Författare Ämne: Vagnsbelysning  (läst 301 gånger)

MickeD

• Användare
  • Antal inlägg: 91
Vagnsbelysning
« skrivet: mån 02 dec 2019, 20:56:53 »
 Jag har fungerande ledbelysning i en vagn (släpsko+hjuljordning), sedan har jag ytterligare 3 vagnar som saknar belysning.
Min fundering är att förbinda övriga vagnar med kabel (2-ledare) och koppla in led via dessa istället för el-koppel o hjuljordning. Jag har alltid dessa vagnar kopplade och behöver aldrig koppla isär.
Vad säger ni, kan det vara en fungerande lösning? :???:
Det man inte hinner idag kanske man hinner imorgon, eller någon annan dag.

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 995
SV: Vagnsbelysning
« Svar #1 skrivet: tis 03 dec 2019, 07:37:11 »
Jag har gjort så på ett par vagnar.
Då har jag använt hylslist som kontakter för att kunna sära på vagnarna vid behov.
Typ såna här: https://www.electrokit.com/produkt/hylslist-2-54mm-1x40p-svarvad-brytbar/

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.207
« Svar #2 skrivet: tis 03 dec 2019, 07:57:51 »
Jag har fungerande ledbelysning i en vagn (släpsko+hjuljordning), sedan har jag ytterligare 3 vagnar som saknar belysning.
Min fundering är att förbinda övriga vagnar med kabel (2-ledare) och koppla in led via dessa istället för el-koppel o hjuljordning. Jag har alltid dessa vagnar kopplade och behöver aldrig koppla isär.
Vad säger ni, kan det vara en fungerande lösning? :???:

Jag har gjort så att det går en kabel mellan vagnarna. Kabeln måste emellertid ha lite slack mellan vagnarna annars välter dom i kurvor.
Torbjörn

MickeD

• Användare
  • Antal inlägg: 91
« Svar #3 skrivet: tis 03 dec 2019, 08:16:22 »
Tackar för snabb o bra input! :handshake:
Jo jag tyckte det var bäst att kolla innan man gör bort sig, tänkte först göra som kattjaevel gjort men det kan ju vara bra att även följa sintras råd att ändå kunna koppla ifrån om anledning finns.
Det man inte hinner idag kanske man hinner imorgon, eller någon annan dag.

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 222
« Svar #4 skrivet: tis 03 dec 2019, 17:38:47 »
Hej.  :handshake:
Finns billiga (nåja :() kopplingar eller stift som t ex modellflygare har, att använda.
Sedan beror det lite på hur du har det med strömmen. Jorden kan du ta via hjulen.
Så det räcker med gemensam "fasledare" eller en kabel via vagnarnas kortsidor.

Gör som jag gjort.
Sätt en mindre ackumulator i  t ex bagagevagnen och ladda. Finns speciella kondensatorer för det också.
Det utjämnar ev glapp när man kör. Man t o m skippa strömupptagning helt om man laddar ekipaget ordentligt med stor kapacitet.
Då har man ett litet uttag för anslutning av laddström. Som till vilken rakapparat som helst :)
Kan sitta under vagnen. Då har jag lyckats driva vagnbelysning för 2-räl DC utan för mycket mekande.
LEDs drar inte så mycket så försök använd sådana.

Beror lite på vilken skala du har, vilka möjligheter som ges.

Lycka till med lyset !

m v h

PZ //
 :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.