Författare Ämne: Bilder, ritningar och beskrivningar Lgs/Lgns div typer  (läst 443 gånger)

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.238
Bilder, ritningar och beskrivningar Lgs/Lgns div typer
« skrivet: sön 15 mar 2020, 14:11:14 »

...
GC Lgns 881 - öppen ram, fällbara moderna containerfästen, 2 tydliga rester av dörrfästen i varje sidobalk - har bilder på allt men samtliga bilder på ramverket är i väldigt dålig vinkel
...
GC Lgns 882 - öppen ram, fällbara moderna containerfästen, 1 tydlig rest av dörrfäste i varje sidobalk - har bilder från sidan men saknar helt bilder på ramverket.
...
Totalt 12 typer varav 4 st Lgns-typer fortfarande används flitigt av Green Cargo.

Lgns 881

Antalet reststycken av dörrskenor är inte typspecifikt för någondera typerna 881 eller 882. Anordningen har följt med från de ursprungliga vagnarna som använts för ombyggnaden, Gbs typ 611 och deras nedre dörrskenor på sidobalkarna. Eftersom Lgns är rejält förlängda har delar från mer än en Gbs-vagn använts och lämnat spår även på Lgns-vagnarna. På vissa ombyggnader har båda skenresterna fått sitta kvar medan på andra har den ena skenan och dess fästen skurits bort. På Lgns 881 finns exempel på båda utförandena.

På de vagnar där bara en skena är kvar kan man rätt tydligt urskilja ärren på långbalken där fästena för den andra är bortskurna.

Lgns 882

Till redan listade 12 typer kan fogas även en 13:e

Lgns 081

GC utökning av sin flotta har pågått ända in i rätt modern tid genom ombyggnader av mindre intressanta typer till containerbärare, både 2- och 4-axliga.

Under 2000-talet omfattade ombyggnader av 2-axliga vagnar numera föga efterfrågade varianter av de äldre Hbis-vagnar vilka således har omvandlats till Lgns. GC tycks numera ha släppt sin enhetliga färgsättning av godsvagnar till förmån för ett mer regnbågsinspirerat utseende.
Lgns 081 finns också i grönt. Men t.v. till påseende en blå.

- o000oo -

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.043
SV: Bilder, ritningar och beskrivningar Lgs/Lgns div typer
« Svar #1 skrivet: sön 15 mar 2020, 20:40:16 »
Snyggt Ulf
Detta vet jag många som gillar.
BJ
« Senast ändrad: mån 16 mar 2020, 09:27:36 av BJ »

Utloggad rasmusdotse

• Användare
  • Antal inlägg: 40
« Svar #2 skrivet: mån 16 mar 2020, 02:42:21 »
Tack  Ulf :heart:

Kom på efter att jag skrivit den posten att jag borde gjort en helt ny tråd för den. Men ska återkomma med en ännu mer komplett post om tvåaxliga containervagnar senare.

Mycket intressant om resterna av dörrfästen på Lgns 881 och 882. Bra bilder. Tack för dem. Har du bilder på 882:ans öppna ramverk också?

Tog inte med GC:s Lgns 081 i listan eftersom jag bara listade typer som SJ skapat. Och den är ju skapad av TGOJ/Green Cargo och har aldrig varit en SJ vagn. Men det är en mycket intressant skapelse som jag tittar på att bygga ett flertal av i mässing eller en blandning av gjuten vitmetall och etsade delar i mässing eller nysilver. Har haft möjligheten att fotodokumentera en Lgns 081 i detalj så jag har väldigt bra bilder på den och en hel del mått på balkdimensioner och sånt. Tänkte jag skulle bjuda på lite av mina bilder på denna vagnstyp men de gick inte att ladda upp enkelt, för stora. Får återkomma när jag haft tid att spara ner lågupplösta versioner.

Utloggad rasmusdotse

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 16 mar 2020, 02:49:57 »
Här är förövrigt listan jag postade i en annan tråd. Den gör sig bättre här.

Jag har ett projekt där jag försöker reda ut hur ALLA typer av Lgs-vagnar som SJ haft ser ut. Alla dess är ombyggda från andra vagntyper och ofta förlängda. Finns en del bilder på dessa vagnar men sällan med information om modelversion. Och informationen om modellversioner i officiella dokument är väldigt inkomplett. Problemen med att hitta detaljinformation om Lgjs-vagnarna är ingenting jämfört med Lgs och vissa Lgns-vagnar.
Vagnarna verkar dessutom ha byggts om gradvis men haft samma modellnummer hela tiden. Så för att identifiera rätt modell på bilder så måste man titta på hur sidobalkar och annat är konstruerade för att till slut kunna identifiera vilken vagntyp det är.

Här är en lista på alla typerna och som jag tror är komplett (om någon har bättre info och säkert identifierade bilder så är jag väldigt intresserad):

Lgms - (även kallats Lgjs-t) - öppen ram, kort och lastar bara en 20' - har en sidobild, saknar bild på ramverkets utseende

Lgs ? okänt modellnummer - (ombyggd Os-w som var en ombyggd Ge/Gs) - trägolv, troligen genombruten sidobalk, lösa containerfästen, stolpar och gavelplåtar kvar åtminstone i början - har en sannolik sidobild, saknar bild på plåtarna i golvet för lösa containerfästen

Lgs 681 (även kallats Klps/Lqs) - öppen ram, fasta containerfästen/styrvinklar, märkt "För Volvo-Container..."  - saknar säkert identifierade bilder

Lgs 722 (förlängd ombyggd Ge/Gs) - öppen ram, eventuellt genombruten sidobalk, lösa containerfästen - saknar helt bilder

Lgs 723 (förlängd Om) - golv, golvplåtar för lösa containerfästen, har eventuellt stolpar och sidoplåtar som en Om-vagn men är längre - saknar helt bilder

Lgs 731 (ombyggd Kbs) - öppen ram men kan ha haft golvet kvar i början, fasta containerfästen/styrvinklar, gavelplåtarna kvar, gavelstolpar kapade till gavelhöjd, samtliga stolphållare kvar, 4 stolpar på varje sida kvar men nedkapade tilll korta stumpar, eventuellt hade den mer stolpar kvar till att börja med - har sidobilder, saknar bilder på ramverket och containerfästen

Lgs 741/Lgs 742 (fd Kps/S1) - troligen golv, har blandat fasta, lösa och fällbara containerfästen av styrvinkeltyp - saknar helt bilder

Lgs 841 (förlängd fd Oms) - öppen ram, fällbara moderna containerfästen, borde ha slät sidobalk från Oms men kan ha genombruten sidobalk - har 2 bilder som baserat på vagnsnummer ska vara Lgs 841, varav en bild visar även ramverk och moderna containerfästen, bäda visar en genombruten sidobalk och en lång hjulbas - osäker på om identifieringen är korrekt pga sidobalken

GC Lgns 752 - öppen ram, fällbara moderna containerfästen - har bilder på allt

GC Lgns 881 - öppen ram, fällbara moderna containerfästen, 2 tydliga rester av dörrfästen i varje sidobalk - har bilder på allt men samtliga bilder på ramverket är i väldigt dålig vinkel

GC Lgns 882 - öppen ram, fällbara moderna containerfästen, 1 tydlig rest av dörrfäste i varje sidobalk - har bilder från sidan men saknar helt bilder på ramverket

GC Lgns 930 - öppen ram, fasta moderna containerfästen, tydlig rester av stolphållare i varje sidobalk, tydliga vertikala gula streck på sidobalk - har bilder från sidan men saknar helt bilder på ramverket

Totalt 12 typer varav 4 st Lgns-typer fortfarande används flitigt av Green Cargo. Flera av Lgs-typerna kan eventuellt ha byggts om till Laags dubbelvagnar och fortfarande vara i drift hos olika operatörer. Men Laags-vagnar ska jag titta närmre på längre fram.

Utloggad rasmusdotse

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 16 mar 2020, 16:00:42 »
För att göra listan mer komplett så bör även noteras att redan 71 fanns några vagnar som var intakta Kbs/Ore-vagnar men med containerfästen i golvet. Dessa hade littera Klps precis som Lgs 681 först hade. Om dessa vagnar någonsin bytte namn till Lgs eller om de kanske senare blev ytterligare ombyggda till Lgs 731 vet jag inte.

Men en komplett lista borde kanske ha även denna post:

Lgs ? (Klps/Ore) - Kbs med containerfästen
« Senast ändrad: mån 16 mar 2020, 16:07:19 av rasmusdotse »