Författare Ämne: Stationhjälp  (läst 1495 gånger)

MJ-Evert

• Användare
  • Antal inlägg: 45
Stationhjälp
« skrivet: sön 03 nov 2019, 12:29:05 »
Hej...
Har byggt om stationsområdet flera gånger blir inte riktigt bra..
Personspårs delen består av 3-5 spår tåg längd är ca: 1.4-2.0 meter
Stationsområdet ska även bestå av en rangerbangård där tågen rullar in kopplar ifrån loket och ett rangerlok tar över och delar upp vagnssetet till olika tänkta destinationer.
stationsområdet är 0.8x3.5 m stort..
Behöver eran hjälp med lite ide'er, kanske hur ett rangerområde ser ut..

Spårplanen ser ni här för tillfället

Märklin H0 rallare med både M och C räls.. MS2:a Cs3plus
Har ingen förebild, era men ska försöka köra svenskt och lite ÖBB....

Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 502
SV: Stationhjälp
« Svar #1 skrivet: mån 04 nov 2019, 21:36:40 »
God kväll, har "kladdat" lite i Paint

Växlar plockar yta, så jag har ändrat lite i din "spår placering"...

Svart streck är då "parad" sträckan, det gröna strecket är markering för nivå skillnad mellan parad sträckan och bangården.
Vid blå pilar har jag tryck ut dubbelspåret "max" mot sidorna, då får man en snällare kurva mot framkanten på layouten och mer plats bakom
Dom gula ringarna är möjlig start för bangården med kurvväxlar och här ökas längden för bangården.
Vid ring röd ring kan man förmodligen få plats så att spåret korsar på olika plan förstås.
Borde också kunna få plats med ett "längre" gods spår/utdrags spår i alla fall mot den röda ringen i samma nivå då som bangården medans dubbelspåret rampas ner till undre nivån.  Detta var ju ingen "exact" hjälp av en rangerbangård, trots dina 3,5 meter så blir det liten yta över när ett 2m tåg rullar in.

Med vänlig hälsning Hans O …. som inser att Paint ritningen kanske kunde blivit lite bättre.....

Den undre nivån kan nu ha någon typ av tågmagasin men du bör också få in en vändmöjlighet för hela  tåg så du kan ändra kör riktningen.

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

MJ-Evert

• Användare
« Svar #2 skrivet: ons 06 nov 2019, 03:03:26 »

Svart streck är då "parad" sträckan, det gröna strecket är markering för nivå skillnad mellan parad sträckan och bangården.
Vid blå pilar har jag tryck ut dubbelspåret "max" mot sidorna, då får man en snällare kurva mot framkanten på layouten och mer plats bakom
Dom gula ringarna är möjlig start för bangården med kurvväxlar och här ökas längden för bangården.
Vid ring röd ring kan man förmodligen få plats så att spåret korsar på olika plan förstås.
Borde också kunna få plats med ett "längre" gods spår/utdrags spår i alla fall mot den röda ringen i samma nivå då som bangården medans dubbelspåret rampas ner till undre nivån.  Detta var ju ingen "exact" hjälp av en rangerbangård, trots dina 3,5 meter så blir det liten yta över när ett 2m tåg rullar in.

Med vänlig hälsning Hans O …. som inser att Paint ritningen kanske kunde blivit lite bättre.....

Den undre nivån kan nu ha någon typ av tågmagasin men du bör också få in en vändmöjlighet för hela  tåg så du kan ändra kör riktningen.

Hej..
Jo jag har vart inne på samma tänk där att ha en paradsträcka i framkant och en bangård bakom i en annan nivå. Är lite kluven på hur jag ska få till det..

MJ-Evert

• Användare
« Svar #3 skrivet: tis 19 nov 2019, 00:38:20 »

Har byggt om lite kolla spårplanen ( Den är inte helt färdig)

Hans O

• Stammis
« Svar #4 skrivet: lör 23 nov 2019, 09:37:25 »
God lördags morgon,  jag har några funderingar.....och jag läste att du inte var "färdig" med planeringen ännu ….som förstås gör det något svårare att komma med "inspel".

Blå pil ….är ett dubbel spår som blir enkelspår tillbaks till dubbelspår och bara går runt på ytterkant i egen rundbana?
Blå ring ….en ände som hänger löst, jag förmodar/tror att detta  är dold uppställnings plats?
Grön ring ….är det en stolpe i så detta "inhaket" är ett "måste" i layouten?
Gul ring … om varje ruta är 10cm så är bredden här 40cm att gå på, stämmer det?  (väldigt tajt)
Röd ring … 70cm brett, också lite tajt jag hade 80cm som jag tog bort för det blev för svårt att röra sig/jobba med banan,  det är dock personligt förstår men kommer med åldern tyvärr  (jag är plus 55 och när jag bygger så tar jag stor hänsyn till framtiden)

Själva banan just nu får jag tyvärr säga känns lite "död" (sorry för det) det finns massor med ritningar på bangårdar, bara att googla så tror jag du har ritat i  Scarm, om det stämmer så får du gjärna PMa' mig filen.  Tyvärr så kallar jobbet, själv han jag koppla in 3växlar på min ny ban del i morse och jag återkommer gärna i "spårplaneringen".

Med vänlig hälsning Hans O

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

MJ-Evert

• Användare
« Svar #5 skrivet: mån 25 nov 2019, 00:35:55 »
God lördags morgon,  jag har några funderingar.....och jag läste att du inte var "färdig" med planeringen ännu ….som förstås gör det något svårare att komma med "inspel".

Blå pil ….är ett dubbel spår som blir enkelspår tillbaks till dubbelspår och bara går runt på ytterkant i egen rundbana?
Blå ring ….en ände som hänger löst, jag förmodar/tror att detta  är dold uppställnings plats?
Grön ring ….är det en stolpe i så detta "inhaket" är ett "måste" i layouten?
Gul ring … om varje ruta är 10cm så är bredden här 40cm att gå på, stämmer det?  (väldigt tajt)
Röd ring … 70cm brett, också lite tajt jag hade 80cm som jag tog bort för det blev för svårt att röra sig/jobba med banan,  det är dock personligt förstår men kommer med åldern tyvärr  (jag är plus 55 och när jag bygger så tar jag stor hänsyn till framtiden)

Själva banan just nu får jag tyvärr säga känns lite "död" (sorry för det) det finns massor med ritningar på bangårdar, bara att googla så tror jag du har ritat i  Scarm, om det stämmer så får du gjärna PMa' mig filen.  Tyvärr så kallar jobbet, själv han jag koppla in 3växlar på min ny ban del i morse och jag återkommer gärna i "spårplaneringen".

Hej Hans O
Hela denna del är dold utom det orangea som är en parad sträcka den ljusblå ringen ska ev bli synlig.
Vi kan kalla denna nivå för plan 0 och ligger 1meter över golvet. nästa plan blir ca:1,25 ö.g ..
Den blå sträckningen är dold bangård utom den som är inringad med tunn röd linje blir en del av själva bansträckningen så hela banan kommer att byggas som en dogbone bana. Men om det blir så vet jag inte. Den svarta bandelen är också dold och ingår i en del av banan men har inte riktigt bestämt mig hur det ska bli..
Tanken är att stationen ska byggas över den dolda bandelen
Just nu så bygger lite och sedan bygger om. Sitter mycket med anyrail men kommer ingen vart..
Nästa gång jag åker till Grottan blir den 8/12 har en bit att åka. 30 min åktid enkel 

Gröna ringen:: Kom till av ett misstag (jag räkna fel) själva borden är byggda i moduler med 3 olika storlekar..
Gul ring:: Ja det är lite tajt men det går.
Röd ring:: Detta funkar för min del
Blå pil:: Ja för tillfället är det så.

Mvh// MJ-Evert
« Senast ändrad: mån 25 nov 2019, 10:46:48 av MJ-Evert »

Hans O

• Stammis
« Svar #6 skrivet: mån 25 nov 2019, 21:05:42 »
God kväll, ser tyvärr några "stopp" i din konstruktions form av banan/borden som jag "gärna" hade velat åtgärda.

Ritat ytligare en kladdig ritning i paint, ..... alla "tips" här går liksom i varandra..... läs lite mellan raderna.

Svart dubbel pil, ca 140 cm djupt mycket svårt att komma till, max brukar sägas vara 80 som jag vet är svårt att hålla när banan skall gå i en 180graders sväng. Men på en rak kant så bör du få ner det måttet.

Blå stjärnor är dom områden banan svänger där måste förstås bredden finnas

Röd pil, flyttat ut banan från väggen för att få bygg axess till baksidan, här har du ryggen mot en vägg då borde 50cm funka  (eller 40)

Grön pil, inga 90 graders ytter hörn tar bara onödig plats....

Gul pil, inga 90 graders inner hörn, den platsen blir värdefull vid sken läggningen…...

Gröna ringen så är inhaket borta och vi utnyttjar platsen/borden  mycket bättre.... 

Här kan du få en fin parad sträcka på fram kant borden som kan följa kanten väldigt långt, på parad sträckan som då går på den lägsta nivån läggs det då in x växlar så tåg kan därifrån gå in till den dolda bangården. Då sparar du xx räls längder då du slipper rampen ner till det dolda.

Mvh Hans O

Hans O

• Stammis
« Svar #7 skrivet: tis 26 nov 2019, 18:01:32 »
God kväll, ….gjorde om formen på banan för den som kan och vill krypa lite, då gick det att flytta in allt mot väggen...

Då vi/jag inte känner till om det finns fönster, men då du kallade det grottan så är dom få antar jag, i vart fall kvarstår bredden på svart dubbel pil
"för djupt", då jag la höger sidan mot vägg så är det smalare vid gul dubbel pil,  öppnade upp i hörnen så man kan krypa dit.  Röd enkel pil så kan man ju trycka in allt mot väggen här med...…

Du får en väldigt fin framkant att lägga paradsträckan på, många meter blir det om man vill....