Författare Ämne: lok går inte att köra med Z21  (läst 762 gånger)

pegeman

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 8
lok går inte att köra med Z21
« skrivet: tis 17 dec 2019, 19:57:01 »
Har en Z21, den svarta och det här är det första jag försöker koppla något emot den. Har ett green cargo 1290 lok som var dcc förberett. har kopplat in dekoder Esu 64617 Lokpilot Plux22 M4/DCC i loket.  loket ligger mot adress 3 på z21 och jag lyckades få lyktor att både lysa och stänga av. Min slutsats är därför att jag gjort det rätt så långt. Jag har endast haft den kopplad mot en enkel räls som följde med Z21 och den rälsen är kopplad mot den ingång i Z21 som heter main track. Jag sätter loket på rälsen och kan alltså både sätta på lyset och stänga av så kontakt finns. Jag har kollat runt på ett antal youtube videos som förklarar hur man kopplar allt och det fungerar tills jag försöker på loket att röra på sig. Jag går till menyn där man hanterar farten på loket, jag har tagit bort alla andra förinställda lok så det är bara mitt eget som är inlagt och syns i displayen så jag har inte fel lok kopplat när jag försöker köra. Just nu vet jag inte vad jag ska göra utan hoppas någon har en tanke om vad som behöver göras. Kan det vara någon allmän inställning i Z21 som är felaktig?

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 420
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
SV: lok går inte att köra med Z21
« Svar #1 skrivet: tis 17 dec 2019, 22:20:03 »
du kan alltså tända/släcka med F0 men inte köra?
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.414
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: ons 18 dec 2019, 01:12:17 »
Har en Z21, den svarta och det här är det första jag försöker koppla något emot den. Har ett green cargo 1290 lok som var dcc förberett. har kopplat in dekoder Esu 64617 Lokpilot Plux22 M4/DCC i loket.  loket ligger mot adress 3 på z21 och jag lyckades få lyktor att både lysa och stänga av. Min slutsats är därför att jag gjort det rätt så långt. Jag har endast haft den kopplad mot en enkel räls som följde med Z21 och den rälsen är kopplad mot den ingång i Z21 som heter main track. Jag sätter loket på rälsen och kan alltså både sätta på lyset och stänga av så kontakt finns. Jag har kollat runt på ett antal youtube videos som förklarar hur man kopplar allt och det fungerar tills jag försöker på loket att röra på sig. Jag går till menyn där man hanterar farten på loket, jag har tagit bort alla andra förinställda lok så det är bara mitt eget som är inlagt och syns i displayen så jag har inte fel lok kopplat när jag försöker köra. Just nu vet jag inte vad jag ska göra utan hoppas någon har en tanke om vad som behöver göras. Kan det vara någon allmän inställning i Z21 som är felaktig?

Har du köpt din Z21:a ny eller begagnad? (tycker det lutar åt beg. då någon räls inte följer med vid nyköp) Kontrollera att utspänningen till rälsen är ungefär 19 V och inte lägre (ifall den tidigare varit inställd för N-skala). Du kollar genom Z21-appen, inställningar Z21. Passa också på att titta på lokets inställningar vilket protokoll och antal körsteg som är angivna. Om inte DCC 28 eller DCC 128 är valt - välj något av dem, ta av loket från spåret och sätt på det igen. Tänd sedan ljuset och försök köra...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

pegeman

• Nykomling
  • **
« Svar #3 skrivet: ons 18 dec 2019, 18:47:38 »
Citera
du kan alltså tända/släcka med F0 men inte köra?
Är osäker vad du menar med F0 men när jag är i körläge så kan jag tända och släcka lysen, byter jag körriktning så byter även lysen sida.

Citera
Har du köpt din Z21:a ny eller begagnad? (tycker det lutar åt beg. då någon räls inte följer med vid nyköp) Kontrollera att utspänningen till rälsen är ungefär 19 V och inte lägre (ifall den tidigare varit inställd för N-skala). Du kollar genom Z21-appen, inställningar Z21. Passa också på att titta på lokets inställningar vilket protokoll och antal körsteg som är angivna. Om inte DCC 28 eller DCC 128 är valt - välj något av dem, ta av loket från spåret och sätt på det igen. Tänd sedan ljuset och försök köra...
Begagnat stämmer bra, utspänningen var satt till 18 men drog upp den till 19, DCC 128 var valt. Sedan har jag inte hittat något i mina instruktioner som följde med loket och har även letat efter mer manualer/hjälp på nätet men inte hittat något om körsteg/protokoll. Där kommer min okunskap in då jag inte riktigt vad som menas där. loket jag har är ett roco med artikelnummer 73440. har även uppdaterat till version 1.33 av Z21 firmware.
Vet inte om det har någon betydelse men följande värden ligger under z21 settings->system state:
Electricity on main track, går mellan 11 till 23 mA
Filtered current at the main track: 12-13mA
supply voltage: 20.1 V
VCC Voltage: 18.9 V

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.244
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #4 skrivet: ons 18 dec 2019, 18:54:45 »
F0=Lyse
Körsteg=Antalet steg mellan stopp och fullgas.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #5 skrivet: tor 19 dec 2019, 03:19:06 »
Begagnat stämmer bra, utspänningen var satt till 18 men drog upp den till 19, DCC 128 var valt. Sedan har jag inte hittat något i mina instruktioner som följde med loket och har även letat efter mer manualer/hjälp på nätet men inte hittat något om körsteg/protokoll. Där kommer min okunskap in då jag inte riktigt vad som menas där. loket jag har är ett roco med artikelnummer 73440. har även uppdaterat till version 1.33 av Z21 firmware.
Vet inte om det har någon betydelse men följande värden ligger under z21 settings->system state:
Electricity on main track, går mellan 11 till 23 mA
Filtered current at the main track: 12-13mA
supply voltage: 20.1 V
VCC Voltage: 18.9 V

Hmmm - då har jag tyvärr ingen bra idé om vad som kan vara fel. DCC 128 är ok med den dekodern (manual hittar du här).

Du har inget mer (digitalt) lok att testa med? Såvitt jag kan se så b-o-r-d-e det fungera som det är nu. Har själv samma lok - men digitalt från start. Har du kört det innan du monterade dekoder i det (d.v.s. analogt)?
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #6 skrivet: tor 19 dec 2019, 03:33:19 »
Jo - en annan sak som just slog mig: Har du anpassat dekodern till loket? Ställt in motorparametrar? Antagligen inte...

Hur långt spår har du? Det finns en automatisk inställning av dessa parametrar där loket kör med full fart c:a 2 sek. Den bör du nog utföra, gör så här:

• Om loket (i appen) saknar definierad F1-funktion måste du lägga till en sådan för du måste kunna aktivera just F1
  • Sätt loket på spåret och sätt på ljuset så du vet åt vilket håll det kommer köra (särskilt om du inte har en spåroval) - se till att plats att köra på finns (helst ett par meter)
  • Släck ljuset!
  • Gå till programmeringsdelen i appen och skriv värdet 0 till CV 54
  • Varning: När du utför nästa steg ska loket sticka iväg med full fart i ungefär 2 sek.
  • Gå tillbaka till lokstyrningen och tryck nu på funktionsknappen för: F1
  • När loket stannat är inställningen klar och prova nu att köra med loket...
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

pegeman

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: fre 20 dec 2019, 16:50:39 »
Tack båda två för era svar, jag kommer testa Fredriks förslag om att köra loket fullt och se vad som sker, återkommer när det är gjort så får vi se om det  :up: eller  :down:

pegeman

• Nykomling
  • **
« Svar #8 skrivet: lör 04 jan 2020, 16:01:19 »
Då har jag testat och loket svarar när jag gasar  :party:. Det jag gjorde var att löda egen flexräls och koppla mot z21:an, den rälsbit som följde med vid köpet av z21:an och som jag testat mot måste ha haft något fel vilket gjorde att det inte fungerade. Tack till er som svarat och försökt hjälpa till  :clap: