Författare Ämne: Entec svarar ej.  (läst 1710 gånger)

BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
Entec svarar ej.
« skrivet: mån 04 nov 2019, 09:56:00 »

BJ
« Senast ändrad: mån 11 nov 2019, 14:07:41 av BJ »

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Entec svarar ej.
« Svar #1 skrivet: mån 04 nov 2019, 10:49:05 »
Sven-Olof har väl fullt upp med att bygga kontaktledningsprylar åt banan i Hallsberg...

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

kattjaevel

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.198
SV: Entec svarar ej.
« Svar #2 skrivet: mån 04 nov 2019, 11:18:01 »
Det kan vara som hos mig. Har en Appledator och använder deras mailprogram. Det programmet sorterar inkommande mail som det vill så ibland missar jag lite.
Torbjörn

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 896
SV: Entec svarar ej.
« Svar #3 skrivet: mån 04 nov 2019, 11:45:56 »
Enmansföretag eller inte. Bedriver man näthandel och har en aktiv webshop kanske man ska meddela på websidan om ordrar inte kan hanteras skyndsamt eller följa upp ordrar som kommer bli försenade med ett enkelt mail. Gäller det betalda varor finns det inga ursäkter, möjligen förklaringar.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.122
  • Lindome
SV: Entec svarar ej.
« Svar #4 skrivet: mån 04 nov 2019, 13:37:03 »
Tycker oxå att en förklaring vore på sin plats, även att varan blir något försenad pga ev för mycket åtagande mm.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
SV: Entec svarar ej.
« Svar #5 skrivet: mån 04 nov 2019, 14:10:01 »
Kontakt kom just nu. Skönt, då kan man handla vidare!
Så allt är frid och fröjd.
BJ
« Senast ändrad: mån 04 nov 2019, 14:17:58 av BJ »

Beeblebrox

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 568
SV: Entec svarar ej.
« Svar #6 skrivet: mån 04 nov 2019, 20:33:46 »
Enmansföretag eller inte. Bedriver man näthandel och har en aktiv webshop kanske man ska meddela på websidan om ordrar inte kan hanteras skyndsamt eller följa upp ordrar som kommer bli försenade med ett enkelt mail. Gäller det betalda varor finns det inga ursäkter, möjligen förklaringar.

Med den inställningen lär många småtillverkare bli diskvalificerade. Nu vet jag inte exakt i fallet med Entec, men övrigt i branschen är vi många som sliter så gott vi kan men ändå inte lyckas hantera saker "skyndsamt" då vi faktisk har liv vid sidan om hobbyn. Skall vi lägga ner då eller?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 896
SV: Entec svarar ej.
« Svar #7 skrivet: mån 04 nov 2019, 21:23:41 »
Enmansföretag eller inte. Bedriver man näthandel och har en aktiv webshop kanske man ska meddela på websidan om ordrar inte kan hanteras skyndsamt eller följa upp ordrar som kommer bli försenade med ett enkelt mail. Gäller det betalda varor finns det inga ursäkter, möjligen förklaringar.

Med den inställningen lär många småtillverkare bli diskvalificerade. Nu vet jag inte exakt i fallet med Entec, men övrigt i branschen är vi många som sliter så gott vi kan men ändå inte lyckas hantera saker "skyndsamt" då vi faktisk har liv vid sidan om hobbyn. Skall vi lägga ner då eller?

Jag har drivit ett litet företag i över 20 år och vet att det kan vara svårt att få ihop med resten av livet. Förseningar kan inträffa. Det enda jag skriver är att man ska höra av sig om det blir problem, inte minst om man redan fått betalt. Jag har handlat av de flesta svenska småhandlare aktiva i N-skalan i ca 10 år och tycker att de utan undantag sköter sin kundkommunikation på ett föredömligt sätt. Ingen anledning att lägga ner någonting där inte.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Entec svarar ej.
« Svar #8 skrivet: tis 05 nov 2019, 09:30:44 »
Men hallå... tänk efter lite innan ni ställer för stora krav på firmor som exempelvis Entec. Kolla hur gammal Sven-Olof Olofsson är... eller för den delen Kai Nilsson. Sen kan ni snacka!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.681
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Entec svarar ej.
« Svar #9 skrivet: tis 05 nov 2019, 10:04:29 »
Detta med åldern får du förklara bättre. Är han för ung och oerfaren för att driva företaget och hålla kontakt med kunderna?  :???:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal
[img]http://www.mj-rallaren.se/images/Hamn_MJ_soft.jpg[/img

jean

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 740
    • Min hemsida
SV: Entec svarar ej.
« Svar #10 skrivet: tis 05 nov 2019, 14:39:11 »
Tror väl att Svante kanske antyder att de möjligen börjar bli för gamla för att driva företag.. Kai Nilsson blir strax 88 år, och i sammanhanget är ju Sven-Olof Olofsson "rena ungdomen" med 78 år.. :) Tycker det är bra gjort av dem att de fortfarande verkar hålla igång sina verksamheter även om jag förstår frustrationen hos eventuella kunder med seg respons och liknande.

« Senast ändrad: tis 05 nov 2019, 14:41:26 av jean »
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

MJ-Evert

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 41
SV: Entec svarar ej.
« Svar #11 skrivet: ons 06 nov 2019, 03:33:01 »
Enmansföretag eller inte. Bedriver man näthandel och har en aktiv webshop kanske man ska meddela på websidan om ordrar inte kan hanteras skyndsamt eller följa upp ordrar som kommer bli försenade med ett enkelt mail. Gäller det betalda varor finns det inga ursäkter, möjligen förklaringar.

Hmm....
Enmans företag..!!
Habo-hobby??  Beställde grejer 1/10 enl hemsidan skulle grejerna vara hemma.. Hörde inget på 2 veckor.
DÅ maila jag dom och fick till svar att det var fel ordernummer på grejerna .
Fick varorna den 4/11

MEN vill absolut inte hänga dom,för i butiken är dom JÄTTE trevliga och hjälpsamma..
Och jag är jätte nöjd att varorna kom hem till slut fast det tog tid..
Men man är ju van vid att varor kommer typ imorgon och inte nästa vecka för då blir det katastrof..
« Senast ändrad: ons 06 nov 2019, 13:00:49 av MJ-Evert »
Märklin H0 rallare med både M och C räls.. MS2:a Cs3plus
Har ingen förebild, era men ska försöka köra svenskt och lite ÖBB....

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.122
  • Lindome
SV: Entec svarar ej.
« Svar #12 skrivet: tor 07 nov 2019, 05:47:53 »
Varför ska åldern vara ett hinder för att underrätta en betalande kund att han är något överbelastad med uppdrag o därför blir lite sen med leveransen  :|

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

SOL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 160
SV: Entec svarar ej.
« Svar #13 skrivet: tor 07 nov 2019, 08:58:30 »
Jag kan faktiskt hålla med N_Rallaren lite här. Jag driver också enmansföretag vid sidan om mon anställning och i princip jobbar jag varje dag. Antingen på ena, andra eller båda företagen. Det är skitsvårt att hinna med och om det blir mycket på dagjobbet, så hamnar kvällsjobbet på "vänt". Det är ofta det strular just för att jag är sliten och det drabbar givetvis kunderna också. Jag har valt att aldrig ta förskottsbetalt. Jag försöker också att alltid höra av mig till kunderna om det blir sent. Båda dessa saker uppskattas av kunderna. Min upplevelse är att kunder oftast inte har problem att vänta om det vet varför. Mina verkliga problem får jag när jag inte hör av mig till kunderna.

kattjaevel

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.198
SV: Entec svarar ej.
« Svar #14 skrivet: tor 07 nov 2019, 10:04:53 »
Håller med SOL. Jag hade också ett enmansföretag och man vinner ALLTID på att höra av sig. Helst ska man ringa så får dom svar på frågor på en gång.
Torbjörn

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Entec svarar ej.
« Svar #15 skrivet: tor 07 nov 2019, 11:09:56 »
Tror väl att Svante kanske antyder att de möjligen börjar bli för gamla för att driva företag.. Kai Nilsson blir strax 88 år, och i sammanhanget är ju Sven-Olof Olofsson "rena ungdomen" med 78 år.. :) Tycker det är bra gjort av dem att de fortfarande verkar hålla igång sina verksamheter även om jag förstår frustrationen hos eventuella kunder med seg respons och liknande.

Kanske inte för gamla för att driva företag... men möjligtvis för gamla för att tillfredsställa de som vant sig med att få allt på en gång utan väntan.

SA

PS: Ni som driver företag och slår er själva över bröstet med hur duktiga ni är... vänta till ni kommer upp i åldern. Ni kanske inte är så stöddiga då. Dessutom... vad har ni bidragit med i den här hobbyn förutom att vara stöddiga på olika forum?
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.807
SV: Entec svarar ej.
« Svar #16 skrivet: tor 07 nov 2019, 13:02:03 »
Jag håller med Svante. Att driva företag har väl inte mycket med  ålder att göra. Möjligen kan man bli gammal nog för att inte låta sig stressas av den som vill ha sitt hobbymaterial med vändande post. Men svara kan man ju oavsett ålder.

Den enda bromsande åldersfaktorn jag  kan se, om man alls är igång längre, är att man kan vara sjuk en period. Vi får hoppas att Entecs ägare har hälsan i behåll.

Bengt W
H0 2R DCC

Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 345
SV: Entec svarar ej.
« Svar #17 skrivet: tor 07 nov 2019, 22:19:36 »
Instämmer med ovan, har också drivit företag parallellt med allt annat. Det finns EN regel som räcker väldigt långt. Att svara och höra av sig! Då står kunderna ut med ganska mycket strul i övrigt.

Finns som Svante är inne på, en generation som vant sig med att få allt på en gång, men även dessa kan man tillfredsställa med att åtminstone svara och förklara läget. Men jag tror inte att någon generation accepterar total tystnad. Ringa behöver man kanske inte alltid, men svar inom några dagar via mail räcker otroligt långt.

Vi får hoppas att allt är OK med Entecs ägare.

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.122
  • Lindome
SV: Entec svarar ej.
« Svar #18 skrivet: fre 08 nov 2019, 13:21:09 »
Nä total tystnad är nog inte det bästa sättet att agera på sen som några skrivit tidigare att den personen som det här handlar om är till åldern gången så kanske den personen inte fullt ut behärskar att hantera mail då är ju inte heller det så lätt att meddela någon om läget. Även jag bedriver eget företag o har märkt att om man uteblir med kommunikation så blir det hela tungrott.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Beeblebrox

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 568
SV: Entec svarar ej.
« Svar #19 skrivet: sön 10 nov 2019, 11:15:18 »
Jag kan faktiskt hålla med N_Rallaren lite här. Jag driver också enmansföretag vid sidan om mon anställning och i princip jobbar jag varje dag. Antingen på ena, andra eller båda företagen. Det är skitsvårt att hinna med och om det blir mycket på dagjobbet, så hamnar kvällsjobbet på "vänt". Det är ofta det strular just för att jag är sliten och det drabbar givetvis kunderna också. Jag har valt att aldrig ta förskottsbetalt. Jag försöker också att alltid höra av mig till kunderna om det blir sent. Båda dessa saker uppskattas av kunderna. Min upplevelse är att kunder oftast inte har problem att vänta om det vet varför. Mina verkliga problem får jag när jag inte hör av mig till kunderna.

Helt rätt attityd. Självklart gör man vad som går, strular det så är det bra att kontakta kunden och tala om det.
Det jag däremot reagerade på var tidigare inlägg om att allt skall hanteras skyndsamt/direkt. Då hamnar vi i läget att allt som görs måste vara av heltidsföretag som skapar levebröd och med det kommer vi se priser som är astronomiska mot dagens.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.212
SV: Entec svarar ej.
« Svar #20 skrivet: sön 10 nov 2019, 22:59:19 »
Självklart är det, och skall så vara, skillnad på ett enmansföretag på hobbybasis jämfört med ett företag med flera anställda.
Jag som kund kan _ibland_ vilja ha något ”nu” och kollar kanske hos leverantör A som inte har faran på lager utan det tar 4-5 dagar medan leverantör B har det på lager. Trots att leverantör B är dyrare beställer jag därifrån eftersom jag ville just ha snabb leverans. Om då leverantör B är hobbybaserad och sjuk just då kanske jag istället får leverans efter 6-10 dagar. Självklart kommer jag känna mig lurad då. Jag kan inte ha koll på vilka förutsättningar som skiljer de olika leverantörerna, med en hemsida idag kan ett enmansföretag framstå som minst lika stort som ett företag med 5 anställda.
Kan då leverantör B direkt informera mig att den har förhinder att leverera snabbt, oavsett orsak, så ges jag som kund möjlighet att makulera min order och beställa från leverantör A istället. Jag förblir en nöjd kund och kommer med största sannolikhet beställa från leverantör B nästa gång.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.642
SV: Entec svarar ej.
« Svar #21 skrivet: mån 11 nov 2019, 10:48:24 »
Vi bör nog tänka på att dom tillverkare som vi pratar om här gör exklusiva grejer, det finns ingen B att gå till.
Dom behöver inte vara på tå, vi kunder får vänta.
Jag tycker det är ok, det är bättre att dom lägger sin tid på tillverkningen än på att svara på mail och hålla kunderna uppdaterade.

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 896
SV: Entec svarar ej.
« Svar #22 skrivet: mån 11 nov 2019, 11:37:38 »
Jag kan inte ha koll på vilka förutsättningar som skiljer de olika leverantörerna, med en hemsida idag kan ett enmansföretag framstå som minst lika stort som ett företag med 5 anställda.

Per har en bra poäng här. Köper man något på en proffsig hemsida är det inte konstigt att man har höga förväntningar eftersom de flesta seriösa näthandelsföretag erbjuder en hög servicenivå, vilket i sin tur drivs av de ganska hårda (EU) regler som gäller för näthandel, samt att man gärna vill ha goda kundomdömen på sina hemsidor, på Trustpilot etc. I grunden är ju detta bra, och skapar trygghet för konsumenten. Vi har ju haft ett par trista exempel på motsatsen inom den svenska MJ världen på senare år.

Samtidigt är ju våra hobbyföretag en oundgänglig del av den svenska MJ-rörelsen. Det gör det extra viktigt för de som av olika orsaker avviker att vara tydliga med vad som gäller. T ex genom att tydligt att upplysa om att en verksamhet drivs på hobby/fritidsbasis på hemsidan, eller genom att höra av sig snabbt för att kommunicera ev avvikelser/förseningar till sina kunder. Som jag skrev ovan är min erfarenhet att de svenska småtillverkare jag har haft kontakt genom åren med skött detta klanderfritt.  Kudos till alla er!

Jag har emellertid också några enstaka gånger avstått från att handla på grund av dålig magkänsla, vilket tyvärr vid något tillfälle också visat sig vara välgrundat. Är man öppen och transparent gör man livet enklare och roligare för både köpare och säljare. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.
« Senast ändrad: mån 11 nov 2019, 17:20:29 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.367
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Entec svarar ej.
« Svar #23 skrivet: mån 11 nov 2019, 14:51:28 »
Citera
T ex genom att tydligt att upplysa om att en verksamhet drivs på hobby/fritidsbasis på hemsidan,

Just detta låter ju som ett bra råd, men av erfarenhet så kan jag säga att du kan skriva hur mycket du vill men om det inte är med blinkade röda bokstäver i 48pt fetstil oh siren-ljud på första sidan... Då är det ingen som läser... ;)

Så det gäller att "lära sig" oavsett vad som står på hemsdior m.m... Samtidigt, ibland får man pressa gränserna och prova någon ny.

I praktiken är det väl så de allra flesta gör? Man återvänder till "sin" handlare varje gång men om någon annan har ett erbjudande eller något som inte går att få fatt i via ens egen favorit, då "testar" man en ny...? Så jobbar jag och flera andra också gissar jag.


Sen är det som sagt skillnad på en butik som säljer det som erbjuds från flera håll och en som säljer egentillverkat. Där saknas "alternativ B" i de allra flesta fall...
Återigen av egen erfarenhet, om du har några få timmar tillgängligt per dag att driva fram ett projekt, och så går något snett, då blir det lätt att man försöker lösa sitt problem i första hand. Antalet saker som kan strula, även med enkla saker, är förvånande stort... :D


/Anders Ö

Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik