Författare Ämne: Ritning,bild på Lgjs 745/746.  (läst 2894 gånger)

Inloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.198
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #25 skrivet: tis 07 jan 2020, 22:28:56 »
...
Gärna närbilder på t.ex märkning,texter m.m detaljer.
...

Märkning
Just den här vagnindividen borde egentligen inte få agera förebild för regelrätt märkning, men så här går det inte sällan när originalmärkningen fått vara med genom ett flertal underhållsintervall. Under resornas gång har fler olika fenomen sakta men säkert bidragit till degenereringen intill en nivå som gränsar till regelvidrig oläsbarhet. Ur vagnägar- och trafikutövarperspektiv har märkningen gärna framhållits som viktig. Genomslaget av den inställningen hos underhållsorganisationer har inte alltid "hängt med". Ambitionsnivån beträffande förståelse för och efterlevnad av underhållsinstruktioner har på senare år märkbart präglats av lägre prioritering av märkningen än önskvärt.

Delar av märkningen förefaller kunna vara densamma som vid leverans, medan andra delar uppenbart ändrats, kompletterats eller eliminerats. Regelrätt och snyggt är det knappast och läsbarheten vid andra belysningsförhållanden än fullt vitt dagsljus verkar tvivelaktiga. Man kan t.ex. notera att vagnen vid leverans helt enligt "normal" svensk och framför allt utländsk praxis fått bromsgrupp omställbar mellan Gods- och Persontågsläge. Det något primitivt utsuddade G:et tillkom som en följd av att GC ändrade sina regler om val av bromsgrupp så att behovet av G-läge bortföll. Vissa av deras vagnar fick därmed väljaren på styrventilen spärrad i P-läge.

Vill man märka vagnen som vid leverans eller efter en storrevision med fullödig uppdatering av märkningen behövs kanske ytterligare  underlag.

Det som syns mellan och bakom märkskyltarna, bromsutsrustningen vågar jag nog inte ge mig längre in i då det lätt kan bli i mastigaste laget för många forumföljare att ta till sig.
- o000oo -

Utloggad svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 763
« Svar #26 skrivet: ons 08 jan 2020, 01:30:42 »
Helt underbart!

Personligen ser jag hellre mer info så får man själv sovra vilka fakta som behövs :)
Jag gillar verkligen dina utlägg och kikar på vad som är möjligt på modellen och vad som möjligtvis blir för tidsödande och krångligt för att vara värt att efterlikna.
Dina fakta har för mig varit ovärderliga och guld värda.
Bara så du vet!
Att jag sedan bygger och funderar i omgångar är tyvärr så jag funkar.
För att komma vidare måste jag ibland varva med något annat byggprojekt!

För tillfället är spännstagen i fokus och viktökning av vagnen.
Sedan blir det nog huvudbehållare och plåten över buffertbalken.
Har också hört mig för om dekaler.
Bilderna ovan är kanon.
Jag gillar att det ser lite använt och nedskitat ut.
Lite mer av bruksskick eller vad man ska kalla det?

Inloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.198
« Svar #27 skrivet: sön 15 mar 2020, 16:39:25 »
Spar de bortkapade stänkskydden till ett framtida bygge av en Lgjs 741 :)

Har inte lyckats hitta några bilder som jag säkert vet är Lgjs 791 och där man kan se stänkskydden. Men de bör varit platta pga att platta är mycket billigare att tillverka så de rundade borde försvunnit snabbt ur tillverkningen.

Lgjs 791 skall enligt dess ritngsförteckning (4MG-23223-19) ha samma gnistskyddsplåtar (3MG-24966) som "storebröderna" 745/746.
Att typ 741 hade annorlunda gnistskydd än senare typer berodde antagligen på det faktum att de var konstruerade och tillverkade i Tyskland och därmed anpassade till den marknad som dominerades av DB. Det fanns ju även andra tydliga tecken på att de svensktillverkade anpassades till kostnadsmedvetenhet och lokala förutsättningar hos svenska verkstäder liksom kundens kravbild.

... Men de skulle kunna vara korta norska vagnar istället för Lgjs 791 eller någon av vagnarna som TGOJ ägt och som eventuellt skilljer sig från de vagnar SJ ägde.
...
Korta norska vagnar kan jag inte hitta bilder på ...
...

Ägde NSB/Cargo Net några "korta" Lgjs resp. TGOJ några Lgjs alls?

- o000oo -

Utloggad rasmusdotse

• Användare
  • Antal inlägg: 31
« Svar #28 skrivet: mån 16 mar 2020, 04:03:15 »
Strålande, då har vi ett säkert klargörande av att Lgjs 791 har platta gnistskyddsplåtar/stänkskydd. Då återstår egentligen bara frågan om de horisontella stödplåtarna som sitter mellan de fällbara containertapparna i vagnens ändar är lika korta på SJs Lgjs 791 som på Lgjs 741 och då bara sitter mellan de 3 ensamma tapparna. Eller om de sträcker sig förbi hjulet ända fram till första dubbelparet av fällbara containertappar. Som de gör på mina egna bilder av korta Lgjs-vagnar av sjuttiotalsmodell, varav en TGOJ-blå, och på Netrails TGOJ-blå korta Lgjns 791. Eller om de ens finns, de skulle ju kunna vara såns där små triangelplåtar som verkar vara på Lgjns745/746.

Citera
Ägde NSB/Cargo Net några "korta" Lgjs resp. TGOJ några Lgjs alls?

Om NSB/Cargo Net haft korta Lgjs är en mycket intressant fråga jag inte hittat något svar på. Det kan vara så att de inte haft det.

Vad gäller TGOJ så har jag en minnesbild av att nån gång för länge sedan ha läst att TGOJ köpte in egna både korta och långa Lgjs ungefär samtidigt med SJ på 70-talet. Jag hittar dock ingen sådan referens när jag söker. Det kan ha rört sig om samköp och då är de troligen identiska. Men det kan också varit en separat beställning med särdrag mot SJs versioner.

Jag fotograferade i somras en GC Lgjns av typen 746/746 men vars litteraskylt säger att den är 42-74-4430431-0  S-GC Lgjns T41 Vad T41 är för modelltyp har jag ingen aning om? Är det kanske en f.d. TGOJ vagn eller en vagn man tagit över från Cargo Net i samband med uppdelningen av den gemensamma kombivagnparken? Litteraskylten ser dessutom ut att vara helt i original utan ändrade uppgifter.

I somras fotograferade jag även en GC Lgjns 745/746 med nummer 42-74-4430351-0 vars litteraskylt säger att den är en S-GC Lgjns 791 dock 17.1 m lång. Den ser uppenbart ut som en gammal skylt som tagits till vara och fått vissa uppgifter övermålade med nya vita tecken ett klenare typsnitt än originalet.
« Senast ändrad: mån 16 mar 2020, 04:09:26 av rasmusdotse »