Författare Ämne: Schweiziskt normalspår i skalan Z  (läst 366 gånger)

Erstfeld69

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 11
Schweiziskt normalspår i skalan Z
« skrivet: lör 16 nov 2019, 13:48:26 »
Eftersom Stinsen ligger ner beslöt jag att gå med här istället. Jag är givetvis med i tyskspråkiga Z-Freunde International, emellertid är det skönt att få skriva på sitt eget modersmål.


Krokodilen passerar en schweizisk by i full fart. Eftersom loket lyckligtvis är från SBB:s brunepok drömmer jag om en anläggning med temat Gotthardbanan på 20-talet. Nr. 14316 byggdes år 1927 och skrotades i december 1971.


Freudenreichs täckta schweiziska godsfinka K3, synbarligen på ryskt bredspår! På Wiborgs station i det förlorade Karelen med stadsdelen Papula i bakgrunden, hem för mången finsk järnvägsfamilj ännu för 80 år sen.

Bekänner att jag även förvärvat några modernare vagnar också under de drygt två år jag varit aktiv mj-rallare. K3:an finns ännu idag kvar i trafik, även om den numer spelar en underordnad roll.
Freudenreich står även för den privata Bodensee-Toggenburgbanans materialvagn X286. BT fusionerades f ö 2001 med Südosbahn (SOB)
Vad är det för vagn som skymtar till höger?


Jo, Märklins kylvagn i Bryggeri Stadtbühls färger.

Återkommer till personvagnstrafiken...

« Senast ändrad: lör 23 nov 2019, 12:03:50 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 912
SV: Schweiziskt normalspår i skalan Z
« Svar #1 skrivet: lör 16 nov 2019, 14:05:23 »
Välkommen! Tack för titten på din bana. Visa gärna mer!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Erstfeld69

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 11
SV: Schweiziskt normalspår i skalan Z
« Svar #2 skrivet: lör 16 nov 2019, 14:19:17 »
Välkommen! Tack för titten på din bana. Visa gärna mer!
Tack!

Märklins (8851) snälltågslok Ae 3/6, inköpt begagnat och besitter en trepolig motor d v s inte lika bra gångegenskaper som den fempoliga  krokodilen (88563)

Boggievagn C4ü på trästomme, destination Zürich

Gotthard Pullman Expressens bagagevagn C4 18810, förebilden tillverkad 1913 för BLS  och övertogs av SBB 1927. Liksom personvagnen köpt begagnad på tyska Ebay.

Tillfällig anläggning av inglenook-typ i en Jysk 20x80 cm kartong







« Senast ändrad: mån 02 dec 2019, 07:27:22 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

PeO

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 421
SV: Schweiziskt normalspår i skalan Z
« Svar #3 skrivet: lör 16 nov 2019, 14:58:42 »
Moin, jag kom just hem från Schweitz igår, så Gossau är bekant. Vi övernattade en natt i St Gallen på väg hem från Interlaken. Besökte inte Erstfeld denna gången, men väl Kandersteg och Frütigen.
 Erstfeld åkte vi genom förra sommaren, på väg genom nya tunneln, vände i Bellinzona och åkte gamla vägen upp till Göschenen och Andermatt. Andermatt var sig inte likt från 1991. Därifrån direkt med långsamt expresståg till Zermatt, senare genom nya Simplontunneln.
Synd att Schweitz är så dyrt, men allt verkar fungera där, t.o.m. posten.

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.969
SV: Schweiziskt normalspår i skalan Z
« Svar #4 skrivet: sön 17 nov 2019, 10:40:08 »
Välkommen till forumet. Hoppas Du skall trivas med oss.
Fina bilder.-Per
« Senast ändrad: sön 17 nov 2019, 10:41:49 av Per Lind »
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

kattjaevel

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.206
SV: Schweiziskt normalspår i skalan Z
« Svar #5 skrivet: sön 17 nov 2019, 10:47:27 »
Jag har också en 8851. Går mycket bra på luftledning.
Torbjörn