Författare Ämne: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin  (läst 3251 gånger)

Utloggad olleF

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
    • Engelsfors - Drambo Modelljärnväg
Jag tar sammanfattningen om 3D-printern i en egen tråd för att inte blanda ihop innehållet med utvecklingen av traktormodellerna
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22503.0;topicseen

Det blir nog en hel del text innan jag är klar.........

----------------------------------------------------
Skaffade alltså en Anycubic Photon S. En s.k. DLP-skrivare (Digital Light Processing) för 14 dagar sedan.
Den bygger upp modellerna på en rörlig byggplatta som doppas i UV-känsligt resin och som belyses skikt för skikt från en LCD-skärm

Skrivaren kostade strax under 4.000:- och då följde det med en 0,5 liters flaska med resin för att komma igång.




Sammanfattning:
Snabb leverans från Anycubics website.
Lite kinkigt med att mekaniskt justera den rörliga byggplattan så att den håller sig absolut parallell med LCD-skärmen
mellan printningarna. Den behöver tas loss för att ta skrapa bort modellerna och då kan inställningen eventuellt rubbas.
Det är väl det enda större problem som återstår just nu och verkar vara skrivarens mest känsliga del (förutom att några användare rapporterat dåliga LCD-skärmar)

Kvaliten blir förvånansvärt bra och går att hålla detaljrik även i N-skalan.
Betydligt mindre framträdande randning jämfört med motsvarande modell via Shapeways, men däremot kan det bli en del märken att bearbeta efter de stöttor som behövs för denna teknik.

Man kan printa tunnare delar jämfört med de krav som Shapeways ställer för att modellerna skall klara deras rengöringshantering.
Men kanter och hörn blir inte lika knivskarpa på hemmaprintern.
I mindre hål där andra delar skall passa (<0,7 mm) blir det kvar resin som senare härdar och fyller hålen om man inte direkt kan borra ur dessa
På Shapeways modellerna är (nästan) alltid sådana hål  perfekta och fullt rensade.
Det  medskickade resinet verkar bli betydligt hållbarare jämfört med Shapeways FUD-material som ju är ytterst sprött.
Men fortfarande måste man vara försiktig med tunna utstickande detaljer.

Det behövs ett lite annorlunda tänk när man förbereder modellen för print, på både gott och ont.
och så blir det betydligt mycket mer efterarbete vid hanteringen av modellerna.
Det behövs ytor för printer, tvättbad och en UV-lampa för härdning.
Det kan bli lite kladdigt av resin (skyddshandskar på) och tvättvätska (IPA och då inte från systemet)

Sedan får man inte förringa den tid det tar att printa delar.
Arean är begränsad till 115*65*165 mm
En printning tar mellan 5 och15 timmar beroende på objektens höjd.
Det får bara plats en H0-traktor i en 10-11-timmars-printning.
För N-skalan går det in 2 eller kanske 3 traktorer på en  5-6 timmars körning.
Så det är bra om efterfrågan håller sig på rimliga nivåer, annars behöver man skaffa sig en printerfarm och det är inte målet.

-----------------------------------
Men så här långt är jag nöjd med vad som går att åstadkomma.

Allt Shapewaysprintande går inte att ersätta, vissa detaljer passar nog bäst att ta den vägen.
Men jag tror att jag kommer att ersätta många av smådelarna i mina byggsatser med hemprintade delar.
Och jag får möjlighet att "ta hem" produktionen och försäljningen av både roddbåtar,  containrar och byggbodar till ett betydligt rimligare utpris än via Shapeways.

Till modellbygge passar tekniken väldigt bra till olika specialdelar i byggena


En trycklufttank till spårrensaren i skala N kan ersätta det alu-rör som idag ingår i byggsatsen och som behöver kapas och fixas i båda ändar.


Minimal topptrafo till luftledningsstolpe i skala N. Blir minst lika fina och dessutom mindre känsliga jämfört med de jag skriver ut via Shapeways.


Roddbåten i skala N blev "klockren" för hemmaprint.
På Shapeways kunde jag inte få till det "storpack" som behövdes för att få ekonomi i modellen.
Här står den hemprintade ekan med stöttorna kvar.
Denna modell finns redan nu tillgänglig via Modellbyggeriet och finns med på Hjulmarknaden.


Husdetaljer som skorstenar och finsnickerier nedanför gavelspetsarna.
Snickerierna har jag tidigare tagit fram som enstaka etsade detaljer, men då med en väldigt hög startkostnad för första (och enda) plåten.

-----------------------------------------

Så just nu känns det som om jag (nästan) tagit mig igenom "level 0", nybörjarnivån med en hel del trial-n-error och siktar nu på level 1
Där jag bl.a skall prova ett par andra färgvarianter på resinet som färgmässigt kanske passar bättre samt att göra nya printunderlag till
mina "gamla" modeller.
Sedan blir det väl förmodligen en och annan helt ny pryl eller modell som dyker upp under tiden, det är ju roligare att göra nytt istället för att göra om något gammalt.......

Sliter just nu med att få stöttorna att lossna med så små spår som möjligt..........


(En av mina gamla teckningar som jag nu överfört till 3D-format)

Återkommer senare med lite mer detaljerad info om skrivaren, resin och arbetsmetoder
« Senast ändrad: lör 21 dec 2019, 21:04:50 av olleF »
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

Utloggad sture

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 708
    • http://www.bylen.se/
SV: Första intryck efter provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #1 skrivet: tis 26 nov 2019, 16:14:55 »
Intressant, Olle! :up:
Sture

Utloggad olleF

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
    • Engelsfors - Drambo Modelljärnväg
SV: Första intryck efter provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #2 skrivet: ons 27 nov 2019, 15:37:26 »
Avslutar nu med lite mer detaljerat tyckande och jämförelser mellan att printa smådetaljer hemma med resinskrivare och att beställa via shapeways.

Det blir en lite tråkig textmassa utan bilder, läs om ni är intresserade, annars gör något annat roligare  :beer:
Tyckandet och jämförelserna baseras allt bara på den korta period jag jobbat med skrivaren.

Om jag kommer att fortsätta med 3D-kladdandet hemma ?   Jomenvisst
- för eget modellbygge, självklart
- för Modellbyggeriet, överläggning av vissa detaljer passar utmärkt
- Man får dock vara försiktig vid serieproduktion
-- Låg kapacitet p.g.a långa printtider kan bli flaskhalsar vid större beställningar (och sådana vill man ju ha, inte flaskhalsar förstås)
-- Singel printer och singel operatör ger lite dålig redundans vid problem (och teknikprylar vet vi ju hur de kan bete sig när man bäst behöver dom...)

-------------------------------------

Om skrivaren:
Anycubic Photon S.
Den bygger upp modellerna på en rörlig byggplatta som doppas i UV-känsligt resin

Programvarunivåer i skrivaren:
Jag använder fortfarande den förinstallerade programvaran med nivå v2.9.9 i skrivaren
Det finns nyare versioner, den senaste v5.0.2 men jag vill få utskrifterna att bli stabila innan jag börjar labba med ny programvara
Det finns som vanligt en del mindre bra "features" man kan få med på köpet om man börjar uppgradera till färska programvaror.
Under några versioner för Photon S-skrivaren stödde inte programvaran att ta emot filer i Anycubics gamla filformat vilket ställde till
problem med bakåtkompabilitet och för användare som använde andra leverantörers programvaror för att ta fram den "slicade" printfilen.
Detta skall numera vara åtgärdat.

Om flytande resin:
 
Flytande UV-känsligt resin finns i många fabrikat, typer och färger, alla med olika egenskaper och lukt.
Det finns även varianter för "dental use" och sådant som man kan göra gjutformar av, men det är en annan historia.
Varje resintyp/färg har olika egenskaper vad gäller exponeringstider och slutfinish.
Det finns rekommendationer men inga exakta, man får prova sig fram beroende på modellens detaljrikedom och utseende.

Det medskickade Anycubic-resinet var halvgenomskinligt, grönt och hade bara en svagt förnimbar doft (enligt min näsa)
Det finns tydligen resiner med betydligt obehagligare doft när man läser om vad andra tycker om hanteringen.
Resinet är även irriterande om det kommer på huden, så man får handskas försiktigt med vätskan, eventuella ångor och
även senare vid efterbehandlingen ha munskydd för slipdammet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jämförelse printa hemma eller via Shapeways
----------------
Ta fram ritningsunderlag:
I stort sett samma förutsättningar.
För att ta fram en egen modell behöver man:
   •   Ritningsunderlag eller mått och bra fotografier från många vinklar
   •   Ett verktyg för 3D-ritning som kan skapa en fil i stl-format.
   
Shapeways
   •   Se till att tunna detaljer håller sig inom deras hårda minimkrav
   •   så att modellen klarar deras efterbehamdling

LCD-skrivare på hemmaplan
   •   Med försiktighet kan detaljerna göra lite tunnare

-------------------

Förbereda för utskrift:

Shapeways
+ Modellen redan klar för utskrift om den klarar minimikraven
- Man kan inte själv bestämma i vilken riktning detaljen placeras vid utskriften
  Den placeras ut på mest utrymmeseffektiva sätt tillsammans med 100-tals andra delar
-  Vid printning av modeller med flera delar eller om man vill ta fram t.ex ett 10-pack
    bör delarna av kostnadsskäl byggas samman med ett grenverk för att hanteringsmässigt
    bli ett objekt i  deras efterbehandling.
- Detta spretiga grenverk måste också byggas tillräckligt kraftigt och det kan ibland bli problem
  med att få igenom deras autokontroller trots korrekt dimensionering.

LCD-skrivare på hemmaplan
Här är det en hel del som behöver göras med de ritade detaljerna innan man kan sätta igång skrivaren
Inför utskrift samlar man i ett "slicerprogram" ihop och placerar ut de delar i stl-format som skall printas i samma körning.
Jag använder för tillfället ChiTuBox för hela detta arbete.
Anycubics eget slicerprogram Photon Workshop skall enligt uppgift även fungera bra framförallt till slicningen,
men det har tyvärr kraschat för mig, både i Mac och i Windows.  Får försöka att installera om så småningom.


Varje detalj behöver individuellt både vinklas och lyftas med stöttor för bästa resultat, detta kräver en hel del planering.
Man ställer in önskad lagertjocklek och exponeringstid beroende på detaljernas utförande och vilken typ av resin man använder.
Vid slicningen skivas hela byggarean lager för lager till en printfil i Anycubics egna filformat som sparas över till ett USB-minne.

+ Inget grenverk behöver byggas för att hålla samman delar av kostnadsskäl.
- Noggrann planering behövs för att placera detaljen i lämplig vinkel och för placeringen av stöttorna
   Tillräckligt många och kraftiga för att orka hålla modellen på plats och att stötta osupportade delar ovanför byggplattans nivå
    Inte så många att detaljen senare blir svår att klippa loss från stöttorna
    Helst placerade så att de ansluter på undersidan eller på andra ytor som normalt inte syns,
   då stöttorna lämnar små toppar efter sig som behöver slipas ned.

Utskrift
Shapeways:
Här är det ju bara att vänta tills dina detaljer bivit printade och kommer tillbaka med paket till dörren.
Beroende på hur hög beläggningen är på deras maskiner tar detta normalt  mellan 5 och 14 dagar

+ kapacitet inte ett problem, beställ så många du önskar och har råd med i samma körning
- kostnader
  - relativt dyra utskrifter, framförallt för större detaljer
  - transportkostnad 120:-, dyrt för enstaka detalj, men mer prisvärt vid beställning av större antal

LCD-skrivare på hemmaplan
   ▪   Checka av att byggplattan inte glappar, om den gör det behövs ny kalibrering.
   ▪   Rör om eller fyll på resin i skålen
   ▪   Stoppa i USB-stickan och sätt igång utskriften och vänta 5-12 timmar.

- Kapacitet
  - Printarean relativt begränsad 115*65*165 mm
  - En printning tar mellan 5 och 12 timmar
    - Detta är förmodligen helt OK för normal printning för eget bruk
    - Men även vid en liten serieproduktion kan detta bli en flaskhals vid tillfälliga ordertoppar.......
   

Efterbehandling

Shapeways
+ Minimalt med efterarbete
   detaljerna kan behöva tvättas av en extra gång
- Där randningen framträder behöver man slipa, kan vara svårt att komma åt utan att skada andra detaljer.

LCD-skrivare på hemmaplan
   ⁃   Mycket efterarbete

   •   När resinet slutat droppa skall detaljerna försiktig lossas från byggplattan
   •   Därefter behöver de tvättas i Ispropylalkohol, eller liknande för att få bort resterna av det flytande resinet
   •   Minst två olika bad, först ett "smutsigt" sedan ett lite renare, gärna även en omgång med IPA i ultraljudstvätten om man har en sådan.
   •   För att spara på IPA:n bör man efter ett tag "rotera" baden ner till nästa nivå för att slutligen ställa den smutsiga IPA:n åt sidan
   •   så att resinresterna får sjunka ner och filtreras bort innan vätskan återanvänds
   •   Stöttorna skall klippas bort och delarna får torka.
   •   Därefter skall delarna härdas ett antal timmar under UV-belysning (405nm)
   •   Spåren efter stöttorna behöver slipas ned.


Finish och utseende
Shapeways
+ Nästan alltid knivskarpa utskrifter, med exakta mått, även små monteringshål ner till 0,4 mm diameter är öppna vid leverans
- Ofta med framträdande randning på vissa ytor
- Även den bortrensade fyllnadsmassan lämnar spår på ytan efter sig
- En mjölig fällning uppstår efter ett tag på ytorna (framförallt där det varit fyllnadsmassa
- Materialet (FUD eler Fine Detail Plastic) är väldigt sprött.

LCD-skrivare på hemmaplan
+ Detaljerna framträder minst lika bra, dock inte med lika knivskarpa hörn
+ Materialet (i alla fall Anycubics gröna resin) verkar betydligt mer hållbart.
+ Randningen mindre framträdande
+ Hittills ingen mjölig utfällning från resinet
- I små monteringshål (<0,7mm diameter) stannar resinet p.g.a kapilläreffekten kvar trots tvättning
  Dessa behöver manuellt borras ur för att inte resinet skall härda och fylla igen hålen.

Over and out
//OlleF
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

Utloggad Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.743
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Första intryck efter provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #3 skrivet: ons 27 nov 2019, 18:30:27 »






Snygg station... var hittade du den?



SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad olleF

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
    • Engelsfors - Drambo Modelljärnväg
SV: Första intryck efter provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #4 skrivet: ons 27 nov 2019, 19:14:12 »
Snygg station... var hittade du den?
SA

Tja..... den stod bara där och väntade mellan Fagersta och Skinnskatteberg  ;)
En mycket trevlig station att bygga i modell, både snygg och i behändigt format.
Men jag ser nu att modellen tappat stationsskylten.......
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.419
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Första intryck efter provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #5 skrivet: ons 27 nov 2019, 22:44:10 »
Tack Olle, kalasbra genomgång och PRECIS vad jag ville läsa för att våga/orka packa upp min egen Resinprinter som har stått i en låda och väntat på att köras igång... ;)

Det jag ännu saknar är Isopropylen, men det får jag försöka fixa en dunk så jag kan komma igång... Delar är redan ritade och jag blev lite sugen på att köra igång... Dock inte ikväll...

Din textmassa var allt annat än tråkig!!! :)

/Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Inloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 129
SV: Första intryck efter provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #6 skrivet: tor 28 nov 2019, 22:00:36 »
Tack för en mycket intressant redovisning! Jag ska inte heller köpa en 3D-skrivare än på ett tag men man vet ju aldrig... ;)

Utloggad robbox

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 205
  • Gillar att bygga modeller
    • http://www.robbox.se
SV: Första intryck efter provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #7 skrivet: sön 01 dec 2019, 08:53:50 »
Tack för inlägget Olle. Klart intressant för mig, speciellt som du alltid har en intressant vinkling som gör det mycket läsvärt.
---
Roberth

Utloggad olleF

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
    • Engelsfors - Drambo Modelljärnväg
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #8 skrivet: lör 21 dec 2019, 21:54:11 »
Efter en liten paus i 3D-printandet har den värsta nybörjarentuisiasmen lagt sig.
Har bl.a väntat in ny resin, en riktig UV-lampa och 5 liter IPA för att få ordning på efterbehandlingen av modellerna.
(IPA:n kom vilse någonstans i Tyskland innan den en månad senare nådde fram)

Randning
Jag inser att jag hade enorm tur med val av traktorn som provmodell med tanke på den "fruktade" randningen som doldes väl i traktorns former.
Har nu gjort lite fler prov med modeller med lite större plana ytor.

Även på min typ av 3D-skrivare kan man drabbas av störande randning, även om den är mindre framträdande jämfört med motsvarande Shapewaysmodell.
Men allt beror på hur man orienterar modellen vid utskrift (precis som hos Shapeways) och hur de olika skikten ansluter i ytorna mot nästa varv.
Här följer några exempel med modellen av slaghacken i H0 placerad i lite olika vinklar vid utskriften



Modellen till vänster är drabbad av rätt kraftig randning medan modellen i mitten bara är svagt randad och den till höger har nästan helt släta ytor.
Skillnaden är följande:



Vänstermodellen står allt för upprätt med den plana framsidan med en ofördelaktig vinkel mot bottenplanet.
Lika illa skulle en svagt lutande motorhuv på en amerikanare bete sig, ytan blir uppdelad som karta med höjdkurvor.
Lite som om lagren vore uppskurna med en osthyvel och sedan lagda på varandra.
Högermodellen har lutats omkring 14 grader  och då blir det plötsligt bara ett lätt randat snitt tvärs igenom skikten.


Fortfarande svagt synligt, men knappast störande annat än i extrem närbild.
Om man kommer åt att slipa ytan blir det ännu bättre.



Vid nästa försök behöll jag vinkeln på modellerna. men vred den ena i 45 grader på bottenplattan



Skiktlagren syns nu på diagonalen, men är nästan helt osynliga på ytan.

Så med mer eller mindre omfattande provskott kan man påverka den synliga randningen
och om man har tur dyker inte randningen upp på någon annan sida på modellen..........

Efterarbete

Ett större problem med utskrifter från skrivare som jobbar med flytande resin är efterarbetet.
Betydligt mer omfattande än vad jag från början insåg.
Återkommer om detta inom kort, men kortfattat kan jag väl säga att det givetvis påverkar skrivartypens användningsområde:
- För framtagning av egna modeller i mindre antal är skrivaren verkligen användbar.
- Vill man ta fram lite större serier av modeller beror det på hur modellens former är uppbyggda.
-- Mycket beror på hur många stöttor man måste placera under och på sidan av modellen för att den skall hänga kvar vid utskriften.
« Senast ändrad: lör 21 dec 2019, 21:59:28 av olleF »
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

Utloggad lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #9 skrivet: lör 21 dec 2019, 23:54:39 »
Roligt att du labbar vidare.
Jag har insett att blaska på med olika väskor inte var min grej, så jag slutade att göra mönsterkort hemma i "vasken" och avstått från att köpt en 3D printer av den sorten som du har.
Men du ska har  :up: :up: :up: :up: :up: av 5 möjliga för att du berättar på forumet om fördelar och nackdelar av att "leka" Dr Frankenstein hemma i källaren och ge liv åt fina modeller.
Kommer att fortsätta följa denna tråden.
God Jul och må vi få ett riktigt trevligt nytt år!
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad robbox

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 205
  • Gillar att bygga modeller
    • http://www.robbox.se
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #10 skrivet: sön 22 dec 2019, 02:15:20 »
Jag är tacksam att du lägger ned tid att berätta för oss andra om dina äventyr i 3D-skrivarmystiken.
Fantastiskt värdefull information du kommer med, speciellt som jag har en exakt likadan skrivare.
Ett stort tack från mig.
---
Roberth

Utloggad AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 488
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #11 skrivet: sön 22 dec 2019, 12:03:04 »
Mycket kul!! Tack för bra förklarat och informativt inlägg.

Utloggad olleF

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
    • Engelsfors - Drambo Modelljärnväg
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #12 skrivet: sön 22 dec 2019, 17:43:21 »
Tack för det  :handshake:

Här kommer lite till..........

Mycket efterarbete förutom blasket med tvättvätskor.

Det som då kan orsaka mycket efterarbete är alltså de nödvändiga stöttorna.
På en lite mer komplex modell behövs det rätt många stöttor.


Modellen skrivs alltså ut "upp-och-ner". Utskriften börjar med stöttorna, så modellen kommer att hänga i stöttorna.

Stöttorna håller alltså kvar modellen så att den inte av sin egen tyngd faller av plattan och framförallt så måste stöttorna ansluta
till modellens samtliga lägsta punkter för att därifrån kunna börja bygga upp modellen lager för lager
så att inte det uppstår fristående "öar" som faller av då de i början av printningen inte ansluter till andra delar av modellen.

Efter printningen skall alltså stöttorna klippas bort. Är det många och de bildar ett "intrikat" nätverk, som på traktorn ovan, tar det sin beskärda tid.



Om tunna fina delar av modellen finns i närheten av stöttorna får man vara extra försiktig.
Det är svårt att se skillnad på stöttor och modelldelar, som här vid kopplingsarmarna på traktorn.
Stöttorna har vid utskrift samma färg som modellen, alltså inte alls lika tydlig skillnad som här på bilden från programvaran.

På de två modeller jag hittills skrivit ut av denna modell har jag trots försiktighet klippt av ytterdelen på kopplingsarmarna på båda utskrifterna  :censor: :censor:



Vid stöttornas anslutningspunkter deformeras modellens ytor mer eller mindre.
De grövre stöttorna lämnar fula små "kvisslor" och kan även vid olämplig placering orsaka deformering av kringliggande ytor,
bl.a beroende på de sugeffekter  från  byggplattans rörelser som påverkar printmassan medan den fortfarande är mjuk.
Det här är ett exempel efter en mindre bra orientering av modellen som visar både de vanliga "kvisslorna" och en deformering av modellens kanter på vissa ställen.
(Modellen är förmodligen även lite överexponerad, d.v.s. varje lager har fått lite för lång härdningstid och därmed även härdat lite resin på sidan om.....)

Om möjligt bör man alltså placera stöttorna på modellens undersida (om det finns någon sådan) och försöka hålla ner antal och storlek på synliga sidor.
Om "kvisslorna" finns på en någorlunda öppen och slät yta kan kvisslorna relativt lätt slipas ner



En bättre orientering av samma modell gav denna uppsättning av stöttor.
De kraftiga bärande stöttorna ansluter mot ekans flata akterspegel. (De små extrastöttorrna behövs inte och har i senare versioner tagits bort)
De stödande mellanstora stöttorna på ekans undersida har kunnat placeras en bit från kanten för att inte påverka kantens form.
Kvisslorna har alltså hamnat på släta öppna ytor och kommer att gå bra att slipa bort.
Mängden stöttor är inte heller så stor, så detta kan bli en bra modell att producera i större antal.

-----------------------------------------
Sammanfattningsvis tycker jag att tekniken med stöttor utgör ett större problem än den randning som kan uppstå på släta ytor
både utseendemässigt  och vid eventuell mängdframtagning även ett hanteringsproblem.
Men det är den kompromiss man får göra för att dra nytta av den låga materialkostnaden
och möjligheten att ta fram egna unika modellvarianter.

-----------------------------------------

Ett populärt användningsområde för dessa skrivare är att skriva ut drakar, demoner och andra spel- och sagofigurer.
Där spelar det ju inte någon större roll om figuren får en eller annan extra kvissla  :ouch:
« Senast ändrad: sön 22 dec 2019, 17:56:56 av olleF »
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

Utloggad Lenke

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 871
  • Göteborg
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #13 skrivet: sön 22 dec 2019, 21:34:55 »
Mycket kul att du delar med dig av konsten att 3D-printa! :up:

Kan det vara ett embryo på en  BM Boxer 350 på gång?

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Utloggad Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.351
  • Lindome
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #14 skrivet: mån 23 dec 2019, 06:22:04 »
Mycket kul att du delar med dig av konsten att 3D-printa! :up:

Kan det vara ett embryo på en  BM Boxer 350 på gång?

Lennart.
Nja jag tycker att det ser mer ut som en IH eller International traktor  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 976
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #15 skrivet: mån 23 dec 2019, 07:47:06 »
Hej Olle !

Kul att du lägger ner tid på att beskriva hur det går  :up:
Jag fundera lite på om jag ska köpe en själv så det är väldigt intressant att läsa dina kommentarer.

En fråga om stöttorna.
Har jag förstått rätt att du själv ritar dessa stöttor i CAD programmet ?

MvH
Pär

Utloggad olleF

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
    • Engelsfors - Drambo Modelljärnväg
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #16 skrivet: mån 23 dec 2019, 11:47:21 »
Kan det vara ett embryo på en  BM Boxer 350 på gång? Lennart.
Nja jag tycker att det ser mer ut som en IH eller International traktor  ;)Varma mj-hälsn Stefan

Skulle kanske varit läge för gissningstävling, men Lennar har redan kommit med det rätta svaret.
Det är en BM 350 Boxer, BM:s storsäljare på 60-talet, som är på ritbordet.


En fråga om stöttorna.
Har jag förstått rätt att du själv ritar dessa stöttor i CAD programmet ? Med vänlig hälsning, Pär

Svar ja och nej  ;)
Arbetsflödet för att ta fram printunderlaget går i tre steg.
1) Modellen ritas i något CAD-program
2) Den färdiga modellen kompletteras med stöttor
3) Modellen med stöttor delas upp i skikt och en printfil skapas för det format som skrivaren använder.

För punkt 2 och 3 använder man en speciell programvara s.k slicerprogram där man både kan lägga till stöttor och skikta modellen.
Jag använder ChituBox som är ett gratisprogram för båda stegen.
Det finns andra programvaror som gör samma saker. (Och många åsikter på nätet om vilket som är bäst   :star: :star: :star:

Man behöver inte "rita" stöttorna, programmen gör detta åt dig. De kan "customiseras" i olika grovlekar.
Man kan välja  att låta programmen automatiskt placera ut stöttorna eller att själv peka ut var stöttorna skall sitta.
Själv använder jag den manuella varianten för att styra var stöttorna hamnar.

En liten tråkig följd av arbetsflödet är att man efter varje liten ändring av originalmodellen behöver placera ut stöttorna igen.
Och småändringar blir det gott om när man tar fram en modell......



« Senast ändrad: mån 23 dec 2019, 11:59:59 av olleF »
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

Utloggad ford1929

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 578
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #17 skrivet: mån 23 dec 2019, 16:06:36 »
Den Traktorn ser vi fram emot  :up:
Roger/Forden

Utloggad P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 976
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #18 skrivet: tis 24 dec 2019, 07:52:03 »
Hej Olle !

Tack för beskrivningen  :up:

Ser också fram mot den traktorn :-)

Du har blivit väldigt duktig på att CAD rita, det ser inte lätt ut att å till alla 3D detaljer som
däckmönster mm  :clap:

MvH
Pär

Utloggad pegeman

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #19 skrivet: lör 25 jan 2020, 17:24:14 »
Läste den här tråden med stort intresse, tack för all information :handshake:. Har länge gått och funderat på det här med att ta fram egna delar. Det som jag funderar på är kostnaden per printning om vi bortser från själva startkostnaden för printer, uv-lampa etc som behövs. Vad beräknar du att materialkostnaden är för en printning, inbegripet resin, rengöring osv. Man får väl mer räkna per printning än per del beroende på hur mycket man får in om jag förstår det rätt.

Utloggad olleF

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
    • Engelsfors - Drambo Modelljärnväg
SV: Fortsättning --- provperiod med 3D-skrivare för UV-känsligt resin
« Svar #20 skrivet: sön 26 jan 2020, 12:35:26 »
Det som jag funderar på är kostnaden per printning om vi bortser från själva startkostnaden för printer, uv-lampa etc som behövs. Vad beräknar du att materialkostnaden är för en printning, inbegripet resin, rengöring osv. Man får väl mer räkna per printning än per del beroende på hur mycket man får in om jag förstår det rätt.
Resinkostnaden beror helt och hållet på detaljernas volym, inte på antal per printning. Jag har betalt ungefär 450:- per liter för den typ av resin jag använt.
Sedan får man då räkna på detaljernas volym om man känner till den och sedan går det åt en del överskottsresin som sitter kvar och får tvättas bort.
(Slicerprogramvaran kan med rätt inmatade uppgifter ge besked om både volym och uppskattad kostnad)
Och sedan tillkommer även förbrukning av "tvättmedel" vilket är lite svårberäknat, hur många gånger kan man sila och återanvända IPA:n innan man behöver fylla på med nytt.

För en Slaghack i H0 handlar det om en eller två tior i materialkostnad men sedan tillkommer en skaplig del manuellt arbete för att klippa bort stöttor,  tvätta och putsa detaljerna..
Så för att ta fram modeller för egna byggen är utgifterna relativt blygsamma per printad modell.
(Det brukar dock gå åt en hel del provskott innan man har en modell färdig, framförallt om den innehåller tunna delar.)

Men vid serietillverkning (även mindre) blir mantiden en relativt stor post, och den är ju lite svår att räkna på i hobbysammanhang
« Senast ändrad: sön 26 jan 2020, 12:45:43 av olleF »
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se