Författare Ämne: Flexräls  (läst 617 gånger)

GustafWF

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
Flexräls
« skrivet: sön 01 dec 2019, 12:30:16 »
Hur är det meningen att man ska få ihop flexrälsen när de olika rälernas diameter blir olika? Alltså att den inre rälen sticker ut mer än den yttre. Finns det något smart sätt?

PeO

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 421
SV: Flexräls
« Svar #1 skrivet: sön 01 dec 2019, 12:53:20 »
Klipp med en vass avbitare med en plan sida, t.ex. Xuron rail cutter, eller såga med mycket fintandad såg. Roco har en, X-acto likaså.
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=&type=2&id=060&pid=10900

Den här tången fungerar till nöds, om du inte bygger större skala än Ho
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtanger/elektroniktang-2000036743

GustafWF

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
SV: Flexräls
« Svar #2 skrivet: sön 01 dec 2019, 13:43:07 »
Tack för svar.
Men hur ska man göra när den yttre rälen är för kort? Finns det nån förlängning?

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 222
SV: Flexräls
« Svar #3 skrivet: sön 01 dec 2019, 15:04:58 »
Hej  :handshake:
Klipp den ena eller andra 😊
Inner eller yttre har ingen betydelse
Men klipp någon aning så du kan fila ner längden så det blir bättre passform
Annars kan det bli ett himla klippande å inget kvar sedan 🙄
Mvh
PZ  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 222
SV: Flexräls
« Svar #4 skrivet: sön 01 dec 2019, 15:07:57 »
Glömde skriva att försök investera i en miniborr/slip
Dremel eller maxxon
Bra att kapa å såga med i dessa lägen
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 995
SV: Flexräls
« Svar #5 skrivet: sön 01 dec 2019, 15:26:25 »
Tack för svar.
Men hur ska man göra när den yttre rälen är för kort? Finns det nån förlängning?

Det går förstås att förlänga den yttre rälen så att den blir lika lång som den inre. Men jag tror nog att det ändå är enklast att kapa den inre så att man får samma längd.
« Senast ändrad: sön 01 dec 2019, 21:39:20 av sintra »

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.554
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Flexräls
« Svar #6 skrivet: sön 01 dec 2019, 20:14:11 »
Ett litet tillägg... skarvar i kurva bör lödas.  Givetvis med skarvjärnen på, kapa allt till rätt längd men låt rälerna ligga rakt när lödningen utförs. Böj sedan in hela svängen och det blir en fin jämn böj.
Utan lödda skarvjärn i kurvan blir det lätt en liten knix som gärna orsakar urspårningar.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

GustafWF

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
SV: Flexräls
« Svar #7 skrivet: sön 01 dec 2019, 20:45:58 »
Tack för svar.

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.136
  • Lindome
SV: Flexräls
« Svar #8 skrivet: tis 03 dec 2019, 22:04:13 »
Eller om det är möjligt så unvik att få skarvar i kurvor då slipper du många onödiga problem framöver.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

SOL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 163
SV: Flexräls
« Svar #9 skrivet: ons 04 dec 2019, 09:55:11 »
Ett litet tillägg... skarvar i kurva bör lödas.  Givetvis med skarvjärnen på, kapa allt till rätt längd men låt rälerna ligga rakt när lödningen utförs. Böj sedan in hela svängen och det blir en fin jämn böj.
Utan lödda skarvjärn i kurvan blir det lätt en liten knix som gärna orsakar urspårningar.

SA
En annan lösning är givetvis också att sprida skarvarna, så inre och yttre räl inte har skarven på samma ställe. Att löda skarvjärnen kan givetvis fortfarande förbättra lösningen.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 222
SV: Flexräls
« Svar #10 skrivet: ons 04 dec 2019, 17:09:01 »
Ett litet tillägg... skarvar i kurva bör lödas.  Givetvis med skarvjärnen på, kapa allt till rätt längd men låt rälerna ligga rakt när lödningen utförs. Böj sedan in hela svängen och det blir en fin jämn böj.
Utan lödda skarvjärn i kurvan blir det lätt en liten knix som gärna orsakar urspårningar.

SA
En annan lösning är givetvis också att sprida skarvarna, så inre och yttre räl inte har skarven på samma ställe. Att löda skarvjärnen kan givetvis fortfarande förbättra lösningen.

Hej.
Gäller för övrigt alla former av förband eller montering. Både i skala och fullskala.  :approve:
Sett hiskeliga golv och tak som inte haft förskjutna skarvar i monteringen eller bygget.
En granne har ett staket där just denna knix uppstått bara för att han skarvat båda reglarna mitt på. :???:

Det finns ett otal filmer och inlägg om detta på olika forum runt MJ-världen.
Sök på t ex laying flextrack.

Lycka till

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.