Författare Ämne: BM 650-traktor i N och H0  (läst 3598 gånger)

Utloggad olleF

• Stammis
  • Antal inlägg: 728
    • Engelsfors - Drambo Modelljärnväg
BM 650-traktor i N och H0
« skrivet: tor 21 nov 2019, 21:07:48 »
För en månad sedan var jag fortfarande väldigt bestämd om att det inte alls var aktuellt att skaffa en egen 3D-printer.

Sedan viskade en liten fågel förföriskt och övertygande i mitt öra att nu finns det 3D-printrar till överkomliga priser
som faktiskt ger förhållandevis bra utskrifter. -  Kanske dags att tänka om, även för en gammal uv som jag.......

Skulle ju kunna vara användbart till ta fram en del små specialdelar till egna byggen och kanske ersätta en del av de relativt dyra smådelar jag idag tar fram via Shapeways.

En dryg vecka senare stod det alltså en Anycubic Photon S nere i källaren och det var dags att börja prova sig fram.

Skrivaren är en s.k. SLA-skrivare som använder UV-känsligt flytande resin som exponeras lager för lager på en rörliga platta över en LCD-skärm.
Efter det obligatoriska nybörjartrasslet med hantering, kalibrering och diverse inställningar har delarna till ett första försöksprojekt börjat komma fram ur skrivaren.

Det är tänkt att bli en Volvo BM650 med en höskrinda på kroken. Först ut är modellen i skala N.

Lite längre fram i tråden kommer jag kanske att gå igenom lite mer om vad som skiljer att ta fram 3D-delar på egen skrivare
jämfört med att ta fram dom via Shapeways. Men då jag ännu inte är helt "kompis" med skrivarens inställningar och möjligheter blir det till att börja med lite bilder från traktorprojektet och kanske på några andra smådetaljer jag håller på att prova.

Att provmodellen blev en Volvo-traktor hänger ihop med att jag till Hjulmarknaden nästa lördag skulle vilja förbättra det  lilla skyltdioramat
som visar modellen av Taarup slaghacken och nu plötsligt ser en möjlighet att göra detta, även om det är kort om tid.
Då det vid lanseringen av slaghacken i våras inte fanns några passande modeller av en typisk 70-talstraktor med hytt att köpa  i N-skalan
byggde jag hastigt om en Preiser Hanomag till en Massey Fergusson look-alike,

Blev väl sisådär och höskrindan blev nog lite väl tilltagen.  :clown:

Efter bara ett par småjusteringar börjar de nyritade delarna se ut som en BM650
T.o.m. den löstagbara hyttens tunna ramverk gick att göra hanterbart, hade aldrig sluppit igenom Shapeways dimensionskrav.

Passar på att göra en motsvarande skyltmodell även i H0-nollan när jag ändå är igång.

Den lite oskarpa, sjukligt gröna framtoningen beror på att det medskickade resinet som ingick i skrivarsatsen hade den "färgen".  :dead:
Följer snart upp med fler bilder efter grundmålning, då framgår förhoppningsvis Volvo-karaktären lite skarpare.
« Senast ändrad: tis 26 nov 2019, 16:09:54 av olleF »
OlleF
Skala N - Loconet, Digitrax, TC8 Gold

-besök gärna En mellansvensk anläggning i skala N samt Frykmodell.se

Utloggad ford1929

• Stammis
  • Antal inlägg: 579
SV: BM 650-traktor i N och H0 - "Labb med 3D-hemmaprinter för resin"
« Svar #1 skrivet: tor 21 nov 2019, 21:29:37 »
Ser ut att stämma till 100% mot orginalet..har du med den på
hjulmarknaden?
Roger/Forden

Utloggad Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 871
  • Göteborg
« Svar #2 skrivet: tor 21 nov 2019, 21:33:02 »
Mycket trevlig läsning!
Jag har väntat länge på en modell av just BM 650/700.
En traktor modell som fortfarande används flitigt och är näst intill o-utslitliga. För övrigt den första traktor jag körde i slutet av -70 talet. 😊

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Utloggad olleF

• Stammis
« Svar #3 skrivet: tor 21 nov 2019, 22:34:52 »
Ser ut att stämma till 100% mot orginalet..har du med den på
hjulmarknaden?

Ja, dom båda skyltmodellerna blir klara och kommer med till Hjulmarknaden för påseende :-)

Tar gärna emot lite tyckande som komplement inför justeringarna för den slutliga modellen om någon har tid och lust.
Om allt går bra med modell och 3D-skrivare skulle det nog kunna bli en byggsats hos Modellbyggeriet tidigt under nästa år
om det finns intresse..vi får väl se hur det går........
« Senast ändrad: tor 21 nov 2019, 22:41:05 av olleF »
OlleF

Utloggad Galaxie

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
« Svar #4 skrivet: fre 22 nov 2019, 04:05:05 »
Mycket bra Olle! Jag kan riktigt känna lukten av ingrodd diesel och motorolja och den där andra odefinierbara doften av "traktor"! Vilka minnen...

Kanske är det perspektivet som narras lite, men nog tycker jag att N-traktorn mer ser ut som en 430 bredvid H0an, då huven tycks mig lite kortare. Även den en långlivad trotjänare som än idag fortlever som många gårdars pålitlige, strävsamme lillebror. Ha lite koll på bakdäcken så att de hamnar åt rätt håll med nabbarna.

Om du skulle få tid över så vore en Welger löspress bakom en 430 som pricken över i!

Inspirerande som vanligt Olle!

Utloggad olleF

• Stammis
« Svar #5 skrivet: fre 22 nov 2019, 14:53:11 »
Kanske är det perspektivet som narras lite, men nog tycker jag att N-traktorn mer ser ut som en 430 bredvid H0an, då huven tycks mig lite kortare./quote]
Det är nog hytten som på bilden inte skjutits riktigt på plats.

Halvvägs - Grundade med en blandning av Vallejo surface primer vit och roströd.
Nu börjar konturerna bli lite tydligare
OlleF

Utloggad Kristian

• Användare
  • Antal inlägg: 384
« Svar #6 skrivet: fre 22 nov 2019, 19:28:03 »
Det finns en del olika varianter och årsmodellsvariationer på 650:in. Tycker att du fångat versionen med standardhytt mycket bra. Ett par sådana här kommer det säkert att bli om de kommer ut på marknaden.
Bygger svenskt i H0, epok V-VI
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Utloggad olleF

• Stammis
« Svar #7 skrivet: fre 22 nov 2019, 21:43:44 »
Första målet är nått.
Det nya skyltdioramat för slaghackorna med ny åkerplätt för H0-skalan och de nymålade traktorerna och vagnarna blev klart i god tid före  Hjulmarknaden.

Och det på rekordtid, 9 dagar från tomt "ritark" till två färdiga modeller i både skala H0 och N
samtidigt som jag körde nybörjarracet på 3D-skrivaren, lärorikt..........

Det gav mersmak, så jag går nog vidare lite senare i december för att ta fram de "slutliga" versionerna för Modellbyggeriet.
En del småjusteringar finns det som behöver göras och så behöver jag bestämma hur jag skall göra med H0-hyttens "glasytor"
Går det att använda "klart" resin till hytten, hur klart blir det när det har härdat?
Och hur tunt kan man skriva ut detta utan att ytorna skevar och böjer sig?
Väntar just nu på en sändning med resin , både vitt och genomskinligt för att prova vidare.

Några fler bilder på modellerna - Först H0:an

Och så den lite mindre N-skalemodellen

---------------------------------------------------------------------

Så återvänder de båda modellerna hemåt så jag kan fundera vidare på fortsättningen.

Återkommer så småningom med en första sammanfattning av erfarenheter med plus och minus med 3D-skrivaren

God kväll

OlleF

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #8 skrivet: fre 22 nov 2019, 22:27:27 »
"Går det att använda "klart" resin till hytten"?

Om du menar att det blir som fönsterglas så är svaret nej, något sådant finns ,mig veterligen, inte.
Finns olika fabrikat med "clear" men det blir mer som "frostat".

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.392
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #9 skrivet: lör 23 nov 2019, 01:02:15 »
Det där blev riktigt snyggt.
Till fönster skulle jag satsa på OH plast, om jag minns rätt går den att vakuumforma för mer krävande former.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

kattjaevel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: lör 23 nov 2019, 11:22:28 »
Det där blev riktigt snyggt.
Till fönster skulle jag satsa på OH plast, om jag minns rätt går den att vakuumforma för mer krävande former.

Jag använde OH plast till mitt V200. Bra material att arbeta med.

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #11 skrivet: lör 23 nov 2019, 13:13:38 »
Blev hur bra som helst :up:..sen finns det ju lite äldre BM traktorer
som man skulle kunna fixa med denna teknik,,,tex BM 230Viktor..50 tals traktor
Roger/Forden

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.657
« Svar #12 skrivet: lör 23 nov 2019, 15:18:54 »
Mycket snyggt slutresultat. Ang fönster är det nog snyggast att ha hytterna som dom är på bilderna, blir nog svårt att få till rutor, Kristal Kleer t ex blir no inte så bra.....

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad Kristian

• Användare
  • Antal inlägg: 384
« Svar #13 skrivet: lör 23 nov 2019, 21:38:34 »
Blir kalasbra detta! Så många timmar man suttit och kört 650, massor med minnen som kommer när man ser detta!
Bygger svenskt i H0, epok V-VI
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.259
« Svar #14 skrivet: lör 23 nov 2019, 23:31:24 »
Utan några egna erfarenheter av förebild eller 3D-utskrifter så skriver jag, fantastiskt resultat!  :clap: Inga, vad jag ser, utskriftsränder på modellerna. Verkar som att tekniken går framåt. Jag häpnar faktiskt över resultaten. Du har väl inte fotoshoppat bilderna?  ;) Även om jag inte precis följer vad som presteras inom detta område så har utskrivna resultat hittills inte imponerat på mig, oavsett arbetet i CAD-program och utskriftskvalitet. En "randig" utskrift kan inte räddas med spackling, slipning, målning. Detta ser ut som ett trendbrott. Grattis!  :up:
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad olleF

• Stammis
« Svar #15 skrivet: sön 24 nov 2019, 09:32:51 »
Inga, vad jag ser, utskriftsränder på modellerna. Verkar som att tekniken går framåt. Jag häpnar faktiskt över resultaten. Du har väl inte fotoshoppat bilderna?  ;) /Mats

Bra kontrollfråga, nej bilderna är inte photoshoppade, men är inga extrema närbilder på ytorna.

Det blir fortfarande ränder på modellerna, men betydligt mindre märkbara jämfört med motsvarande modell utskriven via Shapeways.
Har just nu ingen bild på en modell där den svaga randningen syns. (Syns lite mer på bild efter grundmålning jämfört med i det halvgenomskinliga resinet)

Hur mycket de syns beror på modellens geometri och hur den är orienterad  vid utskriften i skrivaren.
På traktorerna syns inte randningen på något ställe, på slaghackorna får jag aningen randning på de släta ytorna på bak och framsida.

Vad som orsakar lite mer huvudbry med den här tekniken är hur man skall placera de stöttor som behövs för att bygga upp modellen och hålla den kvar på byggplattan.
Stöttorna lämnar spår i form av små toppar i ytan, som visserligen kan slipas ner (om man kommer åt) men ändå bör placeras på sidor som normalt inte syns.
OlleF

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #16 skrivet: sön 24 nov 2019, 13:38:33 »
det där med randningen är väl något man får leva med till en viss gräns.
sen kan man fundera över hur nära skall man betrakta en modell..
vi pratar ändå om skala 1/87 och 1/160 i detta fall..
så fortsätt med den fina jobb som du gör Olle :up:
Roger/Forden

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.259
« Svar #17 skrivet: sön 24 nov 2019, 20:35:32 »
.....sen kan man fundera över hur nära skall man betrakta en modell.....

Nu är det oftast just närbilder av modellbyggen som visas, och det är ju sådana som efterfrågas, eller hur?

Personligen "stör" jag mig mer på utskriftsränder än om t.ex. en modelljärnvägsvagn har nio fönster på dess långsida istället för förebildens tio. Jag förstår att 3D-printandet ännu bara är i början av utvecklingen, men skäms inte för att ha synpunkter på utskrifter som jag tycker inte motsvarar allt arbete konstruktören lagt ner.

De modeller Olle här skapat är något av det bästa jag sett i genren. (Hade det påståtts varit gjorda av etsplåtar och etsade delar så hade jag trott på det.) Så grattis ånyo till fantastiskt lyckade arbeten. :clap:
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #18 skrivet: mån 25 nov 2019, 11:20:35 »
.....sen kan man fundera över hur nära skall man betrakta en modell.....

Nu är det oftast just närbilder av modellbyggen som visas, och det är ju sådana som efterfrågas, eller hur?

Personligen "stör" jag mig mer på utskriftsränder än om t.ex. en modelljärnvägsvagn har nio fönster på dess långsida istället för förebildens tio. Jag förstår att 3D-printandet ännu bara är i början av utvecklingen, men skäms inte för att ha synpunkter på utskrifter som jag tycker inte motsvarar allt arbete konstruktören lagt ner.

De modeller Olle här skapat är något av det bästa jag sett i genren. (Hade det påståtts varit gjorda av etsplåtar och etsade delar så hade jag trott på det.) Så grattis ånyo till fantastiskt lyckade arbeten. :clap:

visst är det närbilder som efterfrågas.sen är det som du säger 3d-print är i sin linda.
tekniken går framåt som tur är...skall bli kul att se den på riktigt till helgen.
Roger/Forden

Utloggad olleF

• Stammis
« Svar #19 skrivet: mån 25 nov 2019, 16:04:49 »
Rundar av med att gå lite närmare modellerna

På traktorerna har jag som sagt haft lite tur med att randningen som bara syns på hytterna knappt kan anas

Går man obarmhärtigt nära H0:an kan man skönja en sned randning på hyttsidan.
Så här nära sticker nog de små missarna i målningsarbetet ut mer än randningen.

Så ett försök att visa hur det ser ut i "bara resinet"

Det var svårt att hitta en vinkel där randningen syntes på den centimeterstor rerturglascontainern.

Återkommer med en sammanfattning av skillnader så här långt mellan utskrift på Shapeways kontra försöken på egen skrivare.
OlleF

Utloggad ford1929

• Stammis
« Svar #20 skrivet: mån 25 nov 2019, 17:05:34 »
Rundar av med att gå lite närmare modellerna

På traktorerna har jag som sagt haft lite tur med att randningen som bara syns på hytterna knappt kan anas

Går man obarmhärtigt nära H0:an kan man skönja en sned randning på hyttsidan.
Så här nära sticker nog de små missarna i målningsarbetet ut mer än randningen.

Så ett försök att visa hur det ser ut i "bara resinet"

Det var svårt att hitta en vinkel där randningen syntes på den centimeterstor rerturglascontainern.

Återkommer med en sammanfattning av skillnader så här långt mellan utskrift på Shapeways kontra försöken på egen skrivare.

den där randningen skulle inte jag haka upp mej på...
mycket vackert Olle :up:
Roger/Forden

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.026
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #21 skrivet: mån 25 nov 2019, 18:31:17 »
Jag har länge trott på 3D-tekniken, men så här bra utskrifter trodde jag hörde framtiden till!

Snyggt! Måste definitivt titta närmare på Hjulmarknaden. De passar bra in i den epok jag försöker hålla mig till, har faktiskt saknat just detta.

Har du testat om det stor skillnad i synliga ränder om man skriver ut saker utan att vinkla dem vid utskrift?
---
Mvh Peter

Utloggad olleF

• Stammis
« Svar #22 skrivet: mån 25 nov 2019, 18:45:43 »
Har du testat om det stor skillnad i synliga ränder om man skriver ut saker utan att vinkla dem vid utskrift?

Med denna teknik uppstår andra effekter utan vinkling, man skall bl.a. undvika att ha raka ytor parallellt med byggplattan, de blir lätt missformade.
För att modellen skall byggas sammanhängande utan onödiga stöttor kräver varje modell olika vinkling beroende på dess geometri.
Allt blir som vanligt en kompromiss.

Jag kommer att förklara lite senare......
OlleF

Utloggad P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 977
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: BM 650-traktor i N och H0
« Svar #23 skrivet: tis 26 nov 2019, 23:00:16 »
Hej !

Det blev jätte fint  :up:
Vad jag förstår av det du skriver så kan det bli bättre än Shapeways ?

Får man fråga vad en kostar ?

En traktor från 50-60-tal skulle vara kul  ;)

När började man tillverka BM 650 ?

MvH
Pär

Utloggad olleF

• Stammis
SV: BM 650-traktor i N och H0
« Svar #24 skrivet: tis 26 nov 2019, 23:34:29 »
Tack  ;)

Just nu har jag koncentrerat mig på att få det att fungera utan större funderingar på kostnaderna.
Allt beror givetvis på vad man räknar in i kostnaden.

Om man printar för egen räkning är det förutom printern, resinet som kostar.
Resinkostnaden blir minst sagt avsevärt under vad man får ge för modell och transport från Shapeways.

Men skall man sälja modellen vidare tillkommer en hel del jobb  runtomkring innan man kan skicka iväg en modell.
Kladd med resin, klippning av stöttor, rengöring, rengöring, rengöring och UV-behandling. (Sånt som ingår i Shapeways priser)

Och då traktormodellerna behöver finjusteras innan de är klara har jag inte räknat på några utpriser ännu

---------

Volvo BM650 tillverkades enligt uppgift mellan 1970 och 1982

OlleF