Författare Ämne: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer  (läst 948 gånger)

Hans O

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 515
Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« skrivet: ons 08 jan 2020, 15:48:11 »
God eftermiddag,   efter jag har ändrat inredning i ett rum och i o med det fått mer plats till modelljärnvägen så kom en samling transformatorer fram i ljuset.  Har köpt lite här o där och då hållit lite utsikt efter dom äldre transformatorerna som oftast följer med vid sidan om.

Här är dom 3 äldsta jag har i min samling, dessa har ett mått på 14cm bred ca 11,5 djup och 10cm höga.

Edit1. Detta format fanns mellan 1949 till 1961-62års katalog,  i 1947års katalog fann jag en trafo med Art nr 270AN, 48 års katalog finns ej i min pdf samling.   



Skillnader finnes både på ditsatta plåtar och själva lådan, den äldsta är till vänster och hade Art nr 280A.



På vänster sidan sitter det en "jord" skruv jag förmodar att det var el nättes jord som avses, denna var med från 1947 till 54 års modell. 
Jag har använt Märklincafet´s trevliga sida med antika kataloger som underlag för detta men jag har förmodligen inte fått med allt då kataloger och bilder inte vissar alla sidor eller närbilder på föremålen. Här är länken http://www.marklincafe.com/ finner det mycket trevligt att se o läsa i dom gamla katalogerna trots både franskan o spanskan.



Här är uttagsidan som för mig, trots min ålder..  +55 lärde mig något nytt i dag om en så "enkel" sak som en äldre Märklin trafo.

Här benämns spår spaningen med båda uttagen med B någon 0 "noll" är inte med bara färgerna rött o brunt.  Tar gärna info ang Béts ursprung , kanske har det någon äldre anknytning mot ordet "bana" ?

Nästa färg blir ju gul och ja Lét bör väl vara "licht"  alltså ljus, i min mening "självförklarande" med tanke på "bilden".

Så dagens lärdom,  W och grönt uttag,  W för "wechsel" bör det bli eller?  Man hade alltså 20 volts växelspänning till växlar fram till tidigt 50 tal, men jag har inte kunnat hitta exakt årtal 20volts urtaget försvann.

Ang 0 "noll" så är det inte med på infå plåten på framsidan heller... *



*..men på uttags sidan på nästa trafo den mittersta är den med, tryckt med svart test på den blå plåten så finns följande

        Sek. 30VA  max -2,0 Amp
        O-B : 8-16V   . O-L : 16V 

Och det är stor skillnad mellan i utformningen av 0 "Noll" då det liknar mest bokstaven O på nedresta raden men är en nolla på översta.

Vi ser också att själva styr spänningen till rälsen är 8 till16 volt så är det också på den äldsta trafon,  notera även "gällarna" på dom 2 första.

Den sista trafon har fått ny design på topp plåten, i stället för 280 så är den märkt med en "sinus våg"   (jag fick inte fram tecknet på tangentbordet)
Detta kan jag förmodligen relatera till att den har nu ett fyrsiffrigt artikel nummer som är 6113.  Trafon hade några "syskon" från Art nr 6110 för 110volt
Art nr 6112 för 125 volt och art nr 6112 för 150 volt. Så denna är från 1957 eller senare.  Trycket på plåten på uttags sidan har bara 2 skillnader och det är att man har ändrat på O et och nu tryckt en 0 som ej går att förväxla med bokstaven O. Vidare så läser man på plåten på fram sidan så ser vi också att styr spaningen till spåret är nu ändrat till 6,5 till 13 volt.



Det var dom 3 äldsta, som skrivet så finns det säkert jag missat eller någon felaktigt uppgift i texten, tar gärna emot rättningar.  Så även bilder på ännu äldre trafos om någon har dessa. 

Mvh Hans O


« Senast ändrad: ons 08 jan 2020, 16:38:48 av Hans O »
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

Hans O

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 515
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #1 skrivet: ons 08 jan 2020, 16:46:22 »
Edit 1 ….svar till mig själv, då det inte gick att lägga in fler bilder på ett postat inlägg, här kommer samlingen på bild.



Kameran är i stort set på motstående väg, så lite ont om plats är det.  Tanken någon gång att få start på transformatorerna (efter sladd byte och jord kabel installation). Och så småningom kunna driva "något" på banan med dessa.  När jag hinner så skall nästa efterkommande trafos presenteras.

Med vänlig hälsning Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.033
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #2 skrivet: ons 08 jan 2020, 17:23:19 »
”B” på transformatorn lär stå för ”Betrieb” alt. ”Bahn” skulle jag tippa. ”W” satsar jag på ”Weiche”.

Vad gäller nytt jordat kablage så skulle jag undvika detta generellt på de gamla transformatorerna, jag skulle helt enkelt låta de förbli museiföremål.
Man ska sen aldrig förse en apparat märkt med en ”dubbel fyrkant” med skyddsjord. Sådan apparat är redan extraisolerad och ska helt enkelt inte ha sådan.

PeO

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 439
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #3 skrivet: ons 08 jan 2020, 20:30:08 »
”B” på transformatorn lär stå för ”Betrieb” alt. ”Bahn” skulle jag tippa. ”W” satsar jag på ”Weiche”.
Instämmer och lägger till "Lampe" för L
Vad gäller nytt jordat kablage så skulle jag undvika detta generellt på de gamla transformatorerna, jag skulle helt enkelt låta de förbli museiföremål.
Man ska sen aldrig förse en apparat märkt med en ”dubbel fyrkant” med skyddsjord. Sådan apparat är redan extraisolerad och ska helt enkelt inte ha sådan.
"Fi" över dubbelkvadraten har inget med Schyman eller den verklige Fi, (små fyrfota pälsdjur), att göra. Det står för "Förstärkt Isolering".
En apparat med den märkningen ska vara säker i den miljö den är godkänd för, torra rum inomhus. "Nur für trockene Räume", P20, (men en av dem hade en droppe på svenska skylten, lite bättre, men inre vattensprut eller utomhus).
 En apparat med FI-märkningen får ha den typ av platta stickproppar, som finns idag, som går att ha i ett jordat uttag. Sedan datorns intåg har i princip bara jordade uttag monterats vid nyinstallation (+ jordfelsbrytare).
Titta dock noga på de kablar som har hummiisolering, gummi från 40-50-talen tenderar att pulvriseras. De gamla kablarna är tvåledare, om de är original.

Turbocab

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 472
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #4 skrivet: sön 12 jan 2020, 22:07:05 »
Dom gamla blå är ju något av kult, men jag är nog också lite inne på att detta borde förbli el-historia. Jag har haft brand pga dålig kabel i en sån här, och vad är det som garanterar att dom är okey invändigt efter alla år? Om dom skall användas, så se till ha en bra huvudbrytare till anläggningen så att allt är dött när du går därifrån och lämna dom inte ensamma med ström på. Och byt kablarna!

Jag tror att min sista såna här blå rangerades ut för en 10 år sen nåt efter att en kabel vart kass.

/Martin.

sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.033
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #5 skrivet: mån 13 jan 2020, 06:48:58 »
Och byt kablarna!

Vilket ska göras av en person som också har en behörighet att utföra det, så att det blir på ett korrekt sätt.

FONTANA

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 726
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #6 skrivet: mån 13 jan 2020, 17:28:51 »
TRAMS! Släng skiten om du inte vill spara dom i nostalgiskt syfte och inte använda dom! :dead:

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.972
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #7 skrivet: mån 13 jan 2020, 21:09:18 »
Den ska åtminstone vara S-märkt. Är kablarna torra är det nog inte värt att byta dem.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Hans O

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 515
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #8 skrivet: tis 14 jan 2020, 21:30:06 »
God kväll,   Nej dom skall inte slängas naturligtvis, ingår i mitt eget "Märklin muséum" 2 st är ju S märkt.

Kan det vara så att den äldsta är Tysklands köpt då den saknar svenskt "plåt" ?

Och jag skall testa dom (efter kabel byte)  och ger dom då den spänning dom skall ge då skall så blir dom inkopplade av elektriker med separata jordfelsbrytare. Men naturligtvis så blir det begränsad användning av spänningen dom ger, lite belysning borde funka.  Det är förstås en egen tråd i sig och den testen ligger en bit in i framtiden och jag återkommer ny tråd i så fall.

Har också funnit dessa äldre stift o muffar i gömmorna.



Med dagens nya serie stift o muffar som borde då vara "ver3"  dom är ju inte med på bilden, av "ver 2" så la jag in 2 gröna i mitten för storleks bedömning och dom äldsta runt om "Ver 1" som har dubbla storleken mot sin efterträdare, kan någon ålder bestämma dessa? 

Så har jag set i 1940 års katalog en trafo med art nr 270 A och i 1947 års en med art nr 260, är det någon som vet om just dessa var blå eller svarta?
Och en sista undran om jag missat något, finns det en ännu äldre trafo än den jag presenterade först med art nr 280A, som är blå?

Med vänlig hälsning Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.972
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #9 skrivet: tis 14 jan 2020, 21:46:42 »
God kväll,   Nej dom skall inte slängas naturligtvis, ingår i mitt eget "Märklin muséum" 2 st är ju S märkt.

Kan det vara så att den äldsta är Tysklands köpt då den saknar svenskt "plåt" ?
Jag vet inte när S-märkningen började, men jag har sett äldre svensk elutrustning som inte varit S-märkt.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.682
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #10 skrivet: tis 14 jan 2020, 21:59:59 »
Låter klokt med jordfelsbrytare.
När jag slängde mina plåttrafos för 20 år sedan så öppnade jag en och isoleringen inuti var sprucken och föll av när jag petade på den!

Ingen skulle väl ansluta någon annan 230-voltspryl som är 60 år gammal.

Det är väl något med att man ser dom här grejerna som leksaker som gör att en del ändå använder dom.

Men kul museiföremål är dom. Du borde försöka hitta den minsta plåttrafon som följde med dom enklaste startseten på 60-talet. Dom med ett tvåaxligt ånglok och plåtvagnar samt en cirkel 5120.
Sedan minns jag en mellanstor, fyrkantig, märkt 16 va tror jag.

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.869
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #11 skrivet: tis 14 jan 2020, 23:52:48 »
SEMKO som från början drev S- märket startade på 1920-talet. Men de fick nog inte igenom den som lagkrav förrän långt senare. Sen försvann den och ansågs vara handelshinder när vi gick med i EU. Nu finns den åter som ett ( frivilligt tror jag) kvalitetsmärke. CE- märkningen är som kanske bekant en självdeklaration, medan S- märket erhålls från en extern provning.

S- märket garanterar inte evig hållbarhet.
Bengt W
H0 2R DCC

Hans O

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 515
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #12 skrivet: ons 15 jan 2020, 07:35:56 »
God morgon,


Men kul museiföremål är dom. Du borde försöka hitta den minsta plåttrafon som följde med dom enklaste startseten på 60-talet. Dom med ett tvåaxligt ånglok och plåtvagnar samt en cirkel 5120.
Sedan minns jag en mellanstor, fyrkantig, märkt 16 va tror jag.


Letat efter startsatsen som det 2 axliga loket ingick i dock utan att finna det, "förmodligen så är träden i vägen för skogen"  är det någon som har ett artikel nummer?

Jag har har alla efter följande trafos  i samlingen, dock så ser det ut som själva vredet har bytt lite design under tiden produkterna fanns och jag skulle gärna komplettera samlingen  med dessa, (gäller alla typer) om någon har ett fint exemplar så kan man höra av sig genom  "Mina meddelanden" .

Kommer lägga ut lite bilder på "nästa generation" i början av nästa vecka.

Mvh Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

Du618

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 88
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #13 skrivet: ons 15 jan 2020, 09:37:06 »
Hej Hans O

Kul se dina foton, jag har en sådan stor 30W. De är bra och de nyare är sämre, kan inte med att vrida för att lägga om körriktning. Bättre med äldre och trycka ner.

Du618

sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.033
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #14 skrivet: ons 15 jan 2020, 11:49:26 »
Letat efter startsatsen som det 2 axliga loket ingick i dock utan att finna det, "förmodligen så är träden i vägen för skogen"  är det någon som har ett artikel nummer?

Inte så att det är "Antex 2911" du söker?
Typ den här: https://www.ebay.de/itm/BE829-3-Marklin-H0-AC-SET-Antex-2911-B-Dampflok-sehr-gut-Trafo-fur-Bastler/283008385995?hash=item41e49d43cb:g:SZAAAOSwJ~9bIonz

Finns förvisso märkt Märklin med samma artikelnummer också tydligen. Tror dock (utan att veta) att det togs fram som just "Antex" först.
« Senast ändrad: ons 15 jan 2020, 11:53:27 av sintra »

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.682
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #15 skrivet: ons 15 jan 2020, 12:25:10 »
Det var en sådan här startsats som var mitt första ¨elektriska tåg¨. :)
https://www.tradera.com/item/180703/371291752/marklin-2915#view-item-main

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.139
SV: Lite ang Märklin "Vintage" transformatorer
« Svar #16 skrivet: ons 15 jan 2020, 12:39:12 »
Det var en sådan här startsats som var mitt första ¨elektriska tåg¨. :)
https://www.tradera.com/item/180703/371291752/marklin-2915#view-item-main

Ser ut som den transformatorn jag hade på min startsats jag fick ca 1966-1968, men jag
hade ånglok 3000 och en röd tipvagn samt en flakvagn i stället. Spårmängden är lika som din sats UB!

Mvh!

Alf K

Uppdaterad!
Hittade en bild på denna!
https://auctionet.com/sv/977501-marklin-2966-startsats-originalkartong/images#image_1
« Senast ändrad: ons 15 jan 2020, 12:44:28 av AlfTm36 »
En som inte kan men vill mer!

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.139
En som inte kan men vill mer!