Författare Ämne: Skyddsplåt, sköld eller vad heter det?  (läst 442 gånger)

Baronen

• Användare
  • Antal inlägg: 140
Skyddsplåt, sköld eller vad heter det?
« skrivet: ons 06 nov 2019, 20:21:45 »
Godkväll i stugorna. Håller på att renovera ett gammalt vrak, en 50 talare från Fleischmann (24001) och saknar höger plåt på framsidan av loket. Men vad kallas det och vilken funktion hade det? Var det minskat luftmotstånd eller stabilisering, eller vadå?
Är det någon som har just denna del i gömmorna och vill sälja, så hör gärna av dig!

« Senast ändrad: ons 06 nov 2019, 20:32:43 av Baronen »

Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 185
SV: Skyddsplåt, sköld eller vad heter det?
« Svar #1 skrivet: ons 06 nov 2019, 20:33:52 »
Kallas rökskärm och är till för att styra bort röken från lokförarens synfält.

Mycket bra utläggning finns i https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=121539

Baronen

• Användare
  • Antal inlägg: 140
« Svar #2 skrivet: tor 07 nov 2019, 08:34:29 »
Aha, tack för det :handshake:
Då har man lärt sig något nytt :)

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 90
« Svar #3 skrivet: sön 10 nov 2019, 18:53:55 »
Japp stenkol avger stora mängder rök som är ganska otrevlig att andas in, dessa skulle styra luftströmmarna kring hytten (en del för sin tid moderna lok hade det en period mellan slutet på 1800 talet fram till 40 talet har jag för mig, jag tror faktiskt att en del av dem rent av fortfarande kan ha varit i tjänst när din modell gjordes första gången), jag vet inte om det var korrekt gjort, men jag fäste den med cyanoacrylat (snabblim) lim på ett gammalt urverkslok jag håller på att renovera där metallflikarna till fästet hade gått av.
Blev väl kanske inte superstarkt men det verkar hålla ännu.

Dedär är en i mitt tycke fin modell även om den gjordes i ganska stor upplaga är den ändå ett intressant stycke historia och väl värd att bevara /samt rolig att köra), skulle nog kosta flera tusen att göra en modell med samma kvalitet idag tror jag.
« Senast ändrad: sön 10 nov 2019, 18:56:18 av Rörradio »