Författare Ämne: Ritning,bild på Lgjs 745/746.  (läst 1615 gånger)

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.040
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #25 skrivet: tis 07 jan 2020, 22:28:56 »
...
Gärna närbilder på t.ex märkning,texter m.m detaljer.
...

Märkning
Just den här vagnindividen borde egentligen inte få agera förebild för regelrätt märkning, men så här går det inte sällan när originalmärkningen fått vara med genom ett flertal underhållsintervall. Under resornas gång har fler olika fenomen sakta men säkert bidragit till degenereringen intill en nivå som gränsar till regelvidrig oläsbarhet. Ur vagnägar- och trafikutövarperspektiv har märkningen gärna framhållits som viktig. Genomslaget av den inställningen hos underhållsorganisationer har inte alltid "hängt med". Ambitionsnivån beträffande förståelse för och efterlevnad av underhållsinstruktioner har på senare år märkbart präglats av lägre prioritering av märkningen än önskvärt.



Delar av märkningen förefaller kunna vara densamma som vid leverans, medan andra delar uppenbart ändrats, kompletterats eller eliminerats. Regelrätt och snyggt är det knappast och läsbarheten vid andra belysningsförhållanden än fullt vitt dagsljus verkar tvivelaktiga. Man kan t.ex. notera att vagnen vid leverans helt enligt "normal" svensk och framför allt utländsk praxis fått bromsgrupp omställbar mellan Gods- och Persontågsläge. Det något primitivt utsuddade G:et tillkom som en följd av att GC ändrade sina regler om val av bromsgrupp så att behovet av G-läge bortföll. Vissa av deras vagnar fick därmed väljaren på styrventilen spärrad i P-läge.



Vill man märka vagnen som vid leverans eller efter en storrevision med fullödig uppdatering av märkningen behövs kanske ytterligare  underlag.

Det som syns mellan och bakom märkskyltarna, bromsutsrustningen vågar jag nog inte ge mig längre in i då det lätt kan bli i mastigaste laget för många forumföljare att ta till sig.
- o000oo -

svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 677
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #26 skrivet: ons 08 jan 2020, 01:30:42 »
Helt underbart!

Personligen ser jag hellre mer info så får man själv sovra vilka fakta som behövs :)
Jag gillar verkligen dina utlägg och kikar på vad som är möjligt på modellen och vad som möjligtvis blir för tidsödande och krångligt för att vara värt att efterlikna.
Dina fakta har för mig varit ovärderliga och guld värda.
Bara så du vet!
Att jag sedan bygger och funderar i omgångar är tyvärr så jag funkar.
För att komma vidare måste jag ibland varva med något annat byggprojekt!

För tillfället är spännstagen i fokus och viktökning av vagnen.
Sedan blir det nog huvudbehållare och plåten över buffertbalken.
Har också hört mig för om dekaler.
Bilderna ovan är kanon.
Jag gillar att det ser lite använt och nedskitat ut.
Lite mer av bruksskick eller vad man ska kalla det?