Författare Ämne: Spårnummeretiketter  (läst 876 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 917
    • Modelljärnvägsmoduler
Spårnummeretiketter
« skrivet: sön 03 nov 2019, 14:37:23 »
Under modulträffar har jag alltid svårt att veta vilket nummer de olika spåren har på en station och lastplats. Men på en träff i Gävle (2018 tror jag?) såg jag en modulägare som satte lappar med spårnummer mellan rälerna på de olika spåren.

Jag fastnade för idén och gjorde en egna variant för mina moduler. Men jag tänker att det kanske finns andra som har nytta av samma idé? I så fall kan ni gå till följande sida och hämta hem några etiketter:

https://www.infolagret.se/mj/artiklar/detaljer/sparnummeretiketter/

Ett stort tack för idén går till "lgrfbs" här på forumet!  :handshake:
---
Mvh Peter

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.654
SV: Spårnummeretiketter
« Svar #1 skrivet: sön 03 nov 2019, 17:54:30 »
Ser hemskt ut tycker jag.
Modulernas ovansida tycker jag ska vara fria från allt som inte tillhör landskapet även när man kör trafikspel.
Gör en enkel spårplan och fäst på modulsidan istället.

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #2 skrivet: sön 03 nov 2019, 19:28:20 »
Ser hemskt ut tycker jag.
Modulernas ovansida tycker jag ska vara fria från allt som inte tillhör landskapet även när man kör trafikspel.
Gör en enkel spårplan och fäst på modulsidan istället.
Smaken är som baken... :)

En enkel spårplan på moduler som ser olika ut på varje träff kommer garanterat göra att jag glömmer göra spårplanen nån gång. Det blir ännu fler papper att få plats med och hinna med att se. Dessutom kan jag i nödfall använda dessa etiketter på en station där jag tillfälligt är klarerare och där stationsägaren inte har någon tydlig spårplan - vilket tyvärr är ganska vanligt. Och på magasin skulle dessa lappar verkligen behövas. Till sist vill man även som lokförare veta spårnumren ibland och på den sidan modulen finns sällan någon spårplan.

Så, jag tycker det är en bra kompromiss mellan snyggt och praktiskt. Dessutom tror jag faktisk etiketterna är mer påtagliga när man ser dem på en bild än vad de faktiskt är i verkligheten...?
---
Mvh Peter

tellurian

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #3 skrivet: sön 10 nov 2019, 22:06:56 »
Spårplaner glöms eller sitter/läggs på en plats där vi andra omedelbart inte hittar den, och just eftersom din modul kan se lite olika ut på varje träff, så tycker jag din lösning är mycket tydligt för oss som kör. Speciellt praktiskt är det på magasin. Så tycker jag dina lappar är snygga, synliga men ändå diskreta. Helt OK.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO och ModulSyd

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.654
« Svar #4 skrivet: mån 11 nov 2019, 08:58:48 »
Jag tycker det ser för djävligt ut. Här lägger man ned massor med tid för att avbilda verkligheten och så klämmer man dit något som absolut inte hör hemma där.
För min del är det nolltolerans mot sånt här på mina moduler (ja, jag vet att dom är långt ifrån perfekta men jag försöker i alla fall).

Jag tror att skulle detta bli utbrett så skulle det påverka min upplevelse så mycket att jag skulle överväga att lägga ned modulandet.

På magasin, vändslingor är det förstås ok, men jag tycker det ser hemskt ut på en fin station, industrimodul eller liknande.
Allt som inte är modeller ska bort från modulernas ovansida, vagnskort, grafer, prickningslistor etc ska förvaras på bord eller fack vid sidan av modulerna.

När jag menar att info om spårnummer, godskunder etc kan fästas på sidan av modulen så menar jag förstås en sån där enkel uppritning av spårplanen som dom flesta stationer redan har för växelomläggningen. Där skulle det vara bra att få dit spårnumreringen, särskilt på större stationer.

I dom flesta fall behövs ingen info om spårnummer, stationsspåret är nummer 1 och oftast finns det bara 3-4 spår till så alla som kan räkna till fem fixar det.

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.916
« Svar #5 skrivet: mån 11 nov 2019, 10:37:29 »
Jag tycker tanken att ha nåt sånt här på ett magasin är ypperlig. I övrigt håller jag med ub.

Min tanke är närmast vad det är för problem den här lösningen löser? Varför måste man veta vilket nummer spåret har? Frågan är nyfiken, inte ifrågasättande.

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 360
« Svar #6 skrivet: mån 11 nov 2019, 11:57:46 »
Skulle någon sätta upp sådant på mina moduler skulle det åkt bort direkt. Fullt som bare den och förstör intrycket.

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #7 skrivet: mån 11 nov 2019, 18:32:47 »
Inte trodde jag dessa lappar skulle ge så upprörda känslor! :)
Det här skulle kunna övergå till en het debatt om niträknare... ;)

Tyvärr är jag en sån som vill att saker och ting ska fungera smidigt också, inte bara att det ska vara snyggt att titta på. Det här är en kompromiss och egentligen skulle jag vilja att stationer hade det av en stor anledning: Stationsägare talar nästan alltid om för mig som lokförare att jag ska till spår nummer si och så. Och jag är alltid lika osäker på hur de räknar sina spår, speciellt när stationen har olika långa sidospår och diverse stickspår. Hopplöst att hålla reda på och i mina ögon ganska onödigt att behöva göra.

Dessutom var det en mycket trevligare och enklare upplevelse att vara klarerare på den station som hade dessa lappar. Utan att behöva kasta en blick på spårplanen (har dessa f.ö. någonsin spårnummer?) kunde jag dirigera lokföraren rätt. Vi var liksom båda tydligt överens om vart tåget skulle.

Men jag lovar, ni slipper sätta lappar på era egna moduler om ni inte vill. ;)
---
Mvh Peter

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.220
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #8 skrivet: tis 12 nov 2019, 14:50:33 »
Intressant att min lilla nödlösning har vuxit upp och blivit snygga lappar.
Nu vet jag inte om Mekanoid har tagit del av hela grundidén med dessa lappar.
De klipptes till lite för stora så att de spänner ytters lite mellan skenorna och på så sätt sitter kvar utan att de behöver limmas fast och var endast tänkt för modulspels tillfällen då stationen kunde få olika stationsansvarig (Stationschefer) med kort intervall och för att inte slösa med tid och stå och förklara varje gång föddes dessa lappar för att underlätta för den nya stationsansvarige och alla spårplaner och dokument har också spårnumren utsatta.
En annan anledning vara att genom att det ligger lappar vid varje växel och i spåren så kan stationsansvarig stå på vilken sida som helst med ett rött Roco handtag och styra allt på Svedjekåleby modulen.

Jag upplevde att de som stod och körde  Svedjekåleby modulen var mindre stressade när lapparna låg där, så något positivt var det ändå.

Så det var ett knep för att underlätta för den personen som skulle köra Svedjekåleby modulerna oavsett från vilken sida (Operatörs/publik sidan) av modulen denne råkade stå på.

Bara för att klargöra detta är inte en lösning jag skulle ha på en publik show, utan bara under de förutsättningar jag redan beskrivit.
Jag är nöjd med mina lappar och kommer nog att fortsätta att nyttja dom vid valda tillfällen, utan att behöva förstöra landskapet.
Ni övriga gör naturligtvis på det sätt som passar er.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #9 skrivet: mån 25 nov 2019, 19:33:21 »
Jodå, jag har snott hela idén. :-) Även den biten att etiketterna ska "klämmas fast" mellan rälerna.

Men jag tänkte aldrig ens tanken att etiketterna skulle vara där på en pubblik körning. Det är förstås på trafikspel etiketterna hör hemma, på publik körning kan jag hålla med om att de stör intrycket.
Det fina i kråksången är ju att etiketterna inte är permanent fastsatta.

Vet inte om ni som tycker det är "för djävligt" och "Fullt som bare den" menar att det även är för fult även för trafikspel, men där får ni i alla fall stå ut med att de finns på mina moduler. Jag tycker smidiga trafikspel med fula moduler är roligare än struliga trafikspel med snygga moduler. ;)
---
Mvh Peter