Författare Ämne: X10 i modell från S.J.M. - att få den i körbart skick?  (läst 811 gånger)

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 480
X10 i modell från S.J.M. - att få den i körbart skick?
« skrivet: fre 01 nov 2019, 17:19:41 »
Lite spontant så köpte jag en modell av en X-10 i SL-målning från S.J.M. Kunde helt enkelt inte motstå den eftersom den var i nyskick och så av rent nostalgiska skäl.  :)

Det är i mitt tycke en väldigt fin modell som absolut inte behöver skämmas för sig på någon anläggning. Men det är i nuläget att betrakta som vitrinmodell då den inte har någon drivning. Jag har sett att det finns drivning på byggsvenskt, och jag kan se att den på sätt och vis är förberedd för belysning. Men jag ser också att den behöver lite övriga förbättringar som t.ex. att få till riktiga koppel och sådant, och boggierna känns inte helt klockrena...

Så nu till frågan, finns det någon som har gjort den här resan och har några bra tips och idéer att bidra med? Eller bör den stå kvar i vitrinen?
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.748
  • On the foothills of the Headlines...
SV: X10 i modell från S.J.M. - att få den i körbart skick?
« Svar #1 skrivet: lör 02 nov 2019, 13:02:41 »
En drivning som kan passa är Rocos Br 620

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad HL

• Användare
  • Antal inlägg: 189
« Svar #2 skrivet: lör 02 nov 2019, 21:53:09 »
Det finns en driv att köpa från
www.byggsvenskt.nu

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.355
  • Lindome
« Svar #3 skrivet: sön 03 nov 2019, 11:09:31 »
Vad är det för skillnad på Roco o byggsvenskt drivningar? Vad jag kan se så är det mycket bearbetat mässing på byggsvenskt men vad är det utöver det?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 495
« Svar #4 skrivet: sön 03 nov 2019, 15:33:43 »
Jag har köpte en NMJ BM69 för att användas om donator till mina kåpor. Passar mycket bra  efter ytterst lite filande.

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.979
« Svar #5 skrivet: sön 03 nov 2019, 16:12:17 »
...Vad jag kan se så är det mycket bearbetat mässing på byggsvenskt men vad är det utöver det?

Enkelt beskrivet består Byggsvenskts drivningar av en mässingsplatta, en växellåda med hjul i var ände och en motor i mitten med svänghjul och kardaner till växellådorna. Jag skulle tro att Rocodriven i stort sett är uppbyggda på samma sätt. Min erfarenhet säger att de motorer Byggsvenskt använder är bättre, eller i alla fall går mjukare. Kan bero på att växellådorna är lite 'mjukare' också. Jag är i alla fall väldigt nöjd med alla mina Byggsvensktdriv. Här är ett par exempel:

Driv till ellok litt Bs:

Driv till motorvagn litt X7:

Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...