Författare Ämne: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer  (läst 1956 gånger)

Utloggad Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 531
Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« skrivet: ons 08 jan 2020, 15:48:11 »
God eftermiddag,   efter jag har ändrat inredning i ett rum och i o med det fått mer plats till modelljärnvägen så kom en samling transformatorer fram i ljuset.  Har köpt lite här o där och då hållit lite utsikt efter dom äldre transformatorerna som oftast följer med vid sidan om.

Här är dom 3 äldsta jag har i min samling, dessa har ett mått på 14cm bred ca 11,5 djup och 10cm höga.

Edit1. Detta format fanns mellan 1949 till 1961-62års katalog,  i 1947års katalog fann jag en trafo med Art nr 270AN, 48 års katalog finns ej i min pdf samling.   

Skillnader finnes både på ditsatta plåtar och själva lådan, den äldsta är till vänster och hade Art nr 280A.

På vänster sidan sitter det en "jord" skruv jag förmodar att det var el nättes jord som avses, denna var med från 1947 till 54 års modell. 
Jag har använt Märklincafet´s trevliga sida med antika kataloger som underlag för detta men jag har förmodligen inte fått med allt då kataloger och bilder inte vissar alla sidor eller närbilder på föremålen. Här är länken http://www.marklincafe.com/ finner det mycket trevligt att se o läsa i dom gamla katalogerna trots både franskan o spanskan.

Här är uttagsidan som för mig, trots min ålder..  +55 lärde mig något nytt i dag om en så "enkel" sak som en äldre Märklin trafo.

Här benämns spår spaningen med båda uttagen med B någon 0 "noll" är inte med bara färgerna rött o brunt.  Tar gärna info ang Béts ursprung , kanske har det någon äldre anknytning mot ordet "bana" ?

Nästa färg blir ju gul och ja Lét bör väl vara "licht"  alltså ljus, i min mening "självförklarande" med tanke på "bilden".

Så dagens lärdom,  W och grönt uttag,  W för "wechsel" bör det bli eller?  Man hade alltså 20 volts växelspänning till växlar fram till tidigt 50 tal, men jag har inte kunnat hitta exakt årtal 20volts urtaget försvann.

Ang 0 "noll" så är det inte med på infå plåten på framsidan heller... *

*..men på uttags sidan på nästa trafo den mittersta är den med, tryckt med svart test på den blå plåten så finns följande

Sek. 30VA  max -2,0 Amp
        O-B : 8-16V   . O-L : 16V 

Och det är stor skillnad mellan i utformningen av 0 "Noll" då det liknar mest bokstaven O på nedresta raden men är en nolla på översta.

Vi ser också att själva styr spänningen till rälsen är 8 till16 volt så är det också på den äldsta trafon,  notera även "gällarna" på dom 2 första.

Den sista trafon har fått ny design på topp plåten, i stället för 280 så är den märkt med en "sinus våg"   (jag fick inte fram tecknet på tangentbordet)
Detta kan jag förmodligen relatera till att den har nu ett fyrsiffrigt artikel nummer som är 6113.  Trafon hade några "syskon" från Art nr 6110 för 110volt
Art nr 6112 för 125 volt och art nr 6112 för 150 volt. Så denna är från 1957 eller senare.  Trycket på plåten på uttags sidan har bara 2 skillnader och det är att man har ändrat på O et och nu tryckt en 0 som ej går att förväxla med bokstaven O. Vidare så läser man på plåten på fram sidan så ser vi också att styr spaningen till spåret är nu ändrat till 6,5 till 13 volt.

Det var dom 3 äldsta, som skrivet så finns det säkert jag missat eller någon felaktigt uppgift i texten, tar gärna emot rättningar.  Så även bilder på ännu äldre trafos om någon har dessa. 

Mvh Hans O

« Senast ändrad: ons 08 jan 2020, 16:38:48 av Hans O »
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

Utloggad Hans O

• Stammis
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #1 skrivet: ons 08 jan 2020, 16:46:22 »
Edit 1 ….svar till mig själv, då det inte gick att lägga in fler bilder på ett postat inlägg, här kommer samlingen på bild.

Kameran är i stort set på motstående väg, så lite ont om plats är det.  Tanken någon gång att få start på transformatorerna (efter sladd byte och jord kabel installation). Och så småningom kunna driva "något" på banan med dessa.  När jag hinner så skall nästa efterkommande trafos presenteras.

Med vänlig hälsning Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.250
« Svar #2 skrivet: ons 08 jan 2020, 17:23:19 »
”B” på transformatorn lär stå för ”Betrieb” alt. ”Bahn” skulle jag tippa. ”W” satsar jag på ”Weiche”.

Vad gäller nytt jordat kablage så skulle jag undvika detta generellt på de gamla transformatorerna, jag skulle helt enkelt låta de förbli museiföremål.
Man ska sen aldrig förse en apparat märkt med en ”dubbel fyrkant” med skyddsjord. Sådan apparat är redan extraisolerad och ska helt enkelt inte ha sådan.

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 599
« Svar #3 skrivet: ons 08 jan 2020, 20:30:08 »
”B” på transformatorn lär stå för ”Betrieb” alt. ”Bahn” skulle jag tippa. ”W” satsar jag på ”Weiche”.
Instämmer och lägger till "Lampe" för L
Vad gäller nytt jordat kablage så skulle jag undvika detta generellt på de gamla transformatorerna, jag skulle helt enkelt låta de förbli museiföremål.
Man ska sen aldrig förse en apparat märkt med en ”dubbel fyrkant” med skyddsjord. Sådan apparat är redan extraisolerad och ska helt enkelt inte ha sådan.
"Fi" över dubbelkvadraten har inget med Schyman eller den verklige Fi, (små fyrfota pälsdjur), att göra. Det står för "Förstärkt Isolering".
En apparat med den märkningen ska vara säker i den miljö den är godkänd för, torra rum inomhus. "Nur für trockene Räume", P20, (men en av dem hade en droppe på svenska skylten, lite bättre, men inre vattensprut eller utomhus).
 En apparat med FI-märkningen får ha den typ av platta stickproppar, som finns idag, som går att ha i ett jordat uttag. Sedan datorns intåg har i princip bara jordade uttag monterats vid nyinstallation (+ jordfelsbrytare).
Titta dock noga på de kablar som har hummiisolering, gummi från 40-50-talen tenderar att pulvriseras. De gamla kablarna är tvåledare, om de är original.

Utloggad Turbocab

• Stammis
« Svar #4 skrivet: sön 12 jan 2020, 22:07:05 »
Dom gamla blå är ju något av kult, men jag är nog också lite inne på att detta borde förbli el-historia. Jag har haft brand pga dålig kabel i en sån här, och vad är det som garanterar att dom är okey invändigt efter alla år? Om dom skall användas, så se till ha en bra huvudbrytare till anläggningen så att allt är dött när du går därifrån och lämna dom inte ensamma med ström på. Och byt kablarna!

Jag tror att min sista såna här blå rangerades ut för en 10 år sen nåt efter att en kabel vart kass.

/Martin.

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #5 skrivet: mån 13 jan 2020, 06:48:58 »
Och byt kablarna!

Vilket ska göras av en person som också har en behörighet att utföra det, så att det blir på ett korrekt sätt.

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 864
« Svar #6 skrivet: mån 13 jan 2020, 17:28:51 »
TRAMS! Släng skiten om du inte vill spara dom i nostalgiskt syfte och inte använda dom! :dead:

Inloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.047
« Svar #7 skrivet: mån 13 jan 2020, 21:09:18 »
Den ska åtminstone vara S-märkt. Är kablarna torra är det nog inte värt att byta dem.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Hans O

• Stammis
« Svar #8 skrivet: tis 14 jan 2020, 21:30:06 »
God kväll,   Nej dom skall inte slängas naturligtvis, ingår i mitt eget "Märklin muséum" 2 st är ju S märkt.

Kan det vara så att den äldsta är Tysklands köpt då den saknar svenskt "plåt" ?

Och jag skall testa dom (efter kabel byte)  och ger dom då den spänning dom skall ge då skall så blir dom inkopplade av elektriker med separata jordfelsbrytare. Men naturligtvis så blir det begränsad användning av spänningen dom ger, lite belysning borde funka.  Det är förstås en egen tråd i sig och den testen ligger en bit in i framtiden och jag återkommer ny tråd i så fall.

Har också funnit dessa äldre stift o muffar i gömmorna.

Med dagens nya serie stift o muffar som borde då vara "ver3"  dom är ju inte med på bilden, av "ver 2" så la jag in 2 gröna i mitten för storleks bedömning och dom äldsta runt om "Ver 1" som har dubbla storleken mot sin efterträdare, kan någon ålder bestämma dessa? 

Så har jag set i 1940 års katalog en trafo med art nr 270 A och i 1947 års en med art nr 260, är det någon som vet om just dessa var blå eller svarta?
Och en sista undran om jag missat något, finns det en ännu äldre trafo än den jag presenterade först med art nr 280A, som är blå?

Med vänlig hälsning Hans O

Inloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.047
« Svar #9 skrivet: tis 14 jan 2020, 21:46:42 »
God kväll,   Nej dom skall inte slängas naturligtvis, ingår i mitt eget "Märklin muséum" 2 st är ju S märkt.

Kan det vara så att den äldsta är Tysklands köpt då den saknar svenskt "plåt" ?
Jag vet inte när S-märkningen började, men jag har sett äldre svensk elutrustning som inte varit S-märkt.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.773
« Svar #10 skrivet: tis 14 jan 2020, 21:59:59 »
Låter klokt med jordfelsbrytare.
När jag slängde mina plåttrafos för 20 år sedan så öppnade jag en och isoleringen inuti var sprucken och föll av när jag petade på den!

Ingen skulle väl ansluta någon annan 230-voltspryl som är 60 år gammal.

Det är väl något med att man ser dom här grejerna som leksaker som gör att en del ändå använder dom.

Men kul museiföremål är dom. Du borde försöka hitta den minsta plåttrafon som följde med dom enklaste startseten på 60-talet. Dom med ett tvåaxligt ånglok och plåtvagnar samt en cirkel 5120.
Sedan minns jag en mellanstor, fyrkantig, märkt 16 va tror jag.

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #11 skrivet: tis 14 jan 2020, 23:52:48 »
SEMKO som från början drev S- märket startade på 1920-talet. Men de fick nog inte igenom den som lagkrav förrän långt senare. Sen försvann den och ansågs vara handelshinder när vi gick med i EU. Nu finns den åter som ett ( frivilligt tror jag) kvalitetsmärke. CE- märkningen är som kanske bekant en självdeklaration, medan S- märket erhålls från en extern provning.

S- märket garanterar inte evig hållbarhet.
BW

Utloggad Hans O

• Stammis
« Svar #12 skrivet: ons 15 jan 2020, 07:35:56 »
God morgon,

Men kul museiföremål är dom. Du borde försöka hitta den minsta plåttrafon som följde med dom enklaste startseten på 60-talet. Dom med ett tvåaxligt ånglok och plåtvagnar samt en cirkel 5120.
Sedan minns jag en mellanstor, fyrkantig, märkt 16 va tror jag.

Letat efter startsatsen som det 2 axliga loket ingick i dock utan att finna det, "förmodligen så är träden i vägen för skogen"  är det någon som har ett artikel nummer?

Jag har har alla efter följande trafos  i samlingen, dock så ser det ut som själva vredet har bytt lite design under tiden produkterna fanns och jag skulle gärna komplettera samlingen  med dessa, (gäller alla typer) om någon har ett fint exemplar så kan man höra av sig genom  "Mina meddelanden" .

Kommer lägga ut lite bilder på "nästa generation" i början av nästa vecka.

Mvh Hans O

Utloggad Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 219
« Svar #13 skrivet: ons 15 jan 2020, 09:37:06 »
Hej Hans O

Kul se dina foton, jag har en sådan stor 30W. De är bra och de nyare är sämre, kan inte med att vrida för att lägga om körriktning. Bättre med äldre och trycka ner.

Du618

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #14 skrivet: ons 15 jan 2020, 11:49:26 »
Letat efter startsatsen som det 2 axliga loket ingick i dock utan att finna det, "förmodligen så är träden i vägen för skogen"  är det någon som har ett artikel nummer?

Inte så att det är "Antex 2911" du söker?
Typ den här: https://www.ebay.de/itm/BE829-3-Marklin-H0-AC-SET-Antex-2911-B-Dampflok-sehr-gut-Trafo-fur-Bastler/283008385995?hash=item41e49d43cb:g:SZAAAOSwJ~9bIonz

Finns förvisso märkt Märklin med samma artikelnummer också tydligen. Tror dock (utan att veta) att det togs fram som just "Antex" först.
« Senast ändrad: ons 15 jan 2020, 11:53:27 av sintra »

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.773
« Svar #15 skrivet: ons 15 jan 2020, 12:25:10 »
Det var en sådan här startsats som var mitt första ¨elektriska tåg¨. :)
https://www.tradera.com/item/180703/371291752/marklin-2915#view-item-main

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.365
« Svar #16 skrivet: ons 15 jan 2020, 12:39:12 »
Det var en sådan här startsats som var mitt första ¨elektriska tåg¨. :)
https://www.tradera.com/item/180703/371291752/marklin-2915#view-item-main

Ser ut som den transformatorn jag hade på min startsats jag fick ca 1966-1968, men jag
hade ånglok 3000 och en röd tipvagn samt en flakvagn i stället. Spårmängden är lika som din sats UB!

Mvh!

Alf K

Uppdaterad!
Hittade en bild på denna!
https://auctionet.com/sv/977501-marklin-2966-startsats-originalkartong/images#image_1
« Senast ändrad: ons 15 jan 2020, 12:44:28 av AlfTm36 »
En som inte kan men vill mer!

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.365
En som inte kan men vill mer!

Utloggad Hans O

• Stammis
« Svar #18 skrivet: sön 19 jan 2020, 16:18:32 »
God söndags eftermiddag, inlägg är ett "sidospår i min trafå tråd"

Då har jag försökt att "bena" ut detta med Märklin och Antex och det 2 axliga loket.  Viss "biologisk kortslutning" uppstår i hjärnan efter xx letningar på Google och i div kataloger så detta är förmodligen inte hela sanningen. På märklincafe så finns ju många kataloger, dock så är dom scannade från olika språk och det ser ut som viss information "uteblir" när tex katalogen är för USA´s marknad.

Trots bilder i länkarna i tråden så finner jag inte att Märklin hade med det 2 axliga loket i någon av års katalogerna,  inte ensamt ej heller i någon start sats finner jag där.

UB hade en länk till tradera ( hänvisning till tråd svar ges som (#15) ) Kartong text med svenska och danska och det ser ut som kartongen är original med innehållet.   

Tom med 59 års katalog finns inte startsatser som innehåller både lok spår och trafo, det första jag hittar är från 60/61 års katalog, då kommer loket med Art nr 3029 detta är då 3 axlat både löst och i startsaterna, 2923 för personvagnar och satsen 2943 med godsvagnar.

Dessa startsatser har då både spår, lok och transformator, och det är då den transformatorn som jag och många andra växte upp med.
Vidare så är det bara 2 vagnar i dessa förpackningar.

Tillbaka till loket....

På den tiden fanns ju Märklin logon på cylindrarna, så även på detta loket från startsatsen.

(skrotstenen borde väl vara med och är väl förmodligen avbruten på detta ex)

Denna loga skall då inte finnas på Antex (eller Primex modellerna), bild från länk i #14

Tror jag ser rätt och logon finns inte på Antex exemplaret,  Om jag läst rätt så togs Antex fram för en leksaks marknad för Holland och Belgien tillskillnad mot Märklin som fanns i Modellhobby butiker.

Så till artikel nummer "gissning", förstorad bild från länk i svar #16

Här finns en "korigering" av ett artikel nummer. Lådan med art nr 2966 hade lok 3000 med 2 vagnar, vad står det under klister lappen? kan det vara 2662.
Jag får ingen bra träff på 2962

Detta lok fans med i tidigare satser, sats med 3 personvagnar hade art nr 3100 och med 3 godsvagnar 3200, loket är väl legendariskt i Märklin sammanhang och redan 63/64 så hade man tillverkat 1 miljon exemplar

Från 64/65 års katalog drar loket (start) satsen med 2 godsvagnar och har då art nr 2963 (start sats 2943 med lok 3029 och 2 godsvagnar utgår då)

Samma set har art nr 2973  i 67/68 års katalog, men återfår art nr 2963 året efter !! Tyvärr så är många efter följande kataloger för USA marknaden, någon startsats med Art nr 2966 hittar jag inte då i min PDf samling. Jag får återkomma när jag hittat mina svenska kataloger, om igen annan hinner förre.

Om någon vet var man finner det 2 axliga loket och dess start satser, då jag förmodar att någon sorts reklam borde finnas/blivit utgiven det kan väl inte gått ut på marknaden utan någon sorts reklam gjorders ?!? 

Mvh Hans O

Utloggad Hans O

• Stammis
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer "next generation"
« Svar #19 skrivet: ons 22 jan 2020, 11:08:38 »
God förmidag ….  en haltande* uppdatering av nästa generations transformationen, haltande då jag inser att jag saknad trafon med artikel nummer 6511 som har samma typ av chassi som dom 2 stora på bilden. (så även saknas 6017 föregångaren) Dessa trafos har 16VA jämfört med den lilla på bilden som endast hade 10VA.  Jag fann ett artikel nummer 6423 men jag har aldrig funnit trafon i en Märklin katalog där den går att köpa separat* bara i dom enkla startsaterna och som fanns med från 61/62 års katalog 

Noterat i tråden så sker omläggning av kör riktning nu med att vrida ratten motsols mot föregångaren där vredet tryckes ner.

Lägger in en bild så vi ser skillnaden på storlekar, vid ändringen av momentet vid riktnings ändring och förmodligen lite teknisk utveckling så kunde trafon nu bli lite lägre. Vänster trafon väger ca 2.1 kg och efter följaren ca 1.9Kg och höjden är ca 7cm och man får en längre horisontellt plan överst på trafon. Och så sist den minsta som har en höjd av 5cm och lite mer än 1Kg.

Åter går till första bilden så har vi den mittersta trafon som jag hittar först i 62/63 års katalog, mitt ex har art nu 6127. Här blir det lite krock med art nr då trafon har 6117 i katalogerna och det ser ut som den har det till sista året den är med i 73 årskatalog. Ser inte ut som produkten ändras sig mycket under åren den tillverkas,  mitt ex lider "lite" av gummi kabel sjukan.

Så till belysnings trafon som kom i 65/66 års katalog, med art nr 6211 och har 50VA (efter trädaren har 40va). Mitt ex för 220volt har Art nr 6215* .Den hängde med i 8 år och i 72 års katalog var sista året den var med.

Trafon med art nr 6671 som saknads hängde med längst i katalogerna och 74 års katalog är sista framträdandet för trafos med plåt chassi.

*då jag bara kollar mot kataloger som finns på Märklincafets hemsida så är det stor risk att något årtal eller info blir fel.
Jag återkommer med mer info om det finns då jag har tillgång till svenska katalogerna men dom är för tillfället på fel adress, så letar jag förstås efter saknade exemplar och om någon har ett fint ex så är jag väldigt intresserad.

Mvh Hans O

Inloggad x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 60
« Svar #20 skrivet: tor 23 jan 2020, 22:58:17 »
Vill inte på något vis lägga mig i diskussionen om huruvida dessa transformatorer ska användas eller ej. Men visst väcker åsynen av dem ljuva minnen hos oss gamla Märklinister!

På min förra -- nu arkiverade -- anläggning från för cirka 20 år sedan, körde jag analogt med två exemplar. Jag måste säga att deras höga "brummande" störde en del. Det är trevligt med de moderna tysta spänningsomvandlarna!

Hur länge dröjer det innan Märklin gör moderna retro-transformatorer? Det gamla E44-loket har ju kommit i en härlig retrovariant.
Vänligen
Anders

Utloggad Leofrit

• Användare
  • Antal inlägg: 21
« Svar #21 skrivet: fre 24 jan 2020, 12:09:10 »
Hej, Du ser ut att sakna 6515 och 6127 också, tyvärr har jag sålt dom.
mvh Björn

Utloggad Hans O

• Stammis
« Svar #22 skrivet: sön 26 jan 2020, 09:48:32 »
God morgon,   ....vilken trevlig ide...

Hur länge dröjer det innan Märklin gör moderna retro-transformatorer? Det gamla E44-loket har ju kommit i en härlig retrovariant.

En retro kopia av en Märklin Super 280A med dolda kopplingar mot kända bus system, helt digital,  bara hastigheten från vredet alla extra funktioner kan väl hamna i en app om inte centralenheten räcker till. Naturligtvis inbyggd högtalare med välkänt brum.  :handshake:

Mvh Hans O 

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.338
  • Lindome
« Svar #23 skrivet: sön 26 jan 2020, 09:53:06 »
Jag undrar just hur länge man orkar lyssna på det inspelade brummande ljudet  :emm:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Inloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 605
« Svar #24 skrivet: sön 26 jan 2020, 15:59:55 »
Hans O :handshake: :beer:
Du får sno dig på och ta copyright mm på den där idéen...
Den är tamejtusan inte dum. Man är ju vaggad till det där ljudet.  :approve:

"En retro kopia av en Märklin Super 280A med dolda kopplingar mot kända bus system, helt digital,  bara hastigheten från vredet alla extra funktioner kan väl hamna i en app om inte centralenheten räcker till. Naturligtvis inbyggd högtalare med välkänt brum.  "
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.