Författare Ämne: Ritning,bild på Lgjs 745/746.  (läst 3026 gånger)

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« skrivet: mån 09 dec 2019, 13:42:01 »
Hej!
Söker efter ritning och bilder på nämnda vagn.
Har kikat runt lite och hittar lite grann och närliggande ritningar men inte just denna.
Har väl inget större hopp om att få tag på just rätt ritning men kanske någon sitter på bra bilder!
Allt är välkommet men en ritning och bilder från ovan vore guld värt :)
Tror att litterat idag är Lgjns för att inte missanågot.

Tack på förhand om någon nu besitter något i sin ägo.

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.238
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #1 skrivet: mån 09 dec 2019, 15:20:49 »
Hej!
Söker efter ritning och bilder på nämnda vagn.
...
Allt är välkommet men en ritning och bilder från ovan vore guld värt :)
...

En liten mjukstart så här kanske?


« Senast ändrad: tor 19 dec 2019, 15:34:36 av d680ae »
- o000oo -

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #2 skrivet: mån 09 dec 2019, 16:26:02 »
Åhh,perfekt!!!
Riktigt stort tack :hug:

Utloggad Lenke

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 871
  • Göteborg
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #3 skrivet: mån 09 dec 2019, 21:15:41 »
Här är en enkel ritning. Kan den vara till nytta kanske.

Lennart.
http://www.greencargo.com/sv/godsvagnshandboken/intermodala-vagnar/l-vagnar/lgjns/
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #4 skrivet: mån 09 dec 2019, 22:30:05 »
Tack Lennart!

Nu måste jag dumförklara mig själv!
Har varit inne och kikat massa gånger på denna men fått för mig att ritningen är för en mycket lik vagn som fanns innan.
Laddade ned lastschema och där är ritningen nästan ännu tydligare och med en del mått.

Nåväl,ibland är man inte med i matchen!

Hursomhelst,om någon har ytterligare fina och skarpa bilder från fler vinklar så blir jag ytterligare lycklig :)

Har vagnar på väg hem som ska kikas igenom för att bli denna vagn.
Känns som den är riktigt lik men visst finns det avvikelser.
Har tänkt att fixa lite för att få den ytterligare närmare med några detaljer,ommålning och nya dekaler.
Tackar därför alla som bidragit hittills.

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.420
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #5 skrivet: tis 10 dec 2019, 10:18:35 »
Nu måste jag dumförklara mig själv!
Har varit inne och kikat massa gånger på denna men fått för mig att ritningen är för en mycket lik vagn som fanns innan.
Laddade ned lastschema och där är ritningen nästan ännu tydligare och med en del mått.

Lasta inte dig själv för hårt, jag har kikat på olika "ritningar" på i tryckt och web-format och när SJ/GC förmedlar information om vad deras vagnar klarar så är inte själva ritningen huvudsaken utan all "data" kopplad till vagnstypen. Så ritningen kan föreställa en vagn av liknande sort som finns eller har funnits. Det är inte så strikt kopplat mot exakt den vagnen som det talas om på "databladet" i övrigt...

Det är den slutsats jag har dragit, har jag fel är vi nog lika korkade båda... ;) Bilder är bra... :)

/Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.043
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #6 skrivet: tis 10 dec 2019, 10:49:01 »
Det finns en möjligen bättre ritning här: Det är förövrigt Anders som är pappa till den.
Se sida 56 i denna pdf fil.
http://www.mrw1.se/pdf_filer/SJ_Godsvagnar_1991.pdf
BJ

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.238
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #7 skrivet: tis 10 dec 2019, 12:16:01 »
En översiktlig men något summarisk beskrivning av litterorna Lgjs/Lgjns finns på Svensk MJ-Wiki.. Containertrafikens utveckling under 1970-talet påkallade en rätt skyndsam anskaffning av ändamålsenliga vagnar. Dittills gjorda satsningar hade rätt mycket karaktären av försöksvis utveckling och "fattigmans" primitiva anpassningar. Anskaffningsperioden sammanföll också med andra rätt stora förnyelsesatsningar på SJ vagnpark (jfr. H-vagnar i st. f. G dito, Kbps i st. div äldre O-vagnar). De 50 första Lgjs-vagnarna beställdes och levererades från den tyska tillverkaren och av SJ tidigare anlitade samarbetspartnern Talbot i Aachen. Vagnarna återfinns i SJ särtryck som typ 741 med l.ö.b. 14,8 m. Utseendemässigt hittar man en del detaljer som tydligt skvallrar om deras heltyska ursprung. 



Den här vagnen rullar också på en typ av hjulpar som den bör ha fått sig undersatt i Tyskland (DB typ 80). Eftersom den knappast gick i utlandstrafik (utbyteskod 20) bör det ha varit de hjul den levererades med. Annars noterar man som kännetecken t.ex. de pyramidformade förstärkningsplåtarna i långbalken ovanför fjäderbockarna och den rikliga utrustningen med containerfästen (totalt 20 st).

I nästa anskaffning hade man tagit hänsyn till behovet av längre vagnar för att klara 715-containrar. Ritningsunderlaget kom fortfarande från Talbot, men nu gick beställningarna till svenska AGEVE på 195 vagnar typ 745.





Vagnarna blev därmed 17,1 m ö.b. och fick axelavståndet förlängt till 10 m. Det långa axelavståndet ansågs kräva en del extra modifieringar i löpverket för att medge större förmåga att följa spåret genom snedställning av axlarna. Avståndet mellan lagergaffelhalvorna ökades något. Det ledde i sin tur till att en axelbox med bredare styrflänsar mot lagergaffelns slitskenor infördes (SKF/SJ box  typ 75).





Man kan också notera att förstärkningarna i långbalken ovanför fjäderbockarna återgått till mer traditionellt svenskt utförande med vertikala plåtfjädarar mellan långbalksflänsarna. För typ 745 gällde också en betydande inbesparing av containerfästen (12 st). Här rullar vagnen på hjulpar typ 57 avsedd för 22,5 tons axellast, vilket också bekräftas av det nationella tilläggsrastret för tillåten last på SJ. Litteraändringen till Lgjns kom några år senare vid uppgraderineg av UIC-littereringen till nästa generation.

För de följande 5 beställningarna på tillsammans 515 "långa"vagnar typ 746 hade bestyckningen av containerfästen utökats med 4 till. Tillkommande var de båda paren i vagnändarna just innanför rangerkrokarna. Så småningom byggdes alla vagnar typ 745 om till samma bestyckning som 746. Ombyggnaden tycks ha omgetts av visst vankelmod om hur den skulle påverka vagnarnas märkning och redovisning.

Den sista av 70-talstyperna (791) uppstod när AGEVE också fick en beställning av 50 ytterligare "korta" vagnar med l.ö.b. 14,8 m.

« Senast ändrad: tis 10 dec 2019, 21:27:38 av d680ae »
- o000oo -

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #8 skrivet: tis 10 dec 2019, 12:47:43 »
Fantastisk massa info :)
Trodde nog att jag skulle behöva leta en hel del men detta är en otroligt bra start.
Tack till er alla otroligt hjälpsamma.  :up: :handshake:
Vagnen jag ska försöka fixa lite med är Liliputs tyska Lgj 571.
Finns vissa kännetecken som syns tydligare än andra och har tänkt mig en vagn som försöksexemplar.
Den är,vad jag kan se, en rätt bra början för en Lgjs 746/Lgjns.
Frågan är bara vilka saker som är "värda" att ändra på för att få den ännu bättre.

Kommer fundera över detta och ta upp det här för att höra vad ni har för åsikter.
Sedan gör jag alltid en bedömning utifrån åsikter,egna kunskaper och tillkortakommanden m.m. om vad jag vill åstadkomma.

Jag vet att det finns en och annan som undrar varför man frågar saker men ändå gör på sitt eget sätt.
Detta är för mig ett sätt att få så mycket kunskap som möjligt innan för att veta vad jag kan vänta mig och förbereda mig på vad som kan gå fel om jag ändå väljer en krånglig väg.
Ibland kan det vara att fundera på om det finns något sätt att kringgå problemet med något arbetssätt eller liknande. :)

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.079
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #9 skrivet: tis 10 dec 2019, 21:02:02 »
Det finns en ritning i MJ-magasinet nr 9/2012, oklart vilken vafriant.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #10 skrivet: ons 11 dec 2019, 09:42:02 »
Okej,tack! :)

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.238
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #11 skrivet: ons 11 dec 2019, 12:27:24 »
Det finns en ritning i MJ-magasinet nr 9/2012, oklart vilken vafriant.

Det är i grunden samma måttskiss som i Green Cargo "godsvagnshandbok" som Lenke gav länk till tidigare i ämnet. Den är avsedd att används som illustration till en tabell med mått på alla typerna av Lgjs (1970-tals), och utan tabell säger den just ingenting.  Jag tror man saklöst kan hoppa över denna ritningsreferens och i stället kika på länken som BJ tillhandahållit.
Artikeln den återfinns i, synaren av Märklin's artikel 47723, är lite otydlig om vad de ingående vagnarna egentligen föreställer. Helt klart är dock att vagnarna inte särskilt väl motsvarar den Lgns typ 930 som går i fliscontainetrafiken åt Korsnäs AB. Märklin har synbarligen utgått från någon utländsk Lgjs/Lgjns som målats och märkts som en svensk dito för att mest likna antingen SJ typer 741 eller 791.

« Senast ändrad: ons 11 dec 2019, 12:30:50 av d680ae »
- o000oo -

Utloggad Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.787
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #12 skrivet: ons 11 dec 2019, 16:24:55 »
Det stämmer att det var lite oklart. Christer Andersson skrev därför en uppföljande, utvecklande artikel i MJM nr 10 om vagnarna, dock utan ritning.

Det finns en ritning i MJ-magasinet nr 9/2012, oklart vilken vafriant.

Det är i grunden samma måttskiss som i Green Cargo "godsvagnshandbok" som Lenke gav länk till tidigare i ämnet. Den är avsedd att används som illustration till en tabell med mått på alla typerna av Lgjs (1970-tals), och utan tabell säger den just ingenting.  Jag tror man saklöst kan hoppa över denna ritningsreferens och i stället kika på länken som BJ tillhandahållit.
Artikeln den återfinns i, synaren av Märklin's artikel 47723, är lite otydlig om vad de ingående vagnarna egentligen föreställer. Helt klart är dock att vagnarna inte särskilt väl motsvarar den Lgns typ 930 som går i fliscontainetrafiken åt Korsnäs AB. Märklin har synbarligen utgått från någon utländsk Lgjs/Lgjns som målats och märkts som en svensk dito för att mest likna antingen SJ typer 741 eller 791.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #13 skrivet: ons 11 dec 2019, 17:58:06 »
Efter att fått hjälp med ritning så ligger fokus mer på bilder.
Gärna närbilder på t.ex märkning,texter m.m detaljer.
Ju fler desto bättre och det är som sagt Lgjs 746/Lgjns som är det som känns relevant.
Många bilder är alltid bra och sedan får man se vad som kan göras med lite enklare ingrepp!

Har redan några detaljer jag tänker försöka testa om de blir bra.

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.238
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #14 skrivet: ons 11 dec 2019, 21:58:36 »
Det stämmer att det var lite oklart. Christer Andersson skrev därför en uppföljande, utvecklande artikel i MJM nr 10 om vagnarna, dock utan ritning.

...

På det sättet blev i alla fall de komplicerade förvecklingarna om typer och förebilder väl utklarade. Dessutom smög sig ju också in lite mer infomation om combitrafikens doldisar, 1980-talsgenerationen av Lgjns. De var ju inte så få och obetydliga att de bara måste negligeras. Svensk MJ-Wiki t.ex. vet inte mer om dem än som varianter på litterabetecknigen med sina nationella underlittera. Det är inte ofta man ser att någon annan heller intresserat sig för dem.
En annan grupp av containervagnar som är svårt att få grepp på är den rikhaltiga floran av Lgs/Lgns, i vissa fall till betydande antal. Fler av dem skulle nog kunna bli tacksamma föremål för konverteringar i likhet med vad Christer Andersson beskriver i artikeln. Den som har stora överskott av t.ex. Lima's Gbs skulle kanske kunna såga ihop ett antal Lgns typ 881/882.
- o000oo -

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #15 skrivet: ons 11 dec 2019, 23:02:35 »
Har kikat på fler varianter men det är lite av en snårskog för mig.
Dessutom ska man hitta bra vagnar att göra om.
Växer ingen snårskog av det i N-skalan 😇

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.238
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #16 skrivet: tor 12 dec 2019, 01:36:11 »
Ett litet bildsvep på lite av varje

Några exempel på laster. Vanliga ISO-containrar har inte alltid och över allt dominerat lastbilden. Hur är det med tillgången på växelflak i modell?











Man behöver ju inte alltid utnyttja hela lastkapaciteten.




Vagnsunderredet är ganska välfyllt av bromsutrustning. Lgjs är lite mer än vanligt tungt utrustad med bromskapacitet. Om "vanliga" tvåaxliga vagnar i normalfallet klarar sig med enkel uppsättning bromscylinder, lastväxel eller lastbromsautomat och en bromsregulator är det inte ovanligt att boggivagnar har dubbla uppsättningar, en för var boggi. Men här har man dubbel uppsättning, en för var axel. Luftbehållaren brukar vanligen inte vara av sådana dimensioner att den syns särskilt väl från sidan om den t.ex. är på 75 liter. Men Lgjs har naturligtvis dubbel storlek även på den. Och med sina 150 liter blir den ett rätt påtagligt hinder för fri genomsikt.



På de tidigare bilderna kunde man se den avvikande modellen av lagerbox som användes till Lgjs. De överväganden om behovet av avvikande dimensioner kom att omprövas och ledde till att man kunde använda samma rekommenderade hjultyper som till andra vagnar för 22,5 tons axellast. Det medförde säkert en besparing att kunna avveckla aktiv och reservstock av en udda lagerboxtyp. Nästa besparingstecken i löpverket utgörs av märkningen här om att man rekommenderas använda hjulpar 47HX. Hjulpar 47H var ursprungligen dimensionerat för 20 tons axellast men klassades så småningom om för 22,5 tons axellast vilket markerades av X-et för att därmed kunna användas i stället för hjulpar 57.
Det är rätt sällan man ser att modellmakare har uppfattat att även bromsblock och bromsblockskor finns i olika utföranden och beaktar det som sig bör. Den här typen av bromsblockhållare för två stycken 250 mm bromsblock är numera vanlig, i synnerhet på fordon för tunga laster och hög utbromsningsgrad, och utmärker sig tydligt för hur mycket längre båge på hjulets periferi som omsluts av bromsblock än när man bara bromsar med enkla 320 mm block.





« Senast ändrad: tor 12 dec 2019, 01:58:59 av d680ae »
- o000oo -

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #17 skrivet: tor 12 dec 2019, 09:18:35 »
Växelflak finns i ett par varianter.
Underbart med alla bilder och din kunskap!
Vad det gäller detaljer som bromsblock,lagerboxar m.m så är det något som går de flesta förbi i skala N.
Redan de alltför jättegrova hjulen gör att det blir kompromisser och inte alltid ser helt bra ut,likadant är det med koppel i denna skala.
Kommer inrikta mig i första hand på de saker som verkligen syns.
T.ex ligger det över bufferbalken en plåt som är snedställd i ytterändarna.
Den ger en form som jag tycker märks och den finns inte på modellen.
Även buffertbalkens utformning kommer jag kika på.
Den "saknar" vissa former och drag som jag tror utmärker sig.
Vissa ytor av vagnsändarna är också helt täckta på modellen där det på den riktiga vagnen är öppet.
Detta har nog med kortkopplens funktion att göra.
Har förvisso filat bort sådant på andra modeller där kopplet funkat ändå men tror att tillverkarna ser funktion före utseende i det fallet.
Vad som sedan ens är möjligt/rimligt är en annan femma :)
Jagvär dock evigt tacksam för alla fakta/bilder som delgivits  :up:

« Senast ändrad: tor 12 dec 2019, 19:54:12 av svenskN »

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #18 skrivet: tor 12 dec 2019, 21:18:35 »
Och då har vagnarna ramlat in genom dörren här hemma :)
Några bilder på offret som ska opereras framöver 😳😲🥺
Har redan tankar men nämn gärna vad ni tycker skulle vara det som gör den mer lik svenska Lgjns.






Utloggad AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 495
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #19 skrivet: lör 14 dec 2019, 15:02:34 »
Spännande! Är också mycket intresserad av detta.

Vilka vagnar är det du har köpt?

Utloggad BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.043
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #20 skrivet: lör 14 dec 2019, 17:29:34 »
Och då har vagnarna ramlat in genom dörren här hemma :)
Några bilder på offret som ska opereras framöver 😳😲🥺
Har redan tankar men nämn gärna vad ni tycker skulle vara det som gör den mer lik svenska Lgjns.






Det man först reagerar för är spänstaget som på modellen är för kort och märkningsskyltar som skall delas på en hel del.
Så ett nytt spänstag med nya skyltar och du är hemma i N-skalan.
BJ

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #21 skrivet: sön 15 dec 2019, 14:49:40 »
Spännande! Är också mycket intresserad av detta.

Vilka vagnar är det du har köpt?

Det är Liliputs.
Artikelnummer 265221.
Inte de allra billigaste om man dessutom ska ha dem som slaktoffer  :???:

Har kikat på dem tidigare men då låg priset på dem på alltför högt.
Tveksam om man kan hitta dessa begagnade ännu!

Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746. Fråga om stötdämpning, randigt område
« Svar #22 skrivet: sön 15 dec 2019, 14:51:39 »
På dessa vagnar verkar det finnas eller ha funnits en slags rangeringsdämpare bakom buffertbalken.

Hur funkar den lite mer i detalj?

Hur påverkas tåget av den här stötdämparen när man kör 20-40 sådana här vagnar och bromsar?

Hoppas att frågan är okej även om den ligger lite utanför trådens start. Om inte så får admin gärna flytta posten till våra järnvägsförebilder.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad svenskN

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 763
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746.
« Svar #23 skrivet: sön 15 dec 2019, 15:32:08 »
Kommer flytta denna ombyggnadsdel vidare till denna tråd :
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22592.0

"Det man först reagerar för är spänstaget som på modellen är för kort och märkningsskyltar som skall delas på en hel del.
Så ett nytt spänstag med nya skyltar och du är hemma i N-skalan.
BJ"

Spännstaget har jag själv inte tänkt på!

Ser helt klart vad du menar.


Blir kanske stora kapen och helt nytt spännstag då det också sitter några vertikala stag som måste fixas,hmm!

Kanske ska flytta denna tråd vidare till byggloggen istället!.
Bra om den här tråden får innehålla info om förebilden och mindre om mitt N-skalebygge!

@ LeoArietis

Tycker du lagt frågan helt rätt!
Det här ligger ju under rubriken för förebilder och jag höll precis på att försöka flytta byggfrågorna vidare till min nystartade tråd i byggforumet.  :)

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.238
SV: Ritning,bild på Lgjs 745/746. Fråga om stötdämpning, randigt område
« Svar #24 skrivet: sön 15 dec 2019, 15:46:30 »
På dessa vagnar verkar det finnas eller ha funnits en slags rangeringsdämpare bakom buffertbalken.

Hur funkar den lite mer i detalj?

Hur påverkas tåget av den här stötdämparen när man kör 20-40 sådana här vagnar och bromsar?

Hoppas att frågan är okej även om den ligger lite utanför trådens start. Om inte så får admin gärna flytta posten till våra järnvägsförebilder.

Den långslagiga stötdämpningsfunktionen uppnås genom att den genomgående glidbalken liggande mellan vagnunderredets långbalkar och  som i sina båda ändar avslutas med buffertbalkarna, innehåller en stötdämpare med ca  2,5 m inbyggnadslängd. Den består av både en skruvfjäder och en hydraulisk dämpkolv. Vagnens underrede är alltså rörligt förbundet med glidbalken varvid rörelsen dämpas av stötdämparen och ultimat begränsas med särskilda anslag. Slaglängden var ursprungligen satt till 760 mm men kom senare av SJ att begränsas till 500 mm. Containerfästena är naturligtvis fast förbundna med vagnsunderredet men rörligt med glidbalken och dess buffertbalkar. I tåget tillför därför stötdämpningen ingen extra elasticitet i drag- och stötinrättningarna. Men eftersom stora delar tåglastens massa är fjädrande förbunden med drag- och stötinrättningarna kan det ju finnas utrymme för annorlunda svängningsfenomen. Om dessa har jag dock ingen infomation.
- o000oo -