Författare Ämne: O-vagnar  (läst 1609 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 893
O-vagnar
« skrivet: mån 30 sep 2019, 19:25:03 »
Hej på er! SJ:s O-vagnar, dom där klassiska stolpvagnarna,  som finns i olika littra. Finns dom att köpa som nya av någon tillverkare? Eller blir det till att köpas begagnat? Lima, Hobby Trade, Märklin etc. För mig så är dom väl den mest klassiska svenska vagnen förutom dom täckta G-vagnarna, eller? Sorgligt om det inte finns O-vagnar i nyproduktion, hej NMJ!

mvh

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
SV: O-vagnar
« Svar #1 skrivet: mån 30 sep 2019, 20:20:53 »
Märklin har haft några olika set de senaste åren. Med stolpar och lämmarna är fasta och uppfällda. Flera kan vara slutsålda men brukar gå att hitta på tradera eller marknader och vissa butiker kan ha enstaka exemplar kvar.
Märklin 47730, 3 Oms-vagnar lastade med trä.
Märklin 45084 (årets nyhet bör finnas tillgänglig i handeln nu eller före jul?) Två Oms-vagnar lastade med två Saab 92 vardera.
Märklin 47733, set om 3 st O-vagnar (?) och två littera Te med öppningsbara takhalvor. Fanns några set på rea hos Hobbycenter i Göteborg för några veckor sedan.

Jag vill minnas att det finns en udda O-vagn i ytterligare något eller några set.

Samma form säljs även under TRIX-märket t.ex nr 24524.

Anmärkning som riktats mot Mä/Trix-vagnen är att golvet är något för högt, och att lämmarna inte går att fälla samt att man använder samma form till alla varianter. Vagnen rullar bra och kulisserna funkar bra. Stolpar finns som reservdel, helt set för en vagn.

Hobbytrade har gjort O-vagnar.

Har det inte varit en artikel i MJ-magasinet om O-vagnar eller kommer jag ihåg fel?

Som du säger, en klassisk arbetshäst på svenska spår. Finns ju till och med fortfarande enstaka exemplar i drift inom banunderhåll.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Micke Schuer

• Användare
  • Antal inlägg: 41
« Svar #2 skrivet: mån 30 sep 2019, 21:33:39 »
Själv har jag tidigare endast ägt Limas skapelse, det var under 80-talet. Den var billig...
Efter vad jag förstår så har flertalet varianter att just golvet ligger högt, detta för att man vill ha in en tyngd i golvet.
Dessutom så verkar lämmarna vara på tok för tjocka och i de flesta fall väldigt fasta.

Själv tänker jag gå lös på VVA:s O-vagn vid tillfälle. En mässingsbyggsats som inte är alltför dyr.
http://www.wnj.se/underleverantor/vva/

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 471
« Svar #3 skrivet: tis 01 okt 2019, 07:21:15 »
Köpte ett gäng Hobby trade för något år sedan när det såldes kit om sju stycken med individuella nummer. Billiga och plastiga, går inte att fälla lämmarna. Men med lite vädring blev jag rätt nöjd med dem. Dyker upp ibland på Tradera.

Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #4 skrivet: tis 01 okt 2019, 16:55:30 »
Då blir det till att hålla koll på typ ;) Tradera! Tack för svaren, och jag ser Spirit, att Hobby Trade vagnarna faktiskt har märkning. Det hade ju inte Lima vagnarna, men det går kanske att köpa dekaler? Märklin-vagnarna vet jag inget om.

Mvh

Utloggad pege

• Användare
  • Antal inlägg: 153
« Svar #5 skrivet: tis 01 okt 2019, 17:42:43 »
Just finns ett set från Märklin med tre O-vagnar till salu på Tradera:
https://www.tradera.com/item/180702/367045089/marklin-svenska-godsvagnar-47730
Per

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 471
« Svar #6 skrivet: tis 01 okt 2019, 17:56:01 »
...och jag ser Spirit, att Hobby Trade vagnarna faktiskt har märkning.

Och inte bara märkning, utan även minst 7 olika individnummer på dom. Kanske finns ännu fler, vet inte.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #7 skrivet: tis 01 okt 2019, 20:28:04 »
...och jag ser Spirit, att Hobby Trade vagnarna faktiskt har märkning.

Och inte bara märkning, utan även minst 7 olika individnummer på dom. Kanske finns ännu fler, vet inte.
Så vitt jag har kunnat kontrollera så ska Märklin och Trix ha olika nummer på alla vagnar i de olika satserna. Däremot är jag lite osäker på de O-vagnar som följer med i vissa specialsatser med Dm-lok, tror det är en vädrad sats och det kan ju mycket väl vara standardutgåvan fast vädrad, eller med nya nummer.

I allmänhet så har Märklin och Trix nya nummer på vagnar och lok när de kommer med nytt artikelnummer. Med andra ord så bör det finnas minst 9 Märklin och minst 3 Trix av de jag känner till som har olika nummer. Viss reservation för att de vädrade satserna kan vara baserade på någon av de befintliga som jag nämner i mitt första inlägg.

Körbarheten på Märklin är bra och jag tycker även att stolparna är relativt hållbara med tanke på hur tunna de är. Gavelstolparna är H-balkar, och sidostolpar är runda. Vagnarna vinner givetvis mycket på att vädras, gärna ganska hårt, och last livar upp även om de givetvis även gick tomma emellanåt. Någon eller några av golvbrädorna kan man ju låta se nyare ut.
« Senast ändrad: tis 01 okt 2019, 20:32:27 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Micke Schuer

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 24 okt 2019, 08:20:17 »
O-vagnar av olika typer hör ju hemma på varje anläggning och om man går till 50- eller 60-tal så måste ju 40% av vagnarna i daglig drift varit öppna godsvagnar av någon typ! Själv vill jag bara ha med gamla typen av litterering innan UIC kom på plats.
Märklin och Trix kan man ju då märka om till den littera man önskar efter övermålning av den som kom från fabrik.

Dekalsatser går att hitta och ByggSvenskt är en leverantör men jag tror att det kan finnas fler om man söker lite.

http://www.byggsvenskt.nu/godsvagnar/godsvagnar.html

Just idag så går en auktion på Tradera med 2st Märklin 47730. Ligger på 1151kr just nu men det ingår som sagt 6 vagnar.

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #9 skrivet: lör 26 okt 2019, 16:42:28 »
Hej på er! Köpte två O-vagnar nu på Tradera, Hobby Trade, varav den ena var märkt för DDR. Micke, räcker det med att måla över den gamla märkningen och sätta på nya dekaler, eller ska man skrapa bort dom gamla?

Mvh

Utloggad Kjell Friberg

• Användare
  • Antal inlägg: 118
    • http://www.livetsresa.se
« Svar #10 skrivet: lör 26 okt 2019, 17:35:24 »
Varför inte behålla DDR-märkningen för att på så sätt påvisa en historisk utveckling. DR hyrde ett antal O-vagnar från SJ och när hyrestiden gick ut fick de behålla dessa eftersom de var övertaliga hos SJ och ingen ville kosta på hemtransport av dem.
Låt inte din fantasi hindra dig, den är ändå överträffad av verkligheten.

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #11 skrivet: lör 26 okt 2019, 17:45:14 »
Nä, ingen dum tanke Kjell, varför inte. Och någon slank hem, eller?

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.076
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Micke Schuer

• Användare
« Svar #13 skrivet: sön 27 okt 2019, 11:18:29 »
Varför inte behålla DDR-märkningen för att på så sätt påvisa en historisk utveckling. DR hyrde ett antal O-vagnar från SJ och när hyrestiden gick ut fick de behålla dessa eftersom de var övertaliga hos SJ och ingen ville kosta på hemtransport av dem.

Gör som Kjell Friberg påpekade! Behåll märkningen!
En del av historien!

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #14 skrivet: sön 27 okt 2019, 11:27:04 »
Så får det bli, vagnen blir orörd. Tack för alla svaren! :up:

mvh