Författare Ämne: Openttd - open transport tycoon deluxe  (läst 3797 gånger)

Utloggad Moritz

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 36
Openttd - open transport tycoon deluxe
« skrivet: tor 21 nov 2019, 16:05:20 »
Hej!

Jag och en kompis har börjat spela ett spel på senaste som heter openttd. Det är så jag har förstått ett gammalt spel som släpptes 1996 som transport tycoon deluxe, men som de för något år sedan släppte igen fast på internet och gratis.

Link till openttds hemsida: https://www.openttd.org/

-Om spelet-
Det är ett spel där du startar ett företag och har i uppgift att bygga järnvägar, flygplatser, hamnar och busshållplatser för att tjäna pengar på gods och passagerare som du sedan transporterar mellen industrier och städer.

Det finns ett flerspelarläge men att sätta upp en egen server kan vara lite mer komplicerat.

Även om spelet är något äldre så tycker jag att det är väldigt kul. Om du känner till train Fever eller transport Fever så kan man gämför spelet med dem.

Mer tänker jag inte spoila utan det får du hitta själv.
M.G.E

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.675
SV: Openttd - open transport tycoon deluxe
« Svar #1 skrivet: lör 23 nov 2019, 15:46:35 »
Låter kul. Jag kör fortfarande Chris Sawyers Locomotion på en gammal Laptop varje sommar i sommarstugan. 

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad komponenter

• Användare
  • Antal inlägg: 20
« Svar #2 skrivet: sön 16 aug 2020, 20:16:51 »
Skojigt! Ett av mina favoritspel.

Det här svaret kommer lite sent, men ändå...

OpenTTD har också någonting som heter NewGRFs, deras beteckning för mods kan man säga. Man kan ladda ner spårvagnar, världar, bilar som finns i verkligheten, hus osv.
Bästa NewGRF:en enligt mig är Swedish Rails, Swedish Houses, och Swedish Trains. Namnen säger sig själva. Man kan köra svenska tåg däribland Rc, Ra, Dm3, Da, F, Y6, X2000, T43 och många fler!

Nedan kommer bilder av några lok och vagnar som finns med i "Swedish Trains" och hur man går till väga för att ladda ner dem.

Hur man laddar ner:

I menyn trycker du först på "Kontrollera online-innehåll"
Sen kan man söka efter vissa specifika NewGRFs, i vårat fall söker vi på "swedish"
Då kommer några förslag upp i listan. Kryssa i rutorna på de NewGRF du vill ha. Tryck sedan på "ladda ned".

Nu när vi har laddat ner NewGRF ska vi aktivera dem. I huvudmenyn trycker man på "NewGRF-inställningar".
Markera NewGRF från den undre listan, tryck sedan på "lägg till" så de hamnar i den övre listan. Klicka sen på "Spara ändringar"

Gå in och starta ett nytt spel och vipps, så har du ett svenskt samhälle!
Ha det så trevligt! :beer:
Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg.

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 517
« Svar #3 skrivet: mån 17 aug 2020, 18:24:23 »
Wow!!

Jag har spelat ohyggliga mängder TTD "back in the 90's".

Svenska tåg skulle ju få mig att återuppta detta ungdomliga tidsfördriv!! Men det skulle ju ta massor med tid från ett annats tidsfördriv, MJ-hobbyn.  :cool:

Utloggad komponenter

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 17 aug 2020, 19:49:26 »
Wow!!

Jag har spelat ohyggliga mängder TTD "back in the 90's".

Svenska tåg skulle ju få mig att återuppta detta ungdomliga tidsfördriv!! Men det skulle ju ta massor med tid från ett annats tidsfördriv, MJ-hobbyn.  :cool:

Jättekul! Kan du inte både köra OpenTTD och pyssla med tåg?  ;)

Jag kan fresta med lite fler NewGRFs som jag rekommenderar.

Industrial Stations Renewal (ISR): Flera olika slags stationer
FIRS: Lägger till många flera industrier (OBS, inte så bra om man är nybörjare)
Road Hog: Lägger till större urval av vägfordon.
eGRVTS: Lägger också till fler vägfordon.

Här kommer en av de bästa:
Sweden Scenario En karta över hela Sverige man kan köra på!

Funderar på att göra en ny tråd med bra saker att veta om OpenTTD, plus hur man kan köra svenska tåg på Sverigekartan, så håll utkik!  :D

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 517
« Svar #5 skrivet: mån 17 aug 2020, 22:05:18 »
Wow!!  :P :P :P :P Nu blev jag väldigt sugen!

Vet inte om SvMJF är rätt forum egentligen. Gamla klassiska Svenska 3D-tåg har väl rätt mycket om TTD och OpenTTD, men vet inte hur aktivt det är.

Vet att många som spelade TTD samtidigt som mig har sina fingrar i många syltburkar när det gäller tåg i skala 1:1. :D

Utloggad komponenter

• Användare
« Svar #6 skrivet: lör 05 sep 2020, 19:25:30 »
Hej, kom på hur man gick till väga för att använda NewGRF i ett scenario. I OpenTTD filen finns ett dokument som heter openttd.cfg. Leta efter "newgrf_developer_tools". Ändra den från false till true och spara.

Sen går man in i OpenTTD, sen på scenarioeditor. I menyn högst upp håller man in symbolen med en floppy disk och trycker sen på "öppna scenario". Man öppnar sen det scenario man vill spela med (man kan ladda ner scenario från "kontrollera online innehåll"). Nu borde förmodligen kartan laddat in, då öppnar man "newgrf inställningar" i kugghjulssymbolen. Man lägger sen över de NewGRF man vill ha, och trycker på "spara ändringar". Det kommer komma upp en varningsruta som man ska välja "ja" i. Nu kan man spara scenariot (floppydisksymbolen). Sen går man tillbaka till OpenTTD huvudmenyn och trycker på "spela scenario" sen på det du döpt scenariot till.

Om instruktionerna är otydliga ursäktar jag. :wacko: