Författare Ämne: Roco eller F-manns kortkoppel?  (läst 604 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 861
Roco eller F-manns kortkoppel?
« skrivet: fre 01 nov 2019, 18:42:31 »
Hade en tråd ang Symoba koppel, men jag hittar den inte. Nåväl, där var det några som framhöll F-manns Profi som bättre gentemot Rocos. Nu har jag ett tiotal vagnar som jag ska utrusta med koppel. Dom är ju olika långa men koppelavståndet mellan vagnarna är väl lika? F-manns är ju dubbelt så dyra så varför tycker några att det är värt att välja F-manns koppel? Fördelar?

MVH

Utloggad LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.702
SV: Roco eller F-manns kortkoppel?
« Svar #1 skrivet: fre 01 nov 2019, 19:43:32 »
Jag ser inte några fördelar Fleischmann Profi. Dyrt, går inte att koppla mot andra tillverkare.

Roco Universal däremot går att koppla mot de flesta bygelkoppel, även utan kortkoppel funktion. Kan dock koppla av i snäva kurvor vid koppling mot annan koppeltyp.
Fungerar som kortkoppel mot Märklin och ESU.
Roco Universal är dessutom lågt, så det tar inte i buffertarna på långa boggivagnar t.ex.personvagnar.

My 2 cents.

/Lars

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 443
« Svar #2 skrivet: fre 01 nov 2019, 19:45:08 »
Jag började med Rocos men övertygades snart av Fläskmans fördelar åtminstone av två skäl. Först och främst så sticker Rocos koppel ut väldigt långt och är störande fula om du inte har något kopplat exempelvis på sista vagnen. Det utstickande kopplet ställer även till problem när man lägger ner vagnen i sin kartong. Det andra skälet är att F-mann oerhört lätta att koppla av, man bara lyfter vagnen, inte en massa lirkande för att få något att släppa.

Sedan kan det till Rocos fördel sägas att om man har taskig spårläggning så tenderar F-mann att tappa vagnar lite oftare.

OBS! Skilj på Roco universal som LLJ pratar om ovan, och på Roco kortkoppel. Jag pratar om de senare.

Bara mina 2 cent...
« Senast ändrad: fre 01 nov 2019, 19:47:21 av Spirit »
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Inloggad Staffan

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
« Svar #3 skrivet: fre 01 nov 2019, 20:33:40 »
Fleischmann Profi är på sätt och vis det finaste kortkopplet men har som alla andra vissa nackdelar. Det är lite för hårt, så att det nästan aldrig kopplar utan att man använder handkraft för att trycka ihop vagnarna. Dessutom är det inte kompatibelt med några andra koppel.
Delen som körs in i koppelkulissen verkar vara lite för grov så att det är svårt att sätta i och ta ut det utan att använda våld eller att fila av det lite innan man sätter i det.
Staffan

Utloggad The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 403
« Svar #4 skrivet: fre 01 nov 2019, 23:01:31 »
Delen som körs in i koppelkulissen verkar vara lite för grov så att det är svårt att sätta i och ta ut det utan att använda våld eller att fila av det lite innan man sätter i det.
Staffan

Det beror på vilket lok eller vilken vagn det handlar om. På Roco's 80-talare är det ett stort problem, men på t.ex. Tillig's Y/B70 vagnar är det bara att klicka in dem.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.698
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #5 skrivet: lör 02 nov 2019, 13:00:36 »
Staffan

Det beror på vilket lok eller vilken vagn det handlar om. På Roco's 80-talare är det ett stort problem, men på t.ex. Tillig's Y/B70 vagnar är det bara att klicka in dem.

När man diskuterar om koppel passar i koppelfickan eller inte bör man ha NEM-normen 262 tillhanda för att få en aning om hur dåligt tillverkarna följer denna norm. Och utan kunskapen denna norm ger ska man nog inte ge sig på att påstå att något är rätt eller fel.
http://www.miba.de/morop/nem362_d.pdf

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 403
« Svar #6 skrivet: sön 03 nov 2019, 15:48:16 »
Säger varken att Staffan har rätt eller fel. Bara påpekar att det skiljer sig mellan tillverkare, och även mellan modeller från samma tillverkare. I vissa fall behöver man kanske fila, i andra fall inte.

Jag använder nästan bara Profikoppel, och det är ytterst sällan jag varit tvungen att fila på dem. Inga problem med NMJ's, Tillig's, ACME's, Piko's, eller Heris modeller till exempel. Inga problem med Fuggerth eller QuaBLA modeller. Inte heller några problem med Roco's Taurus, Vectron, eller Rc5/6/El.16 modeller. Men för att Profikopplen ska passa i fickorna på Roco's 80-talare så måste man fila ganska mycket.

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.239
« Svar #7 skrivet: sön 03 nov 2019, 17:06:05 »
Staffan

När man diskuterar om koppel passar i koppelfickan eller inte bör man ha NEM-normen 262 tillhanda för att få en aning om hur dåligt tillverkarna följer denna norm. Och utan kunskapen denna norm ger ska man nog inte ge sig på att påstå att något är rätt eller fel.
http://www.miba.de/morop/nem362_d.pdf

SA
Man kanske kunde uppmuntra någon hugad verktygsmakare att ta fram en NEM-fil som är lite lätt konisk om med maxmåtten enligt NEM 262.
En annan sak är förstås om kopplen har för tjocka eller för breda skaft. Återigen kunde man ha en pryl (en grej) i form av en urfräst rektangel med rätta mått så det går att snabbt testa.
Det är ett inte okänt fenomen att man kan behöva shimsa med papper eller plastremsor om skaften är för tunna och kopplet vinglar i koppelfickan.
« Senast ändrad: mån 04 nov 2019, 01:28:18 av BenWah46 »
BW

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 443
« Svar #8 skrivet: sön 03 nov 2019, 18:34:47 »
Men för att Profikopplen ska passa i fickorna på Roco's 80-talare så måste man fila ganska mycket.

Till och med Rocos egna koppel behöver filas på för att passa i 80-talarna!  :D Så i just det fallet vill jag inte skylla på Fleischmann.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)