verkar ha glappet längst fram
http://www.reflektion.info/html/4500_020107_1_brawa.html

Utloggad Micke Schuer

• Användare
Jahapp,
tärningen är kastad! Jag gav ett bud på en Rivarossi GR 940 som verkar vara av den senare betydligt mer detaljerade versionen och 125 pund går den lös på.
Jag ser inte loket förrän i mars och då skall jag skruva lite mer på det för att se vad som kan göras och om jag vågar göra ett lik av loket  :emm: :emm: för att sedan åstadkomma något som liknar en N5.