Författare Ämne: Tysk hyllbana ”by the book”.  (läst 834 gånger)

bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 64
  • Med rumpan knappast lyft ur fåtöljen
Tysk hyllbana ”by the book”.
« skrivet: fre 01 nov 2019, 16:33:32 »
Att designa en modelljärnväg är ett vägande mellan motstridiga önskemål kontrasterande till en trilskande verklighet.

När visionen om den perfekta banan kombineras med ens egen platstillgång, ekonomi, byggskicklighet, och allmänna ambitionsnivå så får man se vad det i slutändan blir. Helst vill man ju sno ihop någon fantastiskt. Samtidigt vill man gärna undvika att gå ut för allt för hårt i början. Ett alltför ambitiöst projekt kan resultera i att man tappar sugen. För egen del har jag inga fenomenala ekonomiska resurser att tillgå och mina färdigheter som snickare respektive ingenjör är minst sagt begränsade. Med anledning av detta har det gått lite halvtrögt för mig att ta steget från teoretisk till praktisk modelljärnvägshobbyism. Men men, nu har jag åtminstone börjat bygga på en bana.

Efter att i flera månader resultatlöst ha funderat över hur man ska få till något som är relativt lätt att bygga och som ändå verkar någorlunda roligt att köra på så fann jag en förebild i en tysk spårplansbok, ”Anlagen Varianten”, av Manfred och Inga Peter, utgiven på MIBA förlag 2015.

Spårplanen omfattar en godsbangård, en personbangård samt en fiddle yard, placerade på 50 centimeter breda hyllplan. Spårplanen är hopknåpad på ett sådant sätt att man kan bygga ett segment i taget och ändå ha en viss glädje av sin anläggning, trots att den inte är färdig.

Jag har nu börjat smälla upp hyllor längs två väggar och har idag preliminärt placerat ut räls och byggnader för att se hur det hela kan ta sig ut i verkligheten. Jag följer spårplanen till punkt och pricka (fast spegelvänd). Om anläggningen skulle visa sig tråkig då är det inte mitt fel, det är författarnas!

Det blir blir tyskt och det blir någon form av tidigt sextiotal.

Godsbangården ser i boken ut såhär:

I mitt skruttiga tågrum så ser min preliminära tolkning av planen ut såhär (ja, jag vet att det är en kass bild):

Snett uppifrån ser det ut som följer:

Spåret längst till höger ska avslutas med en sido- och ändlastkaj. Spåret som går ut i vinkel leder till en urlastningsanläggning för kemikalier och ett par cisterner. Spåret där tåget står är ankomst- och avgångsspår. Till höger om detta ett rundspår. Spåret till vänster ska förbindas med en lastgata. Spåret längst till vänster går till fabriken och ska nyttjas för lastning av fabrikens produkter. Industrin är tänkt som någon sorts kemisk fabrik som tar emot råvaror i tankvagnar och levererar färdiga produkter i godsvagnar. Väggen är mer än tre och en halv meter lång men bangården kan endast ta emot tåg omfattande maximalt elva vagnar. Det känns lite lite, men det får väl duga.

I bangårdens andra ända finns ett lokstall för växellok och ett uppställningsspår för godstågslok. I bakgrunden småstadsbebyggelse.

Jaha, nu ska det bara till lite mark och lite bakgrund samt lite detaljering, så blir det dags för personbangården sen!

Alla former av kommentarer är välkomna!
/bromsarn

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.647
SV: Tysk hyllbana ”by the book”.
« Svar #1 skrivet: fre 01 nov 2019, 17:24:51 »
En generell kommentar:
Se till att lägga in spårmatning på många ställen med grov ledare under banan (1.5 mm2) och tunnare upp den korta biten till spåret.

/Lars

emelpe

• Användare
  • Antal inlägg: 66
    • http://www.faller-ams.se
« Svar #2 skrivet: fre 01 nov 2019, 18:16:49 »
Det skall bli väldigt intressant att följa utvecklingen på denna bana eftersom jag själv har funderat att bygga upp min nya anläggning efter deras koncept(makarna Peters). Tror att jag har läst deras spårplansböcker några hundra gånger och kommer därför att följa ditt bygge väldigt kritiskt. ;) Skämt åsido, fortsätt att skicka rapporter.

/Mats

bromsarn

• Användare
« Svar #3 skrivet: lör 02 nov 2019, 06:58:07 »
LLJ, i det här skedet, när jag preliminärt satt ihop skenorna för testning, så har jag bara en anslutning av körström. Jag märker att strömmen inte riktigt kommer fram överallt som den ska. Hur många anslutningar kan man behöva på en sån här liten anläggning?

Jag kan tillägga att jag styr det hela med en Märklin Mobile Station och att signalen / strömmen ju då kommer från en Märklin "anslutningsbox".

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 740
    • Min hemsida
« Svar #4 skrivet: lör 02 nov 2019, 08:43:19 »
"Mata så ofta som möjligt"!  :) Varje skena har någon sagt men det tycker jag är för mycket. Men varje meter är väl ett rätt bra mått. Använd också helst lite grövre kabel för huvudmatningen runt banan. Sen kan du dra tunna kablar upp till själva rälsen vid varje meter. Det kan trots allt bli stort spänningsfall i en tunn kabel på långa avstånd. Jag tycker mig ana att du använt tunn tråd till det på en av bilderna. Är väl bara på 0,18 kvmm vill jag minnas och det är väl tunt för att dra långa sträckor.

Roligt att se att du är på gång med din bana, tycker det ser ut att bli en trevlig och bra bana! :)
« Senast ändrad: lör 02 nov 2019, 09:30:57 av jean »
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.108
  • Lindome
« Svar #5 skrivet: lör 02 nov 2019, 09:27:48 »
Jag tycker att du ska se över ifall du satt ihop skenorna ordentligt innan du köper på dig ett stort antal anslutningsskenor, jag har märkt att det kan glappa lite där men givetvis så är ju flera matningar att föredra.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.647
« Svar #6 skrivet: lör 02 nov 2019, 10:25:36 »
När det gäller spårmatningen är idealet matning till varje skenbit. Nu går ju inte det i praktiken men en matning per meter är nog en rimligt att ha.

/Lars

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 827
« Svar #7 skrivet: lör 02 nov 2019, 11:22:22 »
Detta har jag aldrig begripit riktigt, eller rättare sagt, matning på varje skena är överdrivet?

Jag är gammal trerälsare, men konverterat till H0 2R DCC och även till N-skala DCC och var då givetvis orolig för strömförsörjnngen och lokens beteende. På H0-anläggningen har jag ganska många lok och ett hyfsat antal meter räls på en hyllbana och har två matningar totalt på den anläggningen. Funkar utmärkt för 30 lok. Notera att jag hade EN matningspunkt först, funkade fint då också, men satte in en till in case. Har C-skena (Trix) på "huvudspåret" och Roco utan banvall och Tillig Elite på bangårdar. Har ström överallt. Alla lok funkar finfint var dom än står. Nu har ju C-rälsen utmärkt ledningsförmåga, men även på bangårdar och i "ytterkanter med Roco och Tillig, funkar det fint.

På N-skalan har jag faktiskt fyra strömmatningar (Fleischmann Piccolo-räls), men tror att det är en overkill, två hade säkert räckt utmärkt.  Visst kan man säga att det är bättre att mata för mycket än för lite  ;), men mata varje skena...man undrar verkligen om det skall behövas.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 912
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #8 skrivet: lör 02 nov 2019, 15:04:36 »
Detta med matningen handlar väl inte om huruvida det fungerar eller inte, utan om hur stor risk man vill ta att det i framtiden blir dålig kontakt i rälsen?

Teoretisk räcker det säkert med en matning till ganska stora banor. Men vad händer då om det med tiden börjar glappa eller bildas oxid i någon rälsskarv (eller liknande)? Då måste man börja felsöka och kanske riva upp lite räls för att åtgärda.

Jag skulle vilja säga att man får väga mellan dessa alternativ:
 - mer jobb/material i början, men kanske förre problem och arbeten framöver
 - enkelt & snabbt att komma igång, men mer krångel om/när något händer

Välj själv, men kom ihåg Murphys lag! :)
---
Mvh Peter

bromsarn

• Användare
« Svar #9 skrivet: lör 02 nov 2019, 17:49:47 »

Då får man alltså ha en drös med såna härninga anslutningsmanicker då, utspridda över anläggningen...

Kan man bygga in dem i landskapet på något vis? Gegga in dem med lim och täcka med stenkross?

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 740
    • Min hemsida
« Svar #10 skrivet: sön 03 nov 2019, 07:32:33 »
Går det inte att modifiera rälsbitar underifrån så att säga och löda in sladdar för strömförsörjningen på det viset? Så slipper man de fula strömblecken som sticker ut. Jag har gjort så med min bana, men har ju räls utan inbyggd banvall förvisso.
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #11 skrivet: sön 03 nov 2019, 07:41:26 »
Det ser ut som ts har fleischmann`s räls o vid varje skarv så är den öppen underifrån o med lite meck så kan man löda på där ifall man nu inte vill använda strömblecken. :)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.677
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #12 skrivet: sön 03 nov 2019, 08:24:33 »
Går det inte att modifiera rälsbitar underifrån så att säga och löda in sladdar för strömförsörjningen på det viset? Så slipper man de fula strömblecken som sticker ut. Jag har gjort så med min bana, men har ju räls utan inbyggd banvall förvisso.

Jag har byggt i N-skalan i många år men då utan inbyggd banvall och då gjort en knappt synbar lödning på utsidan av rälen mellan två slipers. Då med en tunn kort kabel som under banan direkt övergår till en grövre.

Jag har nu börjat att bygga en ytterligare en bana i N-skalan, en hyllbana och kommer då att använda Fleischmann räls med inbyggd banvall.
Jag kommer att göra anslutningen på exakt samma sätt som beskrivet ovan genom att borra ett 1 mm hål i banvallen direkt utanför rälen och löda en tunn ledning på samma sätt på utsidan av rälen. Det lilla man ser av lödningen skiljer sig inte från den blanka rälssidan. Målar man rälssidan brun blir ju även lödningen övermålad.

Nu gör jag dessa anslutningar av rälsen eftersom den är sektionerad med blockindelad matning för spårindikering.
I övrigt är väl Fleischmanns skarvbleck inte så dåliga och opålitliga att det behövs anslutningar på varje rälsbit.
Jag tycker att ny Fleischman räls "nyper" väldigt bra i skarvarna.

Men jag kan förstå behovet av täta anslutningar om man köper begagnad Fleischmannräls där man inte vet hur den har hanterats tidigare. Har den ingått i körningar där man plockar upp och ned banan med  många "bryt och bänd" är ju skarvjärnen inte att lita på.
Jag ar köpt blandat nytt och begagnat och ser problemet. Jag byter skarvjärn där det behövs.

Generellt när det gäller skarvjärn som inte misshandlats har jag skarvjärn i mängder på min stora N-skalebana som leder efter 26 år. Visserligen en hel del blockmatning men många skarvjärn gör ändå sitt jobb för att leda ström.

« Senast ändrad: sön 03 nov 2019, 08:30:39 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #13 skrivet: sön 03 nov 2019, 08:34:33 »
Kan man inte löda på insidan av rälsen (enligt paj2`s metod) då blir väl den ännu mer "osynlig" tycker jag.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.677
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #14 skrivet: sön 03 nov 2019, 09:28:48 »
Kan man inte löda på insidan av rälsen (enligt paj2`s metod) då blir väl den ännu mer "osynlig" tycker jag.

Varma mj-hälsn Stefan

Det skulle jag undvika att löda på insidan. Betänk att flänsen på visa hjulprofiler på lok och vagnar kan gå djupt ned på rälen.
Äldre Arnold, Minitrix m.fl. har ganska höga flänsar och når nästan ned till syllarna även på code 80.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.528
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #15 skrivet: sön 03 nov 2019, 15:42:34 »
Och som gubben i lådan hoppar jag upp och försöker än en gång förklara för er hur viktigt det är att hålla uppe arean på matningen av banan.
Och den allra viktigaste anledningen är att säkerställa överströmsfrånslaget i dagens digitalcentraler... den klarar man inte med klena kablar och ett antal med tiden allt sämre skarvjärn. OK... på en bana där spåret inte målas, ballastas och väderbits kan man kanske lita på skarvjärnen. Men på en bana där allt får sådan behandlig blir läget ett helt annat.
Och LLJ... det går att mata varje rälsbit. Fast jag använder givetvis flexräls vilket minskar antalet matningspunkter i jämförelse med sektionsräls. Däremot har alla växlar jag lägger anslutning av matningen på ytterrälerna och separat anslutning till tungorna på alla växlar med ledade tungor.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
« Svar #16 skrivet: mån 04 nov 2019, 00:14:39 »
På min lilla bana Söders Höjder har jag gammal m-räls och den är ju inte världens mest pålitliga jämfört med fleischmann profi, så där har jag gått lite overkill, har strömmatning till nästan alla  växlar i huvudspår samt även varje meter i linjespår. En tjock huvudströmkabel går längs mitten på undersidan som alla de tunnare kablarna från rälsen ansluter till. Min Ms2 ansluts till huvudströmkabeln. Blir jäkligt mycket tråkigt kabeldragande i början men tro mig det är värt det längre fram som mekanoid skriver här ovan.

Försök att löda strömkabel på undersidan av skenorna om det går att hitta nån fri yta så syns varken lödning eller kabel. Du har ett väldigt intressant byggprojekt som jag kommer att följa, lycka till.
/ mvh Micke