Författare Ämne: Mina stapplande steg mot trådlös kontroll  (läst 3440 gånger)

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.065
    • www.mj-magasinet.se
SV: Mina stapplande steg mot trådlös kontroll
« Svar #25 skrivet: tor 18 jun 2020, 11:06:20 »
Keep it simple!  Enkel och smart servohållare!
Hur tänker du med servokontakterna? Dela dem?
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #26 skrivet: tor 18 jun 2020, 11:36:10 »
Jag gör egna kablage sedan många år tillbaka så jag har sortimentlådor med olika kontakter.
Räcker servots kabel fram till drivkortet så delar jag, annars gör jag en förlängningskabel.

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #27 skrivet: lör 12 sep 2020, 22:33:31 »
Det har inte hänt så mycket under sommaren, men jag har börjat fuska lite med Kicad, för kretskortsdesign.
Får ju testa först med lite enklare kort så det blir som man tänkt sig (om det blir något överhuvudtaget).
Skickade iväg två gerber-filer till Kina och tänkte att jag får nog tillbaka dom med uppgift om att det är en massa fel, men icke.  :up:
Skickade dom i söndags vid 14-tiden och på fredagen kom DHL och levererade. 5 dagar från Kina, tillverkat enligt mina filer!

Den ena typen av kort har jag inte testat ännu, såg direkt att jag gjort en tankevurpa med en kontakt. Dom går att använda ändå,
får bara ändra lite kontakter i så fall. Men troligtvis blir dom liggande som reserv.

Den andra typen är helt korrekt, det är byggt som en shield till Arduino Uno

Den används (så som jag gjort tidigare i tråden) till att styra DCC++ master station trådlöst med mqtt.
Bara att montera på några stiftlister och komponenter så är det klart.

Kontrollen lyser blått. Kontakt med mqtt-brokern!

Funkar det? Jajamän!
Makitabatteri-varianten är till för provning/utveckling hos mig, men vi ska ju även prova att bygga ett par moduler
och då är det käckt att ha något enkelt, portabelt att provköra med.

Har ritat två andra kort med Wemos D1 Mini. Ett för 8 servon och ett för 8 lysdioder.
Håller nu på att kombinera dessa, till ett flexibelt kort som kan kontrollera
8 servon eller lysdioder eller strömbrytare, blanda hur som helst.
Ett kort kan då styra en signal med 4 lysdioder, 2 servon och 2 andra belysningar eller nåt. Bara som exempel.
Det skulle minska behovet av antal kort och även minska kabeldragningen om kortet sitter under det den ska styra.

Håller på att trimma designen och leta efter fel/tankevurpor, sedan skickas dom iväg för tillverkning.

Fasen vad kul det är att lära sig alla nya grejor, det är ju så lätt idag  :)

Inloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.021
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #28 skrivet: sön 13 sep 2020, 08:51:31 »
Kul att det går framåt och blir bra dessutom.  ;)

Gissar att det lilla kretskortet är en DC-DC-omvandlare ner till 5V?
Matar du Arduinon från detta kort?
Är kondensatorn till för spänningsstabilisering? Klarar inte DC-DC-kort det tillräckligt bra?

Kan du tänka dig släppa designen/filerna till servo/led/switch-kortet fri (typ öppen hårdvara)? Skulle vara en väldigt bra grund även för MRC, även om jag är mer inne på att ha specifika kort för varje användningsområde också. Jag tänker mig t.ex ett specifik signal-kretskort för MRC (mest för att spara utrymme i små moduler) men ett generellt kort skulle vara ett bra komplement.

Kommer SLS-kortet att ha plats för pullup-motstånd och separata motstånd för varje LED? Jag har nämligen själv tänkt lite kring ett sånt kort och just dessa saker är vad jag skulle behöva.
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #29 skrivet: sön 13 sep 2020, 12:16:35 »
Tack Peter, jo det rullar på.

Korrekt, det lilla kortet är en (ej justerbar) step down converter 9-24V till 5V.
Det ger matningsspänning till Arduinon, motorkontrollkortet och Wemos D1 mini.
Om kondensatorn behövs eller inte har jag ingen aning om, det finns ju plats, kostar nästan inget och "better safe then sorry".
Vill man inte ha den är det bara att utesluta den.

"SLS-kortet" ser ut så här i dagsläget:

J1-2 är skruvplintar för matningsspänning 5V.
J3 är en 3-radig stiftlist för servokontakter. S 1-8 går direkt till D1-D8.
j4-5 kan man sätta olika typer av kontakter eller stiftlister beroende på vad det skall kopplas till.
Dessa är kopplade via hålmonterade motstånd till D1-D8. Motstånden sitter under Wemosen.
Led är kopplad till D0 (vilken är en mindre användbar port) för att indikera anslutning till Mqtt-brokern.

Likriktardioden är ansluten till ett ben på J4-5, ifall man använder lysdioder med lågt framspänningsfall (har jag märkt)  :D
Den biten är inte helt klar ännu.

Storleken på kortet är 60x60mm, det går att trimma in till drygt 50x50mm, men är det lönt?
Kostnadsmässigt är det inte det, skiljer kanske $1 på 20 kort.

Jag använder Wemos interna pull-up och har inga externa.

Delar gärna med mig av mina konstruktioner/program men det får nog bli lite mer färdigt först.
Det jag ser som färdigt är Mqtt - DCC++ -kortet och faktiskt även den trådlösa sändaren, men då menar jag hårdvaran.
Mjukvaran är inte helt klar.

Självklart kan du, Peter, få del av det som inte är färdigt och komma med förslag på förbättringar  :)