En bra grej med svart är att det inte blir en massa varianter typ ljussvart, gråsvart, gulsvart, blåsvart, mörksvart osv. Svart färg är svart färg liksom, vilket gör att hela banan sitter ihop visuellt. Problemet med den gröna färgen var att alla hade sin egen tolkning av vad det skulle vara. Jag tycker att de SSM-körningar som har visat upp svarta sarger har visat rätt klart att det funkar.
/H
En fin teori, men den stämmer dåligt!
För det första ska man veta att det fanns två gröna; en för 2R och en annan för 3R. Dessutom kanske ytterligare en för gamla 2R? En del bygger ju kombinerade moduler och där väljer man nog olika färg ibland, men bägge får vara med i samma bana.
För det andra: Det fanns en tydlig färgkod för grönfärgen, men om folk tolkade den koden olika så kan du vara övertygad om att de även kommer strunta i om svartfärgen inte är helt svart eller olika blank.
För det tredje är inte min minnesbild att grönfärgerna skiljde så mycket. Och som nån sade, om nyanserna skiljer lite funkar det ändå. Färgen blev i alla fall inte lika "skabbig" som svartfärg lätt kan bli.
För det fjärde har vi väl ännu inte sett hur bra svartfärgen funkar över tid och hur väl folk håller sig till korrekt svartfärg. Men jag håller ögonen öppna!

För det femte så måste man vara medveten om att det nog fortfarande finns fler gröna moduler och följdaktligen en större risk/chans för avvikelser där. Om alla går över till svart är jag övertygad om att problematiken med avvikelser kommer till dyka upp där också. Att det bara skulle finnas "en svartfärg" är lite önsketänkande, det var ganska tydligt hos MJ-hobby sist.
Så nej, det finns inga bra argument för svart som inte även passar bra för grönt. Det enda man kan säga att några bara
gillar svartfärgen bättre och det är ju svårt att argumentera mot.