Författare Ämne: dubbelspår på 280mm modul  (läst 2535 gånger)

Utloggad TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 193
dubbelspår på 280mm modul
« skrivet: tor 31 okt 2019, 08:13:27 »
Hej jag skulle vilja veta om det är lämpligt att ha dubbelspår på 280mm bred MMM modul eller är det mot reglerna och för och nackdelar med det
MVH TNR

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.084
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: dubbelspår på 280mm modul
« Svar #1 skrivet: tor 31 okt 2019, 08:24:37 »
Intressant att få veta varför det skulle kunna vara olämpligt att ha ett dubbelspår på en 280 mm bred modul.
Vid våra modulkörningar i Värmlandståg har vi inte sett någon olägenhet med detta.
Finns på broar, duckunder`s etc.

Ett spår hamnar ju 140 mm från kanten enligt MMM-spec och det andra 57 mm c/c ytterligare från de första vilket ger 83 mm mellan spår och andra kanten. 8,3 cm  spår c/c till kant är väl OK?

Frågan togs upp på forumet för 11 år sedan
 https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=2141.msg20335#msg20335
« Senast ändrad: tor 31 okt 2019, 08:44:42 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad TNR

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 31 okt 2019, 08:57:22 »
Tack Paj2 jag ville ha in synpunkter eftersom jag äntligen kommit igång med att bygga moduler så då är det bra med info från dom som har håligt på  ett tag
MVH TNR

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 999
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: tor 31 okt 2019, 09:02:16 »
Hej jag skulle vilja veta om det är lämpligt att ha dubbelspår på 280mm bred MMM modul eller är det mot reglerna och för och nackdelar med det
Hej!
Man följer inte standarden om man har dubbelspår på 280 mm bred MMM-modul. Standarden säger att "smala dubbelspårs-moduler skall utföras med 337 mm bredd".

Den stora fördelen med 337 mm dubbelspårsmoduler är att de då blir symmetriska och kan vändas åt valfritt håll utan att modulbanans kan blir ojämn. Så jag skulle vilja säga att det är bäst att göra dubbelspårsmoduler 337 mm breda, om man inte har speciella skäl för annat.

Däremot finns det inget större praktiskt problem med att ha dubbelspår på 280-moduler. Det viktiga är att hålla spåravståndet 57 mm. Jag tror att modulen skulle få vara med på de flesta träffar, men det finns en mindre risk att bli ratad på en publik körning där man vill visa en fin bana?

En lösning på problemet kan vara att även bygga två växelmoduler där du går från enkel- till dubbelspår. Då kan modulen vara vara med även om man håller strikt på standarden.

Jag har flera sektioner som har två spår på 280 mm modulbredd. Dessa brukar jag sätta ihop till EN modul på träffar, men det är faktiskt lite begränsande att ibland inte kunna vända dem åt valfritt håll. I mitt fall prioriterar jag att ha en flexibel modul som kan ha olika användningsområden, då är dubbelspår på 280-modul en fördel. Men är man ute efter att verkligen bara skapa en dubbelpårslinje, tror jag det är bättre att satsa på 337 mm bredd.

Är du nyfiken på hur jag har gjort, kan du läsa mer på:
 https://www.infolagret.se/mj/sverigemodul/flexibla-moduler/
 https://www.infolagret.se/mj/artiklar/stommen/modulideer-flex/
 https://www.infolagret.se/mj/artiklar/stommen/modulideer-industrier/

Just my 2 cent
---
Mvh Peter

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #4 skrivet: tor 31 okt 2019, 09:55:18 »
Tackar Mekanoid för en bra förklaring om detta med 337 mm för att få en "symetrisk" modul.

Bra att veta att det inte finns något tekniskt hinder för dubbelspår på 280 mm.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad TNR

• Användare
« Svar #5 skrivet: tor 31 okt 2019, 13:26:14 »
Tack Mekanoid för förklaringen och länkarna, jag har kollat på några tidigare och gillar dom lösningarna.Att jag undrar är för jag och några kompisar ska ha visning andra advent och det är lite bråttom med att få fram tillräckligt många moduler att köra på men jag har en lösning som jag ska prova om den funkar, blir den bra så kommer kanske några att bli permanenta och utökas till dubbelspår. Eventuellt kommer rälsen att ligga löst på modulerna för att vi ska hinna få klart
MVH TNR     

Utloggad tellurian

• Användare
  • Antal inlägg: 21
« Svar #6 skrivet: sön 10 nov 2019, 22:02:13 »
Anledningen till att man inte önskar 280 mm breda dubbelspårsmoduler är att avståndet till kant blir väl kort och risken för att fordon kör i golvet ökar. Om man däremot sätter upp avåkningsskydd kan ju modulerna vara ännu smalare. Duckunders är ett exempel på detta.

För vanliga linjemoduler vill jag dock starkt rekommendera att man bygger efter standard. När det gäller dubbelspår är byggs det 100% efter MMM-standarden i Sverige (och inga enligt FREMO).

Viktigaste MMM-måttet är spåravstånd c/c 57mm. Sedan får modulerna gärna vara 337 mm breda för att passa bra ihop med andra. Det sagt, så finns det även rätt många ännu bredare dubbelspårsmoduler, en hel del 480 mm, med spårlägena 140 och 197 mm, även detta är enligt MMM-standard.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO och ModulSyd

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.773
« Svar #7 skrivet: mån 11 nov 2019, 09:19:22 »
Det här med närheten till kanten känns som en efterhandskonstruktion.
Jag minns inte att det var uppe när vi ändrade dubbelspårsmodulerna från 280 mm till 337.
Det var bara pga av det som Mekanoid har beskrivit, modulerna blir symmetriska, vändbara, mycket praktiskt vid banbygge, planering osv.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.704
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #8 skrivet: mån 11 nov 2019, 12:54:40 »
Det här med närheten till kanten känns som en efterhandskonstruktion.

Närheten till kanten var anledningen till att flytta dubbelspårsläget från framför första spåret till bakom detsamma. Läget framför första spåret var ju ett arv från Västeråsmodulstandarden.
Men detta har inget i sig med tillkomsten av andra modulbredder att göra.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #9 skrivet: mån 11 nov 2019, 14:54:43 »
Den diskussionen var nog före min tid.
Jag reagerar lite på snacket om närheten till kanten eftersom det kan ge en bild av att tågen ramlar i golvet hela tiden.

I verkligheten händer det nästan aldrig och dom gånger jag sett någon olycka så har det skett på stationsområdena där spåren verkligen går nära kanten ibland (vi hade problem för några år sedan med tåg som plötsligt drog iväg på egen hand i full fart, det löstes med någon inställning i dekodrarna om jag minns rätt).

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #10 skrivet: mån 11 nov 2019, 18:15:55 »
Anledningen till att man inte önskar 280 mm breda dubbelspårsmoduler är att avståndet till kant blir väl kort och risken för att fordon kör i golvet ökar. Om man däremot sätter upp avåkningsskydd kan ju modulerna vara ännu smalare. Duckunders är ett exempel på detta.

Jag tycker det är viktigt att påpeka att detta är en åsikt, inte ett krav i MMM-standarden. Så här säger standarden om kanterna:

"Spår med spårmitt närmare modulens kant än 80 mm skall förses med utökat skydd för avåkning. Detta kan utformas som en del av landskapet eller som en speciell sarg. Höjden är minst 40 mm över r.ö.k."

Ett spår som placeras 57 mm bredvid huvudspåret på en 280 mm bred modul, hamnar 83 mm (140-57) från modulens kant (jag räknar nu spårmitt, enligt standarden).

Och jag håller nog med ub att det är sällsynt med "avåkningar" på moduler som uppfyller standarden... Minns inte att jag hört om eller sett det under mina fem år i modulvärlden.
---
Mvh Peter

Utloggad Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 267
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #11 skrivet: mån 11 nov 2019, 22:19:22 »
Citera

För vanliga linjemoduler vill jag dock starkt rekommendera att man bygger efter standard. När det gäller dubbelspår är byggs det 100% efter MMM-standarden i Sverige (och inga enligt FREMO).

Viktigaste MMM-måttet är spåravstånd c/c 57mm. Sedan får modulerna gärna vara 337 mm breda för att passa bra ihop med andra.

Hej!
Det finns FREMO-duler med 46 mm C-C och så har vi US-gruppen med C-C på 52 mm i Sverige så MMM är inte allenarådande även om de är störst.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Utloggad TNR

• Användare
« Svar #12 skrivet: tor 28 nov 2019, 11:11:15 »
Hej nu är vi äntligen igång med modul bygge men det blev lite fuskbygge för att skulle hinna med att visas upp på julmarknaden som är på Operan på skäret i Kopparberg den 7-8 december alla är välkomna.Jag hittade hyllplan i massivt trä som var 30 cm bred och 1m lång som vi satte mmm gavlar på och har lagt ut dom på bord som fanns där och höjden är ca:1m bra för små barn.Det är i alla fall en början till något som liknar moduler och hoppas att vi kan få med fler som vill börja bygga riktiga moduler vi är 4st nu som vill bygga.
MVH TNR   

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #13 skrivet: tor 28 nov 2019, 12:29:22 »
Ett råd är att leta upp en byggmarknad som har bra kvalité på plywooden, gärna 9 lager på 10 mm, och som kan såga upp en skiva i längder med rätt höjder. Sedan kan man kapa upp längderna till dom mått man vill ha.

Jag brukar använda skruv med 3 mm diameter och 40 mm längd, går att skruva direkt utan förborrning.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #14 skrivet: tor 28 nov 2019, 20:26:42 »
Kul att nu kommit igång!

Har man bra kvalitet på plywooden, räcker det bra med 5 lager och 9 mm tjocklek. Jag kör med björkplywood just för att få 9 mm och så länge skivan är rak fungerar det utmärkt.

Jag har t.o.m använt svagt böjda bitar (1 mm på 280 mm) och rätt monterade funkar även det, då plywoodens flexibilitet gör att modulerna ändå "sluter tätt" när de skruvas ihop.
---
Mvh Peter

Utloggad TNR

• Användare
« Svar #15 skrivet: ons 18 dec 2019, 06:35:41 »
Hej visningen blev succé mycke folk (se evenemang ) det blev i alla fall blodad tand  för oss så många frågor kom upp som går det att använda mdf 16 mm till gavlar och vilken färg på sidor och gavlar vad vi kunde se står det inte i modul standarden.
Mvh TNR

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #16 skrivet: ons 18 dec 2019, 09:23:19 »
I MMM spec står .....täckande färg i kulör NCS S 5010-G30Y, halvblank.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.965
« Svar #17 skrivet: ons 18 dec 2019, 11:21:34 »
I MMM spec står .....täckande färg i kulör NCS S 5010-G30Y, halvblank.

Detta stämmer inte (längre). I den nu gällande MMM specen (som kan hämtas på MMMs hemsida: https://www.malarmodulmote.se/dokumentation/) står enbart "...Modulsargen bör vara slät och målad med halvblank färg." Kulörrekommendationen är numer borta, delvis som en följd av den enorma succén för SSMs svarta sarger.

Ovanstående gäller 2R.

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #18 skrivet: ons 18 dec 2019, 11:28:23 »
Succé?
SSM kräver svart sargfärg för att få ha modulen med på såna körningar.
Så vill man vara med så måste man måla sargen svart.
Så att beskriva det som succé leder tankarna till hur gamla Sovjetpampar beskrev valresultaten, dom var väl också nästan 100%-iga.

Men inget fel med svart sargfärg, det blir snyggt, något känsligt för repor men man bör ändå måla om sargerna ofta så modulen ser snygg ut.

Utloggad TNR

• Användare
« Svar #19 skrivet: ons 18 dec 2019, 12:18:19 »
Då får det bli svart det blir enklast för oss, om några av oss åker på någon modulträff så får man väl måla om i  den  kulör som gäller om det är så viktigt  med rätt färg . Vi ska ha ett litet möte ikväll för att dra upp riktlinjer för att kunna ha ett större möte med  dom som är intresserade att bli med ,då kan det vara bra att presentera en bra plan för utförandet av modulerna
MvhTNR

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #20 skrivet: ons 18 dec 2019, 18:01:57 »
Jag vill ge några synpunkter på svart sarg:
  • Tycker det snabbt blir fult när svartfärgen blir sliten. Såg det senast på Hjulmarknaden.
  • Att ha svarta körhandtagsuttag på svart sarg blir inte bra - man ser dem dåligt! Hann få lite panik på senaste Hobbymässan när jag startade tåget, kopplade loss körhandtaget och sen inte direkt hittade nästa uttag.
  • Övriga argument som anges som fördel med svart, är precis desamma som du kan använda för 'gamla' grönfärgen.
  • Personligen tycker jag skarpa kontraster försämrar intrycket av modulerna. Jag ska nog nån gång prova med en mörkare gråfärg...

För övrigt kanske detta kan vara något att diskutera kring:
https://www.infolagret.se/mj/sverigemodul/
---
Mvh Peter

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.371
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #21 skrivet: ons 18 dec 2019, 18:37:22 »
https://www.infolagret.se/mj/sverigemodul/ritningar/
ger
PHP error, bad file/directory permissions or invalid site software configuration

Det var intressant läsning.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #22 skrivet: ons 18 dec 2019, 20:09:48 »
https://www.infolagret.se/mj/sverigemodul/ritningar/
ger
PHP error, bad file/directory permissions or invalid site software configuration

Det var intressant läsning.

Inte nu längre...
Jag har inte gjort något, så frågan är om det var webbhotellet eller Wordpress som ställde till det?
---
Mvh Peter

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.965
« Svar #23 skrivet: ons 18 dec 2019, 21:08:09 »
Jag vill ge några synpunkter på svart sarg:
  • Tycker det snabbt blir fult när svartfärgen blir sliten. Såg det senast på Hjulmarknaden.
  • Att ha svarta körhandtagsuttag på svart sarg blir inte bra - man ser dem dåligt! Hann få lite panik på senaste Hobbymässan när jag startade tåget, kopplade loss körhandtaget och sen inte direkt hittade nästa uttag.
  • Övriga argument som anges som fördel med svart, är precis desamma som du kan använda för 'gamla' grönfärgen.
  • Personligen tycker jag skarpa kontraster försämrar intrycket av modulerna. Jag ska nog nån gång prova med en mörkare gråfärg...

Din andra punkt kan jag hålla med om. Det har varit tal (möjligen mest på skoj men en bra idé tycker jag) om att märka dem med lysorange tejp.

En bra grej med svart är att det inte blir en massa varianter typ ljussvart, gråsvart, gulsvart, blåsvart, mörksvart osv. Svart färg är svart färg liksom, vilket gör att hela banan sitter ihop visuellt. Problemet med den gröna färgen var att alla hade sin egen tolkning av vad det skulle vara. Jag tycker att de SSM-körningar som har visat upp svarta sarger har visat rätt klart att det funkar.

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #24 skrivet: ons 18 dec 2019, 23:15:26 »
En bra grej med svart är att det inte blir en massa varianter typ ljussvart, gråsvart, gulsvart, blåsvart, mörksvart osv. Svart färg är svart färg liksom, vilket gör att hela banan sitter ihop visuellt. Problemet med den gröna färgen var att alla hade sin egen tolkning av vad det skulle vara. Jag tycker att de SSM-körningar som har visat upp svarta sarger har visat rätt klart att det funkar.

/H
En fin teori, men den stämmer dåligt!

För det första ska man veta att det fanns två gröna; en för 2R och en annan för 3R. Dessutom kanske ytterligare en för gamla 2R? En del bygger ju kombinerade moduler och där väljer man nog olika färg ibland, men bägge får vara med i samma bana.

För det andra: Det fanns en tydlig färgkod för grönfärgen, men om folk tolkade den koden olika så kan du vara övertygad om att de även kommer strunta i om svartfärgen inte är helt svart eller olika blank.

För det tredje är inte min minnesbild att grönfärgerna skiljde så mycket. Och som nån sade, om nyanserna skiljer lite funkar det ändå. Färgen blev i alla fall inte lika "skabbig" som svartfärg lätt kan bli.

För det fjärde har vi väl ännu inte sett hur bra svartfärgen funkar över tid och hur väl folk håller sig till korrekt svartfärg. Men jag håller ögonen öppna! ;)

För det femte så måste man vara medveten om att det nog fortfarande finns fler gröna moduler och följdaktligen en större risk/chans för avvikelser där. Om alla går över till svart är jag övertygad om att problematiken med avvikelser kommer till dyka upp där också. Att det bara skulle finnas "en svartfärg" är lite önsketänkande, det var ganska tydligt hos MJ-hobby sist.

Så nej, det finns inga bra argument för svart som inte även passar bra för grönt. Det enda man kan säga att några bara gillar svartfärgen bättre och det är ju svårt att argumentera mot. :)
---
Mvh Peter