Författare Ämne: Mercedes polis  (läst 976 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 893
Mercedes polis
« skrivet: lör 01 feb 2020, 15:11:27 »
Hej på er! Såg att MJ-Hobby hade en Mercedes polisbil av äldre årgång till salu. Har den funnits i verkligheten? :disapprove:

Mvh

Utloggad Brandkapten

• Användare
  • Antal inlägg: 273
SV: Mercedes polis
« Svar #1 skrivet: lör 01 feb 2020, 18:24:11 »
Hej
Den som finns hos mj-hobby är nästan lik den MB 220 tror jag som köptes in av Sthlms polisen   :up:
på 60-talet, var enligt uppgift tjänstefordon för polis chefen i Sthlm. Den fanns bara i ett ex.
Har inte sett något annat ex i övriga Sverige.

Foto från ett av mina besök 2003 hos PTM i Sörentorp, numera sedan flera år stängt.
Hälsningar

Jan-Erik   :cool:

PS
Det blev inte som jag trodde att infoga bild från min dator, återkommer.
DS

Äntligen så funkade bilder till detta forum.
Det var några år sedan, det var väll en liten W som hjälpte till.

JES   :disapprove:
« Senast ändrad: lör 01 feb 2020, 18:48:07 av Brandkapten »
Jan-Erik S
Modelljärnvägare i H0 och H0n3 samt modellbilsbyggare i H0 och 1:43

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.685
« Svar #2 skrivet: sön 02 feb 2020, 02:35:42 »
Hej på er! Såg att MJ-Hobby hade en Mercedes polisbil av äldre årgång till salu. Har den funnits i verkligheten? :disapprove:

Mvh

Inte för att vara den, men du frågar troligen om samma modell som du undrade om för lite drygt ett år sedan, dvs. Brekina/Starmadas modell med art.nr 13105. Du hittar din tidigare tråd här för jämförelse samt även lite fler svar.  ;)

Har sedan hört rykten om att denna bil skulle ha provats i norra Sverige när det begav sig. Det är i sig inte omöjligt, men Jan-Eriks/Brandkaptens svar är sannolikt det som är mest korrekt. Dels är ju bilen på de fina bilderna A-reggad och sedan har den lite extra bling, bl.a. i form av att de europeiska strålkastarna är bytta mot US-diton.

Däremot tror jag inte att det är en 220, då den modellvarianten inte fanns med i modellgruppen med chassikod W108, som då bilen på bilden tillhör. Vet att det sedan även tidigare nämnts svarta 220S (t.ex. i del äldre tråden på samma tema), men det torde då vara bilar i en tidigare generation med chassikod W111, även kända som ”fenmersor” i Sverige. 

W108-varianterna
250 S / 1965-69 / Sexcylindrig radmotor / 130 hk
250 SE / 1965-67 / Sexcylindrig radmotor / 150 hk
300 SE / 1965-67 / Sexcylindrig radmotor / 170 hk
280 S / 1968-72 / Sexcylindrig radmotor / 140 hk
280 SE el. SEL / 1968-72 / Sexcylindrig radmotor / 160 hk
280 SE el. SEL 3.5 / 1971-72 / Åttacylindrig w-motor / 200 hk
280 SE el. SEL 4.5 / 1971-72 / Åttacylindrig w-motor / 200 hk

Med tanke att bilen på bilden, såväl som modellen, sedan har rött fast ljus framåt samt gult rotorljus så stämmer det bra in på en bil med rak sexa (sannolikt då någon variant på 280) snarare än en med V-åtta. Hade det varit en 3,5-liters version (den på 4.5 liter såldes bara i USA) så hade den troligen haft blå rotorljus då den i så fall skulle ha levererats efter att blåljusreformen infördes.

Brekinas modell är därför ändå ganska rätt skulle jag nog vilja hävda. Det som skiljer är nog främst att den har europiska strålkastare samt saknar blinkers och speglar på framflyglarna. Det senare beror nog dock mest på att skala 1:87 är lite väl liten för att få till sådant snyggt. Modellen är sedan egentligen utgången, men den som vill ha ett ex. hittar nog det ganska lätt då modellen finns kvar i lager på flera håll.
« Senast ändrad: sön 02 feb 2020, 02:41:02 av Coppas »
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #3 skrivet: mån 03 feb 2020, 17:40:55 »
Håller helt med dig Coppas! Det är inte samma fina bil som på bilden. Då är den bara en fantasi? Men den är kväsig ändå.
mvh

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #4 skrivet: mån 03 feb 2020, 17:54:30 »
Flå´t, var inne och tittade på Mj-Hobby Coppas och den är nästan rätt enligt Brandkapten. Kunde inte hålla mig, jag beställde en. Den fanns inte i lager. Ja ja, saliga äro herrans vägar :D.

Mvh

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #5 skrivet: mån 03 feb 2020, 17:56:43 »
Och naturligtvis tack till Jan-Erik för fin info och bild :up:.

mvh

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.685
« Svar #6 skrivet: mån 03 feb 2020, 19:18:49 »
Flå´t, var inne och tittade på Mj-Hobby Coppas och den är nästan rätt enligt Brandkapten. Kunde inte hålla mig, jag beställde en. Den fanns inte i lager. Ja ja, saliga äro herrans vägar :D.

Mvh

Modellen pryder sin plats i alla fall och i skala 1:87 bestämmer man ju sin verklighet själv. Har själv 2-3 st. i gömmorna. Vill du ha en så hade Tåg och Hobby i Luleå typ 30+ kvar i lager tror jag.  ;)
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«