Författare Ämne: Val av cellplastkvalitet till landskap  (läst 1348 gånger)

Utloggad Hermes

• Användare
  • Antal inlägg: 27
Val av cellplastkvalitet till landskap
« skrivet: mån 06 jan 2020, 13:06:10 »
Hej, sist jag byggde landskap för 1000 år sedan så var det "hard shell",  hönsnät och gipsbindor som gällde. Nu tänker jag pröva cellplast, alltså någon markisoleringsskiva eller liknande. Ni som bygger med sådant material, vilken kvalitet skulle ni rekommendera? Det finns lite olika typer ser man, här går det säkert att välja både rätt och fel tänker jag. Är det kvaliteten XPS300 som gäller eller borde man ha en tätare skiva?

Tacksam för era tips!
« Senast ändrad: mån 06 jan 2020, 13:13:01 av Hermes »

Utloggad dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 451
SV: Val av cellplastkvalitet till landskap
« Svar #1 skrivet: mån 06 jan 2020, 14:45:38 »
Hej, sist jag byggde landskap för 1000 år sedan så var det "hard shell",  hönsnät och gipsbindor som gällde. Nu tänker jag pröva cellplast, alltså någon markisoleringsskiva eller liknande. Ni som bygger med sådant material, vilken kvalitet skulle ni rekommendera? Det finns lite olika typer ser man, här går det säkert att välja både rätt och fel tänker jag. Är det kvaliteten XPS300 som gäller eller borde man ha en tätare skiva?

Tacksam för era tips!

Hej XPS300 fungerar utmärkt. Nu har jag inte testat så mycket med tätare skivor men det lilla jag testat har inte jag märkt så stor skillnad på.

Utloggad Hermes

• Användare
« Svar #2 skrivet: mån 06 jan 2020, 16:08:39 »
Tackar!

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.213
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: mån 06 jan 2020, 16:24:01 »
XPS300 ofta rosa eller blå täta skivor. Den vita "mjuka" vanligen kallad "frigolit" bör man unvika då den smular förskräckligt vid bearbetning.

Jag har nyligen byggt landskap med den blå och använder då Woodland Scenics värmetråd för grovskärning. För finare bearbetning använder jag brytbladskniv.

« Senast ändrad: mån 06 jan 2020, 16:26:07 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 749
« Svar #4 skrivet: mån 06 jan 2020, 17:45:22 »
Hej  :handshake:
Jag har använt och har i förråd Styrofoam. Den är blåaktig i färg och kostar någon hundring på K-rauta eller motsv.
Den är stark och kan lätt skäras med kniv eller värmetråd. Faktum är du kan använda "flaken" som de är som "skiva" att bygga på istf plywood eller dylikt..

m v h

// PZ

MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.191
« Svar #5 skrivet: mån 06 jan 2020, 19:48:39 »
Jag har använt cellplast från XPS200-XPS300 och föredrar 300. Det blir skarpare snitt när cellplasten är så pass hård att skära i. Hur det är med värmetråd vet jag inte, har inte testat det. Märk väl att cellplastens färg säger inget om hårdheten då de olika fabrikaten har olika färger. Att dela stora cellplastskivor med kniv är lite stökigt och tungt så har man värmetråd är det nog att föredra. Såga går också men det blir ganska smuligt och ganska ruggade ytor. Man bör också tänka på att man skär i cellplastbitarna innan de fästes på plats för att man lättare ska komma åt. Tjockare cellplast än fem centimeter är tungt att skära i.

Fördelen med cellplast är ju just att det är flexibelt, vill man i efterhand ändra kan man skära i landskapet. Det går enkelt att trycka ned stolpar och träd mm. Man kan bygga upp höjder genom att lägga cellplastbitar ovanpå varann. Jag brukar tillfälligt fästa dem mot varann genom att trycka ned några spikar som jag vinklar i olika riktningar. När jag slutligen bestämt hur cellplastlandskapet ska se ut lossar jag spikarna, limmar med trälim samt sätter i spikarna igen. Det finns effektivare lim men trälimmet har funkat för mig.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.057
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #6 skrivet: mån 06 jan 2020, 20:34:38 »
Då kan jag tipsa om att använda smältlim. Jag köpte en billig limpistol för att prova och det fungerar galant. Använder Biltemas smältlim. Enda nackdelen är att smältlim stelnar lite för fort för att fungera bra på stora ytor.

Trälim fungerar också, men nu slipper jag torktiden när jag gör grunden till landskapet på mina moduler.
---
Mvh Peter

Utloggad Hermes

• Användare
« Svar #7 skrivet: mån 06 jan 2020, 20:49:06 »
Tack alla för era goda råd!

Utloggad Leofrit

• Användare
  • Antal inlägg: 21
« Svar #8 skrivet: fre 10 jan 2020, 13:36:47 »
Hej allihopa,
är det någon som använt One strike filler ovanpå xps 200, misstänker att denna är den sk Frigolitskivan som Paj2 nämner
Funderar på att skära xps200 med värmetråd och sedan använda fillern för att forma, någon som har facit?
mvh Björn

Utloggad jordnära

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #9 skrivet: fre 10 jan 2020, 15:06:28 »
Citera
Hej allihopa,
är det någon som använt One strike filler ovanpå xps 200, misstänker att denna är den sk Frigolitskivan som Paj2 nämner

Jodå, det går tydligen alldeles utmärkt. Här är en MJ-kändis som förklarar:

https://www.youtube.com/watch?v=qeaC0bHLnkY
(Spola till ca 7 min in i filmen om tålamodet tryter...)

Utloggad Leofrit

• Användare
  • Antal inlägg: 21
« Svar #10 skrivet: fre 10 jan 2020, 16:04:14 »
tack för tipset

mvh Björn

Utloggad Aitch

• Användare
  • Antal inlägg: 42
« Svar #11 skrivet: fre 20 nov 2020, 03:29:28 »
Jag köper lila frigolit på Hornbach och de är märkta med 280, så jag antar det är kvalitén. Försumbar kostnad. Duger utmärkt till landskapsbygge, men då täcker jag ytan med cementspackel. Till mer detaljerat arbete, arkader och husbygge, skulle jag nog valt högre kvalité.
/Hans-Peter
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.097
« Svar #12 skrivet: fre 20 nov 2020, 20:27:25 »
Jag föredrar bygglim framför  vitlim när det gäller att limma cellplats, jag har haft problem med att vitlimmet ibland inte vill torka.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.800
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #13 skrivet: Igår kl. 10:22:01 »
Jag föredrar bygglim framför  vitlim när det gäller att limma cellplats, jag har haft problem med att vitlimmet ibland inte vill torka.

Samma här med vitlim, jag har haft cellplastskivor som släppt från varann efter ett par års tid, tack vare att vitlimmet inte har härdat. Tydligen gäller det att rugga upp ytan på skivorna först och sen stryka ut limmet, vilket jag inte gjorde, nåt av'et. ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.990
« Svar #14 skrivet: Igår kl. 11:50:54 »
Problemet med vitlim är väl att just att det ska torka, dvs att fukten ska försvinna ut i luften. Med väldigt täta plastskivor (blå är de tätaste jag har använt) hindras ju fukten att försvinna. Att inte släppa igenom fukt är väl förresten det de egentligen är tillverkade för...

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 679
« Svar #15 skrivet: Igår kl. 12:45:15 »
Jag brukar köpa mina skivor på byggmax. Vet inte om det går att köpa styckvis hos andra bygghandlare? Sågar, raspar, filar och slipar till önskad form. Limmar med akrylatfog eller latexfog (vet inte vad som är skillnaden). Fogmassa är billigt, fyller upp bra och lätt att måla över.

Utloggad x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 77
« Svar #16 skrivet: Igår kl. 13:29:10 »
I en annan tråd påpekades faran av att skära med värmetråd i expanderande byggfog. Antar att någon liknande fara (hälsovådliga ångor) inte föreligger vid skärning i cellplast med värmeslinga? Det borde inte vara det i och med att värmeskärare marknadsförs just för frigolit. Men undrar om någon vet mer om detta?
Vänligen
Anders

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.800
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #17 skrivet: Idag kl. 09:45:31 »
I en annan tråd påpekades faran av att skära med värmetråd i expanderande byggfog. Antar att någon liknande fara (hälsovådliga ångor) inte föreligger vid skärning i cellplast med värmeslinga? Det borde inte vara det i och med att värmeskärare marknadsförs just för frigolit. Men undrar om någon vet mer om detta?

Fogskum innehåller isocyanater som är starkt hälsovådliga, och som avges under vissa förhållanden i processen. Cellplast innehåller (väl?) inte sånt, men det är klart att ångor från smältande plast i sig inte är så mumsigt att dra i sig ;) men det är inte alls på samma nivå. Men god ventilation rekommenderas. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 640
« Svar #18 skrivet: Idag kl. 11:53:15 »
Fogskum är trevligt att jobba med, så länge man inte får det på händerna, (det ligger nog ett par plasthandskar i hatten på flaskan,), men som Stefan nämnde bildas giftiga gaser vid härdning, så god ventilation är ett grundkrav. Använd kniv, inte värmetråd till det härdade skummet, vid förbränning bildas stridsgasen fosgen (kan beskrivas som kolmonoxidcyanid). Vid några bussbränder har ett antal pensionärer omkommit "oförklarligt", då uretanisoleringen i närheten av motorn brann och de inte kom ut fort nog. Så stora kvantiteter lär inte bildas vid vår användning, men utmana inte ödet.
Frigolit (EPS) vita kulor, finns överallt när man bearbetat, och XPS (Roofmate, markskiva m.fl. benämningar) olika färg beroende på fabrikat, mycket mer lättarbetad. Båda av styrén, ger ohälsosamma gaser när det förbränns eller förångas, men inte lika extremt giftiga.